Jump to content

Handle på ebay

Guest Kristian T

Recommended Posts

Guest Kristian T

Tenkte jeg skulle handle noe på ebay men lurer på et par ting for jeg har aldti gjort det før.

1. Er det sikkert?

2. Hvor mye koster det å få hjem til norge. fra f.eks tyskland eller staten.?

3. Hvordan burde man gå frem når man skal handle? hvem burde man kjøpe av, hva burde man sjekke før man handler osv..

Guest MbTore

Det er livsfarlig å handle på e-bay, som alle andre steder på nettet!! Hvis du er 80 år gammel og slår på en pc for første gang... eller er mor/far til en tenåring :lol:

1. Har til gode å personlig høre om noen som har opplevd negative ting på e-bay. Har derimot hørt veldig mye flott om det!

2. Kommer jo heeeelt an på hva det er, med tanke på vekt, størrelse, tollavgiftsklasse osv. og hvem du frakter med.

3. Du kjøper av selgerne som har det du vil ha. Du kan sjekke selgernes karakterer.

Guest Jørn-Flemming
Tenkte jeg skulle handle noe på ebay men lurer på et par ting for jeg har aldti gjort det før.

1. Er det sikkert?

Like sikkert som all annen e-handel. Men som MB-Tore sier lønner det seg å gå gjennom tilbakemeldingene på selger. Der vil du også se om selger er profesjonell med "nettbutikk"' date=' om det er en privat "høgger" e.l. som hele tiden driver høkerhandel med brukte deler, eller om det er en privatperson som bare tilfeldig selger noe fra garasjen. Det gir deg et inntrykk av hvem du handler med og hva du kan vente deg mht kjennskap til hva de selger. Jeg har bare gode erfaringer med alle kategoriene.
2. Hvor mye koster det å få hjem til norge. fra f.eks tyskland eller staten.?
Frakt varierer selvsagt med vekt og størrelse, men om du sjekker postens priser for å sende en tilsvarende del til Tyskland/USA får du en grei pekepinn på hva det koster andre veien også. De fleste mindre/lette deler lar seg sende innen 20€ (30$ fra USA), men kan fort koste mer om du skal ha forsikring etc. Noen selgere tar ekstra betalt for å pakke/ekspedere, så du bør alltid sende en e.post FØR du handler og spørre om de vil sende til Norge, og hva det ev vil koste. Når du ev har fått tilslaget sitter du i utgangspunktet i saksa, og må betale varen pluss det selger finner på av fraktkostnader om det ikke er klart på forhånd. (Det er også noen snålinger som ikke vil sende i det hele tatt - kun henting på dør).

MEN - DET ER IKKE TOLL PÅ BILDELER DU HANDLER FRA UTLANDET! Det er en gjenganger :twisted: i disse formuene at det skal betales toll på import av varer - MEN DET SKAL DET ALTSÅ IKKE! :lol: Det skal "KUN" betales 24% moms på summen av varens verdi + fraktkostnadene. :cry: (Det er bare landbruksvarer og noen andre småting det er toll på i dag!) Noen ganger slipper pakken igjennom uten moms, andre ganger må du betale moms. Det avhenger av posten/tollens nidkjærhet mht å sjekke innholdet i alle pakker.

3. Hvordan burde man gå frem når man skal handle? hvem burde man kjøpe av' date=' hva burde man sjekke før man handler osv..[/quote']Se svaret på to. Sjekk kvalitet/beskrivelse nøye. Det er ikke alle selgere som vet hva de selger. Med mindre det står at selger sender "weltweit/worldwide" bør du som nevnt forhåndskontrollere at de vil pakke / sende til Norge og hva det vil koste. Jeg anbefaler også bruk av PayPal. Det forenkler betalingen mye, og selgerne er veldig glad i kjøpere med PayPalkonto.

Jeg har hørt en del skrekk historier. Mest går det på folk som tar seg 2 til 3 ganger så mye i frakt som det virkelig koster, og ting som ikke blir pakket inn skikkelig. F.eks. gitarforsterkere hvor alle rørene inni er knust (veldig vanlig) og gitarhalser som er knekt. Dette er ikke avsenders feil, og så lenge pakken er forsikret bør det gå bra. Men det er jo utrolig surt da...

Bare et par ganger har jeg hørt at noen regelrett har blitt lurt. Dvs at de aldri får det de har betalt for. Bruker du paypal har du mulighet til å få tilbake pengene du har betalt.

Jeg vil anbefalle å se ann de du handler av. Se på tilbakemeldingene og slikt. Har de ingen tilbakemeldinger, eller de er negative, så se etter noen andre å handle av.

Jeg har bare gode erfaringer med e-bay, bruker Pay Pal til å betale med, funker glimrende. :P

Har ikke hørt at noe er blitt lurt, enda..... og det er flere i MBE Stavanger som handler alt mulig på e-bay og jeg har ikke fått høre noe negativt ennå, og her er det blitt handlet alt i fra klistermerker til dyre felger... 8)

Som de sier over her, sjekk om selger har gode "referanser" så er det bare tut og kjør..... :P

Guest 500SL

Når det gjelder paypal, de gir deg vel ikke noe penger tilbake hvis du blir lurt?

Det jeg har hørt er at de trekker penger rett fra kredittkort og setter inn på selgers konto. På den måten kan ingen bruke kredittkort opplysningene dine senere for svindel.....

Når det gjelder paypal' date=' de gir deg vel ikke noe penger tilbake hvis du blir lurt?

Det jeg har hørt er at de trekker penger rett fra kredittkort og setter inn på selgers konto. På den måten kan ingen bruke kredittkort opplysningene dine senere for svindel.....[/quote']

Jeg har hørt flere som har fått penger tilbake etter å ha blitt svindlet, men det er visst en del jobb og muligens enklere å få til når man faktisk bor i USA...

Guest Brabus

Har handlet mye på E-bay. Har aldrig blitt lurt. Den eneste forhåndsregelen jeg tar er at jeg kun handler fra personer med minst 100+ karakterer. Det eneste negative med E-bay som jeg har erfart er at enkelte selger varer de ikke har på lager, derfor blir det av og til litt ventetid.

Kjenner en som ble lurt på E-bay men han fikk pengene tilbake gjennom Paypal.

Guest Michael

Jeg har iallefall en negativ erfaring ved handel fra ebay.com

Kjøpte et par xenonpærer fra en forhandler i statene. Tok et par uker før jeg fikk dem i posten, helt greit.

Skuffelsen var stor da pærene ikke virket. De nye pærene så ut som noe skikkelig jalla... Noe som ikke kom frem på bildene i annonsen.

Etter mail frem og tilbake hvor selger påstod at jeg hadde montert disse feil og at de skulle være i orden, måtte han tilslutt be om å få bilder som viste hvordan de var montert.

Da fikk jeg beskjed om å sende disse i retur, så skulle jeg få nye...

Tiden gikk etter sending, og jeg begynte å purre på pærene. Nå får jeg ikke svar engang :(

Heldigvis har jeg en onkel som bor bare en times kjøretur unna. Skal be han om å dra til den sjappa og ''ordne opp''

Guest 300TDT
Kjenner en som ble lurt på E-bay men han fikk pengene tilbake gjennom Paypal.
Problemet med Paypal og eBay er at du har vel en måned på deg dersom du skal klage. Ting fra andre sida på dammen kan gjerne bruker lengre tid enn det før du kan begynne å etterlyse det...

Men: Jeg har handlet en god del både på tysk og US eBay uten noen slike problemer. Paypal er veldig greit for oppgjør - men sjekk som nevnt fraktprisen først - har tabba meg ut litt der noen ganger... :-)

Guest Goliath

Har en venn av meg som har handlet en del fra eBay.de og eBay.co.uk. På request har de fleste selgere sendt delene som gave med verdi under 1000,- ..både firmaer og privatpersoner har gjort dette.