Jump to content

Ulelyd fra motor?

Guest turbo2k

Recommended Posts

Guest turbo2k

Hei

Har en 90 300TE24v motornr.104.980..., som det kommer en rar lyd fra. Høres ut som en elektromotor som begynner å surre når jeg starter bilen, denne lyden følger turtallet og dumper i veien. Lyden kommer, høres det ut som, fra høyresiden

Har vært innom diverse verksteder og fikk da beskjed om:

Det er luftpumpa som har gått; byttet -ikke noe forskjell

Det er katalysatoren; fjernet - ikke noe forskjell.

Noen som har peiling eller har vært bori noe lignende?

Bilen går som ei klokke, men lyden er jxxx irriterende.

Setter pris på alle svar.

turbo2k

Guest Eivind Soltvedt

Ulelyd er mest sannsynlig lagerlyd fra enten løpehjul, strammehjul eller reimhjul..

På min har jeg ulelyd fra lager på dynamo og servopumpe!

Lageret på dynamoen blir bedre om jeg kjører på med Mobil Pyrolube eller lignende, men må nok byttes snart uansett

Du har et løpehjul rett over luftpumpa, bytt dette, det kan du gjøre selv, slakk reima og løsne bolten i senter, bytt hjul, sett på reima og stram den.

Løpehjulet koster ca 500,- hos B&S

Du burde kastrere de som har fått deg til å bytte luftpumpa, det er bare å koble den ut for å sjekke om den lager lyd, da kobler "klutchen" ut og den blir fri...... :roll:

Men denne er bare koblet inn når bilen er kald, dvs at lyden burde blitt borte når bilen nærmet seg driftstemperatur..... :?

Hvis den fortsatt lager lyd så er det bare å bytte klutchjulet som sitter på å pumpa...... :?

At katten skal lage lyd hører du ut bak, for den sitter midt under bilen og da burde lyden enten komme ut bak eller midt under bilen.

Hvilket verksted bruker du....? Bare sånn i tilfelle, slik at ingen andre her i klubben bruker de i fremtiden..... :oops:

Guest turbo2k

Det var hos Fronths i Oslo. Skal prøve det som dere sier og se om det blir bedre.

Takker så mye for svar.

turbo2k

Jeg var gjerne litt krass men jeg blir så irritert når verksteder bare bytter deler på måfå...... :oops:

Hvis de kommer med flere gode forslag så "lufte" det litt her på forumet før du går igang.... :P

Lykke til i jakten på ulyden.... :P

Guest turbo2k

Ja, idag har jeg byttet løpehjulet...............det hjalp desverre ikke.

Da får vi gå på andre ting.

turbo2k

Da er mitt tips at du sjekker dynamoen din, det er slik jeg ser det, det eneste som er på den siden som du beskriver.

feks et lager eller noe som er på vei til å ta kvelden, ikke kjøp ny, se om du kan "låne" en eller noe...

Det er vel ikke mulig å kjøre en motor uten dynamo...... :?:

Ta en tur til hoggeren og se om du finner noe, tror ikke dynamoer er det som vanligvis ryker på 124 serien....... :lol:

Guest 300TDT
tror ikke dynamoer er det som vanligvis ryker på 124 serien....... :lol:
Kan godt være et lager i dynamoen. Ta av viftereima og start motoren et øyeblikk og lytt. (IKKE kjør den lenge uten reim - blir lett varmt da :wink: ).

Guest Eivind Soltvedt

Eller ta av reimen og snurr ett og ett hjul! Enda enklere å finne ut hvilket som er gåent da! ;)

Med mindre lyden kommer fra AC'n da? Kan enkelt testes ved å skru den av

Sitter ikke AC kompressoren på venstre side....??? :oops:

Tror det beste er som Kenneth sier, å ta av reima, start opp, hvis ikke lyden er vekk da så er det ikke mange alternativer..... :cry:

Kan ikke finne annet enn dynamo igjen på høyre side, nå er luftmpumpa byttet, det ene løpehjulet byttet, da skal det være etter mitt "hue" bare dynamo igjen på den siden....... :roll:

Noen andre som kommer på noe...??

Med mindre lyden kommer fra AC'n da? Kan enkelt testes ved å skru den av

Sitter ikke AC kompressoren på venstre side....??? :oops:

Jo, stemmer nok det... Ikke alltid godt å høre hvor lyder kommer fra, og som sagt griseenkelt å sjekke, så det kan uansett være verdt et forsøk. Det hender det uler litt i AC-pumpa mi. Må få på noe mer olje.