Jump to content

"lure" airbag

FrodeS

Recommended Posts

Jeg går med planer om å installere airbag i bilen min. Jeg har noen ledningsnett, både for 1x og 2x airbag. Foreløpig blir det bare å installere for airbag i rattet, men det hadde jo vært greit å installere ledningsnettet for 2x airbag med en gang, så kan jeg putte inn en til etterhvert hvis det skulle bli interessant.

Jeg vil få feilmelding dersom bare 1 airbag er koblet til, men jeg mener å ha sett at det går an å "lure" den med en motstand i pluggene til passasjerairbagge.

Er dette noe man får kjøpt, eller kan jeg bare putte inn en motstand selv? Hvor mange ohm skal den være?

Dette er vel en ikke uvanlig problemstilling når man skal ha bakovervendt barnesete fremme i bilen?

Noen som vet?

Tror du ikke dette kan bli litt komplisert? :lol:

Nei.

Jeg har ledningsnett og alt liggende. Plug&play. Det som er mer jobb er å montere på høyre side, for da må litt plater og sånt byttes ut. På venstre side er det bare snakk om en kontaktplate med ekstra sett tilkoblinger for sleperinger og å bytte rattet til et laget for airbag.

bare kjøp et ratt med airbag og monter det, så har du det!! :P og du kjører forsiktig og har en MERCEDES!

Hvis det sitter ratt for airbag der, og ingen lampe lyser (og så slukker) så skal bilen underkjennes på PKK.

Prøv'a Frode, så får vi andre vite om ett multimeter blåser en bag!  8)

Jeg lurte litt på det. Det er jo bare å koble på en lang ledning og sjekke :-)

Jeg må finne ut om venstre-airbaggen fra E220n min kan brukes på høyresiden i en venstrestyrt bil. Hvis ikke, så må jeg jo finne på noe morro med den.

Kanskje en slags engangs airbag-kanon på Gol?

Jeg har en mengde motstander, så jeg kan jo prøve meg fram, men det vil jo ta lang tid, og jeg vet ikke riktig hvor følsom den er heller, altså hvor nære jeg må treffe. En annen ting er at jeg har ikke lyst til å juske for mye med airbag. Det er langtfra noe høyteknologiske greier, men det er jo greit å ha litt respekt for den.

Jeg lånte sånne hos BOS når jeg hadde ut airbagen på pasasjersiden for barnestol før baksetet kom inn. De var merket Peu<host>geot .

Tror det var nær kortslutning i dem. Du trenger 2, koster neppe stort.

Hele airbagenheten så rimelig symetrisk ut med 1 festebolt midt under så jeg tipper en høyrestyrt passer.

Det var snakk om 2,2 ohm. Må bare kjøpe noen motstander og teste litt i kjelleren.

Et delenummer jeg fikk kostet flere hundre kroner, så aldri godt å si.