Jump to content

Batteri og motortemperatur


Guest Anders K

Recommended Posts

Guest Anders K

Kan man kople fra batteriet på en 93-mod. 280 TE uten at en del programmer må reprogrammeres på verksted?

Har hørt at bl.a. airbag ikke er helt seg selv etter at batteriet er koplet fra.

 

Er det rett at motortemperaturen kan komme opp i rundt 100 grader ved lange oppoverbakker om sommeren, eller rett etter at bilen er parkert (går på tomgang) etter en kjøretur? Nåla på temperaturmåleren på dashbordet går fort opp til streken midt mellom 80 grader og 120 grader om sommeren når også klimaanlegget jobber, men den går aldri særlig høyere. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å koble fra batteriet på min og det er vel bare innsprøytningen din som er forskejllig fra min så med 99.99% sikkerhet så burde det gå uten problemer.

Airbagene på min får iallefall ingen problemer som jeg har sett/hørt ennå og mitt batteri er koblet fra sikkert 100 ganger da jeg har holdt på å montere litt stereo... :P

 

Motortempen kan komme opp i over 100 grader, du har 3 vifter, en stor som ligger bak radiator og to elektriske foran, hovedviften kjøler normalt alt men når ac går og evt når den sliter litt så vil temperaturen stige, de to elektriske slår inn på 102 grader hvis jeg ikke tar helt feil og du hører det godt når det skjer.... :P

Link to comment
Share on other sites

Er det rett at motortemperaturen kan komme opp i rundt 100 grader ved lange oppoverbakker om sommeren' date=' eller rett etter at bilen er parkert (går på tomgang) etter en kjøretur? Nåla på temperaturmåleren på dashbordet går fort opp til streken midt mellom 80 grader og 120 grader om sommeren når også klimaanlegget jobber, men den går aldri særlig høyere. :)[/quote']

 

Ja, helt normalt... Viftene starter gjerne ikke før ved ca. 100 grader, så når bilen står på tomgang har den knappast kjøling i det hele tatt før den kommer såpass høyt. Viscose-vifter snurrer gjerne litt med uansett temperatur, men kobler ikke skikkelig inn før ca. 100 grader.

Aircondition gir ekstra varme i motorrommet, så luften som skal kjøle ned kjølevannet blir først varmet opp av ac-radiatoren.

 

 

EDIT :

@Frode : På min slår viscosen inn ved 102, og den (jeg har bare én) elektriske inn ved 108 mener jeg å huske. Er det annerledes på bensinmotorene?

Link to comment
Share on other sites

Guest MixaloT
EDIT :

@Frode : På min slår viscosen inn ved 102' date=' og den (jeg har bare én) elektriske inn ved 108 mener jeg å huske. Er det annerledes på bensinmotorene?[/quote']

 

Har viskose vifte på min også, den surrer rundt stort sett hele tiden, men 'griper' ikke før motoren blir ordentlig varm.

En annen ting, jeg har 2 elektriske vifter på fremsiden av radiatorene, jeg har enda ikke hørt at disse har startet (!) siden jeg kjøpte bilen på sensommeren i fjor.

Er det noen måte å finne ut om disse faktisk funker som de skal?

 

Takk for et genialt forum!

 

Geir F.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 100% sikker men det stemmer nok det Frode, den store vifta bak har viskosekobling og den går kontinuerlig men turtallet stiger med temperaturen, trodde den hadde fult turtall ved 102 grader, ikke at den startet da men det kan være jeg tar feil...... :oops:

Følger den ikke turtallet på motoren og i tillegg til viskosekoblingen som gjør at til slutt har den samme turtall som motor..... :?:

Nå temperaturen stiger ytterligere pga bruk av AC så slår de to elektriske inn, akkurat ved hvilken temp det skjer husker jeg ikke, men 108 høres kurant ut.... :P

 

Er det noen måte å finne ut om disse faktisk funker som de skal?

 

Først kan du etter en lang tur med AC på full guffe, stoppe en plass, rull ned vinduet, når temperaturen stiger vil du høre et klikk og så mye "sus" av viftene, hvis dette ikke skjer så må du sjekke termostaten til viftene eller koble strøm på de for å sjekke.....

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 100% sikker men det stemmer nok det Frode' date=' den store vifta bak har viskosekobling og den går kontinuerlig men turtallet stiger med temperaturen, trodde den hadde fult turtall ved 102 grader, ikke at den startet da men det kan være jeg tar feil...... :oops:

[/quote']

Skal ikke påstå noe, jeg. Jeg har bare tallet 102 fra ettellerannet sted. Kan godt være at den slår inn fullt da. Når jeg drar henger og slikt, går den rimelig lett opp til 102. Kun to ganger har jeg sett den over 102, og det var med bilhenger over korg(en?)fjellet

Følger den ikke turtallet på motoren og i tillegg til viskosekoblingen som gjør at til slutt har den samme turtall som motor..... :?:

Nå temperaturen stiger ytterligere pga bruk av AC så slår de to elektriske inn' date=' akkurat ved hvilken temp det skjer husker jeg ikke, men 108 høres kurant ut.... :P

[/quote']

Skal slå opp i WIS når jeg kommer hjem, men jeg mener min slår inn på halv fart ved en temperatur, og på full fart ved en annen temperatur. Ganske kraftig den vifta der, tror den var oppgitt til ca. 20A.

Den slår også inn på full fart ved 20bar på høytrykksiden av AC (ca. 75 grader), og skrur seg av igjen når det går under 15.

 

Hvis min står på tomgang med AC på, kommer og går den elektriske vifta litt, men etterhvert blir kjølevannet såpass varmt at viscose-vifta overtar. Da virker det som den greier å holde tempen på ACn også langt nok nede til at den elektriske ikke slår inn.

 

Er det noen måte å finne ut om disse faktisk funker som de skal?

Bare la bilen stå på tomgang med mye varme på (ikke over klikket ved max, men helt opptil, avfukter på, og max vifte.

 

AC vil da gå kontinuerlig (pga. avfukteren), og kjølevannet vil holde seg rimelig kaldt uten at viscose-vifta slår inn (pga. masse varme på varmeapparatet). Dermed vil ikke ac-radiatoren få noen annen kjøling enn fra de elektriske viftene, og disse vil etterhvert slå inn. Som Frode sier, så høres det ganske godt når de slår inn, men det kan ta litt tid, så smør deg med tolmodighet :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest MixaloT
Først kan du etter en lang tur med AC på full guffe' date=' stoppe en plass, rull ned vinduet, når temperaturen stiger vil du høre et klikk og så mye "sus" av viftene, hvis dette ikke skjer så må du sjekke termostaten til viftene eller koble strøm på de for å sjekke.....[/quote']

Takk for tipset, skal sjekkes til uka når ferien har startet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...