Jump to content

E_S' '92 300TDT Sportline


E_S

Recommended Posts

Innkjøpt for noen måneder siden. Er til nå kjempefornøyd og liker bilen veldig godt. Ble ikke kjøpt som noen teknisk strøken bil, men i ok bruksstand, så det er alltids litt å ta tak i.

 

Det er en 92-modell S124 300TDT Sportline. (førstegangsregistrert 1991)

Den som kjøpte bilen ny var ikke overivrig når han/hun valgte utstyr, så bilen har lite utstyr. Den er en original Sportline og har følgende fabrikksmontert som jeg kommer på i øyeblikket:

ASD, aircondition, hengerfeste, el. antenne, 4 høyttalere, midtarmlene, dobbel airbag og dobbel rollo. Interiøret er i sort/rutete "sjakkbrett" (karo) og utvendig er den bornitt metallic.

 

Her er "russerlisten":

VIN WDB1241931F205850

Model 300 TD TURBO

Chassis 1241931F205850

Engine 603960 12 037021

Transmission 722357 03 634881

Order 0 1 226 13504

Approx. year 1991

Lights BOSCH

Wiper BOSCH

Dealer Munich branch (226)

Interior fabric black+anthracite (071)

Paint 481 bornite (blackberry) metallic (с 01.01.1990 по 31.12.1996)

 

Options

211 automatic limited slip differential (ASD) (с 01.07.1984)

240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)

244 sports seats, front (с 01.07.1986)

260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)

261 elimination of model designation V12 (с 01.11.1973)

281 steering wheel with sports design (390 mm dia.) and gearshift lever in leather trim

291 airbag for driver and front passenger (с 01.07.1987 по 30.09.1993)

300 storage box in front tray (с 01.05.1988)

440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)

531 automatic antenna (с 01.01.1963)

541 double roller blind used as luggage and passenger guard (с 01.01.1980)

550 trailer coupling (с 01.03.1965)

570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)

580 air conditioner/Tempmatic (с 01.11.1982)

591 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, (single-sheet safety glass)

620 emission control system, vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)

645 M+S tires (с 01.10.1963)

653 sports chassis with 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)

673 high-capacity battery (с 01.01.1964)

750 Becker radio Europa 2000 vk (с 01.06.1990 по 31.03.1994)

953 Sportline with 8-hole rim

 

Følgende ting står på smørbrødlisten:

* Skifte lekk dieseltank (montert, konstatert annen tank også lekk, midlertidig fikset!)

* Skifte innsugspakning (utført 9.3.08)

* Skifte styreenhet ASD (utført 7.3.08 - alt OK nå!)

* Sveise rusthull i høyre innerskjerm bak

* Skifte alle foringer i forstilling + bærekuler (1.5.08)

* Skifte motorfester (29.4.08)

* Skifte alle stag/foringer i bakstilling (28.4.08)

* Skifte Biltema-radioen og papphøyttalerne i noe bedre

* "Overhale" førersetet for å få ny innmat og helt trekk (endte med å kjøpe nytt interiør på Ebay!)

* Skifte alle oljer/væsker/filtre (in progress)

* Nye sommerdekk (fikk tak i 16" 8-hulls med 205-dekk, det blir nok bra)

* Fikse parkeringsbrems (27.4.08 og krysser fingrene for at det ble riktig!)

* Løsne det avtagbare hengerfestet så det atter igjen blir avtagbart (utført!)

* Fikse den elektriske antennen så den kjører helt opp og ned, ikke bare 20 cm (hvordan?)

* Fikse rust under pakningen til bakre sideruter

* Smøre opp igjen servolukking til bakluke (skriker som en stukket gris)

* Ta av plastikken på dører og kanaler, gjøre rent, fikse evt. rust. (in progress)

* Ordentlig lakkrens/polering

* Grundig dyprens av alt interiør

* Oljebehandling av underside/hulrom (in progress)

 

Og så, når økonomien tillater det, noen små modifikasjoner:

* Montere alarm/fjernstyrt sentrallås

* 500-lykteglass og Avantgarde-grill

* Ettermontere originale el.vinduer (ligger og venter)

* Full Defa-pakke (har bare motorvarmer nå)

* Lakkerte "pølser" i støtfangere

* Muligens en svak toning av ruter

 

Som dere sikkert skjønner er jeg ganske pirkete, men det fortjener en gammel bil. Den har jo ikke rullet mer enn 307000 km heller. Kjenner det klør i fingrene nå som det har blitt litt vårlig med å komme igang med vedlikeholdet! :)

 

Da fikk jeg endelig tatt noen bilder med kamera og ikke mobil:

MB300TDTSommer2008001.jpg

MB300TDTSommer2008002.jpg

MB300TDTSommer2008003.jpg

MB300TDTSommer2008004.jpg

MB300TDTSommer2008005.jpg

MB300TDTSommer2008009.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk! :)

I dag fikk jeg gjort noe jeg har utsatt lenge - nemlig å bytte dieseltank. Irritasjonen var stor da jeg så at den tanken jeg satte inn også var lekk på nøyaktig samme sted som den gamle til tross for at jeg sjekket at den var tett før jeg monterte. Trolig tålte den ikke påkjenningen med montering - det er utrolig lett å bende litt på påfyllingsrøret uten å merke det, og det er tydeligvis et ekstremt skjørt punkt. Får prøve å fikse det på en eller annen måte, tenkte på å legge på slange utenpå det dårlige området, lime den sammen igjen og feste med slangeklemmer.

 

Ellers tror jeg laderegulator er moden for utskiftning, noen ganger lyser ikke varsellampene i venstre del av panelet samt ASD-lampen når jeg setter på tenningen, og det har såvidt jeg har lest ofte en sammenheng med regulator/dynamo.. :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatering: Lørdagen var det fint vær, og jeg angrep hengerfestet. Takket være at både brakett og mekanisme utrolig nok var laget i rustfritt stål var det litt bruk av litt rustløserolje, jekk og en hammer, så kom festet av uten alt for store problemer.

 

Dekselet som skal dekke braketten på bilen var faktisk ennå der, så nå ser det bra ut. Kjekt med hengerfeste, men en rusten "dildo" bakpå bilen til enhver tid er alt annet enn lekkert.. ;) Har rengjort mekanismen ganske grundig og hatt på rikelig med olje så den skal fungere fint i lange tider, og nå må jeg bare finne noe å legge festet i før jeg legger det i bilen - den originale posen er jo borte..

 

Ellers la det gamle batteriet på røret for et par uker siden, så jeg kjøpte nytt. Det som satt der var nok fra bensinbil, for det var alt for lite. Kjøpte nytt 100 Ah og satte inn, passet perfekt, så nå er det også bra. :)

 

Videre har jeg angrepet den dieseltanken - jeg sagde av påfyllingsrøret, tredde på slange og skrudde på igjen. Er litt tvilende til om jeg fikk bra nok feste på "tank-siden" da metallet her er så tynt og dårlig at jeg måtte sette slangeklemmen oppå sveisen, men det er ihvertfall tett. Tenkte å dreie en hylse til å sette inni påfyllingsrøret på den siden slik at det blir litt mer hold, jeg tør ikke å fylle full tank nå i fare for at slangeklemmen kan skli av igjen..

 

Snart tid for å få på sommerhjul nå etterhvert, bare jeg får vasket og polert dem ordentlig. :)

 

Og så - når jeg skulle kjøre ut av garasjen - da kom det rennende hydraulikkolje ut rett foran det ene bakhjulet. Det viste seg å være røret fra nivåventilen til ASD-ventilen som hadde revnet takket være Statens Saltvesen. Nytt rør bestilt (IKKE billig), så da blir det vel snart kjørbar bil igjen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er hele traversen bak tatt ut, skal skifte alle foringer og stag der. Samtidig ta noen rustne hydraulikkrør, og så har jeg tatt litt overflaterust i karosseriet rundt der. Stålbørste på drill samt Owatrol tror jeg er en fin ting når sandblåsing ikke er et alternativ.. :) Bilder kommer forhåpentligvis i morgen! :)

 

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å høre! :) Glemte kameraet i dag, men tror det så litt dumt ut når de gamle bakre traversforingene sto i full fyr midt ute på plassen foran mekkelokalet for å få dem ut. Brukte også et par timer på å skrape og pusse overflaterust på traversen, så blir den bra! ;) Vil helst slippe å gjøre noe mer under bilen når jeg er ferdig, så når jeg er ferdig bak står foran for tur.. :)

 

Link to comment
Share on other sites

I dag var det fri (kjekt å være student) og jeg fikk jobbet litt mer med bilen. Det som ble gjort i dag var litt uplanlagt, men måtte ihvertfall gjøres.. :)

 

Først det planlagte: Jeg satte i nye traversforinger i den nylakkerte baktraversen. De fremre gikk inn stort sett med håndkraft og et par kakk med gummiklubbe. De bakre gikk inn med en stor skive og en bolt til å dra de inn, så det var fort gjort.. :) Så kappet jeg ut litt på jekkfestene på ene siden slik at jeg får fikset de festene, her var det helt kjeks rundt jekkfestet, mens inni kanalen og selve festet var totalt rustfritt.. Merkelig konstruksjonsfeil! Deretter fikk jeg etter mye banning og irritasjon bøyd og plassert det ene nye hydraulikkrøret sånn ca. der det skulle. Monterte også den nylakkerte stabilisatoren med nye foringer og bolter for så å oppdage at jeg måtte lokke frem enda en centimeter plass for at ikke armen til nivåventilen på stabilisatoren skulle ta inni hydraulikkrøret. Dette ble gjort. Så kappet jeg det andre røret som går fra foran i bilen til nivåventilen siden jeg skulle bytte bakerste del av dette på grunn av rust. Fremdeles ikke noe problem, men så skulle jeg ta løs klemmene som holder rørene til bilen.

 

Her begynner det: På alle festene, fra det fremste til det bakerste, var det bare *knaaaaaas*, og jeg avdekket rusthull på ca. 8x8 cm ved alle festene. Ingen kjempesak, jeg har metall og jeg har sveiseapparat, men litt uplanlagt var det jo. Kappet ut og sveiste inn til jeg gikk tom for tråd til apparatet, så nå har jeg fire biter ny plate under bilen. Det var ikke mulig å se noe rust der enkelt, men det var totalt kjeks, og bilen min er neppe enestående i så måte, så det er nok mange 124 som kjører rundt med rustne oppheng her.. I alle fall godt å ha oppdaget det før det kunne utviklet seg til større deler av gulvet. Matten innvendig var heller ikke akkurat tørr, så den er tatt ut og ligger til tørk et varmt sted. Det luktet litt mugg, så her har det nok vært fuktig over lengre tid..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fått gjort litt mer i dag, men da jeg skulle presse ut hjullager og gammel foring i spindelen måtte jeg varme, og da klarte jeg selvfølgelig å smelte pakningen på den nye foringen siden jeg ikke tenkte på at det var glovarmt ennå da jeg satte den inn. Så her sitter jeg da, en fredagskveld og får ikke gjort en **** før til uka igjen når jeg kan få tak i en ny foring. Forresten satt de foringene i spindlene betydelig hardere enn hjullagrene, utrolig nok..

 

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg heldigvis tak i en foring allikevel (takk og pris for en lørdagsåpen butikk), så da får jeg trolig gjort noe mer allikevel. Det er helt fantastisk hvor totalt rustne de foringene i spindlene bak kan bli, det var umulig å se forskjell mellom spindelen og foringen..

 

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg byttet foringer i spindlene (ytre bærearmsforinger, der hvor den store bærearmen festes til spindelen) og hjullager. Foringene satt sinnsykt hardt, så manometeret på pressen oppe over ti tonn..

 

Uansett, alt ble gjort og nå sitter hjulopphenget på bilen på begge sider. Rusthullene er sveiset igjen også.. :) Morgendagen bringer ihvertfall å montere sammen brekkmekanismen og få på hjulene igjen samt å kanskje sveise jekkfester på ene siden dersom jeg rekker det. Deretter skal forstillingen gås gjennom og skifte bærearmer, stabstagforinger og slitedeler i styringen. Motorfester skal også byttes.. Så begynner det nok å ligne noe! ;)

 

Og jada, bilder er tatt, det kommer etterhvert, men den berømte kabelen ligger ikke her.. :P

 

Link to comment
Share on other sites

Da var også brekkmekanismen montert sammen, er ikke akkurat dreven med trommelbremser, men det virker som det fungerte. Bilen sto ihvertfall stille når jeg tråkket på brekket, så det er bare en siste justering igjen, håper jeg. For et småplukk å få det sammen uten spesialverktøy, fjærene var utrolig stramme, men fikk det da sammen på et vis til slutt.. ;)

 

Ellers er jo bilen på hjul igjen nå, skal gå løs på forakselen i løpet av uka for å skifte bærebroer (kjøpte komplette fra Tyskland) samt stabstagforinger og styrestag, så har jeg time for hjulstillingskontroll tirsdag i neste uke, så da bør vel alt være i orden igjen!

 

Link to comment
Share on other sites

Selgeren av bærearmene het "Autoparts-Discount", jeg husker ikke merket på selve armene, men jeg søkte det opp på nett og fant ut at det gikk for å være helt ok, ikke noe sånt skrap som er utslitt igjen etter 25000 km.. :)

 

Takk for kommentarene, det er jo ganske mye jobb, men får bare smi mens jernet er varmt. Jeg (og bilen) drar til Tyskland neste skoleår, så gjelder å få skrudd ferdig før jeg reiser dit.. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagen fikk jeg også gjort litt på kvelden.

Dette ble gjort:

* Overhale hjelpesnekke

* Skifte parallellstag

* Skifte styrestag

* Skifte motorfester (de gamle var ca. 3 cm lavere enn de nye! ikke rart det var bråkete inni bilen..)

* Olje/oljefilter/luftfilter

* Sveiset jekkfestene på ene siden (fikk et tips fra en i Tyskland om å IKKE sveise "røret" til ytterste platen, men heller bruke rikelig med beskyttelsesmasse for å unngå videre rustangrep)

 

De gamle leddene og stagene var helt fine, men trolig gamle. Jeg koster ikke på noen 4-hjulskontroll for så å måtte gjøre det enda en gang om et halvt år fordi et eller annet styreledd har blitt utslitt! Styringsdemperen føles som en slapp sykkelpumpe, så den skal nok også skiftes. Ellers har jeg løsnet alle muttere og skiver på boltene til bærearmene, men glemte fjærklemmer, så fikk ikke gjort noe akkurat på det i går. Får ta det i morgen! ;)

 

(og ja, kabelen til å overføre bildene skal jeg hente i kveld!)

 

Link to comment
Share on other sites

Er virkelig imponert over arbeidslysta

Ang antenna så tror jeg plastikk tennene er utslitt, ligger inne i huset sammen med motoren,ny antenne pisk kan kjøpes hos de fleste som selger dele, kjøpte min på mekonomen, det er viktig med det nr som står på toppen av pisken :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...