Guest Espen Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Nå har jommen dynamoen gått til helvete. Hadde parkert litt borte fra byen og måtte ty til NAF for starthjelp. Målte dynamoen og den ladet veldig lite til ingenting. Nå rakler jo bilen mer eller mindre uten strøm, men jeg må jo få start på biljævelen også! Men ett lite kakk på dynamoen gjorde at den lader litt enn så lenge. Etter å ha vært innom noen bilrekvisitaforretninger er spørsmålet: skal jeg ha 70 eller 90 ampere dynamo? Jo mer jo bedre? Hvilken ulempe har jeg av å velge 70? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Dessuten fikk jeg til svar på en butikk at jeg kunne få tak i billiger dynamo hvis jeg kjøpte til en 250 Turbodiesel, men de kunne ikke si om denne passet på min. Passer hvilken som helst dynamo fra en 124 bil på min, eller må jeg passe på ved kjøp av en evnt. byttedynamo at den kommer fra en 250 eller noe sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Først ville jeg sjekket børstene. Slitedel til 150-300,- istedet for byttedynamo til 1500-2000...Skrus enkelt av fra baksiden av dynamoen, 2 små skruer. Eneste problemet med 70A dynamo er logisk nok at den lader noe mindre - jeg har 70A og det har fungert greit til nå, selv med en XBOX på i timesvis. Dersom du ikke bestandig kjører med varmebakrute, varme i setene og et fett stereoanlegg samt tusenmetere tror jeg ting skal gå greit. Tross alt har du diesel og den klarer seg omtrent uten strøm når den går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Da går jeg for 70A, ikke noe mer enn original stereo og ingen bøttelykter eller fanatisme for varmetråder bak. Skal få sjekket børstene, ble bare litt i tvil da gjøken bak disken på bildelbutikken ved KBS og Elkjøp sa at disse ikke hadde børster? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Da går jeg for 70A' date=' ikke noe mer enn original stereo og ingen bøttelykter eller fanatisme for varmetråder bak. Skal få sjekket børstene, ble bare litt i tvil da gjøken bak disken på bildelbutikken ved KBS og Elkjøp sa at disse ikke hadde børster?[/quote'] Dynamo uten børster ?? HAHAHAHHAHAHHA... sier vel sitt om vedkommende. Forklarte han hvordan en dynamo uten børster funker også, eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Da går jeg for 70A' date=' ikke noe mer enn original stereo og ingen bøttelykter eller fanatisme for varmetråder bak. Skal få sjekket børstene, ble bare litt i tvil da gjøken bak disken på bildelbutikken ved KBS og Elkjøp sa at disse ikke hadde børster?[/quote'] Dynamo uten børster ?? HAHAHAHHAHAHHA... sier vel sitt om vedkommende. Forklarte han hvordan en dynamo uten børster funker også, eller ?Som sagt, ble litt i tvil. Kan ikke så mye på dette området, kun det med å skru i stykker og forhåpentligvis skru noe dugendes tilbake på plass Husker ikke ordrett hva han sa, mulig han sa at det ikke kunne skiftes eller noe sånt også. Men the main clue var at alt måtte skiftes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Da går jeg for 70A' date=' ikke noe mer enn original stereo og ingen bøttelykter eller fanatisme for varmetråder bak. Skal få sjekket børstene, ble bare litt i tvil da gjøken bak disken på bildelbutikken ved KBS og Elkjøp sa at disse ikke hadde børster?[/quote'] Dynamo uten børster ?? HAHAHAHHAHAHHA... sier vel sitt om vedkommende. Forklarte han hvordan en dynamo uten børster funker også, eller ?Som sagt, ble litt i tvil. Kan ikke så mye på dette området, kun det med å skru i stykker og forhåpentligvis skru noe dugendes tilbake på plass Husker ikke ordrett hva han sa, mulig han sa at det ikke kunne skiftes eller noe sånt også. Men the main clue var at alt måtte skiftes. Ville gått til sjefen hans, jeg. Fortelle at folka i butikken villedende prøver å selge deg mer enn du har bruk for. Deretter ville jeg handlet et annet sted. Alle disse bosch-dynamoene har utskiftbare børster/laderegulatorer (det er samme klædden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Uansett årsmodell? Så det er ikke blitt noe skifte rundt -94 selv om jeg tviler sterkt på det...Det første jeg sa til vedkommende var at jeg kun var der pga prisforespørsel for å vite ståa hvis ikke ett huggeri hadde delen inne. sKULLE HAN SOLGT DER OG DA VILLE HAN VEL GJORT DET SÅ GUNSTIG SOM MULIG? (ble litt store bokstaver...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PaR Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Da går jeg for 70A' date=' ikke noe mer enn original stereo og ingen bøttelykter eller fanatisme for varmetråder bak. Skal få sjekket børstene, ble bare litt i tvil da gjøken bak disken på bildelbutikken ved KBS og Elkjøp sa at disse ikke hadde børster?[/quote'] Dynamo uten børster ?? HAHAHAHHAHAHHA... sier vel sitt om vedkommende. Forklarte han hvordan en dynamo uten børster funker også, eller ? Kjære FrodeS.Har du hørt om et dynamo fabrikat som heter NIEHOFF , de produserer nemlig en børsteløs dynamo på 120A , en artig sak som vi i "gamle dager" monterte i busser og båter ,anleggsmaskiner etc.Jeg mener faktisk at den ble montert inn i taxi utgaven av /8 limo. også. Hilsen "gammel" bilelektriker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Er 2 forskjellige dynamoer på 124, men tror det bare er R6, R4-16v og muligens v8 som har den andre typen! Har en grei dynamo liggende som ikke passer på min om det ikke hjelper å bytte børster! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cabman Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Bytta børstene på min 94 250 D. Litt kronglete å få av plastdekselet på dynamoen ellers ingen problem. Det er spesielle børster selv om det er en Bosch. De kostet mellom 600 og 700 kr hos Auto Trio hvis jeg ikke husker helt feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kodvaag Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Da går jeg for 70A' date=' ikke noe mer enn original stereo og ingen bøttelykter eller fanatisme for varmetråder bak. [/quote'] Dersom jeg starter min 200E når den er kald, og slår på varmesetene, bakruta, nærlys, tåkelys og alt det jeg kan finne av elektriske forbrukere så slår varmesetene seg av. Eller, det vil si: De begynner å blinke, og kommer på igjen når spenningen stiger. Men dette er ikke ofte det skjer, det holder sikkert med den lille dynamoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 12, 2005 Share Posted June 12, 2005 Har kjørt bilen inntil det siste i dag og nå er det slutt. I dag ville den ikke lade mer. Skrudde av dynamoen i sted og den var på 90A. Litt kronglete å få den av dog.....Har fått bestilt meg en billig en på 120A, så får vi håpe den fungerer.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 12, 2005 Share Posted June 12, 2005 Har kjørt bilen inntil det siste i dag og nå er det slutt. I dag ville den ikke lade mer. Skrudde av dynamoen i sted og den var på 90A. Litt kronglete å få den av dog.....Har fått bestilt meg en billig en på 120A' date=' så får vi håpe den fungerer....[/quote'] Kan jeg få den gamle ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 12, 2005 Share Posted June 12, 2005 Har kjørt bilen inntil det siste i dag og nå er det slutt. I dag ville den ikke lade mer. Skrudde av dynamoen i sted og den var på 90A. Litt kronglete å få den av dog.....Har fått bestilt meg en billig en på 120A' date=' så får vi håpe den fungerer....[/quote'] Kan jeg få den gamle ? Ja, men kun hvis den "nye" funker.....Hvis ikke beholder jeg den gamle hvis det kun er børstene som er problemet. Sender deg PM i løpet av uka om ståa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Har ikke dynamoen tilgjengelig for øyeblikket, så jeg får ikke sett på den. Men er det noen som har skiftet reimhjulet på dynamo før? Evnt. om det går å skifte uten kapping etc.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted July 9, 2005 Share Posted July 9, 2005 Lenge siden jeg har byttet, men hvis det er noen andre som må skifte (på en 250 i allefall....) så var det bare bolt-on uten noe modifisering. Hentet dynamo fra en E220.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.