Jump to content

fikse støtfanger

Guest Jan H.

Recommended Posts

Guest Jan H.

Hei.

Jeg har fått en sprekk nede på støtfangeren og og lurte på om noen hadde gode råd for å fikse dette, eventuelt et lim som kan brukes og som holder.

Guest MbTore

Biltema har begynt å selge et slags tokomponent lim som de kaller "Plast sveis" eller noe sånt. Funker sikkert bra til sånne ting. Det med å bare varme opp plasten med loddebolt funker heller dårlig, du må ha noe lim i det (gjerne varme opp med lim i), ellers vil det bare bli hardt og sprøtt der du har varmet opp, og så vil det sprekke igjen.

"Plast-sveis" kommer helt an på hvilken type plast den er beregnet på..

Har selv loddet sammen en sprukket frontfanger, for deretter å miste den i gulvet - dette holde suverent! Jeg lagde sikksakkmønster på inn- og utside mens jeg holdt den sammen. Deretter pusset jeg jevnt på utsiden og lakkerte - funket som bare det!

Guest Jan H.

Hei og takk for gode tips. Så var det selvølgelig slik at nermeste biltema er i trondheim :x . Det er vel ikkje bare biltema som har slikt lim. Må bare prøve å finne et alternativt lim :? .

Guest w201034
Varm opp plasten på begge sidene av sprekken med loddebolt og 'bland' plasten. Helst på baksiden. Plast sparkel fra Biltema duger greit deretter litt grunning og lakk.

Så lenge fangeren til 124 er laget av en spes type plast så mener jeg at dette ikke går på disse fangerene. Blir mer eller mindre forkullet når man bruker loddebolt på disse.

Anbefaler å bruke et 2 komponent lim. Lag fuger på begge sider og gjør reint med anbefalt rengjøringsmiddel samt ha på primer før du liimer.

Arnt, takk for sist !

Kan godt være det forkuller om du bruker for heftig varme. Best om man smelter inn ei tynn strimle (ca 2-3mm bred, plukk fra en vraka fanger).

Jeg har gjort dette flere ganger og du trenger ikke være redd for at det sprikker opp igjen under normal drift, men holdbarhet som nytt blir det neppe.