Jump to content

Rune T sine biler etter mars-08. Siste: R-klasse


RuneT

Recommended Posts

Siden jeg ikke eier noen av bilene i denne tråden lenger: http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=12090.0 , legger vi den død og heller starter på en ny.

Da jeg bytter bil ganske ofte og dette sikkert ikke blir så mye bedre de neste årene, så får jeg heller lage en løpende tråd uten å nevne modell i headingen. Kommende MBer vil få litt fyldig omtale, mens de gangene jeg er på "villspor" bare vil bli kort nevnt 8)

Vianoen ble solgt i går, og det er med blandede følelser jeg nå går på en 5 år eldre familiebil......

Første bil ut er denne (andre bilder kommer når jeg får vaska og stelt den litt). Bildet er fra dekkspusher Charlies lokaler:

P1000807.jpg?t=1205435508

Hentet denne uken i Stavanger og er vel ingen nyhet for de som har lest tråden min om å se på bil for meg på Forus....

Felgene er AEZ Tacana i 17" og ET på 48 med 225/50. Meeget behagelig :D

Som dere ser, så har den "fete" hjulbuer, men jeg er foreløpig usikker på om det er vakkert. Likeså med den blanke grillen.

Og et bilde fra annonsen:

95_1332604078.jpg

Betalte mer enn nok for den, men det er smakfull bil som kan bli bra med litt godt stell. Er også på jakt etter et sete til da vi har 5 barn og må utvide til 7-seter.

Om bilen: Det er en V220cdi 2000 modell som er førstegangregistrert i oktober. Lurer litt på om det kan være en 2001 siden den har en del andre detaljer enn min 2000 V200cdi som jeg hadde for 2 år siden. Blant annet har nøklene 2 trykknapper for sentrallås OG "springkniv", mens min forrige bare hadde "springkniv" som aktiverte sentrallås.

Har lagt inn VINnr på den russiske siden, men der er det meste ukjent :? Kommer derfor tilbake til utstyrsliste, men den har det jeg mener er viktigst i tillegg til bord og original kjøleboks. Leter også etter original safe til denne. Utrolig praktisk med et sikkert sted å oppbevare verdisaker på turer 8)

Forøvrig er kmstand bare 72000km, og kjøpt ny i Norge av den som jeg kjøpte den av. Servicer fulgt og såkalt If bruktbilgaranti i ett år (hva nå det betyr...)

V-klassen (638 heter karosseriet) er for mange en forhatt bil med et meget varierende rykte. Jeg har hatt følgende ( I tillegg til ca 10 Caraveller av T4 og T5) siden 2001: 3 stk V230TD, 1 stk V230, 1 stk V280, 1 stk V200cdi og 3 stk V220cdi. Dette er er den eneste jeg har hatt under 100000km. Jeg har chippet (omprogrammert originalchipen) en av dem, nemlig 200cdi-en, og denne gikk desidert best av disse. Denne 220 skal også til doktoren og øke fra 122hk/300nm til 157hk/350nm. Bruker Turbochip Jon Borg i Drammen som reiser forbi her av og til 8)

Det er tragisk for en som meg som har bildilla og samtidig måtte kjøre kassebil. V-klassen er den eneste som gir kjøreglede av de "kassene" jeg har vært borti. Har også hatt Toyota Hi-class 94, og det folkens: Sky det som pesten. Det blir som å sammenligne å kjøre utfor i Norges beste/bratteste utforløyper mot utfor i Vestlia på Geilo.

For de som ikke har prøvd Vestlia: Det er vanskelig å si om bakken går oppover eller nedover. Så flatt er det 8) og så trøtt er Hi-class.....

Nå skal jeg bruke noen dager fremover og vurdere nøyere denne V-klassa. Blir det bra nok, skal den beholdes.

 

I garasjen har jeg også denne: 92 Alfa 33 QV Boxer 16-V 139000km (også garantert) som jeg og dattera mi bygger opp etter å ha berga den fra skroten:

th_venstreforfra.jpg

Du kan lese om den her: http://cuoresportivo.no/index.php?topic=19862.0

Skal på veien før 15.juni.....

 

Jeg må ha en bil til .... 8) Denne V-Klassa skal være hjemme med mor og alle barna, hehe....

Skal det bli en MB jeg skal rushe på jobb mellom vest og østlandet med? Makspris ca 80k

Alternativet er ny S-max eller Touran.......

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å henge med på bilskiftene dine  :D Gratulerer med nok en V-klasse. Ser du har solgt den Alfaen du kjøpte for ikke lenge siden også. V-klasse kjenner du jo godt til, og denne så virkelig pen ut. Hvordan er det å gå en generasjon tilbake? Var ikke Vianoen en bedre bil på alle måter?

Link to comment
Share on other sites

Joda ØHN, du har nok litt rett. Vianoen har jo motor og gear riktig vei med drift bak slik det skal være og var en kongebil på veien når det var bart. Nå hadde jeg aldri trøbbel med Vianoen på glatta, men det er helt klart at der er V-klassen overlegent best. Størrelsen på V-klassen liker jeg best og den har fremdeles et design som står seg bra mot andre kassebiler. Jeg solgte Vianoen fordi jeg fikk det jeg ville ha (0 i verditap på 1 år og 10 mnd er ok da) og fordi jeg håper å investere noen kroner i annet enn bil. Med solgt alfa og viano og kjøpt V-klasse har jeg frigjort 500k, og de kommer godt med i planen videre 8)

Går planen i dass blir det skikkelig bil igjen snart.

Denne V-klassa skal bli bra den når den får litt stell :D Komfortmessig er både V-klassa og Vianoen meget bra, så ingen av dele er noe å gråte over.

 

Link to comment
Share on other sites

Safe...... Hmmm.......

Greit med noe å ha svarte penger i?

Mine er vaska hvite :P

Vet ikke engang hvor safen skal festes. Tipper det er der kjøleboksen (har det også ja :mrgreen:) skal stå slik at det blir umulig å både ha kald pils og svarte penger samtidig :?

Her må det prioriteres.....pils/peng/pils/peng....vanskelig......

Nei, nå ser jeg på innlegga mine at det er seint....

Link to comment
Share on other sites

Isoler safen og sett i kjøleelementer. Så kan du ha kald pils og "frossen" kapital i bilen.

 

Fryse sine aktiva ja..

Trodde det var noe myndighetene gjorde når man blir registrert som ekstremt dårlig betaler?

Link to comment
Share on other sites

Isoler safen og sett i kjøleelementer. Så kan du ha kald pils og "frossen" kapital i bilen.

 

Fryse sine aktiva ja..

Trodde det var noe myndighetene gjorde når man blir registrert som ekstremt dårlig betaler?

Hm..ja...Er vel noe annet om man fryser på sine aktiva :P

Sikkert jævla gøy på ferietur med safe i bilen hvis du har glemt nøkkelen, og blir stoppa i tollen :lol:

Haha! Se for deg ansiktene deres etter å ha bli holdt igjen i flere timer , og når de endelig får åpnet den ,er den tom 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jepp Olav, safen skal under en av stolene på andre rad. Fin løsning egentlig.

Bilen skal nå renses innvendig etter at jeg får tatt ut stolene. Skal snart til Larvik med hele gjengen og da skal det være reint.

Ellers viser det seg at forrige eier har knekt bøylene i overkant hanskeromkarm ( eller underkant airbag) som hanskeromlåsen skal gripe inn i.

Her er bilde:

V3.jpg

Denne dritten er en integrert del av airbagmodulen og koster kr 10430,- hvilket er dyrere enn egenandel og bonustap (som jeg ikke får).

Så for å reparere hanskeromlåsen, vurderer jeg å kræsje bilen 8) slik at jeg får tatt også litt steinsprut som plager meg........

Spøk til side: Om noen av dere kommer over en kræsja v-klasse eller Vito med airbag, så kan denne lista med låsebøylene demonteres og sendes i posten til meg.

Dere vil bli belønnet [-o< =D>

Sete nr 7 er kommet på plass, men ellers har jeg ikke hatt tid til noe som helst. Skal skaffe meg noen klips og få feste noen dørsider som ikke akkurat henger fast.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skulle få innbrudd og de bryter opp det låste hanskerommet da?

 

De finner jo ingen ting da. Alt av verdi ligger jo i safe'n :D

Pøh...Hvis alt av verdi ligger i safen, får jeg ikke erstatta noe da jo..... :P

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skulle få innbrudd og de bryter opp det låste hanskerommet da?

 

De finner jo ingen ting da. Alt av verdi ligger jo i safe'n :D

Pøh...Hvis alt av verdi ligger i safen, får jeg ikke erstatta noe da jo..... :P

 

Må du si til forsikringselskapet at det lå i safen da :-k

Er ikke så nøye det vet du :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vaska bilen utvendig for første gang idag og tok noen bilder på kaia. Måtte bruke mobilen da laderen til digikameraet er på avveier....

20042008276.jpg

20042008277.jpg

20042008278.jpg

20042008279.jpg

20042008280.jpg

20042008281.jpg

Glemte å sette i proppen der armlene normalt sitter. Er ikke plass til armlene når det er 3 seter på samme rad.

Som dere ser er det altså nå blitt en 7-seter :D

20042008282.jpg

20042008283.jpg

Link to comment
Share on other sites

Og utstyrskoder: (takk til Terje H) :D)

AU8 Axle ratio i = 3,98

CL0 Lowering/lifting air suspension

CL1 Height and rake adjustable steering wheel

CL2 Leather-cov. steering wheel and shift lever

D12 Roof rails

EE8 Battery 12V 100 Ah

EP4 Basic fittings f. radio and two-way loudspeaker

ES1 Socket, 12 V, passenger compartment

G40 Automatic gearbox

HZ5 Additional warm water heating with timer 10 kw

H06 Air-conditioning system

H15 Heating for co-driver's seat

H16 Heating for driver's seat

H21 Heat-insulating glass w.band filter on windscreen

IL2 Export code

JW6 ASSYST service computer

L04 Automatic dim-dip light

MD9 Cruise control for automatic transmission

MQ5 Engine OM 611, Level III

MS5 Low-pollutant vehicle to EU 2, group I

M39 Alternator 14 V / 150 A

RF1 Make of tyres Continental (10)

RL2 Light alloy rims 7 J X 16 H2 for 215/60

T19 Sliding door left

U46 Seat material leather

VF2 Interior trim, mushroom

VP3 Ambiente equipment line

W48 Mech. center vent window in pass. comp.

X48 Plates / booklets danish

YE1 Cooling box

YE2 Folding table

Y16 Fire extinquisher

Y36 Jack

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en krembil det her.

Noen planer videre?

Bilen kan bli bra den, men må nok bruke noen kroner til....

Pri 1 er innvendig rens. Ser ikke ut......

Skal bytte endeledd og skiver/klosser rundt hele. Etter det er er den veldig bra teknisk.

Så skal det stelles noen stygge steinsprutsår i front. Håper jeg slipper å bytte frontplata.

Ellers dette en meget fin bil å kjøre. Er vel derfor jeg til stadighet ender opp med en slik, hehe

Link to comment
Share on other sites

Fader og, Rune! Hver gang du poster bilder fra en av dine 1. generasjons Vito/V-klasse får jeg lyst på sånn bil :lol:. Når det gjelder design er dette Van med stor V. Ingen over, ingen ved siden.

 

Gjør som du pleier. Sett den i eksepsjonelt god stand, og selg den billig etter kort tid. Men til meg denne gang  :)

Link to comment
Share on other sites

V3.jpg

Denne dritten er en integrert del av airbagmodulen og koster kr 10430,- hvilket er dyrere enn egenandel og bonustap (som jeg ikke får).

Jahh... :D

Da er dette repararet ved hjelp av noe annen plast fra interiøret et sted (fant en bit plast i midtkonsollen som jeg ikke aner hvor den kommer fra) og en loddebolt og en kreativ kompis.

De bøylene som jeg trodde var av støpejerneliknende greier viste seg å være bakkelittlignende plast, så med litt "plastlodding" og kroner 0 i deler var vi berga 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten oppdatering her.....

Har kjørt den til 75000km nå. Går som ei klokke.

Er rensa innvendig, kontrollert og fyllt på AC, justert parkbrems, tatt av noen av dørtrekka og smurt opp og festa skikkelig. Var mye ødelagt inni der. Bilen er nå "kjekk å ha", har fremdeles fri omregistrering og skyvedørene glir nå vakkert i sine spor 8)

Så ØHN; Skarru ha et tilbud eller? Vurderer å ta inn en 2007 Viano (renner over av penger her :mrgreen:), så da må vel denne ofres....? (renner ikke såå mye nei...)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gjør som du pleier. Sett den i eksepsjonelt god stand, og selg den billig etter kort tid. Men til meg denne gang  :)

 

Så ØHN; Skarru ha et tilbud eller?

 

Bbbbillig!  :D

Sorry ØHN... :cry: Da er bilen solgt, men ikke Bbbbillig :P

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...