Jump to content

Problem med en Mazda...


Guest kodvaag

Recommended Posts

Guest kodvaag

:oops: Dette er vel gal plass å spørre, men jeg har et veldig merkelig (elektronikk?) problem med en gammel Mazda jeg har. Her er mange folk med god greie på ting, så jeg tar sjansen å spørre her også:

 

 

For to uker siden (sist jeg kjørte Miata) så stoppet motoren tvert. Jeg rullet inn på et busstopp, slo av tenninga og tenkte, hva nå? Så vred jeg på nøkkelen, og den startet som om ingenting hadde skjedd. Jeg kjørte hjem, ca 20 minutter, og parkerte den i garasjen.

 

Så har bilen stått i to uker.

Jeg ville ta meg en tur i går kveld, så jeg startet opp, og kjørte. etter 30 minutter, så stopper den. Jeg prøver å starte igjen, så sviver den i 20 sekunder, og stopper. Starter igjen, så sviver den i ti sekunder, og stopper. En gang til, sviver i fem sekunder, og stopp. Så vil den ikke mer. Vente vente... Tilfeldigvis kommer det en vikingbil forbi. Snakker litt med han, forklarer problemet, han sier det høres ut som elektronikk, og sier det sikkert er lite han kan gjøre langs veien.

Jeg starter bilen, og den sviver!

Så kjører jeg, og den sviver 5 minutter, så stopp igjen.

Da må jeg få tak i en venn, og leie biltralle.

Når vi kommer med biltralla så starter jeg Miataen og kjører den oppå.

Når vi kommer hjem, så starter jeg Miataen, kjører den ned, og inn i garasjen hjemme.

 

Hver gang den stoppet for meg, var det 100% uten å fuske. Bare akkurat som å slå av nøkkelen. Turtelleren ramler rett ned på null før motoren rekker å slutte å rotere. Når den starter, kald og varm, så sviver den helt rent, og den er sterk, både på lavt og høyt turtall, den sviver helt som den skal. Bortsett fra at den stopper!

 

Hjelp!!

 

 

 

Nå står Miataen i garasjen, og virker tilsynelatende perfekt.

 

Når stopper den neste gang?

 

Hva er feil?

 

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Guest Sondre B. Bjelland

Dette høres akkurat ut som den gamle Asconaen til Steffen. Du kjører vel ikke Ascona?

Link to comment
Share on other sites

Guest Ebola

Heisann. her kan det være mange forskjellige feil, men etter hvordan du beskriver feilen, så tror jeg feilen kan ligge i en svinghjulsføler. har vært borti biler der motstanden i svinghjulsføleren blir for høy når bilen er varm, og til slutt blir det brudd, og da stopper bilen slik du beskriver. Man kan vente noen minutter og da synker motstanden igjen og bilen starter. Feilen kan også ligge i bensinpume/rele. Ved sånne feil, burde man nesten kjørt til merkeverksted for og fått en diagnose.

Link to comment
Share on other sites

Guest kodvaag

Ebola: Takk for godt svar.

 

Sondre var inne på noe:

 

Dette høres akkurat ut som den gamle Asconaen til Steffen. Du kjører vel ikke Ascona?

 

Jeg lånte bensinlokket til Steffen sin Miata.

 

Da stoppet den ikke.

 

Stopper bare med mitt bensinlokk, så lufter jeg, og vips så går den igjen.

 

Ergo er luftingen tett på original-bensinlokket mitt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...