Erik560 Posted September 2 Share Posted September 2 Hei, i helgen slo check engine lyset seg på, på tur opp gjennom trange daler på vestlandet. Temperatur og oljetrykk var ok. Etterhvert ble tomgangen røffere, og motor stoppet når gasspedalen ble sluppet. Tidligere i vår blokkerte jeg EGR ventilen, er usikker på om det kan være en medvirkende årsak? Noen som har tips om hvor jeg skal starte feilsøking? Mvh Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted September 8 Share Posted September 8 Ingen anelse, men siden den stopper når du slipper gassen, tenker jeg vacuum lekkasje eller en tomgangsregulator, om det er en slik på dissa. Nå er vel de fleste som er riktig gode på detta gått av med pensjon, så var det meg, ville jeg like greit forsøkt å finne alt jeg kunne om systemet og lest meg opp. Kan ikke tenke meg at egr skal være grunnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted September 9 Share Posted September 9 Hmm. Spennende. Jeg hadde liknende symptomer på min SL. Jeg har ikke check engine lys. Da var toppakningen røken mot en sylinder, og den brant nesten like mye vann som bensin. Kanskje ta ut pluggene å se om de er like? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik560 Posted September 9 Author Share Posted September 9 Har lest av kode 12 på OBD1, som skal være crankshaft sensor/rpm sensor. Kan være den. har også merket meg at den har begynt å bruke litt vann, så kanskje toppakningene må byttes også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted September 9 Share Posted September 9 (edited) Du kan ta en trykktest av kjølesystemet. Da vil du se hvilken side det eventuelt lekker. Så slipper du å ta begge. Min gurglet i seg 3liter på 15mil, så der var det ingen tvil. Trykktesten var litt vanskelig å stabilisere, men jeg fylte en sylinder med tre cm vann. Bytt sensor først da. De er vel billige. Og lek litt med startgass for å se om du finner en vakumlekkasje. De kan være vanskelige Edited September 9 by Stian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik560 Posted September 9 Author Share Posted September 9 Startgass var en god ide. Skal se hva jeg får gjort til helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted September 10 Share Posted September 10 15 hours ago, Erik560 said: Startgass var en god ide. Skal se hva jeg får gjort til helgen. Husk lufting, brannslokking og verneutstyr. Det smeller fort, høyt og plutselig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik560 Posted September 10 Author Share Posted September 10 Will do Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts