Guest Brabus Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Da begynner jeg endelig å se en slutt på ombyggingen av M-klassen. Er blitt en perfekt bruksbil men nå har jeg lyst på noe som går noe bedre. Har lekt litt med tanken på å kjøpe en prosjektbil. Har sett litt på forskjellige biler (har egentlig kun sett på Mercedes ) og funnet ut at jeg har lyst på en W124 E500. Alltid vert svak for E500 og det er i en grei prisklasse. Tenkte å hente en fra Tyskland pga større utvalg der og siden det er en prosjektbil som skal skrus en del på så kan jeg vente noen år med å registrere den. Lurer på om dette er en bil å satse på? Hvordan er holdbarheten på motor, drivverk? Er det mye rust på disse bilene? Hva er de svake punktene på E500? Hva burde jeg se spesielt etter hvis jeg skal kjøpe en? På forhånd takk for svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Hva mener du med prosjekt bil ?- fikse opp for å ha noe å drive tida med- ombygging, til noe enda bedre- bare leke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Tenkte å hente en fra Tyskland pga større utvalg der og siden det er en prosjektbil som skal skrus en del på så kan jeg vente noen år med å registrere den. Akkurat som om du vil klare å holde deg på matta når du vet det står en V8 med over 300hk i garasjen...... jeg hadde ikke klart det.. Det eneste jeg vet om E500 er karosseriet for det har akkurat de samme sjekk punktene som en hvilken som helst 124, jekkefester, rundt kantene på deksler etc.Det er lettere å finne en fin i Tyskland enn i Norge pga av salting og slikt.Originale E500 begynner vel nå å stige i pris så det er nok rett tid å kjøpe en, men avgiftene i Norge gjør vel at det blir vel vanskelig å finne en fin 94-95 modell til under 300 lapper..... Lykke til i jakten.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Brabus Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Hva mener du med prosjekt bil ?- fikse opp for å ha noe å drive tida med- ombygging' date=' til noe enda bedre- bare leke[/quote'] Med prosjektbil så mener jeg å kjøpe noe som jeg kan skru på, fikse litt og bygge den om. Ikke style den, bare sette på den 94 panser og bagasjeluke samt opplakke. Er utav de som må ha et eller annet å drive på med så tenkte kansje en E500 var noe å satse på. Men jeg må ha en bil som er litt driftsikker, gidder ikke å ha bil som gir 1 times kjøring så 2 timers skruing. Om det blir noe trimming har jeg ikke bestemt meg for. Er E500 en bil for meg?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Har ikke hørt noe som helst negativt om motor/drivverk og slike ting, ellers er det vel likt som de andre....kjøp en etter 93 og få den nye insprøytningen så du slipper dyre k-jetronik deler.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Brabus Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Akkurat som om du vil klare å holde deg på matta når du vet det står en V8 med over 300hk i garasjen...... jeg hadde ikke klart det.. Hvis fristelsen blir for stor så finnes det jo en fin ting som heter prøveskilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Det som er helt sikkert er at motorene holder lenger enn det mange vil ha når det gjelder km.stand. Har sett flere 500'er til salgs med km stand over 300.000 km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Det er jo i all hovedsak lik motor som sitter i S - klassen min, og jeg har heller ikke avdekket noen markante svakheter med denne motoren. Heller ikke lest noe spesielt ut over at den selvfølgelig trenger vedlikehold og oljeskift jevnlig. Tror det er mer selve karroseriet som man bør undersøke nøye. Ikke minst at det er en ekte 500E/E500. Motoren er relativt tung, slik at hele framvogna kan kanskje bli noe tidligere slitt enn andre biler. Oppheng, fjører osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Hvorfor ikke en slik....? Da slipper du maset med import, mye billigere = mye mer penger lek/oppussing, og bilen er mye mer ulv i fåreklær hvis du beholder litt av looken som en helt vanlig W124.... http://www.autoborsen.no/ab2/search.wa?_cmd=view&id=115535&amsTypeOffset=30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Sikle sikle.... Fader altså.. nå ble jeg skikkelig sugen på å bytte bil.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Denne var egentlig billig. Har sett på endel slike fra Tyskland, og det har lett for å nærme seg 250000 for et bra eksemplar. Det er tross alt 160000 i avgift for en ti år gammel bil. En 500 er endel dyrere i utgangspunktet, og så skal Bondevik og Foss ha 50000 ekstra for å slippe den løs på veiene. Det som gjør at jeg har siklet litt på E 420 er at den ser dønn lik ut som en 200 diesel og går nesten like bra som en 500. Dette gjorde at de i sin tid ble kjøpt av de som ønsket en eksklusiv og rask bil som ikke skilte seg ut. Mange av disse bilene er eid av eldre folk med god økonomi og er kjørt og behandlet deretter. Eksempelvis Denne: E 420 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Eksempelvis Denne: E 420 kr. 75 605.75 ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Eksempelvis Denne: E 420 kr. 75 605.75 ... Lurer på om vi får noe svar fra Mr. Foss hvis vi sender han en mail hvor vi spør hovorfor det skal være slik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Lurer på om vi får noe svar fra Mr. Foss hvis vi sender han en mail hvor vi spør hovorfor det skal være slik... Prøv! Legg med telefonnummeret ditt! Har hørt at folk har fått svar/blitt oppringt fra statsråder før, så ingenting er umulig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eddie Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Blir så lei av norsk avgiftspolitikk,kunne ønske at jeg var født svensk eller tysker!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Blir så lei av norsk avgiftspolitikk' date='kunne ønske at jeg var født svensk eller tysker!!! [/quote']Er det ikke bare å flytte da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eddie Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Er det ikke bedre og få ned avgiftene da,du mener vel ikke at du er fornøyd sånn som det er idag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Brabus Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Har vist en sinnsyk avsporing her. Var mest interesert i hva jeg burde se etter hvis jeg skulle kjøpe en E500 og ikke en diskusjon om avgiftsystemet selv om avgiftsystemet er helt på tryne. Er ikke intersert i en E420. Den har 40 hk mindre og jeg synes E500 er noe av det peneste Mercedes har bygget. Liker de brede skjermene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kodvaag Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 En tanke jeg har hatt har vært å få tak i en w124 200 1988 modell (nesten gratis nå de) eller noe sånt, og kjøpe en E420 i Tyskland, og bruke det norske karosseriet. Har 60m2 garasje, og alle bilene jeg eier tåler å stå ute. Hadde vært gøy å "plukke alt over". Men, det blir vel med tanken... Men en 500E som prosjektbil, joa, naboen min har en dødsfin 500SE 126, ingen skilter, står bare der, blir vasket en gang i året og aldri kjørt med. Engangsavgiften er stygg vettu... (Han kjører en Opel Corsa til daglig, woha) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 He-he. Er ikke første gangen det sporer av her inne. Men er dro det jo ut ganske fort. Det er ikke så mange her som har noe særlig erfaring med E500, heller ikke jeg. Som du sikkert vet så er de aller fleste 500 i Norge ombygde. Graden av ombygging varierer, og også kvaliteten av denne. Skal du ha en originalbil er nok Tyskland det greieste stedet å lete. Men også der finnes det ombygde biler. Ellers så vil jeg tro at 500 er som enhver annen 124-bil med tanke på feil og mangler. Thomas var inne på slitasje i forstilling på grunn av tung motor. Ellers så vil jeg tro at en 500 som har skiftet eier noen ganger etterhvert ofte har blitt kjørt hardere og vedlikeholdt mindre. Som prosjektbil er det kanskje en idé å gå for en av de tidligste modellene for å spare litt når avgiften skal betales. :idea: Lykke til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ms V-max Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 En 400/420 kan heller ikke sammenlignes med en 500, da den ble bygget av Mercedes mens 500 ble bygget av Porsche og de oppfører seg tilsvarende forskjellig på veien. En 400/420 føles som en 300 med v8, en 500 er en 500.... Som Frode sier har 500n de samme rustområdene som hvilken som helst w124, dører, jekkfester, under deksler osv. Utover det bør du se etter rust under batteriet i koffertrommet. her kan det samle seg mye rart.Motor og drivverk er veldig solid så ikke la høy km.stand skremme deg hvis du kommer over en ellers velholdt utgave.Hva gjelder slitedeler.........ledningsnettet til motoren er som regel morkent etter 1o-14 år og bør sjekkes/byttes. Ellers ville jeg sjekket/byttet glide-/styreskinnene til reg.kjedet da disse vanligvis ryker. og kan gi deg en dyr overraskelse. Ellers er det typiske slitedeler som strammehjul osv. Det kan lønne seg å ha litt kontakter og kunne gjøre mye selv. Servopumpa bruker å lekke på disse bilene. Den koster 15.000,- hos BOS, mens går du direkte til ZF koster den deg 4.000,-.... Skal du ha en cruisebil ville jeg gått for en E500, da denne har faceliften, bedre bremser og er en nyere bil. Er du på utkikk etter et prosjekt (trimme/borre opp) ville jeg gått for en 500E (91-92). Samtidig med faceliften endret Mercedes kvaliteten på 119-blokkene av kostnadsmessige hensyn, dvs at de eldre modellene har såkalt "open deck" mens de nyere har "closed deck". Nå er det vel ca 1.000 500er igjen i Tyskland og en ser allerede nå et klart prisskille mellom de fine og de "slitne" utgavene.Har du mulighet, så ta deg god tid, prøvekjør mange og les så mye som mulig om 500E/E500. Det kan spare deg for mye penger og unødvendige problemer. Er du uheldig kan du få en MEGET dyr bil. Dette var det jeg kom på i farten.....lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Brabus Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Takk for alle tips. Ms V-max: En av grunnen til at jeg vil ha en E500 er at de er Porsche bygd. Regner med det er gode kjøremaksiner. Har lest mye om E500, men man kan aldrig lese for mye. Noen tips om noen sider der jeg kan lese mer? Blir vel en 92/93 modell med ca 200 000 på tellern teker jeg. Tenkte lete opp noen biler, så fare til tyskland, se på de og ta med meg hjem den som jeg liker best. Man ser vel på chassinummeret om det er en ombygd eller orginal E500. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Har lest mye om E500' date=' men man kan aldrig lese for mye. Noen tips om noen sider der jeg kan lese mer? [/quote']Du har kanskje vært inne på denne allerede? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 Takk for alle tips. Ms V-max: En av grunnen til at jeg vil ha en E500 er at de er Porsche bygd. Regner med det er gode kjøremaksiner. Har lest mye om E500' date=' men man kan aldrig lese for mye. Noen tips om noen sider der jeg kan lese mer? [/quote'] De er vel bare bygget i samarbeid med porsche ? Det er fortsatt en MB, men chassiene ble sendt til porsche, som modifiserte litt, før de ble sendt tilbake til mb, og satt sammen hvis jeg husker rett. Torpedoveggen er flyttet 1 cm bakover, og støtdempertårnene er flyttet 1 cm utover. Tviler på at det er gjort på gamle 250 diesler som er bygget om til 500. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ms V-max Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 500n har jo et helt annet hjuloppheng enn "vanlig" w124. Det meste er hentet fra r129 (sl) Legger ved et utklipp fra boka "Custom Mercedes Benz": "An area of Porsche`s Zuffenhausen factory was set aside purely for the production of the Mercedes 500E. Those working on the project had been specially trained in the ways of Mercedes, in order that the company`s particular standards were adhered to. Build quality and production control were of equal importance to Mercedes and Porsche. Both companies have a reputation for the high level of training that their staff undergo. Because the cars where hand-built, it took 18 days to assemble an E500, compared with 5 days for other Mercedes automobiles and 1-2 days for a typical American or Japanese car. Porsche carried out the engineering, chassis design, crash testing, and tuning. Assembly required many trips between the Mercedes factory in Sindelfingen and the Rossle-Bau production line at the Porsche works in Zuffenhausen. Mercedes would truck the bodies to Porsche where they re-arched the floor, widened the driveshaft tunnel, and re-worked the firewall. The bodies returned to Mercedes for painting, then back to Porsche for engine, driveline, and interior kit assembly. Porsche gave the cars a thorough road test and then returned them to Mercedes for final inspection prior to delivery. From late 1990 until 1995, the Porsche factory succeeded in turning out 10,479 500E models." -Ingen kan fortelle meg at en "hjemmelagd", ombygd 250D med sveiseskjøter og ødelagte papirer er verdt det samme som en orginal 500. Da vanker det juling.... Jeg anbefaler deg å besøke www.500e.com Her finnes det masse bra info Disse sidene er også verdt et besøk: www.homestead.com/need2speed/ http://members.lycos.nl/Mercedes500E/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.