Guest wicky Posted October 3, 2004 Posted October 3, 2004 hey..skal montere anlegg i w124 til uken..gjør det selv..MEN..hvordan er det med høytalere i bakdører?er det plass for noe der?hm.. Quote
TEH Posted October 3, 2004 Posted October 3, 2004 Dropp høyttalere bak. Du sitter da ikke der . Sats heller på noen skikkelige gode høyttalere meg høy kvalitet foran. Quote
Frode Posted October 4, 2004 Posted October 4, 2004 Er det ikke originale høyttalere der med plass til 6,5"...eller er det kun "herregårdsvagnen" som har det? Som sagt det er kun for passasjerer det trengs høyttalere der bak så sats heller på noe skikkelig fremme....... Quote
FrodeS Posted October 4, 2004 Posted October 4, 2004 Er det ikke originale høyttalere der med plass til 6' date='5"...eller er det kun "herregårdsvagnen" som har det? Som sagt det er kun for passasjerer det trengs høyttalere der bak så sats heller på noe skikkelig fremme....... [/quote'] stasjonsvogna har orginalt plass til 4" i bakdørene. Quote
Guest wicky Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 hmm..nå har jeg bytta høytalere foran 3ganger..og alle har alltid økt i pris hver gang jeg skal kjøpe nye..og nå er jeg egentlig lei..har klart å sprenge dem alle..hmmm...men nå er iallefall 12tommers lukket kasse montert nedsenket i reservehjulshullet..5kanals kenwood forsterker montert på toppen..og 6*9 alpine høyttalere montert i hattehylle..frontsett er solgt da de var for store..får se om jeg får skaffet noen nye snart..men det dunker veldig bra og er ganske så klar lyd..ble overrasket jeg...hmm.. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 Ofte er grunnen til sprenging av høyttalere at forsterker er for liten! Quote
Guest wicky Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 hmm...høytalerne foran er koblet direkte til cd-spillern..og faderen er justert til mer lyd i bakhøytalere..men likevel sprenger dem..merkelig... Quote
FrodeS Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 hmm..nå har jeg bytta høytalere foran 3ganger..og alle har alltid økt i pris hver gang jeg skal kjøpe nye..og nå er jeg egentlig lei..har klart å sprenge dem alle..hmmm...men nå er iallefall 12tommers lukket kasse montert nedsenket i reservehjulshullet..5kanals kenwood forsterker montert på toppen..og 6*9 alpine høyttalere montert i hattehylle..frontsett er solgt da de var for store..får se om jeg får skaffet noen nye snart..men det dunker veldig bra og er ganske så klar lyd..ble overrasket jeg...hmm.. Hvis du sprenger høyttalerene med for mye strøm, så er det på tide å få inn en forsterker med delefilter, så de slipper å hanskes med bassen. Hvis du "sprenger" dem med for liten forsterker, er det .. eh. på tide å få inn en forsterker, gjerne med delefilter Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 Konklusjon! Forsterker med delefilter! Quote
Guest MB300CE Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 Eller ikke spille så høyt...... Når man spiller så høyt at man sprenger høytalerene så er det ikke særlig mye bra og klar lyd på så høyt volum, så:Jeg tror faktisk du kan klare deg med sprengte høytalere....... Quote
Guest wicky Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 hmm..basskassen er senket delvis ned i reservehjulsbrønnen..forsterker montert oppå den..alpine høytalere bak..RF 15toms basser og kenwood 5kanals forsterker..spiller ganske lavt og da får jeg dyyyyp bass og utrolig god lyd faktisk..kanskje på tide å spille lavt..hmm... Quote
FrodeS Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 Eller ikke spille så høyt...... Når man spiller så høyt at man sprenger høytalerene så er det ikke særlig mye bra og klar lyd på så høyt volum' date=' så:Jeg tror faktisk du kan klare deg med sprengte høytalere.......[/quote'] Ikke hvis man sprenger dem med for mye strøm, for da ryker spolen tvers av, og det blir stilt. Det mange kaller å "sprenge" høyttalere, er når man bruker for liten forsterker, slik at den begynner å klippe. Da er ikke strømmen lenger vekselstrøm, slik den skal være, men delvis likestrøm. Dvs. at i stedet for at elementet dyttes ut og inn igjen flere ganger etter hverandre, så kan det bli dyttet ut, uten at det dras inn, for så å bli dyttet ut igjen. Da ødelegger man elementet, men sprenger ikke spolen "skikkelig". Quote
Guest Krø Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 Bak på W124 er det ikke plass til høyttalere.... Quote
Guest Lorinser Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 Har montert 12 cm fra MacAudio, (kjøpt på bilsterosjappa på svinesund) både foran og bak i CE'n min, og de kan anbefales. PS: Hiv på forsterker med en gang, jeg har allerede sprengt ett par... De står oppgitt med 90w, men... Spiller ihvertfall meget pent på disk+mid. Har satt delefrekvensen på 80 Hz, og lar subbene spille resten. Og det spiller mer enn høyt nok, og med meget god lydkvalitet "Hæææ?" Quote
Guest Espen Posted February 3, 2005 Posted February 3, 2005 men nå er iallefall 12tommers lukket kasse montert nedsenket i reservehjulshullet...Funderer å oppgradere anlegget fra originalt til noe bedre. Også med forsterker og bass. Er det mye lyd som bli borte pga drivstofftanken som sperrer? Funderer evnt å finne meg noen små elementer som kan settes under en av fremsetene evnt begge....Hvordan kan det bli? Quote
Guest W124 Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 jeg har nå min andre w124, jeg ska til å lage anlegg i den tilsommeren, så jeg lurte på om noen som hadde mål til basskasse til denne bilen? jeg har prøvd med lukket kasse, men det er nok bare bunnpasskasse med bassrefleksen rett i hattehyllen som vil fungere, noen som har fått bassen inn i bilen og ikke bare i bagasjerommet? (w124 sedan 91') alle svar tas me stooor takk Quote
Guest sub_sonic Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Du kan få mål av meg.... husker dem ikke i farta, men kan måle i morgen.. Har 2x12" i lukket og skilt kasse... Det jeg måtte gjøre for å få bass inn i bilen var å: -ta ut reservehjul -legge glava og sponplater lag i lag for å bygge igjen hele brønnen (veldig tynt metall i brønnen å tar mye trøkk) Før jeg gjorde dette var det mye mer bass utenfor bilen en inne i bilen. Quote
Guest sub_sonic Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Du kan få mål av meg.... husker dem ikke i farta, men kan måle i morgen.. Har 2x12" i lukket og skilt kasse... Det jeg måtte gjøre for å få bass inn i bilen var å: -ta ut reservehjul -legge glava og sponplater lag i lag for å bygge igjen hele brønnen (veldig tynt metall i brønnen å tar mye trøkk) Før jeg gjorde dette var det mye mer bass utenfor bilen en inne i bilen. Quote
Guest W124 Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 hehe, ja det hørres supert ut=) ja lurer i å få kjøpt meg lappesett å clas ohlson kompressor:) så bye bye reservehjul ja det kan stemme det, var bra trøkk i bagasjerommet, men hørrte ingenting inni bilen nesten. Quote
Guest Dr_BASS Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 I bilen min monterte jeg først en tolv tommer, men man merket ikke bassen en gang, deretter prøvde jeg to ti tommere i tilegg og da skal jeg si det ble fart på sakene, måtte jo tilogmed skru ned på bassen Quote
Guest merce Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 hey..skal montere anlegg i w124 til uken..gjør det selv..MEN..hvordan er det med høytalere i bakdører?er det plass for noe der?hm.. Jeg hadde en 300 E tidligere å der hadde jeg 2 12" Alpine R i skilt kasse med bass rør, å alpine mono blokk digital.. I den bilen fikk jeg skikkeli trøkk, hørte ikke så veldig mye bass utenfor..Jeg var fornøyd med trykket jeg fikk der Quote
Guest 2582 Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 På min w124 har jeg dette oppsettet: Spiller: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1563 Høytalere: Orginale bak, caliber css 124 foran uten seperat forsterker Forsterker og sub: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1123 Til sub'en kjøpte jeg med en ferdigbygd kasse, den var lukket da de mente at sub'en fungerte best med den. Problemet er at bassen ikke kommer inn i bilen, mens i bagasjerommet låter er det bra. Er det kun et bassrefleksrør som skal til her for å få god lyd og bass inne i bilen? Lurer litt på hvordan det blir å sette på et slikt rør på en "lukket kasse"? Quote
Frode Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 Det er ikke nødvendig med bassrefleksrør inn i høytalerkassen, men et stort rør igjennom hattehyllen vil jeg tro er en god løsning, det ser bra ut også..... Eller å åpne hattehyllen og trekke nytt stoff over kan være et alternativ, dvs klippe hull, fjærne litt stoff og stål, få noen fine store hull og trekke nytt stoff over igjen, dermed kan subben spille igjennom hattehyllen og inn i kupeen, for slik det er originalt så er det nesten tett, og da blir det ikke mye lyd inne i bilen.... Quote
Guest Kalle Posted June 6, 2006 Posted June 6, 2006 Det beste oppsette på W124 er definitivt 4.ordens bandpass kasse. Du får mere dyp bass av denne typen.. Du kjører da reflex røret fra kassen og inn i bilen gjennom hylla bak.. Da taper du ikke noe av effeket som du taper med å la den spille i bagasje rommet. (En 4. ordens bandpass kasse er i bunn og grunn en lukket kasse med tillegg av et såkalt akustisk filter foran elementet. Dvs. at man har et bassrefleks kammer i tillegg til den lukkede delen. Elementet står altså da i skilleveggen mellom disse kamrene.) Her er en link som det står masser av bra stoff til dere om diverse ting når det gjelder stereo i bilen.. LINKY ! Quote
Recommended Posts