Guest Hav Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Hei Vurderte biXenon på bilen min, noen her som har noen bilder av bilen sin og ca pris på hvor mye dette koster? Samarbeidspartneren vår www.bilxenon.no sin hjemmet side har vært nede i minst 4mnd nå Så tenkte å få hjelp fra dere MvhHav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 http://www.arstrading.no/xenon/ettermonteringssett.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hav Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 http://www.arstrading.no/xenon/ettermonteringssett.htm ----------------------------------------------------------------------------- Hei Her kom rasken nokså fort Tusen hjertelig... MvhHav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Her kom rasken nokså fort Har ikke noe annet å drive med veit du Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Steinar Lindberg Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Snur du deg brått nå, så er vel bleia full igjen, Alexander... Burde ha nok å gjøre du... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Snur du deg brått nå' date=' så er vel bleia full igjen, Alexander... Burde ha nok å gjøre du... [/quote'] Er på jobben akkurat nå, så jeg slipper det heldigvis. Hjemme later jeg som ingenting, skrur opp lyden på tven og spiller Gran Turismo 4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Hehe, kona di er tydeligvis ikke på forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Hva er forskjellen på BiXenon og Xenon? Og hvorfor må man ha lyktespylere på Xenon? Kan man da ettermontere Xenon når man har en bil uten lyktespylere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Bixenon betyr xenon på både nær- og fjernlys.En må ikke ha lyktespylere, men det er vel standard på de bilene som har dette fra fabrikk...? Hvertfall "norske" biler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Hva er forskjellen på BiXenon og Xenon? Og hvorfor må man ha lyktespylere på Xenon? Kan man da ettermontere Xenon når man har en bil uten lyktespylere?Bi-xenon er vel xenon-lamper i fjernlysene også. Ang. lyktespylere, sikkert fordi xenon kanskje blir mer "hemmet" når lykteglasset blir for skittent? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Bixenon betyr xenon på både nær- og fjernlys.En må ikke ha lyktespylere' date=' men det er vel standard på de bilene som har dette fra fabrikk...? Hvertfall "norske" biler.[/quote']Alle fra fabrikk har dette når de har xenon. I allefall på 210-serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 ...og spyler/visker er pga av at når møkk og ikke minst salt legger seg på lykteglasset vil spredningen av lyset forandre seg og blending vil/kan oppstå! Bixenon betyr at det er samme pære som gir både fjern og nærlys. Nå du setter på fjernlys så endrer pæra posisjon eller så vil en "kappe" trekke seg tilbake fra pæra. Litt forskjellig fra fabrikant til fabrikant så vidt jeg har skjønt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 På min 211 er park.- og fjernlys i samme lykt, mens hovedlys er i den andre. Samme på 210....Jeg har ikke bi-xenon på min tyskimporterte bil, men når jeg får den nye "norske" har den bi-xenon som standard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 ...og spyler/visker er pga av at når møkk og ikke minst salt legger seg på lykteglasset vil spredningen av lyset forandre seg og blending vil/kan oppstå! Bixenon betyr at det er samme pære som gir både fjern og nærlys. Nå du setter på fjernlys så endrer pæra posisjon eller så vil en "kappe" trekke seg tilbake fra pæra. Litt forskjellig fra fabrikant til fabrikant så vidt jeg har skjønt! Stemmer, og hvis derom skulle herske noen tvil, så er det påbudt med automatisk høydejustering av lysene (holder ikke med nivåregulering) og lyktevaskeanlegg når xenon er i bruk. Man bruker helst spyler i stedet for visker pga. riper i glasset, som sprer lyset feil. Jeg mener selve lykten skal være godkjent for xenon også. Det er i praksis ulovlig å ettermontere xenon på biler som ikke er levert med det orginalt. En del biler der xenon var ekstrautstyr kan bygges om lovlig. For ekstra fjernlys ser det ut til å være andre regler. Det er mulig man kan ettermontere xenon i de vanlige fjernlysene også, uten krav til høydejustering og slikt. En ulempe med det, er at xenonpærene bruker litt tid på å tenne, så hvis man kun har xenon på fjernlyset, kan det bli mørkt en stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Arne Snapa Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 Det er riktig at det ikke er lov til å ettermontere xenon på nærlys. Dette fordi at det skal være spyler eller pusser på lykta og det skal også være automatisk nivåregulering på lykta. Derimot på fjernlys er det godkjent ettermontering uten spyler og justering. Når man slår på lysa vil det være en liten forsinkelse første gang dem blit slått på. Men allerede etter 2 sekunder er det mer lys enn vanlig lyspære. Ved vanlig mørkekjøring når fjernlyset blir brukt litt vil de tenne med en gang. Ikke lov å montere og det er mange som ikke tørr å montere xenon pga det. Men jeg er sikker på at dere alle kjører for fort, det er ikke lov det heller. Det er godt å ha godt lys, juster dem litt lavere enn vanlig lys så er det ikke sjenerende å møte heller. Og vi som har merker egentlig ikke at de er litt lavere fordi det er som å kjøre om dagen allikevel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hav Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Det er riktig at det ikke er lov til å ettermontere xenon på nærlys. Dette fordi at det skal være spyler eller pusser på lykta og det skal også være automatisk nivåregulering på lykta. Derimot på fjernlys er det godkjent ettermontering uten spyler og justering. Når man slår på lysa vil det være en liten forsinkelse første gang dem blit slått på. Men allerede etter 2 sekunder er det mer lys enn vanlig lyspære. Ved vanlig mørkekjøring når fjernlyset blir brukt litt vil de tenne med en gang. Ikke lov å montere og det er mange som ikke tørr å montere xenon pga det. Men jeg er sikker på at dere alle kjører for fort' date=' det er ikke lov det heller. Det er godt å ha godt lys, juster dem litt lavere enn vanlig lys så er det ikke sjenerende å møte heller. Og vi som har merker egentlig ikke at de er litt lavere fordi det er som å kjøre om dagen allikevel.[/quote']-------------------------------------------------------------------------------- Hei Det var synd at dette er ulovlig pga jeg skal innom biltilsynet og få alt godkjent på bilen min for å slippe problemer med politiet/biltilsynet. Ingen andre typer lykter man kan gå over til? Prosjektor lys, ganske lik xenon. Eller å få xenon i bilen sin, koster det mye? Liker blått lys, og jo lysere jo bedre.Tenkte på Bixenon,men ser vanskelig ut nå MvhHav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Det er riktig at det ikke er lov til å ettermontere xenon på nærlys. Dette fordi at det skal være spyler eller pusser på lykta og det skal også være automatisk nivåregulering på lykta. Derimot på fjernlys er det godkjent ettermontering uten spyler og justering. Når man slår på lysa vil det være en liten forsinkelse første gang dem blit slått på. Men allerede etter 2 sekunder er det mer lys enn vanlig lyspære. Ved vanlig mørkekjøring når fjernlyset blir brukt litt vil de tenne med en gang. Ikke lov å montere og det er mange som ikke tørr å montere xenon pga det. Men jeg er sikker på at dere alle kjører for fort' date=' det er ikke lov det heller. Det er godt å ha godt lys, juster dem litt lavere enn vanlig lys så er det ikke sjenerende å møte heller. Og vi som har merker egentlig ikke at de er litt lavere fordi det er som å kjøre om dagen allikevel.[/quote'] Du sier altså at hvis man har en bil uten xenon, som har separate nær-/fjernlys, så er det lovlig å ettermontere xenon i fjernlysene? Høres bra ut Hvis jeg skulle ettermontert xenon i nærlysene mine, så bryr jeg meg ikke så mye om det er lovlig eller ikke, det vesentlige er om det blender andre. Gjør det ikke det, så hadde ikke jeg brydd meg med at det ikke er helt lovlig i hvertfall. Når det gjelder de ekstra fjernlysene, så frister det veldig. Hvordan er det med klarglasslyktene dine, er de bra nok til at man kan dytte xenon i dem uten at det blender motgående? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Er nok litt forskjellig fra bil til bil. Når jeg hadde mine i nærlysene så blendet det som bare f... uansett åssen jeg stilte lysene. Satte de rett i bakken men det er såpass mye strølys i 202 glassene at det blendet okke som. Ble litt lei etter å ha fått eks antall tusenmetere i fleisen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest John W. Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Hei Sjekk ut denne siden.http://www.dybvik-trading.no/xenon.html Mvh, John W. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hav Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Hei Sjekk ut denne siden.http://www.dybvik-trading.no/xenon.html Mvh' date=' John W.[/quote']-------------------------------------------- Hei Noen er som er kjent med dette firmaet eller karen? Noen som har erfaring? MvhHav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Entusiast Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Jeg har Bi-xenon på min W211. Må bare få bekrefte at det lyser nesten unaturlig godt. Det er rett og slett dagslys-aktig og det beste lyset jeg noen gang har prøvd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Hei Sjekk ut denne siden.http://www.dybvik-trading.no/xenon.html Mvh' date=' John W.[/quote']-------------------------------------------- Hei Noen er som er kjent med dette firmaet eller karen? Noen som har erfaring? MvhHavHan skriver at det bare er plug n' play. Trodde xenon-utrustning krevde andre frontglass òg jeg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ulrich - 307 HDi Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Er nok litt forskjellig fra bil til bil. Når jeg hadde mine i nærlysene så blendet det som bare f... uansett åssen jeg stilte lysene. Satte de rett i bakken men det er såpass mye strølys i 202 glassene at det blendet okke som. Ble litt lei etter å ha fått eks antall tusenmetere i fleisen. Det er også min oplevelse.Jeg tog mine Xenon (pirat) pære fra min Peugeot 307,over på min 202 (år 2000).De blænede vildt meget på mercedesen, men det oplevede jeg ikke på 307'eren.307'eren har klart glas i forlygterne, måske er det der gør det.Jeg savner mit gamle gode lys.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts