Jump to content

Tidlige problemer med W211?


Guest FredT

Recommended Posts

Guest FredT

Hei forum,

 

Får jeg lufte en liten skuffelse her. Ble pensjonist i fjor vår, og belønnet da meg selv med en 2005 E 200CDI Elegance - bruktimportert fra Tyskland med 35K km på klokka - kjøpe av et lokalt velrennomert firma. Komfortabel bil og fin å kjøre. Har dog hatt en smule problemer med den, nå sist da den rundet 50K km og  var på servise. Hadde også bedt om å få sjekke litt ulyd fremme et sted. Skuffelsen var stor da det viste seg at det meste i forstillingen var utslitt og måtte byttes. 2 kuler på hver side - samt (hva de nå heter) 2 45cm lange lenkearmer - med 1 kule i den ene enden og en større gummifestedings i den andre. Får samtidig beskjed om at fremre skiver er byttet tidligere. Synes dette var mye etter å ha kjørt såpass lite, og undret om bilen har kjørt mer enn jeg er opplyst om. Verifiserbare? data tyder imidlertid ikke på det. I følge VIN nummeret sjekket på link funnet på forumet her skal bilen originalt ha Contineltaldekk - min har Michelin. Akkutat det er kanslje lite å henge seg opp i?

Sa da undrer jeg. Etter å ha saumfart de første 70 av 128 sider på teknisk her finner jeg ingen andre som beskriver slike erfaringer. Er det meg som forventet alt for mye, slik at andre ikke forteller om slikt fordi det er svært normalt -  eller hva mener kloke hoveder her. Firmaet som solgte meg bilen er lite imøtekommende. Prøvde forresten å registrere meg her, men muligheten var ikke tilstede - som står da vel frem som gjest. God Påske til alle.

 

mvh

 

FredT

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest FredT

Og det ble jo helt feil....

Trodde tittelen var MIN tittel - så da kom innlegget med intetsigende Emne. Finner ingen mulighet for

å redigere eller slette. Sorry.

 

Kopierer inn teksten her:

 

 

Hei forum,

 

Får jeg lufte en liten skuffelse her. Ble pensjonist i fjor vår, og belønnet da meg selv med en 2005 E 200CDI Elegance - bruktimportert fra Tyskland med 35K km på klokka - kjøpe av et lokalt velrennomert firma. Komfortabel bil og fin å kjøre. Har dog hatt en smule problemer med den, nå sist da den rundet 50K km og  var på servise. Hadde også bedt om å få sjekke litt ulyd fremme et sted. Skuffelsen var stor da det viste seg at det meste i forstillingen var utslitt og måtte byttes. 2 kuler på hver side - samt (hva de nå heter) 2 45cm lange lenkearmer - med 1 kule i den ene enden og en større gummifestedings i den andre. Får samtidig beskjed om at fremre skiver er byttet tidligere. Synes dette var mye etter å ha kjørt såpass lite, og undret om bilen har kjørt mer enn jeg er opplyst om. Verifiserbare? data tyder imidlertid ikke på det. I følge VIN nummeret sjekket på link funnet på forumet her skal bilen originalt ha Contineltaldekk - min har Michelin. Akkutat det er kanslje lite å henge seg opp i?

Sa da undrer jeg. Etter å ha saumfart de første 70 av 128 sider på teknisk her finner jeg ingen andre som beskriver slike erfaringer. Er det meg som forventet alt for mye, slik at andre ikke forteller om slikt fordi det er svært normalt -  eller hva mener kloke hoveder her. Firmaet som solgte meg bilen er lite imøtekommende. Prøvde forresten å registrere meg her, men muligheten var ikke tilstede - som står da vel frem som gjest. God Påske til alle.

 

mvh

 

FredT

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei forum,

 

Får jeg lufte en liten skuffelse her. Ble pensjonist i fjor vår, og belønnet da meg selv med en 2005 E 200CDI Elegance - bruktimportert fra Tyskland med 35K km på klokka - kjøpe av et lokalt velrennomert firma. Komfortabel bil og fin å kjøre. Har dog hatt en smule problemer med den, nå sist da den rundet 50K km og  var på servise. Hadde også bedt om å få sjekke litt ulyd fremme et sted. Skuffelsen var stor da det viste seg at det meste i forstillingen var utslitt og måtte byttes. 2 kuler på hver side - samt (hva de nå heter) 2 45cm lange lenkearmer - med 1 kule i den ene enden og en større gummifestedings i den andre. Får samtidig beskjed om at fremre skiver er byttet tidligere. Synes dette var mye etter å ha kjørt såpass lite, og undret om bilen har kjørt mer enn jeg er opplyst om. Verifiserbare? data tyder imidlertid ikke på det. I følge VIN nummeret sjekket på link funnet på forumet her skal bilen originalt ha Contineltaldekk - min har Michelin. Akkutat det er kanslje lite å henge seg opp i?

Sa da undrer jeg. Etter å ha saumfart de første 70 av 128 sider på teknisk her finner jeg ingen andre som beskriver slike erfaringer. Er det meg som forventet alt for mye, slik at andre ikke forteller om slikt fordi det er svært normalt -  eller hva mener kloke hoveder her. Firmaet som solgte meg bilen er lite imøtekommende. Prøvde forresten å registrere meg her, men muligheten var ikke tilstede - som står da vel frem som gjest. God Påske til alle.

 

mvh

 

FredT

 

 

 

Hei.

 

Ang. registrering så blir du automatisk registrert hvis du melder deg inn i klubben. Hvis ikke må du fortsette å poste som gjest. Litt tungvint, men sånn er det dessverre.

 

Når det gjelder bilen din, så hørtes det ut som veldig mye utslitte deler etter altfor få km. Uten at jeg kjenner akkurat din type bil, så syns jeg det lukter muffens.

 

Jeg regner med noen som kjenner disse bilene bedre vil hjelpe deg med bedre svar.

 

Jeg tok meg den frihet å endre tittelen på innlegget ditt til noe som gir mer mening i forhold til problemet.

Link to comment
Share on other sites

Hei FredT!

Du kan fint skjekke om bilens km stand er korrekt eller ikke! Nå for tiden er det ikke vanskelig å forandre på km telleren på disse bilene men det skal være like enkelt å finne det ut!!!

Prøv å hente litt mer dokumenter om bilen, som hvor mange eiere bilen hadde oh HVOR bilen ble kjørt!!

Se etter typiske slitasjer, som på rattet, om den er uvanlig slitt!

Ang. VIN nummeret: Der vises det ting som er fabrikk montert!! Mercedesene kommer med Contineltaldekk når de er nye:)

Link to comment
Share on other sites

Dette var beklagelig, skikkelig surt. Men "alle" trikser med km.stand...

Hvis inntrykkket du har av bilen ellers er bra, og du er fornøyd med bilen (unntatt det du mistenker kan ha skjedd) og det ikke er vesentlige avvik fra det du bestilte, så ville jeg lagt fra meg bekymringene og levd videre med den.

Bilfirmaet du kjøpte den med kan være helt uskyldig, den som solgte den i Tyskland kan være uskyldig også. Det kan være 3-4 ledd som skal sjekkes ut her, helt til den som kjøpte den ny.

Det vil være utrolig ressurskrevende både av deg og lommeboka di for å finne synderen, og etter at du har brukt 2-3 år av all fritid du har, så er firmaet/personen som har gjort dette, nedlagt/vekk.

Firmaet i Norge vil heller ikke uten videre kaste seg inn i saken, for å hjelpe deg ser jeg.

Er dette gjort i Tyskland, så tror jeg det blir vanskelig å få stilt noen til ansvar.(Tyskland er et stooort land)

Hadde dette vært meg, så hadde jeg reparet det som skulle fixes, så hadde jeg lagt alle bekymringer på hylla og kost meg med den fine bilen du har.

Hvis det som har skjedd med bilen irriterer deg for mye, så selger du bilen- stilt og rolig...

Fortsatt God påske.....

 

Link to comment
Share on other sites

Guest FredT

 

Er dette gjort i Tyskland, så tror jeg det blir vanskelig å få stilt noen til ansvar.(Tyskland er et stooort land)

 

 

Takk for mange kloke ord. Akkurat linjen over er jeg nå ikke helt enig med deg i. Jeg har kjøpt den - tror jeg - av norges største importør av slike bruktbiler - og firmaet er som nevnt svært velrennomert. Har aldri hørt om en misfornøyde kunde der. I tillegg til at de driver svært bra. Man leser i avisen her om årlige overskudd på 10 - 15 mill, så de blir her nok en stund. Og det kan neppe være tvil om at det er de som er ansvarlig over for meg OM det skulle vise seg at bilen er trikset med - som den profesjonelle parten i saken. Hvor triksingen eventuelt har skjedd tror jeg ikke forandre på den saken. Det som er lovet om bilen av firmaet er firmaets ansvar slik jeg ser det.

Som nevnt ser verifiserbare? data greie ut. Har fått en vennlig BOS sjel til å sjekke  den tyske (internasjonale?) databasen. Der blir bare garantireparasjoner notert etter hva jeg forstår. Og de 3 tingene som er notert der ser svært så tilforlatelige ut mht. datoer og km-stand.  Skjønner at det enkelt (for noen ) kan trikses med spedometerstand, men databasen til MB er det vel ikke enkelt å trikse med? Eller er der noen som har hørt om det?

 

Jeg undersøker litt til  og ser hva som kommer ut av det. Og tar mot alle tips og erfaringer med stor takk.'

 

 

mvh

 

FredT

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du bestemmer jo selvfølgelig hvor langt du vil ta dette. Noen nøyer seg med en kompensasjon i første runde, andre vil gå videre for mer, eventuelt å heve kjøpet. Kjøpesummen står jo sentralt her, til forventet kvalitet på levert vare.

Som du nevner, er de den profesjonelle parten her og de som firma, takler et eventuelt tap lettere en en privatmann. De har nok en form for forsikring for slike uhell, skulle man tro.

Du får ta ei runde med dem og høre hvilke løsninger de har for den feilinformasjonen de har gitt deg. Men sørg for god dokumentasjon, gjerne fra databasen i Tyskland og BOSteen sitt verksted.

Jeg kjøpte en bil med et stort hefte engang, og dengang så hadde "Nevi finans" glemt å sende pante-papirene til "Brønnøysund registrene".

Flaks for meg, men advokaten min mente at selv om dette heftet var blitt registrert ville det være bilfirmaets problem. Bilfirmaet kan bare bruke/øke sin kassakreditt sa han, du må ta opp et stort lån. Jeg var glad for at alt løste seg uten mer krøll og jeg kunne bruke bilen hele tiden.

Lykke til...

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest FredT

Takk igjen.

 

Jeg betalt kr 420K for doningen, og jeg gamle mann følte at jeg nærmest kjøpte meg "ny" bil.

 

mvh

 

FredT

Link to comment
Share on other sites

Guest FredT

Hei,

 

Jeg fikk  3 mndrs. garanti som er det dette firmaet gir. Nevnte faktisk ved kjøpet at jeg synes dette var lite, men at jeg jo uansett var  "beskyttet" av forbrukerkjøpsloven om der var mangler. I ettertid forbanner jeg meg selv for ikke å ha tatt garantiutløpstest hos NAF. Da hadde bilen kanskje gått ~ 42K km. Og jeg tror ikke på at all slitasjen har oppstått de siste 8K km.

Bytte av fremre skiver er ikke oppført i den tyske MB-basen som en av de tingene som er utført som garantirep.

Litt snodig synes jeg, for om jeg hadde kjøpt ny Merce og hadde måttet bytte skiver før 35K km  føler jeg meg sikker på at jeg hadde fått gjort det på garantien. 

 

Og, når jeg fortalte selger om mine problemer med slitasjen hadde jeg ønsket hans første reaksjon hadde vært: Jøss - her må være noe som ikke stemmer - så mye kan ikke være galt med bilen din som har kjørt så lite - dette må vi finne ut av.

I stedet var responsen: Du skulle kommet hit med den, så hadde vi reparert det for deg for halv pris.

Etter loven har han rett. Vil jeg klage må selger få anledning til å rette mangler først. Så er det bare det da at selger ikke har et godkjent verksted, og dermed ikke har lov å ta i en slik reparasjon overhodet.  Og - om det skulle vise seg at bilen har kjørt vesentlig lengre enn jeg er opplyst er dette ikke en mangel som kan rettes, den kan i beste fall kompenseres for økonomisk. 

 

Vel vel - får se hvorledes dette bærer avsted.

 

mvh

 

FredT

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke inntrykk av at triksing med Km-stand er et utbredt problem på bruktimporterte biler, men at det skjer fra tid til annen må man regne med. Jeg har lite erfaring med W211, men på W210 ble det byttet både bremseskiver og forstillingsdeler meget tidlig. (70-80 000 km) At skivene er skiftet kan ha sin årsak i at de har blitt overopphetet og fått kast i seg. Dette kan skje ved bakkekjøring eller høyfartsjøring med kraftige nedremsinger. Ellers er min erfaring med dagens bremseskiver at de holder 2 klosseskift.

 

Selvsagt burde du henvendt deg direkte til forhandler med en gang. Siden de driver såpass stort som du antyder er de nok også interessert i å yte god service og opprettholde sitt gode rykte. At de ikke har eget verksted betyr ofte at de bruker merkeverksteder til reparasjoner. Dette borger for trygghet siden det da er spesialister på de enkelte merker som skrur på bilene. Utsagnet om at de reparerte for halv pris tolker jeg dit at de vil dekke deler av reparasjonen. Som storkunde har de også gjerne rabatter på merkeverksteder. Ta en rolig dialog med forhandler og jeg er sikker på at dette vil løse seg på beste måte. Siden bilen din ser og føles som ny er det ikke sannsynlig at km-standen er ustert mye, om den i det hele tatt er justert.

Link to comment
Share on other sites

Guest breitling

Hei Fred!

 

Kilometerstand lagres tre steder i W/S211: I displayet, i Assyst-Plus og i nøkkel. Vanligvis endrer folk kun tall i displayet. Hvis du besøker BOS og ber om en utskrift av servicedata fra Assyst-Plus får du svar med en gang. Muligens må betale for det et par hundelapper. Data fra Assyst-Plus viser alle servicer i rekkefølgen; service koder, kilometerstand og antall dager siden sist service. Da er det lett å rekonstruere når bilen var på service og sammenligne med servicebok. Utskriften får du stemplet så det gjelder som dokument.

Hvis du har kjøpt bil av et norsk firma så ligger du ganske sterkt an. En fra BOS fortalte meg at slike juks straffes med å kompensere 2-2,5 k/km. Det har ikke noe med garanti (12 mnd) å gjøre. Du har ifl. norsk lov 5 år reklamasjonsrett. Hvis du bor i Oslo område anbefales Star Autoco i Lørenskog; de er duktige og har stor erfaring med Mercedes import fra Tyskland.

Stå på!

Link to comment
Share on other sites

Guest FredT

Kjempeflott Breitling,

 

Jeg har avtalt at bilen skal på BOS 25/3 for hjulbytte og en liten greie som fabrikken sier skal gjøres ved passende anledning. Skal se om de har tid til å sjekke  Assyst-pluss så jeg kan få ro i sjela mi.

Betaler gjerne noen kroner for det.

 

mvh

 

FredT

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest FredT

Hei igjen,

 

Da rapporterer jeg ståa som den er så langt. Fikk utskrift fra Assyst-Plus som bekrefter tallene fra MB-sin database i Tyskland. Der er 3 sammenfallende "insidenter" = garantireparasjoner på 20K - 24,9K og 35K km. Datoene de er utført på ser "riktige" ut, så jeg er blitt overbevist om at bilen kun har kjørt de km den viser. Altså 35,5K da jeg kjøpte den, og nå 51,5K km. Jeg har i dag igjen vært i kontakt med selger og vi kom til en delingsmodell av utgiftene jeg har hatt til reparasjonen  jeg kan leve med.

Igjen står det faktum at på min 2005 modell E 200 CDI - kjørt 35K km i Tyskland samt 16K km her i landet måtte byttes: Begge Casterstag (med 1 kule i den ene enden på hver av dem), samt 5 andre bære-/styrekuler i forstillingen. Altså tilsammen 7 kuler. En BOS reparasjon til kr 15K+.

Og jeg er skuffet over kvaliteten til denne bilen - forstår ikke at MB kan leve med slikt - og det kommer jeg til å fortelle noen i konsernet. Tenker det  kommer til å svi for dem ;-))

 

Takk for råd og råd i saken.

 

mvh

 

FredT

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring med 211 virker det som at det er noe rart med bilen din. Den virker generelt mer slitesterk enn 210 var. Kjøpte bilen da den var gått 97.000 og byttet skiver ført når den var passert 180.000. Det kan godt være at de var byttet før jeg kjøpte bilen, men selv har jeg kjørt over 80.000 uten å skifte skiver, og kjøringen har innebært kjøring over 200 km/t på Autobahn med mange kraftige nedbremsinger og passering av høyre fjellpass, så bremsene har vært satt på prøve mer enn en gang.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen gode råd, men kan si at min svigefars 220 elegance 2005 har gått 54000 nå, og hverke ledd, kuler, klosser eller skiver er byttet enda. Bilen virker thight og fin.

Den ble importert i høst.

Fint at det ordnet seg sånn noenlunde for deg. Tipper bilen din stort sett har gått i et bysentrum med brostein.

Har sjøl skifta mye i forstillinga på en 2 år gammal caravelle gått vel 40000km. Da jeg senere fikk se gårdsveien (fra hovedvei til gård) til tidligere eier skjønte jeg at dette ikke var rart......Tror en Hummer hadde vært riktig verktøy der...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...