Håvard Bendiksen Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Onsdag 26/3 var vi invitert med av MBKN på bedriftsbesøk til Hurtigruta Carglass på Minde. Oppmøte var klokken 19.00 og MBE var veldig godt representert. Vi begynte med å hilse på våre venner i MBKN og drakk kaffe mens vi ventet på verten som for anledningen var meget kledelig forsinket. Helt til venstre på nederste bildet ser vi en 560 SEL. Kjekk "liten" bil, det Så var showet i gang. Sjefen sjøl hadde et innledende foredrag om Hurtigruta Carglass og organiseringen av konsernet. Carglass er en veldig stor kjede som dekker hele Europa og vel så det. Hvis man skulle være så uheldig å få skader på vinduene på ferie i utlandet kan man ringe til Hurtigruta i Norge og de vil geleide deg til nærmeste Carglass-forhandler. Hurtigruta i Norge tar seg av alle papirer, oppgjør og kontakt med forsikringsselskapet så ferien kan fortsette! Det er god service I tillegg er Hurtigruta Carglass alltid fullt oppdatert både på kompetanse på sine ansatte, men også på verktøy og nye arbeidsmetoder. Bilen din er i trygge hender hos en av Carglass sine verksteder. Så var det tid for demonstrasjon av Hurtigruta Carglass sitt gode arbeid. Jeg kunne ikke gjøre annet enn å stikke nesen fram og stille meg som frivillig til demo av rutesliping. Her er en av våre kjekke medlemmer engasjert i samtale med kveldens sjefs-sliper som jeg desverre ikke husker navnet på nå.. Her er vi i gang: Her blir resultatet inspisert: Det viste seg desverre at ruta mi er moden for utskiftning. Det ble adskilig bedre etter slipe-jobben, men ripene den har pådratt seg er for dype til å få et perfekt resultat. Så fikk vi se hvordan man tar ut en frontrute. Pasienten denne gang var en Opel et-eller-annet varebil. Ta det med ro; denne bilen tilhører verken MBKN eller MBE Den hadde en lei skade her: Ikke noe som går an å fikse så ruten måtte byttes. Før skar man det gamle limet for hånd med kniv. De dagene er heldigvis for Hurtigrutas ansatte forbi. En svart og spennende koffert ble dratt fram. Den viste seg å inneholde et utrolig greit verktøy for å ta ut en rute. Verktøyet består i prinsippet av 2 trinser som festes på innsiden av vinduet med sugekopper. Piano-tråd trees rundt hele ruta og inn i trinsene. Når trinsene strammes skjærer piano-tråden tvers gjennom det gamle limet og ruta kan tas ut. Her er et bilde tatt fra innsiden av ruten. Man ser tråden som strammes av at trinsene dreies. Her er ruta ute. Tråden kutter så jevnt og fint at det ikke er nødvendig med fjerning av gammelt lim eller pussing for å få ny lim til å feste seg. Så var det tid for det vi hadde gledet oss mest til - reparasjon av steinsprut. Hvordan gjør de det egentlig? Ved hjelp av tannlege-teknologi! Ja, det er sant. I alle fall i prinsippet. Slik ser verktøysettet ut: En av ML'ene hadde steinsprut i ruta si og meldte seg derfor som prøvekanin. Nydelig En liiiiten med fullt ut irriterende steinsprutskade: Man begynner med å rense skaden. Denne innretningen suger ut alt av fuktighet og glassrester: Så legges et hemmelig vidundermiddel i såret og dette herdes ved hjelp av blått lys - akkurat som hos tannlegen!! Ikke så lett å se på bildet, men her har man lagt på litt vindusstoff. Herding: Resultat ble helt perfekt. Det var ikke mulig å se hvor skaden hadde vært Som en finale fikk vi hver vår flaske med vindusrens. I tillegg fikk vi en reklamefolder med en kjempetøff penn og visittkortet til sjefen hos Hurtigruta Carglass i Bergen. I folderen lå det en liten klistrelapp som skal settes på steinsprut så fort som mulig slik at den ikke fylles med vann og skitt. Ganske smart. Til slutt et par stemningsbilder: Vi fikk fornyet vår lokale avtale med Hurtigruta så hvis noen av medlemmen i Bergen trenger hjelp er det bare å kjøre rett til Kanalveien 88 :D Jeg vil rette en kjempestor takk til MBKN ved Willy Rasmussen for invitasjonen og ikke minst til Hilmar Tveit avdelingsleder for Hurtigruta Carglass for en virkelig hyggelig og lærerik kveld. Quote
Alexander Posted April 8, 2008 Posted April 8, 2008 Knallbra innlegg! Lyst til å skrive litt om dette og lokallaget til neste MB Tidende? Quote
Håvard Bendiksen Posted April 9, 2008 Author Posted April 9, 2008 Det kan jeg sikkert ordne. Når er deadline for neste blad igjen? Quote
Alexander Posted April 21, 2008 Posted April 21, 2008 Det kan jeg sikkert ordne. Når er deadline for neste blad igjen? Så fort som mulig... Kommer en post i løpet av kvelden om akkurat det håper jeg. Jeg har begynt med det i hvertfall. Quote
Håvard Bendiksen Posted June 11, 2008 Author Posted June 11, 2008 Artikkelen er ennå ikke påbegynt, men det skal ordnes. Quote
Recommended Posts