Jump to content

Luftmendge(masse?)måler

Guest rudi

Recommended Posts

hei. på min 230 sliter jeg litt med hvordan bilen går på tomgang og forbruk å sånn. har søkt en del og lest en del. men blir ikke veldig klok på dette. regnet med at mitt prob skulle bli borte om jeg byttet luftmengdemåleren. etter hva jeg kan forstå er det kladden med tre stikkere foran på mengdefordeleren. den er nå byttet og det gik veldig bra til jeg begynte kjøre, samme problem igjen, tomgang som går på 1500-2000rpm. noen ganger får jeg ned tomgangen om jeg ruser opp motoren ett par ganger. koblet vekk luftmengdemåleren, og startet opp bilen. da går den omtrent som den skal, men nystartet "lugger" den veldig og lav tomgang, nesten så den stopper. har lagt merke til at det er slissespor på denne mengdemåleren, er det noe man kan justere så bilen blir gående som den skal? eller må hele greia byttes igjen?  bilen er som skrevet ovenfor en 230 mer spesifikt en 90modell med katalysator.

vil vel egentlig tro at det ikke hadde hatt så mye å si om jeg hadde luftmengdemåleren tilkoblet eller ikke om det var ei fjør om å gjøre men... ingen fjør som ikke er på plass som er(var)problemet iallefall. er mulig å justere luftm.måler, og det har ALT å si på hvordan bilen funker iallefall... justerte på den i sta med motor igang og ruset opp mellom hver justering, til bilen ble gående nogenlunde bra. kjett å slutte tidlig på jobb, så begynte med dette før jeg dro hjemover, har kjørt noen mil etterpå, med både kald og varm motor, og det ser ut til å funke veldig bra :D :D :D 8)