Dan-Henning Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Jeg har nettopp byttet alle stag og foringer på bakstillingen. Når jeg kjører i stygge hull i veien kommer det en klonkelyd fra bakstilling (tror det er høyresiden). Det er bare et enkelt klonk for hver hump. Noen som har opplevd det samme og kanskje vet hva som er gale? Quote
Rolf Åge Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Vist du har nivåregulering, er det stor kjangs for at det er den nedre kula i demperen som er gåen.. Det har det vert på flere biler her på forumet.. Quote
Frank O Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Vist du har nivåregulering, er det stor kjangs for at det er den nedre kula i demperen som er gåen.. Det har det vert på flere biler her på forumet.. Denne "kula" du snakker om, er det foringen som fester "demperen" til bærebrua eller er det noke innvendig i "demperen". Har litt lyd baki min og. Og eg har nivåreg. Dan-Henning har ikkje. Quote
FrodeS Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Vist du har nivåregulering, er det stor kjangs for at det er den nedre kula i demperen som er gåen.. Det har det vert på flere biler her på forumet.. Denne "kula" du snakker om, er det foringen som fester "demperen" til bærebrua eller er det noke innvendig i "demperen". Har litt lyd baki min og. Og eg har nivåreg. Dan-Henning har ikkje. Nederst på demperen sitter det ei kule, nesten som ei bærekule. På undersiden er det en "klædd" med 2 gjennomføringer. De to gjennomføringene festes i bærebrua, og all bevegelse skjer i kula. Det er den som blir slakk etterhvert. Da er det dessverre bare ny demper til en haug med penger som gjelder. Eller en pent brukt. Quote
Oddvar Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Vis du har løsna demperen i nedkant er det ikke sikkert du har skrudd til denne godt nok ved montering. Oddvar Quote
Frank O Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Da er det dessverre bare ny demper til en haug med penger som gjelder. Ja, ekje det typisk. Har et håp om at det ka være gasskulene og. (uten å ha forska så masse på det.) Quote
Alexander Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 Hvis gasskulene er gåene blir bilen bare stiv, du får ikke klonking. (Jeg hadde i hvertfall ikke klonking før jeg byttet gasskulene.) Quote
Dan-Henning Posted April 5, 2008 Author Posted April 5, 2008 Kom til å tenke på en ting.. Jeg byttet alle stagene unntatt "Torsjonstaget" i første omgang. Da var det ingen ulyder når jeg kjørte etterpå. Den ytterste bolten på det gamle torsjonstaget var for tykk til det nye staget. Derfor kjøpte jeg en tynnere bolt som ble brukt på tidligere W124-modeller. Men uten å bruke hylsene som skal være på disse stagene. Har du satt i hylsene på dine stag Frank? Kanskje det er her det slarker og klonker? Quote
Dan-Henning Posted April 5, 2008 Author Posted April 5, 2008 Mente ikke torsjonstaget, men det kalles "Torque strut" i WIS. Ligger nest øverst av de fire stagene.. Quote
Frank O Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 Eg fikk med nye bolter til mine stag. Eg tok vekk hylsene for boltene som fulgte med var for tjukke til å ha hylsa på. Men akkuratt passe til hulla i bilen. Men det er jo ikkje utrulig at det er der det klunker hos deg. Hos meg er det andre ting trur eg, har jo ikkje skifta så masse som du har. Har jo endel gamle greier der bak som kan lage lyd. (Off topic: Intern: Kom til å tenke på det med tankmåleren, den gamle måleren min fungerte jo fint som berre det, så da bør vel feilen ligge i desse fancy instrumenta våre) Quote
Dan-Henning Posted April 5, 2008 Author Posted April 5, 2008 (Off topic: Intern: Kom til å tenke på det med tankmåleren, den gamle måleren min fungerte jo fint som berre det, så da bør vel feilen ligge i desse fancy instrumenta våre) Har en mistanke om det ja! Kan prøve å måle med multimeter på pluggen på baksiden, sånn som det står i WIS. Quote
Dan-Henning Posted May 15, 2008 Author Posted May 15, 2008 Vis du har løsna demperen i nedkant er det ikke sikkert du har skrudd til denne godt nok ved montering. Oddvar Dette VAR faktisk problemet. Helt utrolig. Var ikkje sjans å se at bolten var løs, men bolten var pitte pittelitt for lite teitet. Skrudde til mer nå og da forsvant problemet. Fantastisk! Kan tydelig av og til være enkle løsninger på problemene. Takk for hjelpa! Quote
E_S Posted May 15, 2008 Posted May 15, 2008 Velkommen etter, gjorde akkurat samme (skiftet alt) på min bil, og det klonket litt på høyre side. Jeg var sikker på at de "bærekulene" nederst på demperne var fine, de så jeg etter når alt var demontert. Anbefaler forresten å smøre opp litt her med en nål og en sprøyte med fett etter tips fra en kamerat i Tyskland. Sjekket nærmere etter lyden, og det var bare at de to boltene på ene siden ikke var strammet, jeg hadde bare dratt dem inntil.. Quote
E_S Posted May 16, 2008 Posted May 16, 2008 Akkurat det trodde jeg da var ganske elementært, at man ikke strammer bolter på foringer annet enn med hjulene stående i "normalposisjon"? Quote
FrodeS Posted May 16, 2008 Posted May 16, 2008 Akkurat det trodde jeg da var ganske elementært, at man ikke strammer bolter på foringer annet enn med hjulene stående i "normalposisjon"? Det er nok dessverre ikke det. Jeg har noen ødelagte foringer som ble byttet for et år sida. Begynte å knirke nesten med en gang. Quote
Recommended Posts