Jump to content

Billig bil med billig forsikring. Hva bør jeg kjøpe?

Guest Sondre B. Bjelland

Recommended Posts

Guest Sondre B. Bjelland

Hei!

Nå er det ikke så lenge før jeg skal i militæret og da har jeg bestemt meg for å bytte ut Mercedesen med noe billige greier.

Tenkte på noe alá Mazda 323 eller Nissan Sunny type 80-talls til ca. 10.000,-. Det er hovedsaklig en bil som skal brukes til transport i de to årene jeg skal være i militæret, men også et objekt for å spare opp bonus hos forsikringsselskapet slik at jeg kan ha råd til noe grommere etter militæret.

Hva bør jeg kjøpe som er driftsikkert, bensingjerrig og billig forsikring til max. 10.000,-? I militæret blir det lite tid og mulighet til større reparasjoner og jeg er heller ikke særlig sugen på å bruke masse penger på en så billig bil, men div. småplukk går greit så lenge det ikke kommer til noe særlig med sveising

Hjelp meg, for jeg er grønn på japser ;)

Edit: Hva med noe slik? http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=594332

Guest 300TDT

Jeg kjørte W123/240D mens jeg var i militæret.

Byttet børster på dynamoen, det var vedlikeholdsutgiftene.

Ellers var det bare å fylle diesel og kjøre. Dro på 30.000km det året så den BLE brukt. :wink:

Min erfaring tilsier Toyota laget etter 89....corolla eller starlet eller noe i den duren...men det er kun hvis du overhodet ikke vil ha MB......en gammel 300D vil vel være også midt i blinken med hensyn på driftsikkerhet og billig forsikring....bare ansvar på en 80-85 123 250D/300D blir ikke mye og så går de alltid...... :P

Hold deg vekke fra de typiske ungdomsbilene slik som VW og BMW for de er svindyre å forsikre omtrent uansett type..... :lol:

Hei!

Hva bør jeg kjøpe som er driftsikkert' date=' bensingjerrig og billig forsikring til max. 10.000,-? I militæret blir det lite tid og mulighet til større reparasjoner og jeg er heller ikke særlig sugen på å bruke masse penger på en så billig bil, men div. småplukk går greit så lenge det ikke kommer til noe særlig med sveising

[/quote']

Litt av sporet : Da jeg var i arméen på Jørstadmoen, var det mekkeklubb der. Ordentlig lokale og noen som var med og veiledet. Det var fullt mulig å foreta litt større reparasjoner der også.

Kan jo være verdt å sjekke ut om det er noe sånt i nærheten.

Med omregistreringer og slikt blir det vel ikke såååååå mye billigere å kjøpe en gammal haug enn å beholde mercen? Hvis det i tillegg er noe ala klubben på jørstadmoen, har du jo en god sjanse til å få gjort litt med den.

2år? Befalskole??

Guest Espen
Min erfaring tilsier Toyota laget etter 89....corolla eller starlet eller noe i den duren...

Hvis Starlet' date=' da får du kanskje denne billig....

bare ansvar på en 80-85 123 250D/300D blir ikke mye og så går de alltid...... :P

240D kanskje? 250 var bensin på 123-serien. Billige er disse å forsikre uansett, og jævlig gode å kjøre hvis de sånn nogenlunde henger sammen (les: tatt vare på)

Guest Sondre B. Bjelland
Hei!

Hva bør jeg kjøpe som er driftsikkert' date=' bensingjerrig og billig forsikring til max. 10.000,-? I militæret blir det lite tid og mulighet til større reparasjoner og jeg er heller ikke særlig sugen på å bruke masse penger på en så billig bil, men div. småplukk går greit så lenge det ikke kommer til noe særlig med sveising

[/quote']

Litt av sporet : Da jeg var i arméen på Jørstadmoen, var det mekkeklubb der. Ordentlig lokale og noen som var med og veiledet. Det var fullt mulig å foreta litt større reparasjoner der også.

Kan jo være verdt å sjekke ut om det er noe sånt i nærheten.

Med omregistreringer og slikt blir det vel ikke såååååå mye billigere å kjøpe en gammal haug enn å beholde mercen? Hvis det i tillegg er noe ala klubben på jørstadmoen, har du jo en god sjanse til å få gjort litt med den.

2år? Befalskole??

Tja. Jeg har allerede fått inn ett bud på Mercen som jeg kan si meg fornøyd med. Dessuten så koster den ca. 10.000,- i året i forsikring. Hvis jeg kan få noe som koster ca. 4.000,- i forsikring så sparer jeg 12.000,- kroner i de to årene.

Stemmer at jeg skal inn på befalsskolen :wink: Eller. Det vil si om jeg kommer inn da. Skal på inntaksprøver og slikt i slutten av juli så vi får se hvordan det går...

En gammel 123-bil med diesel hadde selvfølgelig vært drømmen, men jeg sliter litt med å finne noen i akseptabel bruksskikk til max 10.000,-. Jeg kan ikke sveise, men jeg har en god kamerat som kan det så litt kan jeg få gjort... Hvordan er det med forsikring på 123-biler?

Huff... Må bare få se å få solgt 124en min og skaffet meg noen nytt noe før slutten av juli.

Tja. Jeg har allerede fått inn ett bud på Mercen som jeg kan si meg fornøyd med. Dessuten så koster den ca. 10.000' date='- i året i forsikring. Hvis jeg kan få noe som koster ca. 4.000,- i forsikring så sparer jeg 12.000,- kroner i de to årene.

[/quote']

Det var dyrt hvis du kun har ansvar på den. Det er faktisk bare såvidt billigere enn jeg betaler med 40 000 km kjørelengde og full kasko.

Stemmer at jeg skal inn på befalsskolen :wink: Eller. Det vil si om jeg kommer inn da. Skal på inntaksprøver og slikt i slutten av juli så vi får se hvordan det går...

Stakkar... Er du heeeelt sikker på detta' date=' da?

Huff... Må bare få se å få solgt 124en min og skaffet meg noen nytt noe før slutten av juli.

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=755638 ???

Helt grei pappeske.

Ellers så kjøpte jo Eivind seg nettopp en kurrant sak nesten gratis.

Guest Sondre B. Bjelland

Det var dyrt hvis du kun har ansvar på den. Det er faktisk bare såvidt billigere enn jeg betaler med 40 000 km kjørelengde og full kasko.

Stemmer nok det. Derfor må jeg tjene opp litt bonus slik at jeg også kan skaffe meg noe grommere senere ;)

Stakkar... Er du heeeelt sikker på detta' date=' da?[/quote']

Ja det er jeg ;)

Ellers så kjøpte jo Eivind seg nettopp en kurrant sak nesten gratis.
Ja jeg så dette her. Må bare sette igang å lete...

Guest Paul
Min erfaring tilsier Toyota laget etter 89....corolla eller starlet eller noe i den duren...men det er kun hvis du overhodet ikke vil ha MB

Ærlig talt, Frode. Vi vil jo gjerne ha Sondre her i klubben/forumet også etter endt militærtjeneste. Til og med en parkeringsbulk i en Starlet kan jo nærmest være livsfarlig. :roll:

Ville nok ha fulgt rådet til flere andre her, finn en eldre MB diesel. Ring litt rundt angående forsikring så kan du både presse pris og kanskje øke bonusen din ett nivå 'på kjøpet'.

Guest Sondre B. Bjelland
Min erfaring tilsier Toyota laget etter 89....corolla eller starlet eller noe i den duren...men det er kun hvis du overhodet ikke vil ha MB

Ærlig talt' date=' Frode. Vi vil jo gjerne ha Sondre her i klubben/forumet også etter endt militærtjeneste. Til og med en parkeringsbulk i en Starlet kan jo nærmest være livsfarlig. :roll:

Ville nok ha fulgt rådet til flere andre her, finn en eldre MB diesel. Ring litt rundt angående forsikring så kan du både presse pris og kanskje øke bonusen din ett nivå 'på kjøpet'.[/quote']

Hehe. Ja. Små, japanske blikkbokser er ikke akkurat creme de la creme når det kommer til trafikksikkerhet :wink:

300TDT: Jeg har kikket mye rundt på disse bilene. Fant jo selvfølgelig den perfekte på AutoDB, men den sto i Alta så det blir litt langt ;)

Hvordan er den generelle tilstanden på 123-bil til 5.000,-? Hadde jo vært genialt å fått tak i noe til den prisen, men jer er litt skeptisk :oops:

Guest Espen

Hvordan er den generelle tilstanden på 123-bil til 5.000' date='-? Hadde jo vært genialt å fått tak i noe til den prisen, men jer er litt skeptisk :oops:[/quote']

Jeg har tittet noe på 123-biler før jeg endte opp med en til 12.000,- Av de jeg tittet på var så og si alle som lå på prisleiet 5.000,- +/- reparasjonsobjekter i mer eller mindre grad. Kommer du deg opp mot 10.000,- er det enten eller. Her kan du få en bra bil hvor mye egentlig ikke trenger å gjøres, i allefall ikke på motor, drivverk, elektrisk, kun karosseri.

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=761759

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=749313

Guest Sondre B. Bjelland
Min 240TD kostet 6500' date='-. Da byttet jeg en servopumpe som jeg kjøpte brukt til 600,- og bakre potte. Tror den kostet 1200,-.

Siden det har jeg kjørt 24 000 km uten problemer. Billigste bilen jeg har eid.[/quote']

Svarte da :shock:

Jeg får satse på en god gammel Mercedes da. Så kan jeg kjøre standsmessig i militæret også 8)

Har litt dårlig erfaring med billig Merce fra før av. Min måtte jeg bytte en del på :(

Guest Sondre B. Bjelland

Problemet er bare at de er så jævla langt vekke :wink:

Ikke helt kult å reise fra Kristiansand til Troms for å kikke på bil i den prisklassen :cry:

Men. Jeg ser stadig vekk 123-biler her i byen, så tenkte jeg skulle fyre opp en ønskes kjøpt annonse når jeg har solgt bilen min...

Guest kodvaag
Jeg får satse på en god gammel Mercedes da. Så kan jeg kjøre standsmessig i militæret også 8)

Har litt dårlig erfaring med billig Merce fra før av. Min måtte jeg bytte en del på :(

1: Du har jo gammel Mercedes.

2: Ja? Nå er jo det fikset.

Behold bilen du.

Guest Sondre B. Bjelland

Behold bilen du.

Problemet er bare at forsikringen er så jækla dyr :cry:

(blir sikkert til at jeg kjøper en billig japse i militærtiden)

Jeg greier ikke helt å skjønne at det har sååå mye å si at du er villig til å selge bilen du har kostet på en del og kjøpe en eller annen ukjent haug. Det koster årsavgifter, reg.avgifter osv osv.

Hvor mye mindre koster forsikringen på en eller annen liten, billig japsehaug, da?

Husk også at når du er i militæret så er alt dekket, reiser med kollektivt koster ikkno osv. Ukelønna ligger vel på min. 1000,- nå , så det er absolutt ikke umulig å ha penger til overs til bilforsikring.

Selv har jeg hatt tre japser før mercen, og forsikringsprisen har stort sett vært den samme uansett.

Guest Sondre B. Bjelland

Jeg greier ikke helt å skjønne at det har sååå mye å si at du er villig til å selge bilen du har kostet på en del og kjøpe en eller annen ukjent haug. Det koster årsavgifter' date=' reg.avgifter osv osv.

Hvor mye mindre koster forsikringen på en eller annen liten, billig japsehaug, da?

Husk også at når du er i militæret så er alt dekket, reiser med kollektivt koster ikkno osv. Ukelønna ligger vel på min. 1000,- nå , så det er absolutt ikke umulig å ha penger til overs til bilforsikring.

Selv har jeg hatt tre japser før mercen, og forsikringsprisen har stort sett vært den samme uansett.[/quote']

Jeg har ikke kostet på bilen så mye. ca. 2.000,- til ny vannpumpe og diverse småting. Det som er problemet er dn kjente topakningen :wink: som jeg enda ikke har fått tid til å reparere. Er midt oppi eksamenstiden og slikt, dessuten har jeg ikke tilstrekkelig kompetanse til å få det fikset enda :x Ikke har jeg funnet noen som kan gjøre det for en penge jeg synes det er forsvarlig å bruke på en bil i den prisklassen (fikk den ganske billig) Nå har jeg en som er interessert i å kjøpe den slik som den står og da taper jeg nesten ingenting :wink:

Det som hadde vært greit hadde vært om jeg fant en billig bil type diesel-merce som fungerer. Har nettopp kjøpt splitter nye vinterdekk og slikt som jeg ikke selger med den jeg har nå nettopp fordi jeg kan få bruk for dem senere. Hvis ikke kan jeg jo selge dem óg og omtrent ikke tape så mye der heller :wink:

Dessuten betaler en kamerat av meg 4.500,- i året på seg selv med samme bonus som meg på sin 1979 Mercedes-Benz 230. Det er under halvparten av det jeg betaler nå, så det ER penger og spare...

• 1 month later...
Guest kodvaag

Behold bilen du.

Hva hjelper det at jeg gir gode råd, når du kommer og kjøper Ford av meg? :oops:

• 3 weeks later...
Guest wicky
Jeg kjørte W123/240D mens jeg var i militæret.

Byttet børster på dynamoen' date=' det var vedlikeholdsutgiftene.

Ellers var det bare å fylle diesel og kjøre. Dro på 30.000km det året så den BLE brukt. :wink:[/quote']

hatt min w123 300D siden november ifjor..kun byttet kupevifte motor til 100kr fra hoggern..ellers ingenting annet!kun fylle diesel og kjøre...hoho..er vel kjørt 25tusen frem til nå og still going strong...kjøpte bilen for 5500kr..