Guest borgen Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 På min 96 E 230T som har gått ca 150000 har jeg en automat som girer hardt og ikke henger helt med. Var innom Bergs fikk beskjed om at dette var et frihjul som må byttes, pris 12-16.000 pluss mva. Bilen har vært inne til årlige servicer hos Autostern. De har visstnok aldri skiftet olje på automaten. Burde Autostern ha skiftet olje på denne kassen i forbindelse med noen av servicene. Er det noen som har noen erfaringer rundt dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Den bilen du har tror jeg kom med de kassene som MB mente var vedlikeholdsfrie, helt til flere kasser kom tilbake med reklamasjon.Deretter så innførte de oljeskift hver 60`km eller noe i den duren.Det at ikke Autostern har fått det med seg høres helt utrolig ut.... Det er sikkert flere her på forumet med samme type bil som kan utfylle litt mer...... En ting er sikkert, de er ikke vedlikeholdsfrie og det vil nok aldri komme noen kasser som er det i dette århundre.....kanskje når flygebilen kommer men det er en stund til.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Jøss...Det var det de fortalte meg og (at den var vedlikeholdsfri) med min 97 E230 som jeg solgte på ca. 90.000 km... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Kom ikke den såkalte vedlikeholdsfrie 5-trinns kassen først i -97 da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ebola Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Skille mellom de du må vedlikeholde, og de "vedlikeholdsfrie" kom i 96/97. De man må vedlikeholde er alle girkasser som er vakumstyrt. Her er det olje og filterskift hver 60 000km. I de såkalte "vedlikeholdsfrie kassene" Bør man skifte olje og filter hver 120 000km, eller gjerne olje på 60 000km, og olje og filter på 120 000km Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Var det ikke i 97 at de kom med 5-trinns automat også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Var det ikke i 97 at de kom med 5-trinns automat også?Stemer, høsten -97 på biler med modellår 1998 (kode 808) Jeg fikk levert en E-klassse i september -97 og den var en av de første. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Var det ikke i 97 at de kom med 5-trinns automat også?Stemer' date=' høsten -97 på biler med modellår 1998 (kode 808) Jeg fikk levert en E-klassse i september -97 og den var en av de første.[/quote']Trodde det jeg også, men iflg. Mercefreaken under modelloversiktene ser det ut som stv kun ble levert med 5 trinns. Disse ble produsert fra 04/96. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Hmmmm.... Min var 97 modell (E230 Avantgarde) men 1. gang reg 96. (med 5 tr.aut)Var kanskje ekstrautstyr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Litt dårlig formulert av meg kanskje, men det jeg mente var at stv fra første stund av utelukkende ble levert med 5 trinns. Sedanen, som kom noe tidliger, ble levert med 4 trinns til å begynne med. Når skiftet kom for godt vet jeg ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cubanitt Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 De kassene som det ble sagt var vedlikeholdsfrie ble produsert fra og med juli 07. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cubanitt Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Sorry mener selvfølgelig -97 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Var det ikke i 97 at de kom med 5-trinns automat også? Min har 5 trinns automat, og en kunne få 5 trinns som ekstrautstyr fra 1988 hvis jeg ikke tar helt feil...... at det ble standardutstyr med 5 trinns automat høsten 96, stemmer nok.... Det må tas med at det er to helt forskjellige kasser det er snakk om, de ble oppgradert og forandret omtrent annenhvert år fra høsten 92 og frem til 96.... da MB hørte på anbefalingen av noen halvgalne ingeniører som påsto at nå....nå er det slutt på oljeskift..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest borgen Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 I går ringte jeg til Autostern for og forhøre meg litt. Snakket først med en person (antagelig vis en i kundemotteket), fikk vite at det ville komme på rundt 20.000,- å få reparert automaten. Ble sattet over til en på verkstedet da jeg lurte litt på hvordan dette kunne skje. Han sa blant annet at det er "sånt som skjer" ( at en automet rykker etter 150.000km???), videre sa han at det var kun et par uker siden hvor de hadde fått beskjed fra MB at de skal sikfte olje på disse automatkassene. Jeg sa at jeg hadde vært innom Bergs, da kom han med noen påstander som jeg ikke skal gjengi her. De skulle også ha ringt tilbake senere,hvilket de ikke gjorde. Flott kundeservice!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Autostern - som skal være "top of the line" verksted for MB i Oslo var faktisk et av verkstedene som mistet retten til EU-godkjenning en periode. DET sier jo litt... Ellers kan jeg personlig gå god for flere av mekanikerne der inne, men det er jo flere som jobber der, og hvem som helst kan få bilen din! Når det gjelder dette med vedlikeholdsfri automat, så har også jeg stusset på det i en tidligere tråd (let og du skal finne, he-he). Jeg har også sjekket litt videre - og det er langt fra alle verksteder som er klar over dette. BOS sier at de bytter hver 60.000 - mens her hvor jeg bor gjør IKKE verstedet dette, så lenge bilen har MBs egen anbefalte girolje. Har du derimot Dextron III eller II eller noe(?) så bytter de olje og filter hver 60.000 km - og da får du sikkert MBs egen olje. Så praksisen er tydeligvis ulik. At Autostern først for noen uker siden fikk beskjed om dette er antageligvis bare tull! De er vel i BOS-kjeden, og BOS har gjort dette i flere år - om mine informasjoner er rett!!?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C230 kompressor Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 I går ringte jeg til Autostern for og forhøre meg litt. Snakket først med en person (antagelig vis en i kundemotteket)' date=' fikk vite at det ville komme på rundt 20.000,- å få reparert automaten. Ble sattet over til en på verkstedet da jeg lurte litt på hvordan dette kunne skje. Han sa blant annet at det er "sånt som skjer" ( at en automet rykker etter 150.000km???), videre sa han at det var kun et par uker siden hvor de hadde fått beskjed fra MB at de skal sikfte olje på disse automatkassene. Jeg sa at jeg hadde vært innom Bergs, da kom han med noen påstander som jeg ikke skal gjengi her. De skulle også ha ringt tilbake senere,hvilket de ikke gjorde. Flott kundeservice!![/quote'] Hei Ring Finn Ernø ( teknisk sjef hos oss ) Spør ham om service ol på automatkassene.Jeg tror faktisk at det ikke står i serviceskjemaene om atdet skal tas service.Er du ikke fornøyd med svar / kundeservice, så ring til Anders Nilsen( kvalitets sjef ) vår gamle verksmester. Er selv på ferie, så jeg får ikke sjekket opp selv.Ring og hør. Kaste "dritt" om andre firmaer bør vi vel holde oss unna. runeautostern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 Hei Rune, tror faktisk vi diskuterte dette med oljeskift på forumet for et par år siden.... Skal ikke rakke ned på Autostern for de har jeg aldri vært borti og at det har skjedd en glipp kan skje de beste.... Synes det er merkelig og dårlig av ledelsen hvis det ikke er informert skikkelig angående disse automatkassene så fort den informasjonen gikk ut fra Mercedes...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 Ingen her kaster dritt om noen - og Autostern skal jo være et av norges beste verksteder for MB! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts