Jump to content

SL500: Hardtoppen vil ikke "låse" seg nede..

Guest Goliath

Recommended Posts

Guest Goliath

Hardtoppen på min SL500 vil ikke "låse" seg til bilen. Har byttet originalbatteriet med en fra BilTema. Har en anelse om at den ikke gir nok strøm for at taket skal låse seg (iom. at bilen prøver å få den ned men "gir" opp) ..

Har noen efaringer med dette?

Guest MBSL

Tviler på at det er batteriet som er feilen i ditt tilfelle. Har du sjekket hydraulikk enheten, med tanke på oljenivå? Kan være du ikke får "dratt" hardtoppen langt nok ned, til at låsene aktiviseres. Hva med cabben og veltebøylen, fungerer disse som de skal?

Når de respektive hydraulikksylindrene har trukket toppen ned til låsene, vil disse aktiviseres rent mekanisk. Når så låsene skal åpnes for å frigjøre (ta av) toppen er det hydraulikk trykk som åpner låsene.

Guest Goliath

vel, når hardtoppen er i sporet og jeg prøver å få den ned, går den litt ned og popper opp igjen..akkurat som at den ikke vil låse seg!

Hvis dette er et hydrolikkproblem, hvor mye vil det komme på å fikse dette?

• 3 weeks later...
Guest Goliath

Nå har jeg enedlig fått sjekket oljenivå: den er på topp. Ingen sikringer har gått (bak eller foran). Jeg får ikke taket ned ved å ruse litt på motoren heller. Nå, har snakket med et verksted og de tror heller ikke at det er batteriet som har skylden, selv om den er bare på 74 Ah og det egentlig skal være 110 Ah. MBSL, hva tror du det kan være da? En ting er for sikkert, den mekaniske lukkemekanismen slår ikke inn.

Guest MBSL

Ser at det er noen service meldinger fra MB vedrørende dette tema. Spesielt en bryter (A22s1) som angir når hardtoppen er i låseposisjon.

Det ligger to microbrytere inne i låsemekanismen bak, kan sees når deksel for låsing på topp av hydraulikk sylinder fjernes.

Hva chassis nummer har du på bilen?

• 4 months later...

Har det samme problemet selv - problem med nedtrekk forran. Løser det med å bruke umbraco nøkler i hullene bak solskjermene. permanent løsning er i mitt tilfelle justering av dingsene som drar til taket forran.