Jump to content

Diff trøbbel

Guest Fredrik Hansen

Recommended Posts

Guest Fredrik Hansen

Hei! jeg har en 230E 1989 modell, 5 trins manuel, ABS & ASD.

Var ute og kjørte i går, skulle bare rett opp og hente en kompis, var på vei hjem igjen og kom noen stygge lyder fra drivverket (hørtes ut som det kom bakfra) når jeg slapp gassen og ga på igjen.. prøvde og slippe og gasse en gang til og lyden blei verre.. gikk fint og kjøre litt til, gira funka, clutchen var normal men til slutt så stoppa det.. prøvde og ta i gang så bare "sveiv" det, kunne gi gass og ta ut clutchen men gikk ikke framover.. rett før det stoppa var det som om den "hoppa" over noen tannhjul..

Har hatt noe uling før, men ikke vist hva det har kommet av men etter litt lesing så må det ha vært fra diffen. Ringte mbdeler.no og de hadde diff med ASD & ABS med utveksling 1:3,27. Noen med erfaring fra de?

Vil gjerne ha noen tips til demontering og montering, og om det evnt er noe annet jeg må bytte i samme slengen?

Mvh FredrikH

Guest Fredrik Hansen

ok, bare klokka? har det i bakhuet at når jeg har fått demontert det og fått nye klokka så sitter jeg igjen med flere dagers venting på andre deler :P hehe.. Men jeg har ASD og ABS, men ringte på mbdeler og han sa ikke noe om ABS men bare at det vas ASD på den, men som jeg har forstått etter noe lesing her så går det på samme føler?

Noe tips til demontering ? =)

Guest Fredrik Hansen

Nå har jeg skjekka under og er 100% sikker på at det er noe galt med diffen :P drivakselen går rundt helt inn på diffen, og det bråker bake der. den ene stikakselen går rundt, men er mer som den rører i suppa en og gå rundt.. Men holder det og bytte diffen eller må jeg ta med stikkakselene i samme slengen?

Nå har jeg skjekka under og er 100% sikker på at det er noe galt med diffen :P drivakselen går rundt helt inn på diffen, og det bråker bake der. den ene stikakselen går rundt, men er mer som den rører i suppa en og gå rundt.. Men holder det og bytte diffen eller må jeg ta med stikkakselene i samme slengen?

Du har nøyaktig det samme problemet som jeg har. Du må nokk dessverre bytte diffen, men du slipper å bytte stikkakslingene.

Men det du må være obs på å ikke gå i samme fella som jeg gjorde er å sørge for å få en diff som passer overnes med den du har.

Jeg har styrt meget med akkurat dette i det siste (se tråden min: http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=13945.0)

Så i min desperasjon etter svar fant jeg fram til en genial nettside med en DIY for skifte av Diff : http://www.mercedesshop.com/Wikka/W124Differential

Min har ikke ASD, så vet ikke hvor mye som må av, men på min var det bare 6 bolter på hver stikkaksling (12 sammenlagt)

3bolter med mutter på mellomakslingen (17mm på bolt å 15mm på mutter i mitt tilfelle) Så må du ned med eksosen for å løsne "knekken" i mellomakslingen, å bruke brekkjern eller noe for å dytte mellomakslingen framover mens du får noen/noe til å holde "knekken" nede.

Så må du løsne de 3 umbracoene,(med en jekk under da dette er det siste som holder diffen oppe) henholdsvis 8mm og 12mm. Lurt å få slike du kan bruke skralle på da de sikkert sitter hardt fast. Jeg brukte WD-40, würth sin HTS olje og stålbørste for å løsne de og alle andre skruer og muttre. (La det virke litt før du beggyner å skru!)

Hvis du har noen spm kan du bare sende PM eller mail. Evt. legge meg til på MSN

Mvh.

Fredrik

Guest Fredrik Hansen

ojojoj! perfekt da har jeg noen og spørre! finner ikke mailadressa de noen plass (er jo ikke medlem) så du kan godt legge meg til på msn hansen_10ei@hot....

• 2 weeks later...
Guest Fredrik Hansen

Hai! nå har jeg handla meg en diff med ASD og fått den ned på verkstedet, kikka litt grundigere der siden jeg tok den på bukken, og det var jo ikke diffen som hadde gått.. er jo feste til ene stikkakslinga på diffen... Så det var jo ett bomskudd..  :(

Men etter litt banning starta jeg så med demonteringa av stikkakslingen, men lurer fælt på åssen det er meninga at den skal tas av.. noen som har tips?

Guest Fredrik Hansen

En ting til, på stikkakslingen så var mansjetten "sklid" av og siden jeg har hatt en ule lyd der er vel det årsaken til den lyden? og det er vel derfor den har ryki og.. Fettet som kom ut når jeg pressa på den var full av metallbiter (store) og den var grå..