Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Spekulerer på å skaffe meg en mercedes igjen etter alt for mange år uten..

Skal å se på en bil når jeg kommer hjem, så jeg lurer da på om noen har noen gode tips og råd å se etter da?

Hadde en 300d sedan som jeg solgte i 2017, den var gått 507k km, men var i utrolig god stand, måtte selge for å kjøpe en bil med isofix, angrer idag på at det ble slik..

Bilen jeg skal se på er en 91 modell med 456k km på telleverket. Brun lakk som virker å være orginal, såklart ikke fri for rust utifra bildene jeg har sett, litt i hjulbuer og slikt, men ser ut som en grei bruksbil man kan fikse å styre på med underveis. Eneste store spørsmålet jeg har som skremmer meg litt, er 4maticen, har NULL erfaring med de, har sett en del som er solgt med feil på det systemet, og kjøper jeg denne er det for at jeg ønsker en bil med 4 hjulstrekk, så hadde vært fint om det er ett holdbart og bra system. Hva er det evt man skal se etter her og hva kan man prevantivt gjøre for å bwvare det best mulig? Ellers greit med alle råd å tips ang s124 som dere kommer på. Har tenkt å sjekke gulv, kanaler fjærskål og vindusramme i sidene på lasterommet. Kan forsåvidt å bruke ett sveiseapparat, men har en BMW 524td som jeg nå driver å sveiser under på, så hadde vært greit om denne 124’en var så bra som mulig😅

Takker på forhånd for alle tips og råd som måtte komme.

legger ved utstyrslistaIMG_7746.thumb.jpeg.63478cca9c5dbb8f801413671c8e8e98.jpeg

IMG_7745.thumb.jpeg.d9dd2191e0c87d2cb416ffbc9c512fb7.jpeg

mvh

Joakim Enga

Posted

Lekkasje mellom automatkasse og fordelerkasse er vel mest vanlig feil på 4maticen. Så sjekk nivå på automatkasse nøye... husker ikke om olja finner veien fra girkasse til fordelerkasse ved lekkasje, eller motsatt......

Er spesielle framfjører på disse da drivaksler går gjennom fjøra. Så sjekk fjørene nøye for evt brudd, for disse er ikke akkurat hyllevare lenger slik jeg har forstått.

Ellers er det, som du sier, rust. Generell tilstand sier jo mye, men sjekk fremre innfestinger til subframe. Ikke uvanlig med rust der. Ikke uoverkommelig hvis du har brukt et sveiseapparat før, siden du får kjøpt ferdigproduserte innfestinger som kan sveises inn. Litt jobb blir det jo med kapping og sveising, samt demontering av interiør...

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Ble ikke handel, var nok litt for mye rust rundtomkring, blir litt i overkant med to prosjekter. Samtidig føler jeg det er litt risky å ha en gammel 4matic til bruksbil, noen som tenker annerledes? For det hadde vært veldig gøy å bytta ut X3'en mot en 124 med 4matic, hvis det er holdbart å sånt.

Posted

Som nye biler, ville jeg heller hatt en 124 enn en X3. Men å sammenligne en bil som er brukt i over 30 år med en som har noen få år på nakken, blir litt urettferdig. Å finne en som er i en slik tilstand at den kan sammenlignes, kan vise seg å bli vanskelig

• Like 1
Posted

Det er sant det du sier! Nei tanken var ikke å finne en som kunne samenlignes, men heller en som kunne brukes daglig og holdes vedlike(pusse litt rust å flikke litt her og der) Her var alle fire jekkfester opprusta, hull rundt hullet..har ikke lyst på en bil som trenger sveising, da jeg har en gammel e28 som står i garasjen, hvor det trengs mye sveising. Følte litt på en skummel følelse med å kjøpe en 4matic som var gått 450k km. Hadde ikke vært redd for å kjøpe en 124 med bakhjulsdrift, er bare at jeg trenger 4hjulstrekk om vinter for å dra skuterhengern hist å pist😅