Jump to content

w211: Feilmelding "Coolant - visit workshop"

Recommended Posts

Min moders 2003 E220 CDI viste i går kveld meldingen "Coolant - visit workshop". Ekstremt irriterende, hadde vært greit om den fortalte HVA som var galt, om det var nivået, feil trykk i systemet, eventuelt for lavt glykol-innhold eller noe annet. Selvsagt kommer dette to dager etter at jeg plutselig fikk solgt min gamle 250D til overpris før påskehelgen, slik at jeg også for øyeblikket er nødt til å låne bil av mine foreldre. Normalt skulle vi klare oss noen dager med to biler på tre personer, men det er ikke særlig fristende å kjøre en bil som viser en slik feilmelding for noe så viktig som kjølesystemet. Ergo ender vi igjen opp med å være tre personer som har kun én bil å dele på, og igjen er det min fars Chevrolet Tahoe som seiler opp som den trofaste klippen (amerikanske biler skal jo liksom være noe dritt, ifølge intelligensiaen).

Nu vel, noen flere som har fått denne meldingen og vet hva den betyr rent konkret? Synes å huske at på min gamle 210 så kom det opp i klartekst hva som var galt når noe var galt, og ikke infamt dulgte meldinger som skulle skremme meg avgårde til merkeverkstedet slik at de kunne tjene penger på simple bagateller...

MVH Tore

I mitt enkle hode virket det litt for dumt at den ikke sa "coolant - low" eller noe i den retning hvis det var så enkelt. Dessuten tenkte jeg at jeg uansett fikk spørre ettersom denne bilen muligens skal ha den derre nymotens røde kjølevæsken som ikke kan blandes med den gammeldagse blå uten at systemet tettes igjen. Ifølge folk på freaken-forumet betyr imidlertid denne meldingen at det er en kjølevifte som har tatt kvelden, så bilen blir vel uansett stående til over påske.

Jaja, Tahoen går jo. Bare synd jeg ikke skaffet prøveskilter til hele påskehelgen da jeg hentet den 77 Lincoln Town Car som jeg byttet den gamle 250´en i på onsdag. Den gamle mafiabilen går jo som den aldri skulle ha gjort noe annet (og det har den vel aldri heller...), og 2,4 tonn skulle vel presse de flunkende nye BF Goodrich Lifesavers´ene såpass godt ned i asfalten at den tåler litt nysnø også...:

DSC00719.jpg

Uansett, takk for hjelpen, og fortsatt god påske!

MVH Tore

Denne feilmelding betyr at kjølevifte ikke fungerer.

Jeg fikk denne feilmelding på min bil noen dager etter mototvask. Samtidig gikk bilen i nødprogram.

Fant ut at sikringen til kjølevifte hadde røket. Sitter noen sikringer under ett lokk på venstre side i motor-rommet. Helt bak mot torpedovegg under frontruta. Sitter en 15 amp sikring her, som er til vifta. Sitter flere sikringer der, som du bør sjekke for å finne riktig. Greit å sjekke alle når man først er under dette lokket.  Jeg byttet denne og bilen fungerer som den skal igjen. Regner med at jeg har fått ett overslag pga fukt etter mototvask. Alt funker nå ihvertfall.

Hadde du manglet kjølevæske på denne bilen, så hadde du fått opp ett annet symbol i displayet, samtidig som det hadde stått at du må sjekke nivå på kjølevann.

Betydningen av alle disse feilmeldinger og symboler er forklart i instruksjonsboka.

Denne pleier ligge i midtarmlene i baksete på W/S 211. Mange som har leitet uten hell etter denne boka :lol: :lol:

Guest Gjest

Hei! Kjører drosje og kjører nå min tredje 211. Mener å ha fått denne meldingen noen få ganger etter mye tomgangskjøring. Hvis man slår av motoren og venter litt før man starter, så forsvinner meldingen. Du kan prøve dette før du oppsøker verksted. "Farlige" meldinger gjennkjennes ved at at hele displayet lyser rødt.

Ja, min far har nå vært ute og kjørt en lengre tur med bilen, og ingen melding i dag i det hele tatt. Kan selvsagt ha med det å gjøre at det er et par kuldegrader, og en enormt kald vind som muligens har gjort at kjøleviften uansett ikke skulle ha gått noe i dag i det hele tatt. Men så langt er det altså ikke noe som tyder på annet enn at dette var en "fantom-feil", eller en feil som uansett ikke lar seg påvise før det blir varmere i luften (eller vi lar bilen stå og gå seg varm på tomgang) eller rett og slett en dårlig kontakt eller noe slikt som kommer og går.

Tiden vil vise hva som er feil, om noe. Takk for hjelpen i hvertfall!

MVH Tore