Guest kodvaag Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Dette er vel gal plass å spørre, men jeg har et veldig merkelig (elektronikk?) problem med en gammel Mazda jeg har. Her er mange folk med god greie på ting, så jeg tar sjansen å spørre her også: For to uker siden (sist jeg kjørte Miata) så stoppet motoren tvert. Jeg rullet inn på et busstopp, slo av tenninga og tenkte, hva nå? Så vred jeg på nøkkelen, og den startet som om ingenting hadde skjedd. Jeg kjørte hjem, ca 20 minutter, og parkerte den i garasjen. Så har bilen stått i to uker. Jeg ville ta meg en tur i går kveld, så jeg startet opp, og kjørte. etter 30 minutter, så stopper den. Jeg prøver å starte igjen, så sviver den i 20 sekunder, og stopper. Starter igjen, så sviver den i ti sekunder, og stopper. En gang til, sviver i fem sekunder, og stopp. Så vil den ikke mer. Vente vente... Tilfeldigvis kommer det en vikingbil forbi. Snakker litt med han, forklarer problemet, han sier det høres ut som elektronikk, og sier det sikkert er lite han kan gjøre langs veien. Jeg starter bilen, og den sviver! Så kjører jeg, og den sviver 5 minutter, så stopp igjen. Da må jeg få tak i en venn, og leie biltralle. Når vi kommer med biltralla så starter jeg Miataen og kjører den oppå. Når vi kommer hjem, så starter jeg Miataen, kjører den ned, og inn i garasjen hjemme. Hver gang den stoppet for meg, var det 100% uten å fuske. Bare akkurat som å slå av nøkkelen. Turtelleren ramler rett ned på null før motoren rekker å slutte å rotere. Når den starter, kald og varm, så sviver den helt rent, og den er sterk, både på lavt og høyt turtall, den sviver helt som den skal. Bortsett fra at den stopper! Hjelp!! Nå står Miataen i garasjen, og virker tilsynelatende perfekt. Når stopper den neste gang? Hva er feil? Bjørn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Dette høres akkurat ut som den gamle Asconaen til Steffen. Du kjører vel ikke Ascona? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ebola Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Heisann. her kan det være mange forskjellige feil, men etter hvordan du beskriver feilen, så tror jeg feilen kan ligge i en svinghjulsføler. har vært borti biler der motstanden i svinghjulsføleren blir for høy når bilen er varm, og til slutt blir det brudd, og da stopper bilen slik du beskriver. Man kan vente noen minutter og da synker motstanden igjen og bilen starter. Feilen kan også ligge i bensinpume/rele. Ved sånne feil, burde man nesten kjørt til merkeverksted for og fått en diagnose. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kodvaag Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Ebola: Takk for godt svar. Sondre var inne på noe: Dette høres akkurat ut som den gamle Asconaen til Steffen. Du kjører vel ikke Ascona? Jeg lånte bensinlokket til Steffen sin Miata. Da stoppet den ikke. Stopper bare med mitt bensinlokk, så lufter jeg, og vips så går den igjen. Ergo er luftingen tett på original-bensinlokket mitt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.