Carpentero Posted May 7 Posted May 7 Heisann! Har fått en knirkelyd i rattet ved venstresving. Høres ut som en gammel usmurt låvedør. Har prøvd å lokalisere feilen, men finner ikke ut av det.. Noen tips å hente her? Quote
Sven Håkon Posted May 8 Posted May 8 Litt avhengig av om lyden kommer nær rattet eller lenger nede; Det kan være tørre kontaktringer mellom ratt og rattstamme. Dette er noen runde skiver med fjærete "børster" som står mot, som kan tørke ut og få litt for mye motstand. Dette kan føre til knirk. En annen mulighet er gjennomføringen i torpedoveggen, hvor gummien også kan tørke ut. Quote
Carpentero Posted May 8 Author Posted May 8 6 hours ago, Sven Håkon said: Litt avhengig av om lyden kommer nær rattet eller lenger nede; Det kan være tørre kontaktringer mellom ratt og rattstamme. Dette er noen runde skiver med fjærete "børster" som står mot, som kan tørke ut og få litt for mye motstand. Dette kan føre til knirk. En annen mulighet er gjennomføringen i torpedoveggen, hvor gummien også kan tørke ut. Takk for tips! Lyden høres utenfra også. Så vil sette en femmer på gjennomføring i torpedoveggen i så fall. Er dette en enkel jobb å fikse for en hobbymekaniker med hovederfaring med eldre Land Rovere? Quote
Sven Håkon Posted May 9 Posted May 9 Hvis lyden høres fra utsiden også, så åpner jo mulighetene seg til styrestag og denslags i tillegg - med mindre du hører at den ikke er "grov" nok for sånt? Jeg ville ha armert meg med en boks WD40 eller silikonspray og sprayet lett på mistenkte syndere for å se om det hjelper - antakelig ingen permanent løsning, men det kan hjelpe til for å finne ut hvor det kommer fra. Når det gjelder gjennomføringen i torpedoveggen er jeg usikker på om den er synlig fra motorrommet på disse bilene. Hvis ikke må du kikke oppunder dashbordet og se om du kommer til fra innsiden. Quote
Carpentero Posted May 10 Author Posted May 10 18 hours ago, Sven Håkon said: Hvis lyden høres fra utsiden også, så åpner jo mulighetene seg til styrestag og denslags i tillegg - med mindre du hører at den ikke er "grov" nok for sånt? Jeg ville ha armert meg med en boks WD40 eller silikonspray og sprayet lett på mistenkte syndere for å se om det hjelper - antakelig ingen permanent løsning, men det kan hjelpe til for å finne ut hvor det kommer fra. Når det gjelder gjennomføringen i torpedoveggen er jeg usikker på om den er synlig fra motorrommet på disse bilene. Hvis ikke må du kikke oppunder dashbordet og se om du kommer til fra innsiden. Takk! Har kommet fram til å legge meg i fotbrønnen med wd40 og se hva jeg får til! Endeledd og bærekuler er byttet ut ila siste halvår, så har delvis utelukket dem.. 1 Quote
Recommended Posts