Jump to content

91 300 SL - oljetrykk og registerlyd


Guest Tore Robert Klerud

Recommended Posts

Guest Tore Robert Klerud

Hallo folkens.

 

Mine anstrengelser for å selge 98 E300TDT Avantgarde Vare´n fortsetter. Ikke letteste oppgaven i verden. Så på en 91 300 SL i dag som jeg kommer til å få et tilbud om å ta i bytte. For noen år siden var en slik SL selve drømmen, det er den vel ennå i og for seg, men nå er det altså en smule andre forutsetninger som gjør at jeg likevel vurderer å bli SL-eier for en periode. Uansett:

 

Jeg kjenner jo egentlig litt til motoren fra mine tidligere 86 300E og 89 300 CE, og det var hyggelig å høre lyden av den igjen. Gikk ikke så mye dårligere heller, til tross for at SLen nødvendigvis må være endel tyngre enn 124-bilene. Denne hadde bare vanlig firetrinnsautomat, men det var kanskje også bare 24-ventileren som hadde femtrinnsautomat? Hur som helst, trolig en bil jeg kan leve med frem til neste vår, da planen er å forsøke å selge den. Virket tight og fin, men historien er rimelig ukjent, så jeg kommer til å sjekke den NØYE.

 

Første lille prøvetur avslørte at den drar svakt til venstre når man bremser. Kan ha med hjulbredde å gjøre, men likevel. Andre lille refleks i ryggmargen: I likhet med mine to tidligere 300 bensinmotorer jaget denne litt ujevnt på tomgang når den ble varm - ikke så ille som den verste, men verre enn den beste. Hadde også den velkjente registerlyden - heller ikke så ille som den verste, men verre enn den beste. Og sist men ikke minst likte jeg ikke blodtrykket helt, lå stabilt på mellom 2 og 3 under kjøring, men faller såvidt under 1 når man holder den på bremsen i drive, og mellom 1 og 1,5 når den står og koser seg på tomgang i park. Vet at de er "godkjent" helt ned til 0,5, men da har nervene mine gitt opp for lenge siden. Hva er egentlig det minste man skal "finne seg i", og hva var egentlig normalt den gangen? Min første 86 300E lå på mellom 1,5 og 2 selv på tomgang i alle de fem årene jeg eide den, og CEen - som nok var herjet adskillig mer med av tidligere eiere - lå vel på like over 1, slik som denne SLen. Hva skal jeg tro / ta høyde for av påkostninger?

 

Bilen har visstnok temmelig ny cab, men et rift i det ene plastvinduet i hjørnet (så den ikke i dag, bilen sto med ståltaket på). En salmaker hadde visstnok gitt tilbud om å skifte alle plastvinduene i cabben for 6.500 kroner, noe jeg synes høres ekstremt dyrt ut. Hva tror dere?

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen
Denne hadde bare vanlig firetrinnsautomat' date=' men det var kanskje også bare 24-ventileren som hadde femtrinnsautomat? [/quote']

Riktig

Link to comment
Share on other sites

Guest kodvaag

1990 200E: fullt trykk uansett, bortsett fra på varm motor, i drive, da faller den til 2,5. Har fått den ned i to engang, ved å smelle den i drive samtidig som jeg dro servoen til full sving.

 

Har hatt en 1985 230E, atskillig mer sliten: mellom ingenting og 0,5 på tomgang, fullt trykk kunn på kald motor.

 

Begge bilene kjørt & gikk de... Jeg hadde ikke vært redd for umiddelbart motorras på den 300SL'en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...