MBrotta Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Jeg har vært å prøvd denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12847018 Har ingen erfaring med Airmatic. Ble litt overrasket over at den virket noe "gyngende". Mulig det ikke er noe galt, men jeg har fått han til å ta den med til BOS og få en bekreftelse på at dette er i orden. Heving og senking fungerte så kompressoren må vel være i orden. Merket også forskjell på Comfort, Sport 1&2, men var allikevel litt skeptisk. Hvordan føles airmatic kontra vanlig fjæring?? Quote
Ronnie Westpold Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Har hatt 3 biler med Airmatic og utrolig fornøyd med det. Kan virke litt bløt i Comforprogram, men det bruker jeg kun på veldig dårlig og humpete landevei. Hvis bilen er gyngete i sport 1/2 må det være noe galt. Quote
MBrotta Posted April 1, 2008 Author Posted April 1, 2008 Jeg synes den føltes altfor gyngete på alle innstillinger. Valgte for sikkerhets skyld en annen bil. Har nylig solgt en bil med rimelig stivt understell, så det kan jo ha noe med det å gjøre også, men jeg er rimelig sikker på at det var i overkant! Quote
Guest sten Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Ja der var det gjort, Kjøpte meg en MB 270cdi w211 i juli med alt av utstyr inkl airmatic. Har vel ikke angra så mye på noe kjøp som jeg gjør akkurat nå 2 dager etter begynte den å senke seg om natta, har ikke hatt mulighet for å levere den på verksted før denne uka, idag fikk jeg svaret. Jeg trenger 2 stk nye luftbelger pluss noen ting til, det er snakk om deler for nesten 30,000 kr pluss arbeid:( Heilt sykt !!! Quote
Ronnie Westpold Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Da kan du jo helt klart benytte deg av kjøpsloven for å få dekket dette fra dem/der du kjøpte bilen Quote
gunsen Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 30000.- pluss arbeid, det kan ikke være mulig, begynner å grue meg viss den skulle ryke på min bil, hvor driftsikker er airmaticen?, noen erfaringer med ? syns systemet er helt fantastisk da, men håper det ikke koster mer enn det smaker Quote
Guest sten Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Ja håper at kjøpsloven vil virke her, jeg kjøpte bilen privat, det er en 2003 mod som ikke er importert, på tidspunktet da jeg oppdaget feilen ca 3 dager etter at jeg kjøpte den var den rullet 106000km å alle servicer er fulg på berthel O steen . Jeg fikk loggført dette av mercedes forhandler da slik at det står i databasen, selger ble også informert, men pga ferieavvikling å slikt så har jeg ikke fått diagnosen før nå. Er kjipt å måtte bruke advokat mot den hyggelige mannen som jeg kjøpte bilen hos, tror ikke jeg får han til å betale uten rettslige skritt:( luftfjærer er vel å bra så lenge det fungerer, men har snakket med en som jobbet for mercedes, han fortalte at det er blitt skiftet endel slike belger å kompressorer. Jeg vet allefall om to til uten om meg, en i lofoten å en på stokmarknes, han fortalte at da han skiftet på disse bilene kostet en belg 17,000kr å beregnet tid var ca 6 timer, med dagens priser med 1300 kr pr time så blir dette dyrt. Dette er noe som gjør at jeg ønsker å selge bilen min etter kun kort tid. har rett å slett ikke råd til dette. Quote
gunsen Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Blir vel en utfordring å selge bilen med den feilen da Quote
Guest sten Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Dårlig ordvalg ja Skal vel få den fiksa slik at neste eier slipper å gjøre det Men er jo kjipt å tenke at man burde ha en buffer på 30-40000 kr for luftbelger/automatkasse osv Er det noen her inne som kjenner forbrukerkjøpsloven? ikke paragrafer men faktiske eksempler på hvordan dette blir håndtert i praksis. hva som regnes som vesentlig etc. Quote
Ronnie Westpold Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Vil jo absolutt anbefalle deg å IKKE bruke merkeverksted på denne jobben. Tror du sparer MANGE 1000 lapper på å forhøre deg litt rundt. Quote
gunsen Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 enig med Ronnie, her må det være mulig å få gjort det til en rimeligere penge Quote
Bengt E Jacobsen Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Hei. Er det hos Sigurd Pedersen på Sortland du har fått prisen på jobben? Det må da gå ann å få noen andre til å se på det. Hvis du er fra Lofoten så ring til Vestlofoten bil på Leknes å snakk med Isaksen. Han er blitt kåret til Norges og Europas beste mekaniker flere ganger. Jeg vet ingen som har sånn peil på bil som han. Det er ikke sikkert at det som blir sagt på merkeverksted er det som er mest økonomisk for deg. Men Isaksen sier det som det er. Er selv fra Lofoten og kjenner de fleste av mekanikere det er verdt å kjenne. Du kan også snakke med Tor Gaarder på Bil i Nor på Leknes også han er en stødig kar med peil på det meste. Hils fra Bengt så vet han hvem det er. PS! Så nå at du bor i Tønnsberg. Da er det ikke mye hjelp å hente nord på. Beklager. Quote
Guest sten Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Takk for tipset:) Nei bor ikke sørpå. er fra Stokmarknes med går for tiden på skole i Bodø. Quote
HolgersEN Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Unnskyll at jeg sier det, men airmatic er halv-hjertet da det koster fletta når det ryker (og det skjer ofte dessverre). Når jeg skulle handle meg S211 så skulle jeg ikke ha det da jeg hvet hva driten koster...DESSVERRE...Men er jo helt fantastisk når det virker da Quote
gunsen Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Unnskyll at jeg sier det, men airmatic er halv-hjertet da det koster fletta når det ryker (og det skjer ofte dessverre). Når jeg skulle handle meg S211 så skulle jeg ikke ha det da jeg hvet hva driten koster...DESSVERRE...Men er jo helt fantastisk når det virker da Hjelp, bilen min har gått 105000, så da kan jeg vel regne med at den ryker snart da? grrr vil ikke ha utlegg på airmaticen, ihvertfall ikke 30lapper Quote
HolgersEN Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Unnskyll at jeg sier det, men airmatic er halv-hjertet da det koster fletta når det ryker (og det skjer ofte dessverre). Når jeg skulle handle meg S211 så skulle jeg ikke ha det da jeg hvet hva driten koster...DESSVERRE...Men er jo helt fantastisk når det virker da Hjelp, bilen min har gått 105000, så da kan jeg vel regne med at den ryker snart da? grrr vil ikke ha utlegg på airmaticen, ihvertfall ikke 30lapper Jeg sier ikke at noen her inne sine biler vil ryke, men har meget dårli erfaring met det så jeg styrer unna og ha det på mine fremtidige biler. ELLER hvis jeg kjøper fletta ny bil så er det grett da det er 3 års garanti så da er det bare og selge den før den er 3 år Quote
gunsen Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Ja der var det gjort, Kjøpte meg en MB 270cdi w211 i juli med alt av utstyr inkl airmatic. Har vel ikke angra så mye på noe kjøp som jeg gjør akkurat nå 2 dager etter begynte den å senke seg om natta, har ikke hatt mulighet for å levere den på verksted før denne uka, idag fikk jeg svaret. Jeg trenger 2 stk nye luftbelger pluss noen ting til, det er snakk om deler for nesten 30,000 kr pluss arbeid:( Heilt sykt !!! Senker seg om natta? hvor mye, ser en veldig klart at luftbelgen er gåen og må skiftes, hever biler seg ikke viss dem er gåen? Quote
HolgersEN Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 De senker seg over natta ja, da siger lufta ut av belgenne og når en starter den neste dag så stiger den til normalt nivå igjen. Men kan bli rar og kjøre Quote
Stjerneglis Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 En ting jeg lurer på.... Nivåreguleringa på S211 er jo 50% Airmatic. Den har luftbelger og luftkompressor og hele skiten på bakstillingen. Den har riktignok ikke demperregulering, men det har vel ikke vært elektronikken som har streiket på Airmatic heller. Har ikke hørt om noen som har problemer med nivåreguleringen på S211. Rart? Quote
HolgersEN Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Er luftbelgenne som lekker og takker for seg, har heller ikke hørt at nivåreguleringa på S211 har røket Har heller ikke hørt at elektronikken takker for seg så Quote
gunsen Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Ble masse begrep her nå, viss luftbelgene er gåen , da vil ikke bilen heve seg som den skal da eller? og hvordan rar å kjøre? stump og stiv eller? Quote
HolgersEN Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Ble masse begrep her nå, viss luftbelgene er gåen , da vil ikke bilen heve seg som den skal da eller? og hvordan rar å kjøre? stump og stiv eller? Er som regel ikke mye de lekker, men er nok for at den siger på ræva i løpet av natta. Og når bilen startes da stiger den da kompressoren som pumper inn luft er ganske krafti etter som jeg har hørt Quote
Guest Gjest Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Hei Sten. Er det luftbelgene eller slangene til "trykktankene" som lekker.Disse sitter under bilen like over bakstillingen.Hvis det er slangene som lekker er det mulig å skru ut tankene og slangene og få dette reparert.MB fabrikk godkjenner ikke denne rep. metoden,men jeg kjenner til flere tilfeller hvor dette er gjort.Har ennå ikke hørt om kunder som har kommet tilbake med lekkasje etter rep. Quote
Guest sten Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Hei. Jeg ringte idag , de sa at det var selve luftbelgene som det var lekkasje på, jeg skulle ringe imorgen å få full raport på hva som konkret er feil å hva som må gjøres for å få orden på problemet. Men hvis du sier det kan finnes en annen løsning så er det noe jeg kan være interessert i å høre mere om:) Quote
arne Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 Huff da Det koster å kjøre på fysste klasse. (har hørt at det koster 30000 pr hjul på en S) Min oppfatning av kjøpsloven er at den har to tidsfrister, 2 år og 5 år, med reklamasjonsrett. Tror bilbransjen som regel forholder seg til 2 år, selv om noen nå tilbyr 3 års nybilgaranti, hvor generelt slitedeler er unntatt. Har en oppfatning om at fjærer (også for luft) er slitedel. Men var du innenfor 5 år kan det være verdt å utfordre BOS, en MB skal jo vare lengre, og 100000 km er jo bare innkjøring. (Korrosjonsproblemene tok de jo seriøst til slutt og har behandlet med inntil 10 års "garanti", slik jeg har oppfattet det). Forje eier er det nok vanskelig å få noe fra, da må du helst dokumentere at han bevisst har skjult feilen, og var han f.eks. på et verksted og fikk diagnosen før salget mener jeg han kan "tas" på det ! Generelt er forbrukerlov og bil"garantier" noe av det det benyttes mest tid på av tvistesaker, og er vanskelig stoff. Dette er ikke ment som annet enn noen betraktninger fra min side. MB kundemottaker, BOS, NAF eller tilsvarende advokat, eller forbrukerrådet, er mulige fagfolk i din sak ? Quote
Recommended Posts