Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bilen min koker. Har den på verksted og de kan ikke finne ut hva det kan være. Har byttet vannpumpe, termostat og toppakning uten at det har hjulpet. Har tidligere byttet radiator. Kompresjonen er nå som før helt perfekt. Det er fortsatt sirkulasjonssvikt med det til følge at bilen koker veldig kjapt. Når jeg har på radiatortett, holder bilen i en måneds tid. Må lufte og ha på mer radiatortett for at den skal holde litt til. Er det noen som har forslag?

Posted

Har du sjekket at viskosekoblingen er ok.??

 

Går ikke viften 100% så koker den på et øyeblikk.....

 

Har du AC på den.?

 

Det vil jo bare gjelde når den står stille.

 

Hvis problemet også gjelder ved normal kjøring så må det være noe annet.

 

 

Jeg skulle gjerne hørt litt mer om hva som skjer. Om temperaturen stiger jevnt og trutt, om det er snakk om tomgangskjøring, vanlig kjøring osv.

 

Når bilen har AC, så har den også én eller to el. kjølevifter. På min diesel sitter det en føler foran på motoren. Jeg kan nappe av kontakten og kortslutte den. Da går vifta kontinuerlig.

Posted

Temperaturen stiger jevnt og trutt uansett kjøring. Bertel o steen fant ut at toppakkninga hadde gått, men bilen står på et annet verksted. De har på en måte gitt opp, de finner ikke ut av det.

Posted

Vel, jeg synes det høres ut som om BOS er inne på noe. Fattern hadde akkurat samme problemet på sin 200 når toppakningen gikk på den. Hvor langt har bilen gått og har toppakningen blitt byttet før?

Posted

Er helt enig, er systemet i "orden" så vil ikke tempen stige uansett ved kjøring over 50-60km/t, det er ihvertfall slik med min, selv på varm sommersdag(noe vi ikke er bortskjemt med her vest....).

Du sa toppakningen var byttet i første innlegg....derfor sa jeg ikke noe om det....ble toppen planet ved første bytte.?

 

Gir du mye gass ved kald motor..??

 

Er bilen med automatgir..??

Posted

Bilen har gått ca 250000? Bruktimportert for 5 år siden. Jeg kjøpte bilen for ca. 3 år siden. Veit ikke om toppakkninga er skiftet før den tid. Jeg hører at det bobler i varmeapparatet fra tid til annen. Automat. Toppen ble ikke planet. Har aldri vært problemer i gange og gange på motor. Fantes ikke sot på ventiler da de tok av toppen. Gasser normalt ved kald motor.

Posted

Jeg er 99% sikker på at toppakningen er røket, disse toppene må alltid planes ellers så får du det ikke tett.

Grunnen er enkel, toppene er som regel skeive etter demontering, det er ikke mye, men nok til at du blåser toppakningen omtrent med en gang du starter bilen(lett overdrevet.... :lol:).

 

Min topp var så skjeiv at det var helt på håret at det gikk an å plane den rett igjen, og jeg demonterte meget forsiktig, omvendt av montering, en og en bolt....... :?

 

Det er en ting som tar knekken på disse motorene, det er moderat til høyt turtall ved kald motor, stål bunndel og alu topp samarbeider ikke så det er ektremt viktig å få motoren godt gjennomvarm før du gasser på.

Et enkelt triks er å koble ut kaldstarten til automaten som holder igjen giringen til 2`dre ved kald motor, det er bare å nappe ut en av vakumledningene.... :P

 

 

 

 

Posted

Hvis det er noen som har lyst å prate om problemet mitt på telefon så si ifra. Jeg er drita lei og er mange tusen kroner fattigere :( og tar imot alle råd.

Posted

Verkstedet har brukt rettholt for å sjekke at toppen er plan. Og de sa at den var plan.

 

Rettholt er slikt som murere bruker, kan aldri i min villeste fantasi tenke meg at det er egnet verktøy for å sjekke toppen for vridning.

Posted

Du har ikke kommet inn i en ond sirkel. Defekt toppakning var utgangspunktet. men nå er motoren full av rust og radiatorsement i kjølevannskanalene. Sjekk termostaten til innslaget på vifta eller skru den til som en nødløsning.

Posted

Bilen kokte på vei hjem fra verkstedet. Tok på radiatortett, og kom hjem uten problemer. Viskosevifta går og elektrisk vifte går.

Er det noen som kan anbefale et bra verksted som kan ha litt greie på 300ce 124v?

Posted

Bilen kokte på vei hjem fra verkstedet. Tok på radiatortett, og kom hjem uten problemer. Viskosevifta går og elektrisk vifte går.

Er det noen som kan anbefale et bra verksted som kan ha litt greie på 300ce 124v?

 

124? dæven. Over 20v pr. sylinder :D

 

Jeg ville tatt en telefon til Stjerneservice. Samarbeidspartner med klubben.

Posted

Forsvinner vannet når du kjører?

Ikke driv å fyll på radiatortett i hytt og pine da det skjelden fører noe bra med seg i lengden.

Har du automat?

I tilfellet sjekk at du ikke har ett unormalt høyt nivå på Kassa.

Hender at radiator lekker kjølevann inn i olje kjøler.

Fuktig luft i Varmapperat lufta?

Kan være varmeregistret som lekker,ikke uvanlig på 124.

Men topp bør planes når den har vært demontert,er en jobb til ca 1000,- når den først er av.

 

 

Oddvar

Posted

Sorry, 24v, hehe.

 

Vannet forsvinner først når den koker.

Skal prøve å la radiatortetten ligge litt lenger på hylla framover.

Automat. Nivået på olja på automaten er bra. Litt treg på kickdown.

Har ny radiator.

Nei, ikke no fuktighet i varmeapparatet.

Ikke no lekk i register.

Har ikke planet, de sa den var rett.

Posted

Mulig den var rett før montering, men hvis den nå har gått varm igjen etter montering kan den vel være skjev likevel....

Verkstedene sjekker alltid motoren/varmkjører etter montering av topp. Hvis den gikk varm også før bytte av topp-pakning ligger det feil også en annen plass. Å sjekke om topp-pakningen er gåen er idag svært enkelt vha. egen tester/væske som reagerer på eksos i kjølevann. Jeg ville uansett klaget til verkstedet hvis bilen koker på hjemturen.

For å sjekke om systemet er åpent tar du ut termostat og spyler gjennom anlegget. Da ser du straks om det er noe som blokkerer.

Posted

Hvis bilen har kokt flere ganger etter topp paknings bytte tror også jeg at den er skeiv. Toppen er lang på de motorene der. Samme problemet er på BMW. Ta av toppen igjen og planslip. Få ut all radiatortett eller blokktett middel. Dette er det værste du kan ha på en slik motor. Skal bare en heitkjøring til for at de blir skeive. Det at du skriver at det bobler i varmeapparatet er fordi det er luft i vannsystemet. Helt normalt når toppen er skeiv, fordi kompresjonen går ut i vannkanalene og presser vannet ut av kjøesystemet. Hadde en ford sierra en gang som var på fordværksted. Toppen der var skev, og jeg sa at de skulle reparere den på garantien. De nektet på at dette var tilfelle etter å ha kontrolert kompresjonen og kjørt trykk i kjølesystemet. Jeg trodde jo selfølgelig på dem og kjørte vidre siden den bare presset litt vann ut. Men etter hvert ble det mer vann som ble presset ut, og enden på visa var at jeg hadde rett. Toppen måtte planslipes her også.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...