Jump to content

ALDRI mer Mercedes!


Guest Håvard Norheim

Recommended Posts

Guest Håvard Norheim

Dette er ikke noe hat innlegg som tidvis dukker opp fra fantaster av andre merker, men rett og sltt frustrasjon over en elendig bil i mitt eie. Har en 230 TE, 91mod norsk bil, servicehefte frem til 180000km, nå gått 307000 km. Etter de 180000 med service på BOS, har bilen vært hos et par lokale verksteder til jevnlig kontroll, samt at jeg har gjort mye selv når tiden har strukket til.

Pesten kom i fjor. Min far som er bruker av bilen fikk kjøleproblemer, og når jeg tok bilen inn i mitt verksted viser det seg å være olje i vannet. Dette er tydeligvis et vanlig problem på disse motorene pga tæring av topp-pakning. Jeg tar ut motor, setter den i benk her, bytter alt av pakninger,kjeder og tetninger, inn med motor starter opp, og den går som en klokke igjen. Far kjører bilen på EU kontroll, og jeg får fakset over liste med feil. Da begynner moroa. Verkstedet tok seg ikke engang bryet med å kjøre ut kontroll-seddel. Jeg fikk over et A4 ark med følgende: Foringer forstilling- ALLE. Foringer bakstilling ALLE, Bremseskiver ALLE, Bremseslanger ALLE, Bremserør ALLE, Bremsecalipere ALLE, Kuler og ledd ALLE.. Bilen har vært godkjent uten anmerkninger frem til denne kontrollen. Nederst på arket sto det ganske enkelt: RING RØSNES (lokal presser) Vi syns dog bilen var for grei til å kaste da det ikke var rust eller lignende, god å kjøre har den også vært, og siden "poden" (jeg) har eget verksted, spurte han far om ikke jeg kunne gjøre et gjenopplivningsforsøk på kjerra. Joda, gikk på med godt mot. Bakstilling ble tatt ut, alle stag, foringer ledd og lemmer ble byttet. Alle bremserør ble byttet, alt i forstilling ble byttet, alle fjører ble byttet, overhaler alle calipere, nye skiver og klosser, ny rustbehandling samtidig som alt er ute, setter bilen sammen, og kjører bilen tilbake på samme verksted for ny kontroll. Begynner nå å bli ganske lei hele bilen, men syns han far bør ha en bil. Bilen stryker igjennom kontroll UTEN anmerkninger, skilter og alt på plass, ENDELIG!! Han far reiser fredag til murmansk på jobb, og jeg tenker som så at nå prøver jeg bilen mens han er borte, så vet jeg at ting fungerer som det skal til han er tilbake... I dag tidlig stopper kjerra. Den bare dør! Virker som om komp er vekk, får bilen inn i verkstedet, plukker opp toppdeksel, og drar den på starter. Kamkjede og alt ser ok ut. Kamdrevet går som det skal, men hallo! Nikkeverket står rolig mens alt annet går rundt! Joda, kammen har rett og slett gitt seg i overgangen inn til første lager bukk! Hva er oddsen for det?? Har aldri sett lignende, og aldri hørt om lignende. Er disse motorene ren møkk, eller hva? Oddsen for at dette skulle skje er vel omtrent som å vinne millioner i lotto 3 ganger etterhverandre på samme trekning!? En ting er ihvertfall 100% sikkert, aldri mer Mercedes! Ikke om jeg får den kastet etter meg! Never ever! Holdt på å kjøpe meg en S600, og gud hvor glad jeg er for at det ble Range Rover isteden. Den har aldri gjort et feilslag, og går like fint nå som når den var ny. Det er nok en grunn til a MB stadig må tilbakekalle biler pga diverse feil og mangler.

Måtte bare ha ut litt frustrasjon.... Litt for å vise at det ikke alltid er bare gull og grønne skoger..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Håvard Norheim

Begynner å mistenke en forbannelse her :D Gir snart opp og får tak i en ny motor. Begynner å nærme oss 30k i påkost, og en ny motor på toppen av det igjen da, blir kjipt....

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Skikkelig uheldig må jeg si..Iallefall med tanke på motor..

 

Aldri hørt at toppakning har vært problem på M102 motoren, ei heller på M103...

 

 

Hadde en 88-230E som var i min varetekt fra 164' til nesten 300' uten på langt nær så mange feil. Motoren der gikk (går ennå) som ei klokke også!

 

Har nå 90-300TE som kun har vært igjennom det vanlige.

 

 

Foringene som dere har bytta er noe som normalt går mellom 250-350' km... Hadde det vært Passat så måtte de ha blitt bytta på 150-200' (maks)

 

Bremserør er også vanlig å bytte på alle biler som har bremserør i stål.

 

Hva skjer med 230en? Kjøper den billigbillig jeg! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Håvard Norheim

He,he... Om noen er så tjukke i hue og vil ha den dritten, så skal den selges dyrt :D

Eneste jeg kan tenke meg er attraktivt er Recaro skinn med massasje og greier :D

Link to comment
Share on other sites

He' date='he... Om noen er så tjukke i hue og vil ha den dritten, så skal den selges dyrt :D

Eneste jeg kan tenke meg er attraktivt er Recaro skinn med massasje og greier :D[/quote']

 

Jeg bare lurer ...

 

Bilen må altså ha vært totalt ødelagt, med nedslitte bremser og ødelagte foringer osv... Du, som kaller deg mekaniker, har hatt ute motoren og satt den inn igjen uten å merke noe av dette?

 

Du har altså hatt oppe motoren, fått bilen godkjent, og like etter så ryker det hjulet til kammen? Sikker på du ikke var litt uheldig da du satt det på plass igjen, da? Skal ikke veldig mye til før man får en liten brist der, og da tar det ikke lang tid før ting ryker...

 

Bare lurer, jeg...

Sikker på det ikke er en liiiten antydning til trolling ute og går?

 

Jeg fikk i hvertfall ikke så veldig lyst til å sette bilen min på ditt verksted etter å ha lest dette.

 

Hvis du mot formodning skulle snakke 100% sant, får jeg jo bare kondolere med din fars bil, og du burde kanskje vurdere en annen jobb?

Link to comment
Share on other sites

Guest Håvard Norheim

Nå ja... Motor har vært ute, topp vært sendt bort til motorverksted og sjekket. Kammen har ikke vært ute, så det skal jeg ikke ha skylda for :x

Jeg har heldigvis aldri sagt jeg er mekaniker, men store deler av familien er det, og jeg har skrudd diversesiden jeg var 14-15år, så jeg kan nok si at jeg har gjort dette en haug med ganger uten et eneste motorras eller i nærheten. Etter et par telefoner nå, til andre motorkjennere, får jeg vite at disse kammene harr vondt for å tåle ny topp-pakning. (ny topp-pakning er som regel noe høyere) Jeg vet ikke hva slags grunnlag du har for å foreslå ny jobb til meg, men aner jeg en smule sarkasme?

Link to comment
Share on other sites

og siden "poden" (jeg) har eget verksted

 

 

Gikk utfra at du kanskje var mekaniker siden du har eget verksted, samtidig som du tar ut motorer for overhaling, OG du bytter alt som er av foringer, bremseslanger, overhaler calippere og slikt...

 

Jeg syns de var påfallende at en som gjør alt dette ikke legger merke til at bilen er et vrak, noe den jo må ha vært hvis rapporten etter EU-kontrollen stemmer.

 

Jeg har også vondt for å tro at alt det der kan være gæli på en '91 230 som har gått såvidt over 300 000 km.

Link to comment
Share on other sites

Guest Håvard Norheim

Og bare for å poengtere feilen, kamaksel har knekt tvert av, ikke kamhjulet som er gåent!

Forøvrig er det nesten umulig å sette dette feil på.. Ved feil montering vil motoren gå ujevnt eller ikke gå i det hele tatt. Man vil også få ulyd fra register. Bilen har vært kjørt ca 20mil uten et eneste feilslag før den døde uten forvarsel.

Motor har også vært komp testet og funnet i orden. Man ville automatisk få feil komp og timing dersom dette ikke hade vært i orden ved montering.

Så før du utaler deg om hva jeg kan og ikke kan, bør du ihvertfall vite hva du snakker om :D Jeg vet hva jeg snakker om, og bygger diverse motorer og biler til daglig. Jeg har derimot ingen fagbrev, og kan ikke kalle meg mekaniker, men jeg kan bil og motor!

Link to comment
Share on other sites

Og bare for å poengtere feilen' date=' kamaksel har knekt tvert av, ikke kamhjulet som er gåent!

Forøvrig er det nesten umulig å sette dette feil på.. Ved feil montering vil motoren gå ujevnt eller ikke gå i det hele tatt. Man vil også få ulyd fra register. Bilen har vært kjørt ca 20mil uten et eneste feilslag før den døde uten forvarsel.

Motor har også vært komp testet og funnet i orden. Man ville automatisk få feil komp og timing dersom dette ikke hade vært i orden ved montering.

Så før du utaler deg om hva jeg kan og ikke kan, bør du ihvertfall vite hva du snakker om :D Jeg vet hva jeg snakker om, og bygger diverse motorer og biler til daglig. Jeg har derimot ingen fagbrev, og kan ikke kalle meg mekaniker, men jeg kan bil og motor![/quote']

 

Velvel... Fortsatt syns jeg det er påfallende at en bil kan være så til de grader oppbrukt uten at du merker det hvis du har såpass peiling som du påstår.

Jeg gjorde en gang i tida noe jeg ikke burde gjort. Jeg strammet et remhjul for dårlig. Det holdt 5000 km før det løsnet. Det er ikke alltid resultatene av at man gjør noe feil viser seg umiddelbart.

 

Hvis kammen hadde knekt 20 mil etter at jeg hadde hatt bilen på verksted som hadde hatt av toppen og slikt, så hadde jeg garantert troppet opp der og krevd at de utbedret feilen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Håvard Norheim

Når jeg tok inn bilen, hadde den nylig vært inne til service på lokalt verksted. Derfra forelå det ingen antydninger om bilens dårlige tilstand på understell. Jeg skrur ikke bil for andre, og ihvertfall ikke familie, rett og slett fordi det alltid ender opp med en masse arbeid uten særlig betalt, og en masse problemer i forhold til at de alltid forventer at man stiller opp til alle døgnets tider og når ingen andre kan pga høytider osv.. En grei regel jeg har, men når far ikke ville koste på seg en ny bil, sa jeg ja til å gå over motor for at han skulle ha noe å kjøre med, uten at jeg la meg opp i å sjekke andre feil og mangler(bortsett fra lys og sånt) Da han opplyste at det varr på tide med en EU, sendte jeg bilen til et verksted jeg samarbeider med for å få en ærlig kontroll hvor man får vite den faktiske tilstand, og ikke bare en "fort gjort" kontroll. Eu kontroller kan kjøpes for en 1000 lapp, men jeg ville vite hva som var feil, i og med at bilen er min og at jeg ikke har særlig sans for triks og miks med sikkerheten på en bil. Derfor fikk vi også denne "smørbrød" listen. Dette er kanskje noe man bør tenke på dersom man setter bilen inn hos noen som harr for mange jern i ilden, og ikke er så nøye. Jeg personlig er "Peter Meter" og kanskje litt for nøye, men så er også alt jeg har tipp topp til enhver tid. Det jeg ble forbauset over er at kamaksel som ikke har noen som helst tegn på slitasje, kan ha et tretthetsbrudd på et punkt hvor det ikke er rare belastningen. Derfor frustrasjonen over MB og kvaliteten.De jeg har snakket med i dag, har ALDRI opplevd dette på andre merker...

Link to comment
Share on other sites

Guest Bamzemums

egentlig har jeg ikke ord... MEN kanskje du har peil og kanskje akkurat DEN motoren var dårlig, MEN å gå sålangt som å si at det "skal aldri bli mer mercedes(fordi DU har hatt problem med en") er gå litt langt synes jeg.

Faren min har har hatt 2stk 230Er den første(w123) kjørte han over 500000km det som ble bytta var kam og reg. kjede, den bilen har blitt kjørt over 140000km etter den ble solgt men hva som har blitt gjort i den perioden vet jeg ikke.

 

Den andre og nåværene 230En(w124) har 260000km på klokka, da den ble kjøpt var den gått 170000km, det som har blitt skifta er kam.

 

Dette med dårlige kammer er vanlig for 230(m102) motorene helt til i 88/89 mb byttet visstnok levrandør på kammer da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Synes det er rart at man ikke har merket at alt som er av foringer er gåent jeg da..

 

Det at kammen har knekt kan jo skyldes mye grisekjøring, kan også skyldes produksjonsfeil hos leverandør..At toppakninga som bygger mer er årsak er jo rett ut BS..

Er kjedestrammer på kjedet, så om pakningen bygger 0,1mm mer så ville det ha blitt regulert av kjedestrammeren...

 

 

Blir som en kompis av meg som hadde en mazda 323 16v turbo 4x4..Veiva knakk akkurat på innsiden av tannhjulet på registerreima!

Årsak? Viste seg at bil og motor hadde vært brukt betraktelig mer og mye hardere enn det selger påstod..

Viste seg også at turbo hadde sprukket.

Link to comment
Share on other sites

Guest Håvard Norheim

Synd du ikke kan se skaden på kammen, da hadde du kanskje ikke vært så påståelig. Kammen har knekt under en lagerbukk. Umulig å se. Nettopp fordi sånne som deg som ikke forstår hvordan ting henger sammen, er det jeg ikke gidder å skru for andre. Det finnes utallige eksempler på "reklamasjoner" som ikke henger sammen med den jobben som er utført.. Jeg jobbet tidligere på GM, og der var det ansatt en egen person kun til å behandle reklamasjoner, og du kan tro det ble reklamert på mye rart :D

 

Det som er rart er at en kamaksel knekker og at det kan være den som skrur sin feil selv om aksel ikke har vært demontert :D

 

Det ble vurdert som unødvendig å gjøre noe med nikkeverket uten da også bytte stempelringer++ Topp, kamaksel, ventiler og nikkeverket var uten antydning til slitasje, og ble derfor ikke gjort noe med annet enn kontrollert.

 

Kamkjede ble byttet siden dette ble tatt av nettopp på grunn av at vi ikke skulle røre kamdrev og kam :)

 

Men,men, nå spiller det jo egentlig ingen rolle siden det er min bil og jeg som betaler, så er det jo bare å kjøpe en ny og sette inn..

 

Etter all påkost er jo bilen som ny å kjøre, så en kam fra eller til spiller liten rolle. Byttet på en time er den også.

 

Det som irriterte meg er at en kam faktisk kan bryte tvert av!

Bilens tilstand forøvrig har jeg ikke hatt noe med å gjøre annet enn at jeg har puslet den sammen til å gå igjennom uten en eneste anmerkning etter den smørbrød lista jeg fikk. Så kan man jo vurdere om det er jeg eller det autoriserte verkstedet (tidligere verksmester på MB!) som har gjort en dårlig jobb...

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen
Synd du ikke kan se skaden på kammen' date=' da hadde du kanskje ikke vært så påståelig. Kammen har knekt [b']under[/b] en lagerbukk. Umulig å se. Nettopp fordi sånne som deg som ikke forstår hvordan ting henger sammen, er det jeg ikke gidder å skru for andre.

?? Er åpen for at andre har andre har andre meninger o.l. Men skjønner lite av at du vil være medlem på dette forumet når du fra dag EN sier aldri mer Mercedes på nettopp ett Mercedes-forum og i tillegg kaller folk for uvitende. Hva het verkstedet du driver forresten?

Link to comment
Share on other sites

Guest Håvard Norheim

Enda en gang, JEG HAR IKKE HATT DENNE BILEN, jeg kun eier den, og det er min far som har kjørt den! Han har absolutt null peil på bil, og kjører fra a-b, thats it. Og det at disse kan ryke etter topp-pakningsbytte, kan du jo høre med BOS om, det var derfra jeg ble fortalt det. Mer bryr ikke jeg meg om det, men det var forklaring derfra. Selvfølgelig er jeg helt enig i at kjedestrammer skal regulere det! En mulighet er om strammeren henger og ligger på for mye, da vil kjedet bli for stramt, men strammeren ble byttet ut, så jeg har liten eller ingen tiltro til forklaringen fra BOS.

 

Det at man skal merke at foringer er slutt, er så som så.. Det er stor forskjell på hva som "kan gå" og hva som "bør byttes". Det er opp til hver enkelt om man vil ha en bil som er ok, eller en bil som er bra! Jeg foretrekker det siste.. Ta med deg bilen på kontroll, ta en EU, og så drar du på fks NAF etterpå, så vil du få to vidt forskjellige svar! Dersom du ber om å få vite ALT om bilen, og hva som må gjøres for å få bilen i optimal stand, vil du få en liste som er rimelig mye lenger enn en EU lapp. En EU kontroll er etter min mening null verdt, men det er min personlige mening..

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

(f*en så tregt forumet går for meg idag)

 

Nok om det, mannen har vært uheldig med 1 (en) 230TE.

Vi er mange som ikke har vært så uheldige..Nok om det!

 

Bilen blir iallefall som "ny" når alt er fikset?

 

 

Liker å ha bilen i god stand. Derfor bruker jeg ikke NAF! ;) (dårlig erfaring..Overså totalt utslitte bærearmsforinger og 1 gåent hjullager, men hengte seg så opp i at det var senkesett på bilen)

 

At BOS påstår at toppakning er problem på M102 motor er vel mest sannsynlig egentlig bare en unnskyldning for å slippe diskusjoner vil jeg tro! Har aldri hørt dette om denne motoren før..

Link to comment
Share on other sites

Guest Bamzemums

har heller aldri hørt at topp pakning er ett problem på M102, derimot kun på 300E 24V, men det er jo en annen sak :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Håvard Norheim

Jeg driver ikke noe verksted, for guds skyld, hvor mange ganger skal jeg si det? At jeg skriver her på forumet, kan kanskje ha med at jeg som du kan lese i mitt første innlegg hadde lyst til å "rase" av meg litt frustrasjon om akkurat denne bilen :D Det jeg driver med er restaurering av biler. Jeg driver ikke noe verksted som man kan henvende seg til dersom man ønsker å bytte eksos eller bremser. Jeg kjøper vrak og bygger disse opp helt fra bunnen. Dette er biler jeg selv eier, da man uten fagbrev ikke har lov til å skru mot betaling på andres kjøretøy, og dette forholder jeg meg til.

Når jeg skriver ALDRI mer Mercedes, kan du dersom du leser hele innlegget, og ikke bare tar hensyn til det du ønsker å kritisere, se at jeg skriver at det var for å få ut litt frustrasjon fordi det liksom aldri tar slutt på problemene med denne bilen. Jeg skriver også her på forumet fordi jeg faktisk eier en Mercedes.

Dersom du kun ønsker "solskinnshistorier" lever du nok ikke på samme planet som en del andre.

 

At jeg ikke tidligere har giddet å skrive noe her, kan jo kanskje komme av nettopp det at man får pepper med en gang det er noe som ikke stemmer overens med enkeltes MB-bibel forståelse. Det er liksom ikke så artig for nye folk å melde seg på forumet her, når uansett hva det gjelder er det noen av dere som har doktorgrad i alt som har med bil å gjøre. Og vær så grei nå og les dette med litt humor. Jeg bryr meg egentlig lite om hva andre mener om meg, men jeg har flere kjente som har følt seg lite velkomne her....

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Da begraver vi alle stridsøksa og finner fram fredspipa og ildvannet og forteller heller om noe annet? ;)

 

300en min var faktisk i dårligere stand da jeg fikk den enn det tilstandsrapporten fra MB sa den var! blant annet har jeg skifta strammehjulet, løpehjulet og vannpumpe for å bli kvitt ulelyd fra lager. Blitt bedre, men står igjen med dynamolager og lageret på servoen..samt betraktelig mer "svetting" enn rapporten påsto det var! Fikset nå! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen

Jeg registrerer det du sier og er fornøyd med det. Når du blir mer kjent med forumet vil du se det er mye i arkivet som ikke er solskinnshistorier, verken når det gjelder bilene eller forhandlere.... Stusset bare over at du "kritiserte" med en gang. Men uansett, håper du ikke blir skremt av haukene på forumet og at du får ordnet opp bilen din :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Håvard Norheim

Bare jeg får fatt på en kam nå så, så blir doningen bedre enn ny, den er jo reparert :)

Nå skal det jo sies, at jeg allerede har mer Mercedes da.. Planen var å bygge en litt heftig motor å putte oppi noe.. Ingen som vet om noe MB V8 deler?? Har 2 fabrikksnye V8-5,5 AMG blokker liggende, som jeg har kjøpt litt deler til i ny og ne. Er en venn av meg som driver ESS, så jeg vurderte å bygge noe med presse på, men trenger to topper og et innsprut.. Det rundt blir nok nytt fra MB, men topper er dyrt! Ihvertfall til disse motorene..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...