Jump to content

TIL ALLE med 300E, CE og TE -24V


Guest C230 kompressor

Recommended Posts

Guest C230 kompressor

Hei

 

Som jeg har nevnt før, så har jeg hatt litt problemer med gangen på motoren, samt at den har stoppet innimellom.

 

Jeg har skiftet alle dyser, pluggkabelsett, plugger, rotor og fordelerlokk.

Begge bensinpumper går.

 

Motoren har blitt mye bedre. spesielt etter dyseskift. Da gikk motoren

pent. Litt ujevn gange, men ikke så ikke som før dyseskift. motoren føltes faktisk så bra at jeg trodde stopproblemen ble borte, men så etter en mnd så døde pluteselig bilen igjen. Nå har den stoppet

ett par ganger siden det. ( annenhver uke )

 

etter ett par startforsøk etter stopp, så går bilen igjen. så går det ca to

uker så stopper den igjen.

 

stopper kun ved lav fart, maks 12-1300 omdr. helt uanmeldt. det føles også ut som om det er noen rykkninger i motor ved motorveikjøring. ikke noe stort, men man føler at det er noe galt.

 

Forslag hva det kan være?

har noen av dere med slik motor ( 104980, KE inspr. ) vært

borti noe lignende?

 

Vår guru på slike motorer er selvfølgelig pensjonist, og har flyttet til

hønefoss. han er siste utvei hvis jeg ikke får noen forslag her som

gjør at bilen blir ok?

 

rune

autostern

Link to comment
Share on other sites

Stopp eller nykkende gange på lave turtall kan være det berømte overspenningsvernet. Mislykkede start forøk kort tid etter umiddelbart etter stopp er også typisk.

 

OVP releet mitt var nytt i fjor, men jeg kan jo ta og sjekke sikringen. Nå fungerer dog alle andre funksjoner som får strøm fra dette. F.eks. 5-trinns automaten og ASD.

Link to comment
Share on other sites

Min har aldri stoppet slik og disse bilene skal gå selv om motorstyringen kobler ut, dvs, napp ut sikringen til overspenningsrellet og bilen skal svive, selv om den ikke går helt rent så fungerer den.

Grunnen er enkel, vi har mekanisk innsprøytning med elektronisk finjustering = K-jetronik... :)

Hvis den stopper så kan det være et elektrisk problem med hensyn på bensinpumpa di, ta å mål motstanden i ledningnene til pumpa og sjekk sikringene til pumpa, kan være litt rust/irr i sikringskapet ditt..!!

Hvis pumpa stopper, bare litt så faller trykket så mye at motoren stopper, sjekk det..... :P

 

Bilene begynner å bli gamle så ledningsnettet er ikke helt 100% lenger så det er ofte kortslutning eller delvis brudd som får bilene til å oppføre seg litt rart, jeg har måttet bytte ledninger i mitt motorrom, da pga en kortslutning i ledningen til diagnosekontaken, da røyk styringen til automaten flere ganger før vi fant ut årsaken.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Guest C230 kompressor
Min har aldri stoppet slik og disse bilene skal gå selv om motorstyringen kobler ut' date=' dvs, napp ut sikringen til overspenningsrellet og bilen skal svive, selv om den ikke går helt rent så fungerer den.

Grunnen er enkel, vi har mekanisk innsprøytning med elektronisk finjustering = K-jetronik... :)

Hvis den stopper så kan det være et elektrisk problem med hensyn på bensinpumpa di, ta å mål motstanden i ledningnene til pumpa og sjekk sikringene til pumpa, kan være litt rust/irr i sikringskapet ditt..!!

Hvis pumpa stopper, bare litt så faller trykket så mye at motoren stopper, sjekk det..... :P

 

Bilene begynner å bli gamle så ledningsnettet er ikke helt 100% lenger så det er ofte kortslutning eller delvis brudd som får bilene til å oppføre seg litt rart, jeg har måttet bytte ledninger i mitt motorrom, da pga en kortslutning i ledningen til diagnosekontaken, da røyk styringen til automaten flere ganger før vi fant ut årsaken.... :shock:[/quote']

 

hei

 

har fått lest ut feilkoder med impulsgiver.

der får vi opp feilkode 18, som da har med strøm til tomgangsregulator.

skal sjekke kontakter, evnt bytte denne.

krysse fingre.

 

rune

300te-24v

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT

Bensinpumpereleet røk på 190'n nå i vår - den oppførte seg akkurat slik du beskriver: Stoppet plutselig fra 80km/h, startet igjen tvert, så gikk det en uke, så stoppet den, startet igjen tvert, så gikk det noen dager, SÅ stoppet den og lot seg ikke starte...

 

Taua den til Motor-Trade, bladde opp 2900,- kroner og verden ble bedre.

Link to comment
Share on other sites

Guest java

Jeg hadde og problemer med at motoren stoppet på bilen vår (w 124), og det viste seg å være brudd i loddingen i et rele (overspenningsreleet).

På verksted loddet de releet, og regningen ble relativt behagelig for en gangs skyld.

 

Før dette prøvde jeg å rengjøre tomgangsregulatoren siden motoren for det meste døde når jeg slapp gassen. Men dette var altså ikke nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...