FrodeS Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Nå har jeg vært to ganger hos billakkspesialisten, og lagt igjen nesten en høvding i billakk der. Første gangen fant de ut hvilken jeg skulle ha, og plukket noe fra hylla. Det var helbom. Deretter var jeg og hentet litt til, 1 boks med 172 og 2 bokser med 176. Den med 172 ble spesialblandet etter at vi hadde funnet ut hvilken jeg skulle ha. Nå, kvelden før avreise til landstreff har jeg en liten sak som jeg prøver å få ferdig, og så viser det seg at denne også er for mørk. Ikke like ille som den første, men altfor mørk. Jeg har hatt MYE jobb med å flekke panseret mitt, men det ble skikkelig ille. Grunnen er at fargen er for mørk, så flekkene syns for godt. Utover det har jeg greid å få det ganske så bra. Jeg trodde grunnen var at det er så vanskelig å få fargen rett når man flekker med metallic, men det er jo tydelig at fargen er for mørk. Hva burde jeg gjøre overfor billakkspesialisten? Jeg har brukt flerfoldige kvelder på å få det panseret bra, men pga. demmes lakk er det nå håpløst. Jeg må i beste fall gjøre alt på nytt, noe som neppe blir bra. og deretter, hvor får man tak i RIKTIG lakk ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest CLK 230 Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Dersom ting ikke ordner seg for deg så kan jeg være behjelpelig med å få hele panseret lakkert. har en barndoms venn som jobber som lakkerer på Helsfyr. kan ordne deg god pris. Dersom du har mye hakk og steinsprut på panseret så er det omtrent umulig å få det bra. Personlig ville jeg ha levet bilen å fått lakkert panseret. Trenger ikke å koste så mye mer enn det du allerede har betalt for lakken din hittil, selv om det er for sent nå. Anyway, ønsker deg lykke til og dersom du finner ut at skal lakkere panseret så gi meg beskjed så skal jeg sjekke opp hva jeg kan få til i pris for deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Anyway' date=' ønsker deg lykke til og dersom du finner ut at skal lakkere panseret så gi meg beskjed så skal jeg sjekke opp hva jeg kan få til i pris for deg.[/quote'] Takk takk! Vi får se på den her litt senere. Jeg har heldigvis fått stoppet rusten, men det ser jo ikke ut. Ikke noe hyggelig å kjøre rundt med, men. Jeg har ikke brukt 1000,- på lakk til panseret, det er også til fangerpølsene og litt annet småtteri. Det jeg syns er så surt, er at man betaler såpass for en tjeneste, og de gjør den dårlig... Bonusfrust : Det jeg rakk å polere før maskina kortsluttet er selvsagt skjoldete og jævlig... Jaja... Den er fin på den andre siden, da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bengt E Jacobsen Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Hei. Grunnen til at lakken er for mørk er at nesten alle lakk koder er nyansert i flere sjikt, koden kan være 123 (1) (2) (3). Der 1 er lysest og 3 er mørkest. Det som er dumt er at nyansene ikke er oppgitt på kode skiltet på bilen, men bare på lakkbladet som er hos lakkverkstedet. Og de vet jo ikke hvilken nyanse som er brukt på bilen din. Dette er et typisk problem som alle lakkerere sliter med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Hei. Grunnen til at lakken er for mørk er at nesten alle lakk koder er nyansert i flere sjikt' date=' koden kan være 123 (1) (2) (3). Der 1 er lysest og 3 er mørkest. Det som er dumt er at nyansene ikke er oppgitt på kode skiltet på bilen, men bare på lakkbladet som er hos lakkverkstedet. Og de vet jo ikke hvilken nyanse som er brukt på bilen din. Dette er et typisk problem som alle lakkerere sliter med.[/quote'] Altså... først legger de en maskin på lakken, som senere kobles til PCen. Den forteller at dette er MB 172. Deretter finner man fram MB 172 i fargekartet, som , som du helt korrekt sier, viser tre forskjellige nyanser. Disse tre tas med ut, og sammenliknes mot lakken. To av disse var tydelig feil, den siste var match. Det ble så bestilt boks med den fargen... og den er FEIL!!! ...og jeg har hatt forbannet mye jobb med å prøve å få det panseret fint, og nå ser det ut som det har meslinger. Å ta det en gang til kan jeg nok bare glemme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bengt E Jacobsen Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Dette er jo j.... trist. Det må jo helt klart være feil i blandingsforholdet deres.Gå tilbake til firmaet å krev en ny lakkboks, forklar de problemet og vis bilen. Dette er ikke holdbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Dette er jo j.... trist. Det må jo helt klart være feil i blandingsforholdet deres.Gå tilbake til firmaet å krev en ny lakkboks' date=' forklar de problemet og vis bilen. Dette er ikke holdbart.[/quote'] Ny lakkboks burde være det minste. Det kjipe er at panseret mitt, som jeg har hatt utallige timers jobb med, ser helt jævlig ut. Det hadde ikke blitt strøkent heller, men det er i stor grad fargenyansen som gjør at det blir feil. Det blir nok lakket opp, når bare jeg biter i det sure eplet og betaler prisen det koster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Frank Osland Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Etter det eg forstår så har du flikket med pensel, og da vil det ikkje bli samme farge som med sprøyting. Når eg flikker på min svarte, 199, merce med originale flikklakken som fulgte med bilen så blir den mykje mørkere enn den sprøyta originallakken. Sånn tror eg at det er. Men folk har jo tatt feil før. Hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tin Nguyen Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Etter det eg forstår så har du flikket med pensel' date=' og da vil det ikkje bli samme farge som med sprøyting. Når eg flikker på min svarte, 199, merce med originale flikklakken som fulgte med bilen så blir den mykje mørkere enn den sprøyta originallakken. Sånn tror eg at det er. Men folk har jo tatt feil før. Hehe[/quote'] Jeg har 199 lakk på min, og har opplevd det samme, riktignok med pensel og lakk fra Duplo-sprayboks. Det var jeg fant ut ar det var 4 meget forskjellige nyanser av 199 ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Etter det eg forstår så har du flikket med pensel' date=' og da vil det ikkje bli samme farge som med sprøyting. Når eg flikker på min svarte, 199, merce med originale flikklakken som fulgte med bilen så blir den mykje mørkere enn den sprøyta originallakken. Sånn tror eg at det er. Men folk har jo tatt feil før. Hehe[/quote'] Jeg har 199 lakk på min, og har opplevd det samme, riktignok med pensel og lakk fra Duplo-sprayboks. Det var jeg fant ut ar det var 4 meget forskjellige nyanser av 199 ... Jo, men her ble det jo faktisk funnet fram rett nyanse, men fortsatt blandet feil... grr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest E320 CDI Posted August 23, 2005 Share Posted August 23, 2005 Sorry å måtte skuffe deg, men du kan nok ikke skylde på billakkereren i dette tilfellet. Når biler blir produsert blir de lakkert med hver sin farge, det blir ikke produsert 500 blå, 500 svarte og 500 sølv. Bilene blir sprøytet etter som bestillingene kommer inn. dvs. at det kan være en bil med en annen farge som har vært lakkert før din. Dysene hos fabrikken blir ikke veldig godt rengjort så det kan ligge igjen farge fra forrige bil som blandes med din bil. Det er derfor det finnes mange nyanser av en farge på PC'en til en lakkerer. En annen ting du bør tenke over er om bilen din har vært lakkert før. Andre ting som har en viktig faktor når bilen blir sprøytet er sprøytevinkel, avstand, trykk osv. alt dette påvirker fargen. Selv om du får en boks som er blandet helt lik den fargen du har på bilen din, skal du være ganske god om du greier å få den lik på bilen. Dyser på sprøybokser har en mye dårligere oppløsning enn en profesjonell lakksprøyte. Hva slags grunning og fyller har du brukt? (Hvis du har fjernet rust?) Og til slutt, hva slags klarlakk er det blitt brukt oppå? En sprøyboks klarlakk greier ikke å gjengi den glansen som en skikkelig klarlakk har, den vil derfor heller ikke greie å reflektere pigmentene i lakken din på en riktig måte. Spør du meg så syns jeg det var en dårlig ide å flekke på noe så stort som et panser, spraybokser og slike ting burde man kun bruke nederst på hjulbuer, kanaler og innvendige ting. Gå heller til en billakkerer, ja, det koster en del mer, men bilen blir mye penere og dette får du igjen for når du selger bilen. Håper det var til hjelp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest hensin Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Før du klager på fargen i boksen... MÅ du være sikker på at du bruker riktig sprøyte, rett lufttrykk, at kompressoren og manometer leverer nok liter luft-(ca350 l.min v.2kg.) og at du har riktig sprøyteteknikk.. (Er ca fire års utdanning før du kan kalle deg billakkerer.) Alle disse faktorene spiller inn på fargen du får på bilen... Billakk er nemlig ikke det samme som maling, den er utviklet spesielt for sprøyting av fagfolk med profft verktøy.. derfor blir sprayboksfarger også bare bortimot bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Før du klager på fargen i boksen... MÅ du være sikker på at du bruker riktig sprøyte' date=' rett lufttrykk, at kompressoren og manometer leverer nok liter luft-(ca350 l.min v.2kg.) og at du har riktig sprøyteteknikk.. (Er ca fire års utdanning før du kan kalle deg billakkerer.) Alle disse faktorene spiller inn på fargen du får på bilen... Billakk er nemlig ikke det samme som maling, den er utviklet spesielt for sprøyting av fagfolk med profft verktøy.. derfor blir sprayboksfarger også bare bortimot bra.[/quote'] Vi snakker spraybokser ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Før du klager på fargen i boksen... MÅ du være sikker på at du bruker riktig sprøyte' date=' rett lufttrykk, at kompressoren og manometer leverer nok liter luft-(ca350 l.min v.2kg.) og at du har riktig sprøyteteknikk.. (Er ca fire års utdanning før du kan kalle deg billakkerer.) Alle disse faktorene spiller inn på fargen du får på bilen... Billakk er nemlig ikke det samme som maling, den er utviklet spesielt for sprøyting av fagfolk med profft verktøy.. derfor blir sprayboksfarger også bare bortimot bra.[/quote'] Vi snakker spraybokser ... *Ler så jeg rister!* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.