Jump to content

Motors dekktest


Martin B.

Recommended Posts

Leste dekktesten til motor på nett nå nettopp, og for de som ikke har så terke formeninger om hvilket dekk som fungerer best synes jeg resultatet har i beste fall er vanskelig bestemme seg ut i fra. Når det står om flere dekk at de best eller blant de beste på vått og de fleste har en poengscore på mellom 8,0 og 8,9. Kan det være noe synsing inne i bildet?

 

Jeg har jo tidligere uttalt at disse testene sikkert er kjøpt og betalt, tror jeg holder fast på det utsagnet...

 

Her er link til testen:

http://www.motor.no/tester/dekk/article218053.ece

 

Link to comment
Share on other sites

i bladformat så sto det jo att de billigste fra kina mener jeg det var, burde vært forbudt og att de var direkte farlig å bruke...

 

Jeg syns det er rart at man skal velge utfra en slik test med tanke på hvor mange forskjellige dekk som finnes på markedet, og hvor få som er med i testen. En ordentlig test burde hatt 30+ forskjellige dekk med.

 

Testen til motor syns jeg i tillegg ser veldig dårlig ut. Det er lite konkret der, det ser ut som det går mest på synsing, og hvordan de opplever dekket. Alle poeng ser ut til å være gitt på våt vei. Er ikke tørr vei viktig lenger?

 

"kjørefølelse" og "komfort" teller tilsammen 45%...

Link to comment
Share on other sites

Bare for å øke forvirringen, kommer jeg med følgende påstand:

 

Jeg har kjørt dekk som har vært veldig gode på en bil, og helt ræva på en annen bil!

 

Ikke noe ukjent fenomen det vel... C180'n jeg hadde kom med Falk dekk, tror jeg kjørte med dem i 3 dager før jeg kjøpte Conti dekk.. Dette var da Vinterdekk..

 

De Falk dekkene var og er noe av det jæveligste jeg noensinne har kjørt med...

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo ikke helt ukjent at enkelte dekk ikke funker på noen biler men funker på andre.

 

Uttalelsen om Kinadekk vil jeg nok si meg enig i. Men at "kjørefølelse og komfort" skal veie så tungt skjønner jeg ikke. Poenggivingen virker jo ikke akkurat som om den er så vitenskapelig akkurat. Mye synsing. Og lite utvalg av dekk.

 

Jeg for min del skal ikke ha noen av de testede dekkene, jeg setter på Goodyear Eagle F1A i 225/45R17.

Link to comment
Share on other sites

Har noen sett teste av uniroyal rainsport noe sted? De fukgte med lorinserne mine, og virker å være sprøtt bra på å drenere unna vannet.

 

Jeg har Uniroyal Rainsport selv, er kjempe fornøyd med de. Er nok det beste regnværs dekket jeg har hatt. Har derimot aldri sett noen test på de, vet kun at de havnet på 4 plass i en tysk test, leste dette på VG`s bil og motor debatt froum.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo ikke helt ukjent at enkelte dekk ikke funker på noen biler men funker på andre.

 

Uttalelsen om Kinadekk vil jeg nok si meg enig i. Men at "kjørefølelse og komfort" skal veie så tungt skjønner jeg ikke. Poenggivingen virker jo ikke akkurat som om den er så vitenskapelig akkurat. Mye synsing. Og lite utvalg av dekk.

 

Jeg for min del skal ikke ha noen av de testede dekkene, jeg setter på Goodyear Eagle F1A i 225/45R17.

 

Hadde Goodyear Eagle F1 GSD3 225/40x18 på 124 caben jeg hadde. Synes de sporet mye og hadde høyt støynivå.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo ikke helt ukjent at enkelte dekk ikke funker på noen biler men funker på andre.

 

Uttalelsen om Kinadekk vil jeg nok si meg enig i. Men at "kjørefølelse og komfort" skal veie så tungt skjønner jeg ikke. Poenggivingen virker jo ikke akkurat som om den er så vitenskapelig akkurat. Mye synsing. Og lite utvalg av dekk.

 

Jeg for min del skal ikke ha noen av de testede dekkene, jeg setter på Goodyear Eagle F1A i 225/45R17.

 

Hadde Goodyear Eagle F1 GSD3 225/40x18 på 124 caben jeg hadde. Synes de sporet mye og hadde høyt støynivå.

 

Jeg hadde GSD3 på Escorten min i 215/40R16 og det var helt konge! Hang som tyggis på veien. Jeg syntes ikke at de sporet noe særlig og heller ikke så mye støy. Hadde noen Kumho 712 på før og det var noe dritt. Bråkte, sporet og var generelt dårlige rett og slett. Har stor tro på F1A.

Link to comment
Share on other sites

Dekkbredde i forhold til felg, innpress på felg, bilfabrikantens design på hjuloppheng, rett justert for- og bakstilling... alt dette er viktige faktorer mtp sporing... Og kun skylde på dekket blir litt feil i noen sammenhenger...

Link to comment
Share on other sites

De Kumhoene jeg brukte var 205/45R16, og Goodyear var 215/40R16. De sto på samme felg, 7x16. Og jeg fikk tatt hjulstilling med begge settene, så det skulle vel være greit. Men go-carten har jeg ikke lengre... Venter fortsatt i spenning på F1A. De ser ut til å ha en ganske grei skulder. Er den for kantete vil dekket spore noe mer, spesielt hvis det er litt nedkjørt veibane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...