Jump to content

Dårlige gjenger

Guest 500SL

Recommended Posts

Guest 500SL

Skrudde av det ene bakhjulet på SL'en idag, og fant ut at et par av boltene samt gjengene i godset var dårlige. Kan det gjøres noe med dette, eller må "senteret" byttes ut? Hva må da byttes?

På forhånd takk for tips...

Guest Trond Roald
Skrudde av det ene bakhjulet på SL'en idag' date=' og fant ut at et par av boltene samt gjengene i godset var dårlige. Kan det gjøres noe med dette, eller må "senteret" byttes ut? Hva må da byttes?

På forhånd takk for tips...[/quote']

du kan prøve å friske gjengene med gjengetapp.

vis ikke det holder, må du nok skifte navet(senteret) og hjullageret.

Guest eddie

nei! ikke friske opp gjenger med en gjengetapp,skift heller,bytte det ut,oppfriskinger av deler betyr og sette ut problemet til litt senere,dette har jeg god erfaring med!!!!

Den billige mekke måten: Få sveist litt inn litt i hullet, borr opp, deretter gjengetapp. Om du bare tar ytre eller indre delen av gjengene om gangen er det jo en fair sjangs for at bolten blir stående sånn ca beint.

Guest 500SL

Sjekket med autotrio idag, nytt nav koster ikke mer enn 1200 kr.

Men, må man ha spesialverktøy for å få dette av, noen som har gjort dette før? Er det mer som må byttes, han på a.trio mente ikke det....?

Guest Trond Roald
Sjekket med autotrio idag' date=' nytt nav koster ikke mer enn 1200 kr.

Men, må man ha spesialverktøy for å få dette av, noen som har gjort dette før? Er det mer som må byttes, han på a.trio mente ikke det....?[/quote']

hvis det er som 124-210 mm trenger du ingen spesial verktøy.

jeg ville ikke satt det nye navet på uten ett nytt hjullager samtidig.

pga at du må presse ut navet,og det er fort gjort at ytter lageret kommer med ved demontering.

Guest 500SL

Ny oppdatering,

Ser ikke ut som gjengene er så ille allikevel. Brukte en gjengetapp og "skjerpet" dem, og det virker som det ble bra.

Må kjøpe nye og "friske" bolter på hele hjulet, noen som vet hvor du får kjøpt disse typer bolter? (autotrio hadde ikke)

Det er til 8-hulls felgen og har et langt stykke fra hode og ned til kon for at de skal syntes helt ute i kanten av felgen.

Guest Trond Roald
Ny oppdatering' date='

Ser ikke ut som gjengene er så ille allikevel. Brukte en gjengetapp og "skjerpet" dem, og det virker som det ble bra.

Må kjøpe nye og "friske" bolter på hele hjulet, noen som vet hvor du får kjøpt disse typer bolter? (autotrio hadde ikke)

Det er til 8-hulls felgen og har et langt stykke fra hode og ned til kon for at de skal syntes helt ute i kanten av felgen.[/quote']

Foruten BOS har kansje www.Martins.no , www.bilgummilageret.no slik

bolt du trenger.

Guest 500SL

Takker for god hjelp! :P

Begynner å glede meg som en unge til å få bilen på veien nå!

Tre uker idag, så blir det cruising

Guest trbj

Tror kanskje jeg har et helt sett med boltene du trenger, - evt også låsebolter. Ta mål av lengden fra toppen av hodet inn til kon og derfra til bunn av gjengene.

Guest 500SL

Takker for det, men det har ordnet seg. Kjøpte låsebolter.

Men, disse boltene er jo spesielle med lange hoder for at de skal syntes ute i felgen. Låsebolten er jo ikke slik, og det blir da et hull uten synlig bolt. Finnes det noen slags kopp å sette over låsebolten for å kompensere for dette ?

Guest trbj

Tror ikke det, - de låseboltene jeg har er også mye kortere enn de øvrige hjulboltene, - dvs. de har ikke forlengelsen ut til overflaten av felgen. når ser vi deg på Lørenskog med skilt?

Guest 500SL

Fra tirsdag 14 juni 8) (håper jeg...)

Nå har jeg bestilt Artec Me i 8,5 og 10X18 også, så da blir det litt bredere look.... (prøvde 11 toms felg bak her om dagen, det var litt drøyt...)

Full service skal taes hos Star til uken.

Er redd det blir litt cruising den første tiden, får vel prøve å stille opp på en klubbkveld også....

Sommerferien blir biltur ned til Provence

Guest Palmo123
Skrudde av det ene bakhjulet på SL'en idag' date=' og fant ut at et par av boltene samt gjengene i godset var dårlige. Kan det gjøres noe med dette, eller må "senteret" byttes ut? Hva må da byttes?

På forhånd takk for tips...[/quote'] Du kan høre med et verksted om de har et løsgjengesett, der du borer opp hullet og lager nye gjenger og skrur i nye løse gjenger med den dim. som du trenger. Dette settet heter Heilcoil. Dette kan også gjøres med pluggjenger som er ødelagte i f. eks. alu.topper. Har god erfaring med dette, gjengene blir bedre enn de som var fra før. F.eks. Disse har det: http://www.sverrekahrsracing.no og http://www.kartro.no/DOK/omk.html Her kan du lese om Helicoil: http://www.kartro.no/DOK2/ProdKat2005.pdf side 95. Håper du får det til. :D

Guest Persjan

sl500...

Vet du størrelsen på boltene? Jeg har helicoil-settet, men har bare for 8 mm, 3/8 UNC og plugggjenger som jeg tror er 1/2 UNF..