Guest som Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Kunne tenkt meg litt mer drag i 220`en. Er det lurt å chippe, eller beveger jeg meg da i grenseland når det gjelder hva motor og driverk tåler.Noen fraråder det på det sterkeste mens andre sier det er fullstendig uproblematisk. Hva mener dere ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Motor og drivverk er konstruert med litt å gå på, så moderat endring av motorstyring vil være uproblematisk.. Spørsmålet er jo hva som skjer om avgiftskåte myndighetene får vite om det, eller garantier på bilen dersom leverandør/importør finner ut av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest som Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Det er vel ikke garanti igjen på bilen nå som den er 5 år gml. En kollega av meg kjørte til Sverige for å chippe Audien sin for å unngå å havne i en norsk kundedatabase i tilfelle det skulle bli ettersyn hos tuningfirmaet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Går en tråd om dette på Mercefreaken, der jeg har skrevet dette:Jeg er en av de pessimistiske som mener at det bare er et tidsspørsmål før myndighetene tar hånd om dette "problemet". Er også av den oppfatning av at bilen ikke har godt av det. At levetiden reduseres dramatisk er jeg også temmlig sikker på. Det er en morsom fordel og det er at bilen går betydlig bedre. Av de negative: -Stooooore problemer med forsikringen ved en evt ulykke. -Om du skulle bli "busted" ved en kontroll, vanker en gigaregning. -All garanti fra produsent og importør opphører. -Problemer ved videresalg, opplysningsplikten... Om jeg skulle ha kjøpt meg en CDI/TDI skulle jeg ha holdt meg langt unna biler som er chippet ihvertfall. Og en sjekk på en rullende landevei hadde hvert obligatorisk. Men for all del, jeg var også en av de som blodtrimma når jeg var 16-17 år gammel, så jeg vet hvor moro det er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest som Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Takker for linken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Trond Erik: Er jo forskjell på å barbere seg og skjære av seg k*lla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Trond Erik: Er jo forskjell på å barbere seg og skjære av seg k*lla! Hmmm... litt usikker på hva du sikter til... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Det jeg tenkte på er at om man tuner motoren for å oppnå bedre forbruk, gjerne få littegranne mer ut av det, så vil ikke det innvirke så veldig mye på holdbarheten for en normal sjåfør..En annen ting er å hente ut mest mulig! Det resulterer som oftest i at bilen går veldig bra en liten stund, så kommer problemene! (barbere seg går fint om man kun tar hårene..Gjør det gjerne litt mer spennende, tar man *sensurert* i tillegg blir det bare vondt! skjønte den nå eller? ) Sagt på en annen måte: Less is more...Kan også med godt hell overføres til sminkebruk hos kvinner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Kølla..., skjønte den da vet du De fleste chipper ligger på +20-30hk og det synes jeg er mye, eller for å si det på din måte "å skjære av seg k*lla" Så noe greier på tv, FBI på NRK tror jeg, og ettersom jeg skjønte, så driver våre kjære myndigheter å finne ut enkle måter å å ta stikkprøver på. Etterhvert vil rissikoen på chippe bli det samme som å kjøre på farga diesel. Tror jeg, vel og merke. Vil gjerne få legge til at om det hadde vært tillatt (ingen ekstra avgifter osv), skal man ikke se bort fra at jeg hadde kjørt noe chippa turbogreier Men jeg hadde vært like negativ til å køpe chippet bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Etterhvert vil rissikoen på chippe bli det samme som å kjøre på farga diesel. Tror jeg' date=' vel og merke. [/quote']Har aldri kommet utfor en kontroll med tanke på farget diesel. Har hatt diesel i noen år nå. Risikoen er vel heller minimal, sjansen er vel større utpå bygda hvor det florerer med bondegårder og diverse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Etterhvert vil rissikoen på chippe bli det samme som å kjøre på farga diesel. Tror jeg' date=' vel og merke. [/quote']Har aldri kommet utfor en kontroll med tanke på farget diesel. Har hatt diesel i noen år nå. Risikoen er vel heller minimal, sjansen er vel større utpå bygda hvor det florerer med bondegårder og diverse... Jeg passerer en kontrollstasjon på vei til og fra jobb hver dag (Stryken). Ofte kontroller der, har faktisk blitt vinket inn noen ganger fordi de tror jeg kjører diesel, frekkasene . Men en ting kan du banne på, fyll farget diesel på bilen din du, da blir du tatt ref. Murphy's lov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Jeg passerer en kontrollstasjon på vei til og fra jobb hver dag (Stryken). Ofte kontroller der.På bygda som sagt har faktisk blitt vinket inn noen ganger fordi de tror jeg kjører diesel' date=' frekkasene ..[/quote']Det skyldes vel at det rakler så innmari fra bilen din.... .Men en ting kan du banne på, fyll farget diesel på bilen din du, da blir du tatt ref. Murphy's lov.For å være litt seriøs, har hatt diesel en gooood stund nå og ikke blitt stoppet. Hatt flere diesel biler. Det jeg kom på nå er hvor mye "setter" seg av den fargede dieselen hvis du aldri kjører bilen ned til reserve (noe jeg aldri gjør). ? Utrolig kjedelig å bli tatt for å kjøre på farget diesel uten å ha fylt selv....Heter det seg at man egentlig skal sjekke om bilen har dette på tanken før innkjøp? Med tanke på diesel eksplosjonen er det sikkert mange uvitende som farer omkring i en gammel bondes bil og ja..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 har faktisk blitt vinket inn noen ganger fordi de tror jeg kjører diesel' date=' frekkasene ..[/quote']Det skyldes vel at det rakler så innmari fra bilen din.... Takk for den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts