Guest Entusiast Posted September 11, 2004 Posted September 11, 2004 Driver å kikker litt etter en W140. S320 er da knall? Eller bør jeg kjøpe S420 eller S500? Kanskje 600? Er det store forskjeller i kjøreopplevelse? Hva er mest driftsikkert? Er det "dumt" å kjøpe de til under 200 000 som er fra f eks 91 (før face lift)? Tenkte også på en S300td, men den er kanskje noe treg. Til gjengjeld bruker den ikke så mye. Kjenner en med en 98 modell S300td og den har alt utstyr og jeg ble mektig imponert. Er jo egentlig ca like komfortabel som vår W211 med airmatic. Men den var kanskje litt saktegående....så skal man jo også cruise disse av gårde og han hadde stilen Er det noe spesielt utstyr som det er lurt å se etter som en ekte MB-entusiast bør ha med på en slik bil? Man skal jo ha med mest mulig vett. Forsikring dyrt på disse? Dette er jo en av de skikkelige Mercedesene med kvalitet! Den Mercedesen med beste byggekvalitet noensinne. Det har jeg blitt fortalt, og lest i pressen. Men stemmer dette? Hva er deres erfaringer? Og ja, jeg har tenkt meg 18" "riktige" felger. Quote
Alexander Posted September 11, 2004 Posted September 11, 2004 Vel, jeg har aldri kjørt en w140 selv, men etter hva jeg har hørt ville jeg ikke satset på en rekke 6er bensin i denne bilen. V8er kler den bedre. Selv er jeg litt dieselfanatiker og 3 literen med 177hk ville vært mitt valg hvis jeg ikke skulle ha hatt bensin V8er. 3,5 liters turbodieselen er en dårlig motor, så den styrer du langt unna. 3 liters turbodieselen kom i 1996, mens 3,5 turbodieselen kom i 1991 og gikk til 1996. 3 literen er også kjappere fra 0-100 (11,2 sekunder mot 13,1 for 3,5 literen) og har et lavere drivstofforbruk... Quote
Guest Michael Nielsen Posted September 11, 2004 Posted September 11, 2004 Jeg har kjørt ´97 S320 og ´94 S500. 500 går selvsagt litt bedre, men en slik limousine kler helt klart lyden av 320-motoren mye bedre - blir for mye bulder og brak fra V8eren etter min smak.Diesel er feil-feil-feil i S-klasse, økonomisk eller ikke Men må du ha diesel, går for 300, ikke 350. Med tanke på driftssikkerhet vil jeg tippe at 420/500 er beste valg - 320 (og 280) spiser toppakninger, mens 600 har et ubestemmelig ikke 100% positivt rykte (kan være noe så enkelt som at det bare er sviiinedyrt når noe først ryker på V12eren). Utstyr: mest mulig, men automat, klima og skinn bør absolutt være på plass. ´94-> ville jeg valgt, dels for å slippe unna barnesykdommer, dels fordi bilen ble en del penere etter faceliften. W140 er en heftig vogn, selv om alderen begynner å tynge den - en 420/500 Lang, svart eller sølv med "full pakke" står høyt på ønskelista. Quote
Alexander Posted September 11, 2004 Posted September 11, 2004 Jeg har kjørt ´97 S320 og ´94 S500. 500 går selvsagt litt bedre' date=' men en slik limousine kler helt klart lyden av 320-motoren mye bedre - blir for mye bulder og brak fra V8eren etter min smak.[/quote'] Huh? En limmo skal da helt klart ha V8er lyd! Det blir vel smak og behag som alt annet... Quote
Guest Entusiast Posted September 11, 2004 Posted September 11, 2004 Hmmm, R6 er jo en del rimeligere i innkjøp. Er det verdt å gå for 500? Ser ut til at jeg blir nødt til å prøve et eksemplar av hvert motoralternativ.... Jeg trodde S600 var driftsikker jeg, men det er nok slik at intet varer evig og at det er helt klart dyrt når ting ikke varer evig på en 600. Men noen som har prøvd 600 her? Drar den merkbart bedre enn 500 og er lyden som en slags grov 6'er? Noen som føler seg fristet til å dele en opplevelse? Og virker 320 undermotorisert? Nå er mine "vaner" basert på 300E W124 og 320cdi W211. Dette er tilstrekkelig for meg. 600 blir da kanskje vel drøyt? Samtidig tror jeg den 300d blir litt treg... Spesiell grunn til at du ønsker deg lang versjon forresten? Quote
Guest Michael Nielsen Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 En kompis har kjørt 600 - han beskrev draget som en turbodiesel på lavt turtall og en sprek bensinmotor på høye turtall; det drar visstnok noe inn i h... fra start til slutt Det du skal huske er at S-klassen har helt andre delepriser enn f.eks. E-klassen; 140 var dyyyr da den kom, og det koster ikke noe mindre å eie en slik i dag enn da den var ny - heller tvert imot. Er du heldig og slipper unna med vanlig vedlikehold er det nok ikke så ille gæli, men ha ihvertfall i bakhodet at ting koster penger på slike doninger. Har ikke kjørt 320 CDI selv, men den har et helt annet bunndrag enn en S320. Hvorvidt S320 føles undermotorisert kommer jo også mye an på hvilke preferanser du har - 0-100 går på 8,9 med automat, i forhold til veldig mange andre biler er ikke det direkte tregt.Uansett er ikke en S-klasse en bil som innfrir til direkte sportslig kjøring, den er og blir en cruiser.Kjører mye med nye S-klasse, og selv den er mest "cruiser", selv om det er en langt mer dynamisk kjøremaskin enn en W140. Du har potensialet der (og kan stramme opp fjæringen med et knappetrykk), men det blir liksom ikke til at du utnytter det hele tiden. Vil vel si det sånn at 3,2 i W140 ikke er mer enn du trenger, men heller ikke for mye. Ang. lang versjon - for meg blir det litt som om jeg skulle kjøpe ny Maybach - skal jeg ha det feteste, skal det ikke være den korte "billigutgaven" V140, som lang versjon heter, byr på usedvanlig plass til de i baksetet - så får du lov til å kjøre i fred Og så ser det litt porno ut med de laaange bakdørene Quote
Mr. Nygård Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 Vel nå har jeg min andre W 140, og jeg er fornøyd med disse bilene. Som sagt, så er det ganske dyre deler, forsikring er avsindig, men min 500 er f.eks. ikke dyrere enn en E 500 ( W 124). Du bør nok satse på en bil etter face-liften. Bedre utseende og bli kvitt en del barnesykdommer. Ser du på amerikanske/engelske/tyske forum, er den pneumatiske dørlukkerfunksjonen ofte et problem, samt klimaanlegg som de skriver de har problem med. En tung bil, uansett bil, vil og belaste forhjulsopphenget en del mer, så opphengskuler i framvogna vil ha en del slitasje. De 11 cm en lang versjon er lengre, skal du vurdere litt nøye om du vil ha. Jeg tenkte at det er jo bak rattet jeg skal sitte, ikke i baksetet...Jeg fikk rådet om at den "korte" versjonen (den er tross alt lengre enn det meste annet Mercedes har lagd, med sine 511 cm) har noe bedre egenskaper på vegen. Det er tross alt en del svinger i Norges land, og da henger den bedre på vegen. Større hjul må du bare få på med en gang. Jeg har 19" Lorinser, og noe særlig mindre enn det er ikke anbefalelsverdig. I kombinasjon med H&R fjører og stivere dempere er dette en bil som tross alt kommer seg rimelig godt gjennom en autoslalom - bane En heftig motorisering, f.eks. 500, vil gjøre bilen rimelig dyr å importere. Når jeg sjekket, var det lite å hente forhold til markedet her hjemme. Men det er ikke mange gode å velge blant. S 320 har tross alt 231 hk, og uten at jeg har prøvd, så kan det umulig være så dårlig ? Ønsker deg lykke til med kjøpet, da dette fremdeles er en av de mer heftige vogner som ruller på vegen. Quote
Guest Entusiast Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 Jeg tror lang blir nesten i lengste laget når jeg skal snu hjemme på gården, men så lenge den går inn i garasjen (6,5 meter lang) så går det jo greit. Kanskje jeg skulle gått for en Maybach 62 med det samme..... Kikket litt rundt og coupeversjonen er også en lekker fristelse opp i det hele. Hekken til C140 må jo være en av de fineste rumpene i verden? Ser ut til at BMW E39 5-serie har hentet inspirasjon herfra i hvert fall (he he). Tror jeg skal satse på å prøve følgende motorer:S320, S500 og S600. Og så skal jeg prøve minst en coupe. Skal satse på å få tak i 94 eller nyere. Takk for tips! Hva med S420? Er den hverken fugl eller fisk (drar som 320 og drikker som 500), eller er den et kjempegodt komprimiss mellom 320 og 500? Skal høre med forsikring snart også. Noen som har link til en grei kalkulator? Min W140 kommer til å se omtrent slik ut (håper jeg). Prisen var noe stiv til å være 320 synes jeg....http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=533970 Quote
FrodeS Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Hmmm' date=' R6 er jo en del rimeligere i innkjøp. Er det verdt å gå for 500? Ser ut til at jeg blir nødt til å prøve et eksemplar av hvert motoralternativ.... Jeg trodde S600 var driftsikker jeg, men det er nok slik at intet varer evig og at det er helt klart dyrt når ting ikke varer evig på en 600. Men noen som har prøvd 600 her? Drar den merkbart bedre enn 500 og er lyden som en slags grov 6'er? Noen som føler seg fristet til å dele en opplevelse? [/quote'] Har bare sitti på i en 600, og det var helt villt. 50-140 på 3. gir. Det bare dro og dro og dro litt til, nærmest uten at man merket det. Merket bare at seteryggen dytta bra. Quote
Mr. Nygård Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Begge V 8 erene ( 420 og 500) samt 600 går til 250 km/t. Noen som har prøvd ? Det har jeg Quote
Alexander Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Begge V 8 erene ( 420 og 500) samt 600 går til 250 km/t. Noen som har prøvd ? Det har jeg Og så var det bare så vidt at du så at du skulle svinge av Autobahn når du kom i ekspressfart bakfra også da... Quote
Mr. Nygård Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Begge V 8 erene ( 420 og 500) samt 600 går til 250 km/t. Noen som har prøvd ? Det har jeg Og så var det bare så vidt at du så at du skulle svinge av Autobahn når du kom i ekspressfart bakfra også da... Tunnellsyn er utbredt i 250 km/t, og dessuten drev jeg og drakk kaffi Quote
Guest tdha Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Få samle litt på bilder til drømme bilen.http://mbwde.hl-users.com/old/graphics/Bilder/W140exclgr.jpg ..lyst på en sa..åånn nå... Quote
Guest tdha Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Få samle litt på bilder til drømme bilen.http://mbwde.hl-users.com/old/graphics/Bilder/W140exclgr.jpg ..lyst på en sa..åånn nå... Quote
Guest GammelGul Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Stilig den, men dette bildet viser tydelig at det ville blitt mye penere med en lang versjon. Hele den ekstra lengden kommer jo på bakdørene. denne så litt "stumpete" ut synes jeg.Og så fikk jeg plutselig lyst på ny bil...... Quote
Guest GammelGul Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Stilig den, men dette bildet viser tydelig at det ville blitt mye penere med en lang versjon. Hele den ekstra lengden kommer jo på bakdørene. denne så litt "stumpete" ut synes jeg.Og så fikk jeg plutselig lyst på ny bil...... Quote
Guest tdha Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 "...lyst på enda en ny bil...". Denne setningen har blitt en plageånd for meg siden jeg ble MB frelst. Quote
Guest tdha Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 "...lyst på enda en ny bil...". Denne setningen har blitt en plageånd for meg siden jeg ble MB frelst. Quote
Guest kodvaag Posted July 29, 2005 Posted July 29, 2005 Vet ikke om jeg er rett mann til å svare her, da min nærmeste befatning med W140 har vært i våte drømmer, men: En gang jeg var på Hauk motor & fikk montert chip på en w211, så stod det en mekaniker & skrudde på en S600 w140. Han sa at 600 motoren ikke var et hakk bedre enn S320, da 600'en var veldig lik med 2 stk 300-24V motorer, og følgelig hadde disse bilene samme svakhet i topplokkene, bare dobbelt så mye arbeid... Quote
Guest kodvaag Posted July 29, 2005 Posted July 29, 2005 Vet ikke om jeg er rett mann til å svare her, da min nærmeste befatning med W140 har vært i våte drømmer, men: En gang jeg var på Hauk motor & fikk montert chip på en w211, så stod det en mekaniker & skrudde på en S600 w140. Han sa at 600 motoren ikke var et hakk bedre enn S320, da 600'en var veldig lik med 2 stk 300-24V motorer, og følgelig hadde disse bilene samme svakhet i topplokkene, bare dobbelt så mye arbeid... Quote
FrodeS Posted July 29, 2005 Posted July 29, 2005 Vet ikke om jeg er rett mann til å svare her' date=' da min nærmeste befatning med W140 har vært i våte drømmer, men: En gang jeg var på Hauk motor & fikk montert chip på en w211, så stod det en mekaniker & skrudde på en S600 w140. Han sa at 600 motoren ikke var et hakk bedre enn S320, da 600'en var veldig lik med 2 stk 300-24V motorer, og følgelig hadde disse bilene samme svakhet i topplokkene, bare dobbelt så mye arbeid...[/quote'] Det er påfallende mange S600 med motorskade å finne på autodb. De fleste med 200-250 000km. Quote
FrodeS Posted July 29, 2005 Posted July 29, 2005 Vet ikke om jeg er rett mann til å svare her' date=' da min nærmeste befatning med W140 har vært i våte drømmer, men: En gang jeg var på Hauk motor & fikk montert chip på en w211, så stod det en mekaniker & skrudde på en S600 w140. Han sa at 600 motoren ikke var et hakk bedre enn S320, da 600'en var veldig lik med 2 stk 300-24V motorer, og følgelig hadde disse bilene samme svakhet i topplokkene, bare dobbelt så mye arbeid...[/quote'] Det er påfallende mange S600 med motorskade å finne på autodb. De fleste med 200-250 000km. Quote
Guest amorino Posted July 31, 2005 Posted July 31, 2005 Flotte biler vi snakker om- og eksteriøret holder seg i grunnen helt ok! til tross for en noe macho designlinje! Det er litt überkill med denne mastodonten?! Verre er det innvendig - eller er det bare meg som synes luftdysene/midtkonsollen sitter helt håpløst plassert her? Jommen sa jeg symmetri meg langt oppi der hvor ryggen skifter navn... Quote
Guest amorino Posted July 31, 2005 Posted July 31, 2005 Flotte biler vi snakker om- og eksteriøret holder seg i grunnen helt ok! til tross for en noe macho designlinje! Det er litt überkill med denne mastodonten?! Verre er det innvendig - eller er det bare meg som synes luftdysene/midtkonsollen sitter helt håpløst plassert her? Jommen sa jeg symmetri meg langt oppi der hvor ryggen skifter navn... Quote
Guest 300TDT Posted July 31, 2005 Posted July 31, 2005 ...luftdysene/midtkonsollen sitter helt håpløst plassert her? ...Dette er MYE finere enn det de nåværende designidiotene har gjort på 221... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.