Guest ToreK Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Har fått en slags knatrelyd fra området ved dynamo. Ikke helt jevn frekvens. Tok en plastslange og holdt inntil reimskiva på dynamoen i ene enden og øret i andre enden og lyden ble forsterket. Prøvde det samme rundt på andre deler i område reim/reimskiver, men det var ikke på langt nær så tydelig som ved dynamoen. Lyden blir borte ved å øke turtallet noe, men kommer umiddelbart igjen ved tomgang. Kan det være samme saken som denne: http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3803&highlight=dynamo? (Sorry, det er hos 'konkurrenten', fant ikke noe her) Vil ikke karakterisere lyden som rakling, mer knatring, nesten som en elektrisk gnistlyd (som når en litt uheldig med startkabler på batteriet ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KjaSol Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Hadde dette på min 300D, og det var bare reima! Forsvant når vi sprayya den, men kom fort igjen. Prøv dette først! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Roald Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Har fått en slags knatrelyd fra området ved dynamo. Ikke helt jevn frekvens. Tok en plastslange og holdt inntil reimskiva på dynamoen i ene enden og øret i andre enden og lyden ble forsterket. Prøvde det samme rundt på andre deler i område reim/reimskiver' date=' men det var ikke på langt nær så tydelig som ved dynamoen. Lyden blir borte ved å øke turtallet noe, men kommer umiddelbart igjen ved tomgang. Kan det være samme saken som denne: http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3803&highlight=dynamo? (Sorry, det er hos 'konkurrenten', fant ikke noe her) Vil ikke karakterisere lyden som rakling, mer knatring, nesten som en elektrisk gnistlyd (som når en litt uheldig med startkabler på batteriet )[/quote'] Jeg ville tatt av reima og sett om frihjulet på dynamoen frir når dendreies mot klokka,vis den er låst i begge retninger må den nok skiftes.lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ToreK Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Hadde dette på min 300D' date=' og det var bare reima! Forsvant når vi sprayya den, men kom fort igjen. Prøv dette først![/quote'] Har prøvd, men ingen endring, og denne lyden er mer metallisk. Men takk for tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ToreK Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Har fått en slags knatrelyd fra området ved dynamo. Ikke helt jevn frekvens. Tok en plastslange og holdt inntil reimskiva på dynamoen i ene enden og øret i andre enden og lyden ble forsterket. Prøvde det samme rundt på andre deler i område reim/reimskiver' date=' men det var ikke på langt nær så tydelig som ved dynamoen. Lyden blir borte ved å øke turtallet noe, men kommer umiddelbart igjen ved tomgang. Kan det være samme saken som denne: http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3803&highlight=dynamo? (Sorry, det er hos 'konkurrenten', fant ikke noe her) Vil ikke karakterisere lyden som rakling, mer knatring, nesten som en elektrisk gnistlyd (som når en litt uheldig med startkabler på batteriet )[/quote'] Jeg ville tatt av reima og sett om frihjulet på dynamoen frir når dendreies mot klokka,vis den er lås i begge retninger må den nok skiftes.lykke til! God ide, får se på det i morra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ToreK Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Jeg ville tatt av reima og sett om frihjulet på dynamoen frir når den dreies mot klokka' date='vis den er låst i begge retninger må den nok skiftes.lykke til![/quote'] Hatt av reima sjøl og forsøkt å snurre på hjulet (holdt igjen aksel, er det riktig?), men blir ikke noe klokere, sitter dønn i begge retninger. Lett å bli klok: BOS Drammen - rimelig sikker på at det er frihjulet på dynamoenMBJensen Drammen - hadde aldri hørt at frihjul lagde den lyden og mente reima ikke 'slang' nok. Trodde på lager i dynamo = ny dynamo = 7-8k Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ToreK Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Ny utvikling - gikk på tomgang og lyden økte i volum og frekvens, hadde noen jaginger på tomgang, hørtes ut som motoren holdt på kvele seg, lyden kom og gikk med tomgangshastigheten. Ga litt gass og lyden 'fulgte med' opp på tutall, slapp gassen, ett smell og stiiiiille. Kan frihjulet ha 'løsna' igjen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ToreK Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Tok av reima igjen, og det er en ørliten slakk i lengderetningen på aksel som frihjulet sitter på. Når jeg trekker den forover (ca. 1 mm) er frihjulet i orden. Trykker jeg den mot dynamoen, sitter det fast. Noen som veit hvordan dette 'ser ut' inni? Uansett er jeg nå ganske sikker på at det er frihjulet som er problemet. Sjekka med Autotrio: 1362,- for frihjulet + 512 for spesialnøkkel og så gjør jeg det sjøl tenker, jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Roald Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Tok av reima igjen' date=' og det er en ørliten slakk i lengderetningen på aksel som frihjulet sitter på. Når jeg trekker den forover (ca. 1 mm) er frihjulet i orden. Trykker jeg den mot dynamoen, sitter det fast. Noen som veit hvordan dette 'ser ut' inni? Uansett er jeg nå ganske sikker på at det er frihjulet som er problemet. Sjekka med Autotrio: 1362,- for frihjulet + 512 for spesialnøkkel og så gjør jeg det sjøl tenker, jeg.[/quote'] tror nok at det er der problemet ligger.når den låser seg vil reima vibrere på tomgang og en ulyd vil høres.har aldri demontert en slik,bare skiftet den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ToreK Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 tror nok at det er der problemet ligger.når den låser seg vil reima vibrere på tomgang og en ulyd vil høres.har aldri demontert en slik' date='bare skiftet den. [/quote'] Og det var ikke noe problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Roald Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 tror nok at det er der problemet ligger.når den låser seg vil reima vibrere på tomgang og en ulyd vil høres.har aldri demontert en slik' date='bare skiftet den. [/quote'] Og det var ikke noe problem? neida,du bruker en umbrako til å holde igjen akselen som går inn i dynamoen.og bare skrur av reimhjulet.enkelt som bare det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ToreK Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 neida' date='du bruker en umbrako til å holde igjen akselen som går inn i dynamoen.og bare skrur av reimhjulet.enkelt som bare det. [/quote'] Flott! Ikke noe links tull, vel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Roald Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 neida' date='du bruker en umbrako til å holde igjen akselen som går inn i dynamoen.og bare skrur av reimhjulet.enkelt som bare det. [/quote'] Flott! Ikke noe links tull, vel? skal ikke være links. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ToreK Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 neida' date='du bruker en umbrako til å holde igjen akselen som går inn i dynamoen.og bare skrur av reimhjulet.enkelt som bare det. [/quote'] Flott! Ikke noe links tull, vel? skal ikke være links. Takker. Forresten, det er torx på akselen, ihvertfall på min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ToreK Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Sjekket med MBJensen i Drammen og de skulle ha 1768,75 for jobben, hårfint lavere enn Autotrio/verktøy, så jeg lot de ta jobben. Og nå er det stille fra frihjulet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts