CHARLIE Posted April 6, 2008 Posted April 6, 2008 Her kommer litt bilder og info av den nye stoltheten Mercedes Benz 450 SEL Dette er en 1977 modell W116 i lang utgave, med 4,5 liters V8 motor. Bilen er 31 år, og blir dermed registrert som veteranbil. Også denne bilen er tatt inn fra Tyskland av Ånund Nomeland som driver Nomeland Import i Kristiansand. Jeg har vært på jakt etter W116 i mange år, og har nå endelig fått et bra eksemplar hjem. Denne bilen er ikke strøken, men er meget hel og pen med tanke på alderen. Den er i veldig bra bruksstand, og jeg ser på den som et bra utgangspunkt. Jeg har nå hatt bilen noen måneder, og mye er skjedd underveis. Det skjer faktisk veldig mye for tiden, men jeg velger å starte denne tråden om bilen fra begynnelsen, så får dere bare følge med hva som er skjedd etterhvert. Denne tråden vil også fungere som en blogg, hvor jeg hele tiden kommer til å oppdatere med oppturer, nedturer, erfaringer, forbedringer, bilder og eventuelle reperasjoner. Så her er det bare å følge med! Har du noen relaterte kommentarer, forslag, tips eller spørsmål, så er det bare å skrive et innlegg.
CHARLIE Posted April 6, 2008 Author Posted April 6, 2008 Vi må ha flere bilder her. Her er bildene som sto i salgsprospektet fra Tyskland; Disse bildene har jeg studert noen timer kan man si :lol:
CHARLIE Posted April 7, 2008 Author Posted April 7, 2008 Her er bilde fra når vi kom hjem etter å ha hentet bilen i Kristiansand. Prøveskiltene er Ånund Nomeland sine. Bilen ble ikke registrert, så derfor måtte vi låne skiltene hans.
CHARLIE Posted April 13, 2008 Author Posted April 13, 2008 Dagen etter at vi kom hjem, måtte jeg bare ta en runde og ta noen bilder selv om det regnet hele dagen
CHARLIE Posted April 14, 2008 Author Posted April 14, 2008 Her kommer det litt interiør-bilder.... Som dere ser, så er det ganske blått innvendig :lol:
CHARLIE Posted May 11, 2008 Author Posted May 11, 2008 Nå er vel tiden inne til å lette litt på sløret, tenker jeg Som jeg har nevnt tidligere, så skal bilen bygges om til sort innvendig og helt nytt sort skinn er bestilt. Dessverre så fikk jeg en vannlekkasje som viste seg å komme fra soltaket. Kanskje ikke så rart siden hjørnene på soltaket så slik ut da vi åpnet soltaket for første gang; På førersiden: Og slik på passasjersiden: Vannet fulgte dreneringsrørene utvendig, og rant ned langs C-stolpen til hattehyllen, videre nedover mellom bakseteryggen og dørene for til slutt å ende opp på gulvet. Under selve sitteputen i baksetet så fløt det faktisk vann. Dette må selvsagt reparereres. Dermed så er vi jo igang på karosseriet utvendig også i samme slengen. Deler av taket mellom midten av soltaket og frontruten vil bli skåret ut og erstattet med et annet tak som er i bra stand. Det var også et lite rusthull under pakningen på bakvinduet. Det må jo også tettes. Hullet etter den forbannede takantennen skal også tettes.
CHARLIE Posted May 14, 2008 Author Posted May 14, 2008 Charlie, mmmm, bytte farge og interiør.... var det altså så vanskelig å finne en w116 med de rette utstyr/fargekombinasjonene Ja, det var mye vanskeligere enn du tror Bernt. Jeg har letet i mange år etter rette bilen, og denne var noe av det bedre jeg har funnet. Hadde ikke egentlig planer om å skifte farge innvendig, men da jeg fikk den hjem så fant jeg ut at den var VELDIG blå innvendig. Jeg klarte ikke å venne meg til interiøret heller. Jeg syntes faktisk den ble blåere og blåere for hver gang jeg satte meg inni bilen. Rusten rundt soltaket har vært delvis skjult under soltak skjermen. Da jeg fikk bilen hjem i vinter, så turde jeg ikke å åpne soltaket. Dette på grunn av at det ikke var permanent plass innendørs til bilen i begynnelsen, i tilfelle at det kanskje ikke ville kunne lukkes igjen. Jeg er alltid redd soltak på fremmede biler. Første gang det ble åpnet var nå i vår under trygge omgivelser inne i garasjen. Soltak-kassetten var heller ikke noe å samle på. Den var rusten og stygg. Heldigvis har jeg fått fatt i en annen kassett som ser mye mye bedre ut. ser jeg det ligger sparkel under lakken her eller er det blidet som lyver ? Du har helt rett. Her har det vært fikset og reparert før også. Det var derfor ikke særlig mye vits i å begynne å flikke om igjen, for det hadde sannsynligvis ikke gått så mange år før det ville sett akkurat likt ut igjen. Derfor skiftes fremre del av taket.
CHARLIE Posted May 15, 2008 Author Posted May 15, 2008 Hvilken interiørfarge går du for? Er det slik at du bytter gulvtepper osv osv også? Bilen skal bygges om til sort innvendig. Det som skal gjøres er følgende; -rive av gammelt skinn av alle setene -erstatte dårlige og knekte fjærer i alle setene -ny stopping i alle setene -trekke om med nytt sort skinn i alle setene, inkludert i nakkeputer og midtarmléner -trekke om begge B-stolpe dekslene med nytt sort skinn -lage ny hattehylle trukket i sort stoff -lage nytt sort gulvteppe i hele bilen -lage nytt hvitt taktrekk i orginal design Alt dette blir utført av Roger Allan Solberg. Han er innehaver av RA møbeltapetsering på Kleppe, og har årelang erfaring med å trekke om bil-interiør. Han blir regnet for å være blandt de beste i sitt fag, så jeg har store forhåpninger om at dette virkelig blir bra. Her er link til Roger Allan sin hjemmeside; www.ra-mobeltapetsering.no
CHARLIE Posted May 18, 2008 Author Posted May 18, 2008 Her er det noen bilder fra hvordan bilen ser ut innvendig idag; Som dere ser, så ligger det en slags "asfalt-røre" over hele gulvet innvendig og gjør det svært vanskelig å finne ut tilstanden på gulvet. Det er dette som gjør at 116-bilene er så skumle med tanke på rust. Under denne "gørra" kan det være mye rust, som ikke viser under bilen heller. Men gulvet ser for såvidt ganske greit ut foreløpig, og det er fortsatt håp om at vi slipper å gjøre så mye med gulvet.
CHARLIE Posted June 18, 2008 Author Posted June 18, 2008 Da er vi igang med setene. Roger Allan (RA møbeltapetsering) var her hjemme i kveld og hentet førerstolen som fortsatt sto i garasjen, og han hadde med seg det nye skinnet i varebilen sin. Resten av interiøret har han allerede nede i butikken sin. Her er noen bilder av førerstolen. Passasjerstolen så faktisk enda verre ut, samt at skinnet i baksetet var så stivt og rart at det heller ikke var noe å satse på. Disse setene sto forresten i den korte 450 SE´en som jeg hadde. Roger Allan skal også få strammet opp midtarmlénet slik at det ikke ligger å slenger imidten av framstolene slik disse ofte gjør på 116-biler. Det var en opplevelse å få være med å pakke ut det nye skinnet. Lukten av nytt skinn er bare helt fantastisk!! Her er noen bilder av det også; I løpet av neste uke regner Roger Allan med å være helt ferdig med setene. Arbeidet vil bli godt dokumentert med bilder, så det er bare å følge med
CHARLIE Posted June 24, 2008 Author Posted June 24, 2008 Idag var jeg innom RA Møbeltapetsering og kikket på setene. For å si det slik, så var det virkelig på tide å flekke av det gamle råtne skinnet ja! "Høyet" (selve stoppingen) under skinnet skal være mykt, "seigt", og se slik ut; ....men så slik ut i baksete benken; ....rett og slett helt råttent og porøst. Kunne stappe fingen rett nedi "høyet" og grave hull. Ikke luktet det særlig bra heller... Førerstolen så forholdsvis grei ut, men fjærene hadde kollapset i midten av sitteputen og sidestøttene (spesielt på venstre side der hvor man går ut og inn) må bygges opp på ny. Varme-elementene foran var derimot i veldig bra stand. Her må Roger Allan bare sy litt for å hindre at trådene kommer ut av posen og kommer i kontakt med hverandre. Han reknet med å være ferdig med første stolen på torsdag kveld, så dette blir SYYYYYYKT spennende.
CHARLIE Posted June 25, 2008 Author Posted June 25, 2008 Det er ganske rart når man begynner å sjekke litt opp i hva ting égentlig koster til de gamle bilene. Er det f.eks. noen som klarer å gjette hva et slikt "nett" bak på seteryggene koster?? Kromstengene som er rundt nettet på de gamle setene var ikke så fine, så jeg tenkte jo selvsagt at dette bestiller jeg bare nytt. Dette kan ikke koste mye, trodde jeg (utrolig idiotisk tanke ). Jeg sendte Røyskatten et bilde og ba om pris. Da han fikk sjekket opp, tror jeg han ble like overrasket som meg. Disse ble kun levert sammen med bakseterygg-platen komplett, selv om kromrammen hadde eget delenummer.... ...Dessuten måtte de lages på bestilling, og det ble ikke gitt noen form for leveringstid på dette. Prisen var mellom 4.500,- og 5000,- pr stk! Resultatet ble 2 timer i garasjen med Dremel og Autosol, så nå er de gamle jeg hadde blanke og fine igjen . Roger Allan (RA Møbeltapetsering) skal uansett lage nye bakseterygg-plater som vi fester disse rammene i, og så setter han på ny strikk øverst og strammer opp begge nettene.
CHARLIE Posted June 25, 2008 Author Posted June 25, 2008 Dette er bilder vi ikke har sett så mye av her på forumet. Virkelig interessant! Det er så gøy å se fagfolk i aksjon.. Planen er å få bilde-dokumentert alt som gjøres på bilen, så hvis du synes dette er interessant så må du bare følge med videre i tråden
CHARLIE Posted June 27, 2008 Author Posted June 27, 2008 Idag var jeg innom hos Roger Allan og fikk se resultater. Nå hadde guttene virkelig stått på, og mye var allerede ferdig. Resten er ferdig mandag kveld, og skal da pakkes forsvarlig inn og skal lagres tørt til 450´en er rustfri og ferdig lakket. Det håper jeg den er på denne siden av jul?!? Baksete benken sto helt ferdig på gulvet da jeg kom inn i butikken idag, og jeg må virkelig si at jeg er imponert!! Sitteputen er virkelig som ny, både utseendemessig og bruksmessig. Når man setter seg her, så bunner ikke lenger setet slik de alltid gjør på gamle Mercedeser. Nå er det ordentlig motstand i benken, og jeg ser for meg at det faktisk vil bli meget behagelig å sitte i disse setene selv på langtur. Selve oppbyggingen kommer jeg tilbake til etterhvert, men her er ihvertfall et par bilder til å begynne med; Her ser dere bakseteryggen med det nye skinnet. Jeg la det gamle skinnet inntil så dere kan få se forskjellen. Det viser kanskje ikke så godt på bildene, men det er en helt sinnsyk forskjell på disse skinnene. Først et par bilder av det gamle skinnet. Så et par bilder sammen med det nye skinnet; Så til slutt et bilde av det nye skinnet; Her kan man også så vidt skimte det gamle skinnet helt til høyre i bildet.
CHARLIE Posted July 5, 2008 Author Posted July 5, 2008 Idag var jeg nede hos Roger Allan (RA møbeltapetsering) med diverse mere arbeid. Vi har blitt enige om at han nå skal trekke om; - alle de innvendige listene på A, B og C søylene og alt av taklister i skinn . Blir fryktelig spennende å se resultatet av det. Dette blir en ordentlig oppgradering, siden det orginalt bare blir brukt skai. Jeg har også fått demontert de sorte dørtrekkene fra den sorte bilen som ble hugget i påsken. Disse trekkene så ikke helt bra ut når man tok dem i nærmere øyensyn, og en av de tidligere eierene har saget hull til høytalere i dørtrekkene foran . Dørtrekkene består av én ytterdel, og én innerdel. Innerdelen består av en finérplate med pålimt trekk, i mitt tilfelle sort perforert skai. Når disse utsettes for litt fuktig luft, så begynner jo selvsagt finérplatene å deformere seg. Det har skjedd på alle mine i større eller mindre grad; På det verste dørtrekket så "buler" trekket utover, og tar seg ikke særlig bra ut; Det som Roger Allan skal gjøre er å skjære ut nye finérplater, og demontere trekket på de gamle. Trekket skal rengjøres, strekkes og brukes om igjen, og det skal monteres på de nye finérplatene. Når det gjelder de ødelagde trekkene på framdørene, så har jeg heldigvis liggende 2 hele trekk uten hull til høytalere . Når det gjelder ytterdelene så skal han få shinet opp dem også. Han skal også lage ny hattehylle. Alt dette kommer vi tilbake til når det nærmer seg at bilen klargjøres for lakkering. Etter planen skal interiøret innmonteres i en rustfri og nylakkert bil i begynnelsen av nyåret en gang.
CHARLIE Posted July 6, 2008 Author Posted July 6, 2008 Da er setene ferdige, og skal pakkes forsvarlig inn og lagres mørkt og tørt i romtemperatur frem til de skal monteres i bilen. Resultatet er jeg utrolig godt fornøyd med. Spensten i setene er akkurat som nye, og det er helt fantastisk å kjenne på det nye skinnet. Jeg har lovet å legge ut bilder, og de kommer her; Her er passasjer setet; Her er en av de nye baksete ryggene iferd med å ferdigstilles; ....og de skal tilslutt bakpå her; Her er baksetet ferdig; ...og her viser Roger Allan frem førerstolen;
CHARLIE Posted July 7, 2008 Author Posted July 7, 2008 Glemte å legge ut det siste bildet av setene. Her er "dokument-nettet" montert bak på fremstolene. Jeg synes at disse er med å pynter opp litt.
CHARLIE Posted July 10, 2008 Author Posted July 10, 2008 Her er noen bilder fra da vi begynte å rive fra hverandre bilen. Jakten på rusten er begynt; Her er siste bilde av en komplett front; Så forsvant høyre forskjermen. Den var ikke noe å spare på, så den må erstattes av en ny skjerm. Da er jo selvsagt alt annet enn originalt utelukket . Som dere ser så er det faktisk ikke så ille som forventet her, men litt arbeid blir det jo likevel. Så fikk vi av den venstre forskjermen, og plutselig trengte jeg 2 nye forskjermer.... :lol: På denne siden ser ikke kanalen så ille ut......ikke foreløpig ihvertfall Litt rustsveising i innerskjermen på denne siden må ihvertfall til; Her er det meste av fronten demontert. Her i bakkant av forhjulet på høyre side begynte det å se litt skummelt ut på kanalen.... Denne kanalen er helt gåen i den fremste delen, og da skifter vi like godt hele kanalen med en gang. For sikkerhets skyld så bestilte jeg like godt ny kanal på andre siden også i samme slengen. Jeg synes det er like greit å få skiftet til nye på begge sider når man først er igang. Problemet er jo fortsatt at det ikke er så lett å få fatt i nye deler. Vi har nå ventet på delene i snart én og en halv måned. Meget frustrerende .
CHARLIE Posted July 14, 2008 Author Posted July 14, 2008 Ehh... du fant et hull foran i den ene kanalen så derfor skifter du begge to. hele? Ehhh..... JA! Er ikke det helt normalt da??? :lol:
CHARLIE Posted July 15, 2008 Author Posted July 15, 2008 Det er nå like greit å gjøre det skikkelig når man først skal gjøre det skikkelig. Så lenge bilen står og det er folk tilgjengelig til å jobbe på den er det jo nesten litt dumt å ikke gjøre det Det er akkurat det jeg også mener. Det er bedre å skifte en kanal for mye nå, enn å begynne å lappe eller skifte en kanal til om 2-3 år når bilen er ferdigbygget og lakket. Selfølgelig blir det dyrere, men målet med denne bilen er ikke å få lappet den sammen billigst mulig. Målet er at den skal være i utstillingsstand, samt være blandt de fineste 116-bilene i landet.
CHARLIE Posted July 17, 2008 Author Posted July 17, 2008 Måtte rydde og sope litt i garasjen her om dagen, og i den forbindelse så trillet jeg 450´en på utsiden så den fikk litt frisk luft. Fikk tatt noen bilder av bilen, som viser hvordan bilens tilstand er idag. Her er bildene; Det er nå det begynner å blir spennende. Nå skal jo kanalene av, og det er jo da vi virkelig får se hvordan gulvets tilstand er
CHARLIE Posted July 19, 2008 Author Posted July 19, 2008 Fikk priser på innerskjermer og frontstykke igår. Ca 10.000,- til 12.000,- pr stk :shock:. Kan sveise en del for den prisen gitt.....
CHARLIE Posted August 8, 2008 Author Posted August 8, 2008 Da har jeg benyttet en deilig fridag til å foreta et lite besøk hos Roger Allan på RA møbeltapetsering. Han ringte meg tidligere i uken og kunne fortelle at han skulle trekke én av delene som skal trekkes i skinn for å se hvordan det ville bli. Jeg lot meg selvsagt ikke be 2 ganger. Da jeg kom ned til ham så fikk jeg se resultatet av galskapen. Han hadde valgt ut dekselet som går på B-søylen fra gulvet og opp til taket. Her er det montert på en liten "boks" til bryteren på varmen i baksetet. Dette er slik orginalt, og gjorde at jobben ble litt mere utfordring. Dekselet var ikke helt ferdigstilt, men gjør at vi får et godt inntrykk om hvordan dette vil bli til slutt. Jeg synes dette ble helt rått, og ikke minst var det en DEEEEEEILIG skinn-lukt av dekselet .
CHARLIE Posted August 12, 2008 Author Posted August 12, 2008 Da har jeg snopet litt igjen hos merkeforhandleren Bestilte 2 nye orginale vindusheis-brytere foran; ..og 1 ny orginal nødblinkbryter; Blir "gydd" det i midtkonsollet :wink:
CHARLIE Posted August 24, 2008 Author Posted August 24, 2008 Da har prosjektet endelig fått vind i seilene!! Begynte med innerskjermen på passasjersiden. Har pusset rent og skåret bort alt rust. Har laget ny innfestning til skjermen øverst, samt lagt i litt stål i forkant av innerskjermen. Hvis dere ser på det første bildet, så kan dere se en sveis i bakkant av innerskjermen. Her har noen vært før oss. Han som hjelper til med rustsveisingen mener at bilen antakelig har hatt en skade mellom hjulet og gulv/kanalen. Dette har vært reparert en gang tidligere, og selv om sveisen ikke ser pen ut rent optisk så er reperasjonen mer enn god nok. Det kan være at det er denne skaden som har gjort at kanalen på denne siden er angrepet av rust. For det er faktisk bare den fremste halve meteren av kanalen som er rustet. Jeg glemte av kameraet, så jeg fikk ikke tatt noen før bilder, men slik ble resultatet; Her kan dere se hvordan innfestningen til høyre forskjerm var før; På det nederste bildet viser det litt rust i nedre kant av innerskjermen. Dette er bare overflate, og vil bli tatt sammen med kanalene. Da skal bilen heises opp på bukker, og hjulene tas av. Blir lettere å komme til da.
Recommended Posts