Jump to content

Knatre/raklelyd i dynamoområdet E200 CDI - oppdatering


Guest ToreK

Recommended Posts

Guest ToreK

Har fått en slags knatrelyd fra området ved dynamo. Ikke helt jevn frekvens. Tok en plastslange og holdt inntil reimskiva på dynamoen i ene enden og øret i andre enden :lol: og lyden ble forsterket. Prøvde det samme rundt på andre deler i område reim/reimskiver, men det var ikke på langt nær så tydelig som ved dynamoen.

 

Lyden blir borte ved å øke turtallet noe, men kommer umiddelbart igjen ved tomgang.

 

Kan det være samme saken som denne: http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3803&highlight=dynamo? (Sorry, det er hos 'konkurrenten', fant ikke noe her)

 

Vil ikke karakterisere lyden som rakling, mer knatring, nesten som en elektrisk gnistlyd (som når en litt uheldig med startkabler på batteriet :? )

Link to comment
Share on other sites

Guest KjaSol

Hadde dette på min 300D, og det var bare reima! Forsvant når vi sprayya den, men kom fort igjen. Prøv dette først!

Link to comment
Share on other sites

Guest Trond Roald
Har fått en slags knatrelyd fra området ved dynamo. Ikke helt jevn frekvens. Tok en plastslange og holdt inntil reimskiva på dynamoen i ene enden og øret i andre enden :lol: og lyden ble forsterket. Prøvde det samme rundt på andre deler i område reim/reimskiver' date=' men det var ikke på langt nær så tydelig som ved dynamoen.

 

Lyden blir borte ved å øke turtallet noe, men kommer umiddelbart igjen ved tomgang.

 

Kan det være samme saken som denne: http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3803&highlight=dynamo? (Sorry, det er hos 'konkurrenten', fant ikke noe her)

 

Vil ikke karakterisere lyden som rakling, mer knatring, nesten som en elektrisk gnistlyd (som når en litt uheldig med startkabler på batteriet :? )

[/quote']

 

 

Jeg ville tatt av reima og sett om frihjulet på dynamoen frir når den

dreies mot klokka,vis den er låst i begge retninger må den nok skiftes.

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest ToreK
Hadde dette på min 300D' date=' og det var bare reima! Forsvant når vi sprayya den, men kom fort igjen. Prøv dette først![/quote']

 

Har prøvd, men ingen endring, og denne lyden er mer metallisk. Men takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Guest ToreK
Har fått en slags knatrelyd fra området ved dynamo. Ikke helt jevn frekvens. Tok en plastslange og holdt inntil reimskiva på dynamoen i ene enden og øret i andre enden :lol: og lyden ble forsterket. Prøvde det samme rundt på andre deler i område reim/reimskiver' date=' men det var ikke på langt nær så tydelig som ved dynamoen.

 

Lyden blir borte ved å øke turtallet noe, men kommer umiddelbart igjen ved tomgang.

 

Kan det være samme saken som denne: http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3803&highlight=dynamo? (Sorry, det er hos 'konkurrenten', fant ikke noe her)

 

Vil ikke karakterisere lyden som rakling, mer knatring, nesten som en elektrisk gnistlyd (som når en litt uheldig med startkabler på batteriet :? )

[/quote']

 

 

Jeg ville tatt av reima og sett om frihjulet på dynamoen frir når den

dreies mot klokka,vis den er lås i begge retninger må den nok skiftes.

lykke til!

 

God ide, får se på det i morra

Link to comment
Share on other sites

Guest ToreK
Jeg ville tatt av reima og sett om frihjulet på dynamoen frir når den dreies mot klokka' date='vis den er låst i begge retninger må den nok skiftes.

lykke til![/quote']

 

Hatt av reima sjøl og forsøkt å snurre på hjulet (holdt igjen aksel, er det riktig?), men blir ikke noe klokere, sitter dønn i begge retninger.

 

Lett å bli klok:

 

BOS Drammen - rimelig sikker på at det er frihjulet på dynamoen

MBJensen Drammen - hadde aldri hørt at frihjul lagde den lyden og mente reima ikke 'slang' nok. Trodde på lager i dynamo = ny dynamo = 7-8k :cry:

Link to comment
Share on other sites

Guest ToreK

Ny utvikling - gikk på tomgang og lyden økte i volum og frekvens, hadde noen jaginger på tomgang, hørtes ut som motoren holdt på kvele seg, lyden kom og gikk med tomgangshastigheten. Ga litt gass og lyden 'fulgte med' opp på tutall, slapp gassen, ett smell og stiiiiille. :?: :?: Kan frihjulet ha 'løsna' igjen?

Link to comment
Share on other sites

Guest ToreK

Tok av reima igjen, og det er en ørliten slakk i lengderetningen på aksel som frihjulet sitter på. Når jeg trekker den forover (ca. 1 mm) er frihjulet i orden. Trykker jeg den mot dynamoen, sitter det fast.

 

Noen som veit hvordan dette 'ser ut' inni?

 

Uansett er jeg nå ganske sikker på at det er frihjulet som er problemet. Sjekka med Autotrio: 1362,- for frihjulet + 512 for spesialnøkkel og så gjør jeg det sjøl tenker, jeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Trond Roald
Tok av reima igjen' date=' og det er en ørliten slakk i lengderetningen på aksel som frihjulet sitter på. Når jeg trekker den forover (ca. 1 mm) er frihjulet i orden. Trykker jeg den mot dynamoen, sitter det fast.

 

Noen som veit hvordan dette 'ser ut' inni?

 

Uansett er jeg nå ganske sikker på at det er frihjulet som er problemet. Sjekka med Autotrio: 1362,- for frihjulet + 512 for spesialnøkkel og så gjør jeg det sjøl tenker, jeg.[/quote']

 

tror nok at det er der problemet ligger.når den låser seg vil reima vibrere på tomgang og en ulyd vil høres.har aldri demontert en slik,bare skiftet den. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest ToreK
tror nok at det er der problemet ligger.når den låser seg vil reima vibrere på tomgang og en ulyd vil høres.har aldri demontert en slik' date='bare skiftet den. :D[/quote']

 

Og det var ikke noe problem?

Link to comment
Share on other sites

Guest Trond Roald
tror nok at det er der problemet ligger.når den låser seg vil reima vibrere på tomgang og en ulyd vil høres.har aldri demontert en slik' date='bare skiftet den. :D[/quote']

 

Og det var ikke noe problem?

 

neida,du bruker en umbrako til å holde igjen

akselen som går inn i dynamoen.og bare skrur av reimhjulet.

enkelt som bare det. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest ToreK

neida' date='du bruker en umbrako til å holde igjen

akselen som går inn i dynamoen.og bare skrur av reimhjulet.

enkelt som bare det. :D[/quote']

 

Flott! Ikke noe links tull, vel?

Link to comment
Share on other sites

Guest Trond Roald

neida' date='du bruker en umbrako til å holde igjen

akselen som går inn i dynamoen.og bare skrur av reimhjulet.

enkelt som bare det. :D[/quote']

 

Flott! Ikke noe links tull, vel?

 

skal ikke være links. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest ToreK

neida' date='du bruker en umbrako til å holde igjen

akselen som går inn i dynamoen.og bare skrur av reimhjulet.

enkelt som bare det. :D[/quote']

 

Flott! Ikke noe links tull, vel?

 

skal ikke være links. :D

 

Takker. Forresten, det er torx på akselen, ihvertfall på min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest ToreK

Sjekket med MBJensen i Drammen og de skulle ha 1768,75 for jobben, hårfint lavere enn Autotrio/verktøy, så jeg lot de ta jobben.

 

Og nå er det stille fra frihjulet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...