Guest solargampen Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 hei.Har en 89 300 tdt. Da jeg skulle kjøre søppel med henger i dag, begynte bilen å koke. Var heldigvis kommet opp til fyllinga. Det fosset vann ut overløpet i ekspansjonstanken. Etter å ha tømt hengeren, fylte jeg på med temperert vann. Det pussige er at tempen ikke er blitt normal. Den blir veldig varm når jeg kjører. Hvorfor begynte den å koke?Det høyre varmeapparatet gir ikke lenger varme.. Hva skal jeg gjøre? Er det luft i systemet som ikke vil ut?Skal kjøre til Bergen i morgen.. hadde vært fint om mercen virket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 hei.Har en 89 300 tdt. Da jeg skulle kjøre søppel med henger i dag' date=' begynte bilen å koke. Var heldigvis kommet opp til fyllinga. Det fosset vann ut overløpet i ekspansjonstanken. Etter å ha tømt hengeren, fylte jeg på med temperert vann. Det pussige er at tempen ikke er blitt normal. Den blir veldig varm når jeg kjører. Hvorfor begynte den å koke?Det høyre varmeapparatet gir ikke lenger varme.. Hva skal jeg gjøre? Er det luft i systemet som ikke vil ut?Skal kjøre til Bergen i morgen.. hadde vært fint om mercen virket.[/quote'] Den får definitivt ikke kjøling.. EN mulighet er at vannet strømmer normalt gjennom radiatoren, med at ingen vifter slår inn. Hvis du lar bilen stå på tomgang, skal den rimelig greit komme seg opp til ca. 80 grader, deretter tar det en gooood stund før den kommer opp til ca. 100 grader, der skal det stoppe (min går til ca. 102, men da må jeg ha AC på). Hvis den går til 80 og fortsetter i omtrent samme tempo opp til 100, og forbi, vil jeg tro det ikke strømmer vann gjennom radiatoren. Det kan komme av at termostaten ikke åpner, eller at det er tett noe sted. La den kakle seg opp til 80 og forbi, og kjenn etter om radiatoren/slangene til denne blir varme. Gjør de ikke det, så strømmer det i hvertfall ikke vann gjennom radiatoren. Hvis det ikke går vann gjennom radiatoren, prøv å ta ut termostaten og kjør uten. Bedrer det seg da, så var det termostaten. Kjøp en ny og få inn. Bedrer det seg ikke, så er det tett et sted. Begynn med å tappe av kjølevannet, fyll opp med rent vann og gjenta noen ganger for å få ut mest mulig drit. Lenge siden du skiftet kjølevæske ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest solargampen Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Takker for raskt svar. Den kommer fort opp i rett under 120 grader. der blir den liggende ved tomgang, men kjører jeg stiger den mer.. opp til det røde feltet. skal sjekke slangen under radiatoren om den blir varm...hvis ikke, sjekker jeg termostaten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Takker for raskt svar. Den kommer fort opp i rett under 120 grader. der blir den liggende ved tomgang' date=' men kjører jeg stiger den mer.. opp til det røde feltet. skal sjekke slangen under radiatoren om den blir varm...hvis ikke, sjekker jeg termostaten..[/quote'] Sinnssykt. Da sirkulerer det garantert ikke vann gjennom radiatoren din. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest solargampen Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 har sjekket ved en prøvetur nettopp. Underste slangen blir ikke varm. må sjekke termostaten.. hvor ligger den på 300 tdt`n?Er det der hvor den nederste slangen fra radiatoren går inn på blokka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 har sjekket ved en prøvetur nettopp. Underste slangen blir ikke varm. må sjekke termostaten.. hvor ligger den på 300 tdt`n?Er det der hvor den nederste slangen fra radiatoren går inn på blokka? Nei, det ser ut som den sitter der hvor øvre radiatorslange går inn på blokka, men jeg må inrømme at jeg ikke har sett så nøye etter. skal glana litt i WIS og se om jeg skjønner noe. EDIT : du har visst rett. Det ser ut som om termostaten sitter på høyre side av motoren. Hva er da inni klædden oppå som ser ut som et termostathus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest solargampen Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 har vært ute og skrudd av termostaten og kokt den, den reagerte ikke...spylte gjennom systemet samtidig... betyr vel at jeg kjøper ny i morgen og setter denne på og håper det beste kan være godt å bytte kjølevæske.....har ikke gjort det siden jeg kjøpte bilen for ca 100 000 km siden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 har vært ute og skrudd av termostaten og kokt den' date=' den reagerte ikke...spylte gjennom systemet samtidig... betyr vel at jeg kjøper ny i morgen og setter denne på og håper det beste kan være godt å bytte kjølevæske.....har ikke gjort det siden jeg kjøpte bilen for ca 100 000 km siden [/quote'] Da er det vel en viss fare for at det var termostaten, ja.. Hvis du har pakning, så er det ikke noe i veien for at du kan kjøre uten temostat, men da vil nok ikke bilen bli noe særlig varm. Det går jo i hvertfall ann for å teste, men hvis vannet ditt kokte uten at den åpnet, så kan det vel knapt være noe annet. Få høre åssen det går i mårra da, når du får inn ny. Du fikk bildet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest solargampen Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Joda.. fikk bildet...tusen takk...skifter i morgen hvis de har en her i Førde..hvis ikke, kjører jeg uten...skriver litt om hvordan det går i morgen.. so long Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MixaloT Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Great save FrodeS! Godt å ha folk som svarer kjapt på postene, ikke nok med det, men gir gode tips også. Lykke til med bilen solargampen, håper at det var bare termostaten som var "sliten". Update ønskes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Hvis du har pakning' date=' så er det ikke noe i veien for at du kan kjøre uten temostat, men da vil nok ikke bilen bli noe særlig varm.[/quote']Det anbefales IKKE å kjøre en OM60x uten termostat - i tillegg til å åpne for kjøling styrer termostaten om/hvor vannet skal sirkulere i blokka... Dvs uten termostat i huset kan vannet sirkulere mot radiatoren UTEN å gå gjennom blokka om jeg husker rett av tegninga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest solargampen Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Hepp... update på kokinga... Da er ny termostat satt i, og prøvetur gjennomført. Enkel jobb, men for oss med turbodiesel, lønner det seg å ta av gummislangen mellom turboen og luftfilteret. to skruer og vekk med huset. Kokte den nye også...just in case.. Bilen er nesten bedre enn ny.. Tempen stabiliserte seg rett over 80 grader. Kjørte litt "heftig" i noen bakker. Nåla lå som morrabrødet til en 16-åring Det hjalp med ny frostvæske og ny termostat.. Nå til Bergen og 2(to) månders ferie... fint å være student med ordnet økonomi Takker for svar på tråden, og spes til deg FrodeS...kjekt at vi kan hjelpe hverandre... Ha en varm sommer med en temperert motor ( typisk Davy Wathne-kommentar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Hepp... update på kokinga... Da er ny termostat satt i' date=' og prøvetur gjennomført. Enkel jobb, men for oss med turbodiesel, lønner det seg å ta av gummislangen mellom turboen og luftfilteret. to skruer og vekk med huset. Kokte den nye også...just in case.. [/quote']Ble engstelig et lite øyeblikk Bilen er nesten bedre enn ny.. Tempen stabiliserte seg rett over 80 grader. Kjørte litt "heftig" i noen bakker. Nåla lå som morrabrødet til en 16-åring Det hjalp med ny frostvæske og ny termostat.. Men det gikk fort over Godt det løste seg' date=' da! Jeg tror ikke det er så ofte termostaten nekter å åpne, vanligvis er det motsatt. Nå til Bergen og 2(to) månders ferie... fint å være student med ordnet økonomi Takker for svar på tråden, og spes til deg FrodeS...kjekt at vi kan hjelpe hverandre... Ha en varm sommer med en temperert motor ( typisk Davy Wathne-kommentar) Bare hyggelig. Skal bytte min termostat også (syns radiatorslangene er litt vel varme allerede ved 60C motortemp), så det var godt å vite at den er enkel å bytte, og ikke satt der jeg først trodde. Trengte du ny pakning, eller har MB greid å gjøre dette like genialt som volvo (gummipakning)? Vi får krysse fingrene og håpe du ikke har fått noen senskader av at bilen har kokt. Arne har selvsagt helt rett. Å kjøre en bil uten termostat er ikke bra. Det var kun ment for å teste om det faktisk hjalp, for å finne ut om det var termostaten som holdt igjen, eller om det var tett flere steder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest solargampen Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Nei, trengte ikke ny pakning.. Ny pakning lå ved den nye termostaten(gummi) Genialt enkelt..Heldigvis. Og så ble det potte tett.. Jeg ga 374 for termostaten + 5 liter kjølevæskekonsentrat. termostaten kostet 194,- + moms.( Bildeler, Førde) Fyll på 2 litervan først, deretter 5 liter kjølevæskekonsentrat, så topper du med vann; ca 3 liter.klem litt på slangene for å fjerne mest mulig luft. Kjører til Bergen med ett øye på temp.måleren( det andre på lasermåleren) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ebola Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Det er deilig når det er så billig. Har vært borti noen w124 diesel som har kokt, og de har det vært tett radiator som var årsaken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.