Guest Eivind Soltvedt Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Lurer på om lageret på mellomakselen på bilen min er gåent, når jeg skifta eksos her for ett par uker siden la jeg merke til at det er mye "slakk" i lageret. (sitter omtrent midt på mellomakselen) Har også vibrering rundt 80 og oppover i bilen. Likedan uansett om sommerdekk eller vinterdekk er montert! Noen erfaringer med dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Noen erfaringer med dette?Levetid 15år/300-350k er min erfaring fra 123 og 124. Er gummien så råtten at du faktisk kjenner det med hendene er det på tide å bytte skiten. 3-400,- tilsammen for lager og oppheng hos Autohuset mener jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Lageret ligger i et slags gummioppheng. Jeg byttet lager og gummi på ca 230'km og da så det helt fint ut..... Tips om du vil prøve å bli kvitt uballanse i mellomaksel: Skru på ei eller flere slangeklemmer. Sett skruhodene i samme posisjon i forhold til hverandre (som vekter på et hjul). Test, flytt slangeklemme(ene), test, flytt ... osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Tror nok at mellomakselen er helt i balanse..Dersom lageret/gummiopphenget er dårlig vil jo det skape vibrasjoner uansett!? Bilen har gått 300K etter speedometer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Tror nok at mellomakselen er helt i balanse..Dersom lageret/gummiopphenget er dårlig vil jo det skape vibrasjoner uansett!?JA. Bytt opphenget før du tenker mer på akselen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 400,- for febi hos autodeler (bilxtra) her på kongsvinger..Har litt rabatter gjennom jobben! Kjøpes og skiftes før sommerferien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Tips om du vil prøve å bli kvitt uballanse i mellomaksel: Skru på ei eller flere slangeklemmer. Sett skruhodene i samme posisjon i forhold til hverandre (som vekter på et hjul). Test' date=' flytt slangeklemme(ene), test, flytt ... osv.[/quote'] Hmmm... ikj dumt! Av og til glitrer du til med noen geniale løsninger!Dette må prøves! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erikt Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Hei ! vil først takke deg for tipset om autoteile i bergen, angående håndtak til min w 124, der var prisen kr 617 inkl moms mens auto trio skulle ha 1100 plus moms, når det gjelder vibrasjoner så er det kun to ting som gjelder, sende hele akselen til kardangakselservice i oslo se kardang.no for overhaling, dette kan ikke gjøres på ett bilverksted pga balanseringsutstyr, som kreves til slik jobb eller en brukt av god kvalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Greia er at jeg har nok ikke ubalanse, da ville nok vibrasjonen vært der ved lave hastigheter også! Er garantert utslitt lager som er greia! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Hvordan skifter man mellomaksellageret ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Genialt at du skulle spørre om det Thomas..!!.. Min bil er gått 280K og mellomaksellageret var helt ferdig, manglet store deler av gummien.... Helt utrolig at det ikke har vibrert/ristet mer i bilen, for jeg kan bevege akslingen over 1 cm inni lageret... Jeg sitter med et nytt lager (kjøpt på e-bay i fra USA) og en mellomaksel på gulvet, hvordan deles denne..?? Anyone..??... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Will Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Jeg sitter med et nytt lager (kjøpt på e-bay i fra USA) og en mellomaksel på gulvet, hvordan deles denne..?? Skru av den store mutteren med mansjetten på. Dra mellomakselen fra hverandre. Pass på at "overettmerkene" er godt synlige før du drar den fra hverandre. Hvis ikke, lag noen selv slik at du får den sammen på samme plass. Du trenger avdrager for å dra av lageret, og en rørstuss el. med litt større innerdiameter enn lageret for å slå det nye på plass igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Glimrende..!! takker for info..!!.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 123 Coupéen har 3 - leddet mellomaksel, og dermed 2 like lager og oppheng. Gikk greit å ta ned. Tok bakerste 2 delene ned først og delte de i skrustikka. Deretter tok jeg den første delen, hvor det fremste opphenget satt fast i. Sikkert på at det som var igjen av gummien må ha vært fra -78... Rimelig morkent ja.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts