Jump to content

M 103 fusker på lavt turtall.

Recommended Posts

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Selvsagt, men..... Lett å finne en vakkelfeil når ledninger ligger stramt som f i ei matte da... Bytter microen.. Så får jeg kjøre til det evnt blir verre enn det er nå.. Skjer jo kun engang i blandt. Kan jo kjøre 1 uke før den får et kick på 30 -40 sek... Når jeg da ruser den litt forsvinner det...

Om det er et brudd/dårlig kontakt skulle det vel ikke forsvunnet med engang man gir litt gass. :)

Posted

Nei, godt poeng. Men vi taper ingenting på å ta ut batteriet og batteriplata og sjekke tilstanden til ledningsnettet under der. Det er flere enn en MB eier som har måttet bytte ledningsnett pga at det har vært ødelagt under der.

Guest Eivind Soltvedt
Posted

Jeg holder også en liten knapp på mikrobryteren, la bare inn den tråden for å forvirre litt og skape litt angst! :lol:

Posted

@Tore

Trykkmåleren er koblet inn på tilførsel slangen (foran fuel railen).

På M104 LH motor er fueltrykket ca 4,5 bar, varierer litte granne som følge av vakum styringa på bensinregulatoren.

Jeg skal få lagt ut bilde senere

Posted
Jeg holder også en liten knapp på mikrobryteren' date=' la bare inn den tråden for å forvirre litt og skape litt angst! :lol:[/quote']

Jeg tør ikke vedde på at det er den, men det hadde vært utrolig deilig om det var så enkelt. Jeg har noen dyre forslag jeg også... :)

Posted

Bilen er 100%, samme med motoren - utenom K-Jetronic'en da.

Megasqirt er absolutt en pakke som bør være i stand til å hente ut mer guffe & økonomi samt forlenge levetiden på ekvipasjen din. Hadde "vi" klart å konvertere en av disse K-Jetronic'ene er jeg sikker på at resten av "300-24v" klanen dere hadde stått i kø for lobotomering.

Ikke usannsynlig jeg tar en titt på Megasquirt til vinteren (som sprut nr#2).

Posted
Megasqirt er absolutt en pakke som bør være i stand til å hente ut mer guffe & økonomi samt forlenge levetiden på ekvipasjen din. Hadde "vi" klart å konvertere en av disse K-Jetronic'ene er jeg sikker på at resten av "300-24v" klanen dere hadde stått i kø for lobotomering.

Jeg er 100% klar for å bygge om bilen med Mega Squirt. Jeg vil da at den kun skal kontrollere bensininnsprøytningen i første omgang, og kanskje også justeringen av kamakselen. Dette pga problematikken rundt 5-trinns kassa...

Jeg har undersøkt en del om emnet og jeg har funnet ut at det er noe jeg bør klare selv for en rimelig penge. Men allikevel har jeg ikke hatt såpass med penger til overs enda at jeg har fått begynt å handle noe av det jeg trenger. Har vært litt andre prioriteringer i det siste...

Guest Eivind Soltvedt
Posted

Grunnen til at jeg holder en knapp på mikrobryteren er enkel:

dotrevden-motoren har samme opplegg, med en ekstra fjær som trekker hele staget tilbake til tomgangsstilling når gassen slippes.

Den jeg hadde begynte å tulle seg på tomgang, med ujevn gange, litt rusing og lignende. merket det spesielt når det var kaldt og det begynte å gå litt tregere i systemet. Årsaken var enkel, fjæra hadde gått i stykker, slik at gasstaget ikke ble dratt helt inntil tomgangsbryteren.

Posted
Årsaken var enkel' date=' fjæra hadde gått i stykker, slik at gasstaget ikke ble dratt helt inntil tomgangsbryteren.[/quote']

Det har jeg sjekket på Thor-Egil sin bil og den var ikke problemet.

Guest Eivind Soltvedt
Posted

Det jeg mener er at dersom det er dårlig kontakt inni bryteren, så vil den jo kunne oppføre seg sånn i perioder.

Symptomene er jo omtrent det samme som en bryter som ikke blir aktivert.

Er jo flere som har bytta lås på bakluka på S124 pga dårlig kontakt i mikrobryter på servolukkinga fordi den har fungert bra noen ganger og ikke fungert andre ganger.

Posted
Det jeg mener er at dersom det er dårlig kontakt inni bryteren' date=' så vil den jo kunne oppføre seg sånn i perioder.

[/quote']

Jepp, men du pratet om fjæra, og den er stram som fy på bilen hans. Den må ha blitt byttet en gang i tiden.

Et annet problem jeg har sett er at det har bygd seg opp med møkk slik at stagene går tregt, og noen ganger ikke trykker inn bryteren, heller ikke dette var et problem hos Thor-Egil. Så vi får krysse fingrene for bryteren.

Guest Tore Bjørndalen
Posted

Mens dere er i gang kan dere jo sjekke sensorene på gassspjellet også. Sjekk at tomgangspos og fullgass blir detektert. Dette er "billig" og kan gi, hvis det er feil, noe av de samme symptomer som du har, ihvertfall høyere/ujavnt tomgangsturtall.

Denne "skjelvinga" har jeg noen ganger etter start og er mer som om den går på 3 sylindre, hvis du skjønner hva jeg mener. Har spekulert litt rundt dette men ikke funnet på noe. Anyone?

Posted
Mens dere er i gang kan dere jo sjekke sensorene på gassspjellet også. Sjekk at tomgangspos og fullgass blir detektert. Dette er "billig" og kan gi' date=' hvis det er feil, noe av de samme symptomer som du har, ihvertfall høyere/ujavnt tomgangsturtall.[/quote']

Jeg har sjekket, og det ser bra ut... Tenkte å sjekke den en gang til hvis bryteren ikke hjelper.

Posted
Denne "skjelvinga" har jeg noen ganger etter start og er mer som om den går på 3 sylindre, hvis du skjønner hva jeg mener. Har spekulert litt rundt dette men ikke funnet på noe. Anyone?

Den forsvant helt hos meg etter rengjøring av tomgangsregulatoren..-!! :P

Posted

Skal til Kenneth og skifte automat olje og filter om ca 1 times tid...

Bilen har nå ikke fusket siden fredag ettermiddag... Skifter microbryteren til helgen uansett + Dørpakning v side foran. De var selvsagt tomme for den til H siden...F*"#§

Skal også ta meg en tur innom Hurtigruta Carglass neste uke.. prøve å tette rundt ruta oppe, funker det ikke får jeg finne frem kulehammeren så det blir ny rute... :lol:

X fingrene for at jeg slipper unna dyre verkstedregninger en stund fremover nå...

Guest Tin Nguyen
Posted

Gjorde han dette mens du ventet?

Guest Tore Bjørndalen
Posted
Denne "skjelvinga" har jeg noen ganger etter start og er mer som om den går på 3 sylindre' date=' hvis du skjønner hva jeg mener. Har spekulert litt rundt dette men ikke funnet på noe. Anyone?[/quote']

Den forsvant helt hos meg etter rengjøring av tomgangsregulatoren..-!! :P

Den har blitt rensa flere ganger i siste egentlig, men er kanskje gåen?

Posted
Den har blitt rensa flere ganger i siste egentlig, men er kanskje gåen?

Sjekk elektronikken, mål at det ikke er brudd på ledningen frem til motorstyringen fra tomgangsregulatoren, evt sjekk gummislangene at det ikke er sprekk/lekkasje, hvis den suger falsk luft kan en også få slike symtomer.....

Lykke til... :P

Posted

He he... er et mulig sier jeg bare,, Var hos en kompis som jobber på et bilverksted rett ved der jeg bor i kveld,, justerte lysa på bilen. Idet jeg skulle kjøre inn porten begynte bilen å fuske som f..... Gikk tydligvis ikke på alle syl. Satt den i N og da var det ikke så ille, men ved litt pådrag hostet og harket den som bare det. Luktet skikkelig bensin av eksosen,,, Ok... opp med panser, sjekke pluggledninger... joda.. de var gamle og så man nøye på dem så man sprekker i dem. Kompisen min ville ikke ta borti dem da han ikke ville satse på å få støt og hårsveis som young Einstein..

Konklusjon så langt: Verkstedet som hadde den inne har byttet rotor,fordelerlokk,plugger,plugghetter, MEN IKKE SELVE LEDNINGENE :roll:

Er det mulig sier jeg bare. I morgen handler jeg nytt pluggkabelsett og bytter dette, samt leding fra coil til fordeler.

Om dette ikke hjelper vet jeg ihvertfall at alt dette er nytt.. Da er det lettere å søke videre ihvertfall.. Trodde ikke i min villeste fantasi at han bare byttet hettene... Trodde dette var barnelære på et verksted.

Ikke ofte jeg nevner gud, men herregud så lei jeg er nå :?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Create New...