FrodeS Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Dette er noe jeg alltid har ønsket meg, så da et godt tilbud dukket opp, var det bare å slå til Det er sikkert mange måter å gjøre dette på, men jeg syns det funker slik jeg gjorde det, og det er omtrentlig sånn : Man begynner med å fjerne den kjipe, svarte plastikklista : Finner fram en ny, monterer logoen og gjør den klar : Lista borte, og litt verktøy funnet fram : Plata over hjulet løsnes forsiktig med f.eks. en skrutrekker etter at dørlista er trukket unna : C-stolpekledningen løsnes ved å løsne clipset overfor lampa : Relé til lyset er montert på innsida hjulhusdekslet : Ledningen festes oppover c-stolpen. Maskinergstape er fint, den sitter som f*** : Ledningene til lampa avisoleres : Ledninger til innstegslyset surres innpå : Og loddes. Pass på å lodde ordentlig, så tinnet smelter tvers gjennom. Dette er bedre enn strømtjuver, som ofte blir vaklete etterhvert og skaper dårlige forbindelser : Så er det bare å plugge i lista, fjerne beskyttelsen på den dobbeltsidige tapen og klistre den på. Husk å feste dørlista først, den kan bli vanskelig å få på plass når innstegslista er på plass. Foran var det litt enklere. Der har jeg allerede innstegslys i dørene, så jeg koblet bare innpå der på samme måte som bak : Dersom man ikke har innstegslys så er det fortsatt ganske enkelt. Man finner jord i dørbryteren, og + et sted med konstant +. Det er et koblingspunkt på venstre side som kan brukes, og ledning trekkes over til høyre. Plasten settes på plass, og ledningen trekkes såvidt ut : Listen kobles til og klemmes nedpå : og voila : Disse jeg har kobler seg ut etter 2 minutter. Jeg tipper det er for å spare lampene. Vanligvis har man jo ikke døra åpen så lenge, så 2 minutter vil normalt holde i massevis. En relativt rimelig oppgradering, som jeg syns ble veldig stilig. Muligens litt harry, men det får så være Quote
Håvard Bendiksen Posted March 25, 2008 Posted March 25, 2008 Hvis jeg forstår deg rett så limes de nye listene på de gamle. Hvordan blir det å ta av listene igjen senere? Får man det til uten å skade "lys-listene"? Quote
FrodeS Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Hvis jeg forstår deg rett så limes de nye listene på de gamle. Hvordan blir det å ta av listene igjen senere? Får man det til uten å skade "lys-listene"? Da har du nok missforstått. De nye er limt rett på "gulvet". Quote
Alexander Posted March 25, 2008 Posted March 25, 2008 Jeg har sett varianter av slikt lyslister som skal limes på den gamle terskelen. Quote
FrodeS Posted March 25, 2008 Author Posted March 25, 2008 Jeg har sett varianter av slikt lyslister som skal limes på den gamle terskelen. Det har jeg og, så jeg prøvde det først, men det vakke sjans... Quote
FrodeS Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 Hvis jeg forstår deg rett så limes de nye listene på de gamle. Hvordan blir det å ta av listene igjen senere? Får man det til uten å skade "lys-listene"? Da har du nok missforstått. De nye er limt rett på "gulvet". Tror du misforstod spørsmålet...jeg tror Håvard mente om det blir problemer med å løsne dørlistene etterpå. De er vel stukket under den nye innstegslista? Skal du av med dem, må du kanskje bytte tapen... Meen...fancy ble det jo Jeg missforstod det ikke, jeg bare glemte å svare på litt av det. De originale dørlistene ligger i kjelleren. Disse er limt rett på gulvet, og skal de av, så må tapen byttes etterpå. Heldigvis lar det seg fint gjøre å stikke listene rundt døra innunder disse. Går akkurat. Quote
Håvard Bendiksen Posted March 26, 2008 Posted March 26, 2008 Så da går det i alle fall fint å få av lyslistene uten å ødelegge dem. Det var det jeg egentlig lurte på. Det hadde jo vært litt synd om de var å betrakte som "engansprodukter" Quote
FrodeS Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 Så da går det i alle fall fint å få av lyslistene uten å ødelegge dem. Det var det jeg egentlig lurte på. Det hadde jo vært litt synd om de var å betrakte som "engansprodukter" Jeg regner med det skal gå greit bare man er litt forsiktig. Quote
Jahov Posted August 14, 2012 Posted August 14, 2012 Jeg kjøpte mine hos Auto-Royale. Kanskje litt jålete, men det blir fint. Quote
FrodeS Posted August 14, 2012 Author Posted August 14, 2012 Dessverre bare en liten stund, for de blir latterlig fort møkkete, ripete, og lysene slutter å fungere. Jeg fikk ny lys til mine, men tok meg ikke bryet med å montere dem, og har heller satt tilbake de originale, svarte listene. Quote
Trond H. Posted August 14, 2012 Posted August 14, 2012 Sitat: Man begynner med å fjerne den kjipe, svarte plastikklista : Hadde tilsvarende blanke, men uten lys, i min W124. De satt der (og sitter sikkert fortsatt der) og var like fine etter flere år. Så å gjøre en sånn oppdatering er bare fint. Trenger jo ikke nødvendigvis å bruke lista til å skrape av skoene da.. Quote
FrodeS Posted August 14, 2012 Author Posted August 14, 2012 Sitat: Man begynner med å fjerne den kjipe, svarte plastikklista : Hadde tilsvarende blanke, men uten lys, i min W124. De satt der (og sitter sikkert fortsatt der) og var like fine etter flere år. Så å gjøre en sånn oppdatering er bare fint. Trenger jo ikke nødvendigvis å bruke lista til å skrape av skoene da.. Det kan godt hende det er noe kvalitetsforskjeller ute og går, eller jeg kan ha montert dem feil på noe vis, så dørene subbet borti eller noe sånt. Uansett så ble de ikke særlig pene etter hvert i min bil, enda jeg prøvde å være ganske så forsiktig med dem. Antakelig var det feil å fjerne plastikklista først også. Jeg lurer på om ikke de faktisk skulle limes fast utenpå, men det virket for trangt da jeg prøvde den gangen. Quote
Recommended Posts