Guest SHR Posted July 30, 2004 Share Posted July 30, 2004 Jeg har hatt ganske mange biler opp gjennom årene, men jeg har aldri brukt så mye tid på bil som etter at jeg kjøpte Mercedes for et snaut år siden. Jeg har alltid vært nøye med bilene mine og fått noen nesevise kommentarer på det, men aldri har jeg vært mer "støv på hjernen" enn nå. Det blir masse vasking, polering, støvsuging og interiørstell. Det blir også en god del tid i kjeledressen. Hvis jeg hører en ”ulyd” eller noe virker dårlig så setter jeg himmel og jord i bevegelse for finne ut av det. –Og noen lyder blir det jo alltid. Jeg har rett og slett et behov for å holde bilen plettfri til en hver tid. Jeg lurer på om jeg er paranoid eller dette er noe som rammer alle førstegangskjøpere av Mercedes Benz. Steller og koser Mercedes-eiere mer med bilene sine enn andre bileiere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted July 30, 2004 Share Posted July 30, 2004 Jeg koser mye med min (og koser meg samtig). Mest koser jeg meg når vi er ute og kjører - mer med denne enn noen annen bil jeg har hatt! Tror nok at Mercedes eiere koser seg mer enn mange andre bileiere. Derfor lever de (i allefall bilene) lenger også - tror jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MB300CE Posted July 30, 2004 Share Posted July 30, 2004 Selv om bilen er gammel holder jeg den som den skulle vært ny.Tror jeg er den eneste i hele byen som står med hageslange og svamp midt i sentrum......Men så er det jo mye triveligere med ren og fin bil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest hksidal Posted July 30, 2004 Share Posted July 30, 2004 har hatt merce sidan eg fekk lappen(for 5 år sidan) og før det koste eg meg med papen sin bil. no har eg min bil. papen.mormors.onklar. og broders bil å kosa meg med. i tillegg at eg jobbar på bil pleie senter. ja det er gøy å stella bil syns eg. spes, sidan eg har hold på med det sidan eg var 14 år og endå ikkje lei det. men eg har funne godstoffet som held lenger no så eg treng stort sett berre å vask den. og voksa den 5 gongar året(mest om vinteren) det er godt dåke alle har forstått kor viktid det er å holda ein bil i god stand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted July 30, 2004 Share Posted July 30, 2004 Steller mye med bilen jeg også. Å er som nevnt veldig var på ulyder av forskjellige slag, helt stilt skal det være (bortsett fra golyden til motoren da).Både jeg å dama merker vist det går lang tid mellom mekke kveldene, spesilet vist jeg venter på deler og det er grunnen til at ting ikke blir gjort, da bli jeg rett og slett grinete. Mekking og stelling er terapi for meg ialle fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 30, 2004 Share Posted July 30, 2004 Jeg har hatt ganske mange biler opp gjennom årene' date=' men jeg har aldri brukt så mye tid på bil som etter at jeg kjøpte Mercedes for et snaut år siden. Jeg har alltid vært nøye med bilene mine og fått noen nesevise kommentarer på det, men aldri har jeg vært mer "[i']støv på hjernen[/i]" enn nå. Det blir masse vasking, polering, støvsuging og interiørstell. Det blir også en god del tid i kjeledressen. Hvis jeg hører en ”ulyd” eller noe virker dårlig så setter jeg himmel og jord i bevegelse for finne ut av det. –Og noen lyder blir det jo alltid. Jeg har rett og slett et behov for å holde bilen plettfri til en hver tid. Jeg lurer på om jeg er paranoid eller dette er noe som rammer alle førstegangskjøpere av Mercedes Benz. Steller og koser Mercedes-eiere mer med bilene sine enn andre bileiere? Tja, som mercedes-eier koser jeg mindre med bilen min enn jeg gjorde da jeg var nissan-eier På min første bil, en '86 patrol, brukte jeg mest tid på å fjerne rust, og ellers få bilen til å henge sammen.På min neste, en '96 patrol, brukte jeg myyyye tid på den. Jeg kunne fint bruke ei helg på vasking, polering, motorvask,støvtørking,innvendig vask, støvsuging osv. Polerte en gang i uka.Så kjøpte jeg meg hus, og det ble mye mindre tid til bil-kos. Laurelen ble polert en gang i blant, og holdt i rimelig god stand.Mercen får altfor lite oppmerksomhet i forhold til hva den fortjener. Hittil i år har jeg bare fått polert den to ganger. Prøver å vaske en gang i uka, men om vinteren er det vanskelig. Da må jeg vanligvis ty til vaskehallen på shell rett overfor jobben, men når en må betale for bilvasking er det så kjedelig å vite at man ikke kommer hjem en gang før bilen er like jævlig. Når det er sagt, så ligger jeg nok fortsatt ganske langt over snittet når det gjelder bilpleie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 30, 2004 Share Posted July 30, 2004 Selv om bilen er gammel holder jeg den som den skulle vært ny.Tror jeg er den eneste i hele byen som står med hageslange og svamp midt i sentrum......Men så er det jo mye triveligere med ren og fin bil! Noe som er skikkelig kos er å kjøre om kvelden med nyvaska bil. Husk på å vaske av stjerna, så kan du sitte bak rattet og kose deg mens det blinker fra gatelys og sånt helt der fremme Ser jo ikke ille ut den bilen din. Har du flere bilder noe sted? Må si det er hyggelig å se en pen CE som ikke er skamsenket. Du må ikke senke den noe mer, den ser pen ut som den gjør! Det er nok av 124 der en ikke kan putte en femkroning mellom hjul og hjulbue. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 30, 2004 Share Posted July 30, 2004 men eg har funne godstoffet som held lenger no så eg treng stort sett berre å vask den. og voksa den 5 gongar året(mest om vinteren) Hva er god-stoffet, da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest VeilSide Posted July 30, 2004 Share Posted July 30, 2004 Jeg har hatt ganske mange biler opp gjennom årene' date=' men jeg har aldri brukt så mye tid på bil som etter at jeg kjøpte Mercedes for et snaut år siden. Jeg har alltid vært nøye med bilene mine og fått noen nesevise kommentarer på det, men aldri har jeg vært mer "[i']støv på hjernen[/i]" enn nå. Det blir masse vasking, polering, støvsuging og interiørstell. Det blir også en god del tid i kjeledressen. Hvis jeg hører en ?ulyd? eller noe virker dårlig så setter jeg himmel og jord i bevegelse for finne ut av det. ?Og noen lyder blir det jo alltid. Jeg har rett og slett et behov for å holde bilen plettfri til en hver tid. Jeg lurer på om jeg er paranoid eller dette er noe som rammer alle førstegangskjøpere av Mercedes Benz. Steller og koser Mercedes-eiere mer med bilene sine enn andre bileiere? Spesielt om sommeren blir det kanskje mer en 1 vask i uke (fuglene driter jo som bare f***) Jeg er ikke noe flink til å skru men gullet mitt skal settes inn til vinteren for en skikkelig behandling iallefall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest WEnToTre Posted July 30, 2004 Share Posted July 30, 2004 Steller og koser Mercedes-eiere mer med bilene sine enn andre bileiere?Vet akkurat hva du snakker om!For et halvt år siden sa jeg til kompisene mine: "Nå er jeg lei av å ta bussen! Kjøper meg en billig gammel Mercedes, så kjører jeg den til den detter fra hverandre av seg selv! Driter i vedlikehold." Det var smart å si! Kjøpe gammel MB og nå er jeg blitt helt psycho! Pusser og gnikker og skrur og hvis jeg hører en rar lyd så roper jeg "HOLD KJEFT, VÆR STILLE!" til eventuelle pasasjerer mens jeg lytter febrilsk med panikk i blikket! Og nå vurderer jeg seriøst å ikke vinterkjøre bilen... Så da blir det vel buss utpå høsten igjen......Sånn kan det gå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 31, 2004 Share Posted July 31, 2004 Steller og koser Mercedes-eiere mer med bilene sine enn andre bileiere?Vet akkurat hva du snakker om!For et halvt år siden sa jeg til kompisene mine: "Nå er jeg lei av å ta bussen! Kjøper meg en billig gammel Mercedes' date=' så kjører jeg den til den detter fra hverandre av seg selv! Driter i vedlikehold." Det var smart å si! Kjøpe gammel MB og nå er jeg blitt helt psycho! Pusser og gnikker og skrur og hvis jeg hører en rar lyd så roper jeg "HOLD KJEFT, VÆR STILLE!" til eventuelle pasasjerer mens jeg lytter febrilsk med panikk i blikket! Og nå vurderer jeg seriøst å ikke vinterkjøre bilen... Så da blir det vel buss utpå høsten igjen......Sånn kan det gå [/quote'] Du får kjøpe deg en gammal haug av en mercedes som du kan vinterkjøre, da Den bilen din ser såpass pen ut at den er jo absolutt verdt å ta vare på. Hvis bare resten er like bra som den ser ut utvendig... det var vel litt rust som måtte tas i gulvet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted July 31, 2004 Share Posted July 31, 2004 Vet akkurat hva du snakker om!For et halvt år siden sa jeg til kompisene mine: "Nå er jeg lei av å ta bussen! Kjøper meg en billig gammel Mercedes' date=' så kjører jeg den til den detter fra hverandre av seg selv! Driter i vedlikehold." Det var smart å si! Kjøpe gammel MB og nå er jeg blitt helt psycho! Pusser og gnikker og skrur og hvis jeg hører en rar lyd så roper jeg "HOLD KJEFT, VÆR STILLE!" til eventuelle pasasjerer mens jeg lytter febrilsk med panikk i blikket! Og nå vurderer jeg seriøst å ikke vinterkjøre bilen... Så da blir det vel buss utpå høsten igjen......Sånn kan det gå [/quote'] Ha ha ha ha - dette var morro og godt skrevet. Jeg kjente meg igjen... Skriv mer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest hksidal Posted July 31, 2004 Share Posted July 31, 2004 men eg har funne godstoffet som held lenger no så eg treng stort sett berre å vask den. og voksa den 5 gongar året(mest om vinteren) Hva er god-stoffet' date=' da?[/quote'] vask reinvoks. så atuglyms exragloss proteksjon.. vasker utan afetning heile vinterenpå staoils sjølv vask. konge!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 31, 2004 Share Posted July 31, 2004 men eg har funne godstoffet som held lenger no så eg treng stort sett berre å vask den. og voksa den 5 gongar året(mest om vinteren) Hva er god-stoffet' date=' da?[/quote'] vask reinvoks. så atuglyms exragloss proteksjon.. vasker utan afetning heile vinterenpå staoils sjølv vask. konge!! EGP, ja ... jaja.. har prøvd den selv også, men kanke si jeg ble spesielt imponert over hvor lenge det holder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest WEnToTre Posted July 31, 2004 Share Posted July 31, 2004 Du får kjøpe deg en gammal haug av en mercedes som du kan vinterkjøre' date=' da [/quote'] Ja, det var den opprinnelige planen... Den bilen din ser såpass pen ut at den er jo absolutt verdt å ta vare på. Hvis bare resten er like bra som den ser ut utvendig... det var vel litt rust som måtte tas i gulvet?Den er ikke så værst, men den ser nok penere ut enn den egentlig er. Som du så på bildene av gulvet, så har jeg litt å gjøre framover. ToDo-lista er ganske lang og planen er å fixe alt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest hksidal Posted August 1, 2004 Share Posted August 1, 2004 vask reinvoks. så atuglyms exragloss proteksjon.. vasker utan afetning heile vinterenpå staoils sjølv vask. konge!! EGP, ja ... jaja.. har prøvd den selv også, men kanke si jeg ble spesielt imponert over hvor lenge det holder. er enig at det ikkje holder såååå lenge, men det er berdre enn berre voks om vinteren, og det kjem ann på om du brukar avfettning og slikt. derfor er sjølvvask bra, og spyl bilen 3 gonger i veka og 1 vask i veka så er det lett å holda den rein om vinteren, og sitt det godt så bruk pan vask og svamp. funker det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 1, 2004 Share Posted August 1, 2004 vask reinvoks. så atuglyms exragloss proteksjon.. vasker utan afetning heile vinterenpå staoils sjølv vask. konge!! EGP' date=' ja ... jaja.. har prøvd den selv også, men kanke si jeg ble spesielt imponert over hvor lenge det holder.[/quote'] er enig at det ikkje holder såååå lenge, men det er berdre enn berre voks om vinteren, og det kjem ann på om du brukar avfettning og slikt. derfor er sjølvvask bra, og spyl bilen 3 gonger i veka og 1 vask i veka så er det lett å holda den rein om vinteren, og sitt det godt så bruk pan vask og svamp. funker det! Regner med jeg kommer til å kjøre på med en del lag voks til høsten, og en gang eller to i løpet av vinteren. Mulig jeg får låne litt plass på en av drosje-sakene i Oslo, der det går ann å vaske og polere litt. ellers blir det nok håndvask i vinter, ikke noe sånn avfettings-greier, da det tar livet av alt som er av voks etterhvert. Jeg har veldig god erfaring med sonax sin flytende hardwax fra tidligere, men er ikke sikker på om liquid wax holder like bra. Det finner jeg jo ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SHR Posted August 2, 2004 Share Posted August 2, 2004 Jeg blir alltid plaget av fettmerker/skjolder når jeg har polert bilen. Det vises ganske godt på den sorte lakken. Spesielt i sollys. Jeg mener jeg er nøye med polieringen og skifter polerduk ofte, men likevel blir det ikke helt bra. Bruker Auto Glym. Ser at flere av dere foretrekker Sonax. Er denne like lett å arbeide med som Auto Glym? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 2, 2004 Share Posted August 2, 2004 Jeg blir alltid plaget av fettmerker/skjolder når jeg har polert bilen. Det vises ganske godt på den sorte lakken. Spesielt i sollys. Jeg mener jeg er nøye med polieringen og skifter polerduk ofte' date=' men likevel blir det ikke helt bra. Bruker Auto Glym. Ser at flere av dere foretrekker Sonax. Er denne like lett å arbeide med som Auto Glym?[/quote'] Bare hold den unna sollys (selv om det står at den kan brukes i sollys), så er sonax veldig enkelt å jobbe med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SHR Posted August 2, 2004 Share Posted August 2, 2004 Jeg blir alltid plaget av fettmerker/skjolder når jeg har polert bilen. Det vises ganske godt på den sorte lakken. Spesielt i sollys. Jeg mener jeg er nøye med polieringen og skifter polerduk ofte' date=' men likevel blir det ikke helt bra. Bruker Auto Glym. Ser at flere av dere foretrekker Sonax. Er denne like lett å arbeide med som Auto Glym?[/quote'] Bare hold den unna sollys (selv om det står at den kan brukes i sollys), så er sonax veldig enkelt å jobbe med. Jeg mente ikke at jeg polerte i sollys, men at fettmerkene fremkommer tydeligst i sollys etter poleringen. Har hørt om en microfiberklut som skal være fin til å fjerne disse merkene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 2, 2004 Share Posted August 2, 2004 Jeg blir alltid plaget av fettmerker/skjolder når jeg har polert bilen. Det vises ganske godt på den sorte lakken. Spesielt i sollys. Jeg mener jeg er nøye med polieringen og skifter polerduk ofte' date=' men likevel blir det ikke helt bra. Bruker Auto Glym. Ser at flere av dere foretrekker Sonax. Er denne like lett å arbeide med som Auto Glym?[/quote'] Bare hold den unna sollys (selv om det står at den kan brukes i sollys), så er sonax veldig enkelt å jobbe med. Jeg mente ikke at jeg polerte i sollys, men at fettmerkene fremkommer tydeligst i sollys etter poleringen. Har hørt om en microfiberklut som skal være fin til å fjerne disse merkene. Skjønte det, men bare hold sonaxen unna sollys mens du polerer, så er den lett å jobbe med. Det står at den kan brukes i sollys, men det funker veldig dårlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 2, 2004 Share Posted August 2, 2004 Har hørt om en microfiberklut som skal være fin til å fjerne disse merkene. Med microfiberklut er det mye lettere å få bort skjolder når man polerer bilen. Jeg kjøpte min på BilXtra og det er en vanlig Meguiars klut. Dog er jeg litt skeptisk til sømmen rundt kluten. Innbiller meg at denne kan lage riper så jeg passer på å ikke gni den inn i lakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted August 2, 2004 Share Posted August 2, 2004 Jeg hadde samme problemet som deg SHR, helt til jeg kjøpte Meguiars microfiberklut. Kosta meg en hundrings, men er verdt vært eneste øre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SHR Posted August 3, 2004 Share Posted August 3, 2004 Jeg har jo som nevnt sverget til Auto Glym sine produkter. Ser på denne testen http://www.bilpleieguiden.no/tester/bilpolish.pdf at de kommer heller dårlig ut når det gjelder Super Resin Polish, mens Hagmans vinner. Har dere noen erfaring med Meguiars polish-produkter? Finner forresten ikke den Meguiars microfberkluten. Finner kun Ultimate Wipe Detailing Cloth - Poleringsklut i 100% bomull. Det er kanskje betimelig at jeg bytter til noe annet enn Auto Glym..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 3, 2004 Share Posted August 3, 2004 Jeg har jo som nevnt sverget til Auto Glym sine produkter. Ser på denne testen http://www.bilpleieguiden.no/tester/bilpolish.pdf at de kommer heller dårlig ut når det gjelder Super Resin Polish' date=' mens Hagmans vinner. Har dere noen erfaring med Meguiars polish-produkter? Finner forresten ikke den Meguiars microfberkluten. Finner kun Ultimate Wipe Detailing Cloth - Poleringsklut i 100% bomull. Det er kanskje betimelig at jeg bytter til noe annet enn Auto Glym..?[/quote'] Sånne tester er det massevis av, og de konkluderer aldri likt. I flere tester har sonax sin flytende hardwax vært best i test, men det er et gammelt produkt, og det har kommet et annet i tillegg. Uansett er det bedre å polere med det dårligste midlet man finner enn å ikke polere i det hele tatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts