Jump to content

280TE - AMG Replika


_s_y_v_e_r_s_e_n_

Recommended Posts

Se der ja, gratulerer :D hvor fant du denne da?

 

Flere bilder...

 

Takk takk! Fant den i Moelv. Flere bilder kommer :-)

 

M110 er i mine øyne rasende festlig i en slik bil! Kammer og slikt i orden?

 

Hvordan er bilens generelle stand?

 

M110 er noe av det råeste jeg vet om. Lyden av disse rekkesekserene er bare helt vannvittig!

 

Ta på deg headsettet å skru opp lyden til denne videoen på youtube

 

 

Jeg tengte å bytte ut ventildekselet, så skal ta en nermere titt da. Samt en kompresjonstest

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hoioioi! Og så med ABS da! Gratulerer med nyervervelsen! Håper du får fulgt opp med flere bilder..

 

Takk takk! Ja så sannerlig, ABS skal bli moro å prøve om det fungerer som det skal. Kommer flere bilder etterhvert. Har ikke mer en rukket å satt den inn i garasjen.

 

Grattis med nytt prosjekt  :) rekke-sekser er tingen  :thumbleft:

 

Takk! Enig, det er så utrolig digg

 

Gratulerer med ny bil da Syver. Du fannt den til slutt  :D  :D

 

Takk for det Jahov! Det er ikke så lett å finne 280TE for tiden, så en er nødt for å gå litt ned på krav som utstyr osv. Den har dog noe.

 

SA Code

052A CLOTH GALAXI BLUE

420 4-speed automatic transmission with tempomat

466  central locking system

470 anti-lock braking system (ABS)

511 radio MB Exquisit (Panasonic)

531 automatic antenna

541 double roller blind used as luggage and passenger guard

584 electric window lifters (front and rear doors)

591 WD Green Glass All-Rnd HTD, Rear Wind,ESG

640  15-hole light alloy rims

724 cargo anchorage

735 ASTRAL SILVER METALLIC

843 RUBBER MATS ON FRONT FLOOR, LEFT AND RIGHT

570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)

Link to comment
Share on other sites

Ble litt dårlige bilder i kveld, men skal prøve å ta noen bedre. Kan vel tenkes det blir flere bilder  :lol:

 

yBY4.jpg

hAWYB.jpg

IxmyJ.jpg

 

Rattet skal byttes ut mot et orginalt. Om noen sitter på et trepanel i zebrano, så gi gjerne et pip  :D

 

P5c43.jpg

 

Trenger også et ryggpanel på venstre framsete i blått. Det som sitter der nå er sort.

 

579sA.jpg

 

Seterygg med 3 stk nakkestøtter med delt bakseterygg er også ikke dumt om noen har.

 

5rkpc.jpg

 

Qrg1A.jpg

UaVBn.jpg

 

qfPur.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fin bil og motor  :D

 

Lenge hatt lyst på m110 nå Harald  8) Bilen er en helt greit brugsbil med forbedringspotensiale.

 

Hadde sansen for det derre klistermerke! Er det plysjstoff i bagasjerommet jeg ser? Sansen for blått stoffinteriør! (Har jo det selv..)

 

Synes klistremerke var fint selv, så tengte jeg skulle la det stå  :D

Ja, det er finvevd tepper i den. Ofte det i 123 med m110 og OM617A. Du har kanskje det i din 230TE også? Man kunne jo bestille det uansett motoralternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har fått tak på en nakkerygg med 3 nakkeputer som jeg tengte å pusle med litt innemellom  :)

 

DXbo.jpg

 

Hax6I.jpg

 

Jeg har fjernet stoppknappen for disse nakkeputene. Hvorfor er den egentlig der?

 

Litt jobb å få tilbake trekket også  :?

 

Pyg38.jpg

 

Alt ligger til rette når trekket er av, spor i den myke formstøpte skumgummien med hull til nakkeputene etc. Datoen når det er montert står også stemplet inn i skumgummien til og med  :) (glemte å ta bilde av det)

 

Bak skimses det andre prosjektet, som kanskje er ferdig om 10 år :lol:

 

ISgk9.jpg

 

M97e.jpg

 

Hvorfor er den ene mindre?

 

UJet.jpg

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Syver, nå kjenner du sikkert mye bedre til W123 enn det jeg gjør. Men for meg er det noe som ikke helt stemmer med interiøret. Dørsidene og teppene i bagasjerommet tyder etter min mening på at bilen har vært levert med velour-interiør. En artig detalj på bilen er at den sikkert aldri har vært varebil. Kjennetegnet på dette er at "reservehjuldekselet" er flatt på toppen. Tipper reservehjulet har dim 195/70x14. Bilene som ble tatt inn som varebiler hadde som regel monsterdimensjonen 185x15, og reservehjulsdekselet hadde da rund form på toppen for å få plass til dette. Mener å huske at det kun var 300TDT som  fikk beholde "normal" dekkdimensjon ved varebilimport.

Link to comment
Share on other sites

Syver, nå kjenner du sikkert mye bedre til W123 enn det jeg gjør. Men for meg er det noe som ikke helt stemmer med interiøret. Dørsidene og teppene i bagasjerommet tyder etter min mening på at bilen har vært levert med velour-interiør. En artig detalj på bilen er at den sikkert aldri har vært varebil. Kjennetegnet på dette er at "reservehjuldekselet" er flatt på toppen. Tipper reservehjulet har dim 195/70x14. Bilene som ble tatt inn som varebiler hadde som regel monsterdimensjonen 185x15, og reservehjulsdekselet hadde da rund form på toppen for å få plass til dette. Mener å huske at det kun var 300TDT som  fikk beholde "normal" dekkdimensjon ved varebilimport.

 

Hei Ingvar! Hyggerlig!

 

Jeg håpet også i det lengste at bilen orginalt var levert med velour interiør, men ifølge SA kodene, så er det vanlig stoff. Det står videre at den er levert med 15" felger. Men som du er inne på, det er jo feil lokk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar av meg "hatten" for deg Syver!! Jeg har aldri sett maken til entusiasme rundt en Mercedes modell før! Du har jo et gjennomgangs tema rundt alt i fra garasjen, bilene, delene, MB litteraturen og bildene til og med!!! :shock: :D :D :D

 

Nå har jeg ikke fått lest absolutt alt i denne MEGA tråden, men det skal jeg kose meg med fremover  :D :thumbright:

 

Jeg synes du tar veldig fine bilder underveis, og det er så flott og se! Bruker du speilrefleks kamera?

 

Bare helt rå den 280TE'n du har fått tak på :D :D :D :D Den blir nok et vakkert smykke når du får begynt på den tenker jeg  :)

 

Nå er jeg klar for og komme litt videre på min s123 også  :D Jeg kommer stadig innom tråden din for og hente inspirasjon og "fylle batteriene" når de er halvfulle  :lol: Hold oss oppdatert Syver!   

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da har vi fått gjort litt mer  :)

 

Slet litt med første setet, men gikk bedre med riktig verktøy på seterygg nr to.

Skruene sitter med locktite orginalt.

 

ZWqNT.jpg

 

Fikk ikke fatt på like skruer, men tror ikke jeg skal ta fra hverandre den seteryggen en gang til, så det ble unbrako.

 

ycsmQ.jpg

 

Jeg nevndte lenger opp her at jeg hadde fjernet disse som låser fast nakkestøttene, dem ser slik ut. (Hvorfor er dem der?)

 

oFspj.jpg

 

Seteryggen på bilen er produsert 16.12.83  :)

 

Yzd86.jpg

 

Slik ser det ut inni (traktene ikke påmontert når bildet er tatt. Ligger nede til høyre i seteryggen)

 

bf3j9.jpg

 

Sånn ser det ut. Veldig mye jobb for en ekstra utstyrskode  :D (Noen som husker nr forresten?)

 

dS9s.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny bil, Syver!

 

280TE er en av de absolutte toppmodellene innen w123-serien, og gode eksemplarer er ikke lenger hverdagskost. Man er vel ikke lenger i posisjon til å velge utstyr og fargekombinasjoner, og tilstanden på interiør og rustsituasjonen blir viktigere.

 

Ser imidlertid at det reises noen spørsmål rundt bilen og utstyrskoder. Jeg har derfor noen presiseringer:

 

- Når det gjelder varebilene, var det kun 300TDT som kunne bruktimporteres og bygges om til varebil. 300TDT trengte hverken annen bakakselutveksling, fjærer, 15" felger eller større bremseservo. De øvrige stasjonsvognene kunne ikke bygges om til vare, men måtte imidlertid ha disse spesifikasjonene originallevert fra fabrikk. Imidlertid ble det gjort mange feil fra Biltilsynet rundt reglene her på 80-tallet, og mange vanlige stasjonsvogner ble bygget om og fortollet som varebiler. Særlig mange tilfeller av dette fant sted på Hønefoss, og derfor ble mange "varebiler" registrert på JU-skilter. Imidlertid ble Statens Vegvesen og tollvesenet etter hvert gjort kjent med at DB ikke godkjente disse ombyggingene, og dette utløste mange tollsaker med uheldige konsekvenser for dem som hadde gjort dette til et levebrød. Varebil-utgaven er langt på vei et særnorsk fenomen, og dette har resultert i at svært mange S123 har funnet veien til Norge da dette var en svært gunstig måte å anskaffe seg en ny Mercedes-Benz på.

 

Når det gjelder Syver sin 280TE, så er dette en ordinær stasjonsvogn. Kode 640 avslører at bilen er levert med Barock-felger type 15 hulls og ikke 15". Denne bilen skal ha 14x6", og dette bekreftes av den flate toppen på dekselet over reservehjulet. Liten bremseservo er et annet sikkert tegn. Bilen skulle også hatt egen typebetegnelse i datakortet dersom dette dreide seg om en tidligere varebil.

 

Det er også spekulasjoner om bilen skulle hatt velour-innredning grunnet teppene i bilen. Denne bilen er en serie 3 (produsert etter september 1982), og samtlige coupèer, 280E og 280TE og 300TDT hadde velourtepper uavhengig av innredningen forøvrig. På øvrige modeller kun sammen med velour-innredning. 280TE skal også ha zebrano-trepaneler til og med askebegeret. Zebrano rundt gearvelgeren var fortsatt kun forbeholdt coupe-modellene.

 

Håper dette kan være informativt.

 

Mvh Stein Christian

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny bil, Syver!

 

280TE er en av de absolutte toppmodellene innen w123-serien, og gode eksemplarer er ikke lenger hverdagskost. Man er vel ikke lenger i posisjon til å velge utstyr og fargekombinasjoner, og tilstanden på interiør og rustsituasjonen blir viktigere.

 

Ser imidlertid at det reises noen spørsmål rundt bilen og utstyrskoder. Jeg har derfor noen presiseringer:

 

- Når det gjelder varebilene, var det kun 300TDT som kunne bruktimporteres og bygges om til varebil. 300TDT trengte hverken annen bakakselutveksling, fjærer, 15" felger eller større bremseservo. De øvrige stasjonsvognene kunne ikke bygges om til vare, men måtte imidlertid ha disse spesifikasjonene originallevert fra fabrikk. Imidlertid ble det gjort mange feil fra Biltilsynet rundt reglene her på 80-tallet, og mange vanlige stasjonsvogner ble bygget om og fortollet som varebiler. Særlig mange tilfeller av dette fant sted på Hønefoss, og derfor ble mange "varebiler" registrert på JU-skilter. Imidlertid ble Statens Vegvesen og tollvesenet etter hvert gjort kjent med at DB ikke godkjente disse ombyggingene, og dette utløste mange tollsaker med uheldige konsekvenser for dem som hadde gjort dette til et levebrød. Varebil-utgaven er langt på vei et særnorsk fenomen, og dette har resultert i at svært mange S123 har funnet veien til Norge da dette var en svært gunstig måte å anskaffe seg en ny Mercedes-Benz på.

 

Når det gjelder Syver sin 280TE, så er dette en ordinær stasjonsvogn. Kode 640 avslører at bilen er levert med Barock-felger type 15 hulls og ikke 15". Denne bilen skal ha 14x6", og dette bekreftes av den flate toppen på dekselet over reservehjulet. Liten bremseservo er et annet sikkert tegn. Bilen skulle også hatt egen typebetegnelse i datakortet dersom dette dreide seg om en tidligere varebil.

 

Det er også spekulasjoner om bilen skulle hatt velour-innredning grunnet teppene i bilen. Denne bilen er en serie 3 (produsert etter september 1982), og samtlige coupèer, 280E og 280TE og 300TDT hadde velourtepper uavhengig av innredningen forøvrig. På øvrige modeller kun sammen med velour-innredning. 280TE skal også ha zebrano-trepaneler til og med askebegeret. Zebrano rundt gearvelgeren var fortsatt kun forbeholdt coupe-modellene.

 

Håper dette kan være informativt.

 

Mvh Stein Christian

 

Hei Stein Christian!  :D

 

Tusen hjertlig takk for oppklaringen! Jeg har også en annen T-model, der hvor det kom frem da jeg kjøpte bilen at den var levert som varebil. Den har et høyt reservehjulsdeksel også. (Kan jo sende deg vin). Jasså, skal det være orginalt 14 barock felger på denne 280TEn. Det er litt gøy, for det er det som står på nå. Mon tro dem har vært med bilen fra dag en.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var å hentet en ny bakstilling i dag  :)  Den er sandblåst og pulverlakkert. Trenger en runde til før den er bra.

 

EVBev.jpg

 

TZDWv.jpg

 

2jvM.jpg

 

sl89U.jpg

 

Ellers er det ikke store aktiviteten. Har byttet til orange blink på 280n da.

 

Tgz6F.jpg

 

Fikk en del bilblader av en kolega i høst. Og en god del er fra 80 tallet. Alltid gøy å finne annonser fra den tiden bilene mine var op to date.

 

FxBe.jpg

 

hLKS.jpg

 

Jeg fikk også tak på et gammelt klistremerke fra 1981 her om dagen  :D Noen som var der?

 

7RJQH.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har et prosjekt gående sammen med et annet medlem. Vi skal forsøke oss på gulchrommede HELLA reflektorer.

Vi hadde BOSCH reflektorer også, men disse er bedrøvlig å demontere. Ser ut som dårlig kvalitet i forhold til Hella også.

 

Fikk beskjed om å pusse av nikkelen før chrom skal på. Tungvindt, trodde dem fikk av dette på en lettere måte.

Alt annet jeg har levert til chromming har vært bart metall før, så jeg tengte ikke så mye på det. Mener å ha hørt

dem dypper dette i andre kar for oppløsning av nikkelet.

 

Ser det ligger i gal rekkefølge her, men pusser først med 320, så 400 og til slutt 1000 papir.

 

hBjrA.jpg

 

Under nikkelen er det et grønt belegg/grunning. Her er nikkel helt av, og helt ned til bart metall

 

fb8vF.jpg

 

lc4yR.jpg

 

Prøve å få av den grønne grunningen med malingsfjerner.

 

O4udY.jpg

 

019-mercedes-benz-w123-tuner-tuning-230-280-se-achtzylindern.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...