Guest Anders K Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Jeg har noen ubrukte senkefjærer liggende (Røde), og går med planer om å skifte til disse. Det jeg lurer på er: Må trykket på nivåreguleringa justeres når en T-modell senkes? Finnes det noen fremgangsmåte ved skifting av fjærer for å forsikre seg om at forhjulene ikke tar borti hjulbuene på framskjermene ved svinging/bremsing? Hva bør fjærer og puters minstemål være før de står på bilen for å unngå dette? Det ville være surt å måtte ta av alt igjen fordi hjul og skjerm får nærkontakt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Jeg har noen ubrukte senkefjærer liggende (Røde), og går med planer om å skifte til disse. Vet du om disse passer til din bil, altså vekten....? Det jeg lurer på er: Må trykket på nivåreguleringa justeres når en T-modell senkes? Det er høyden ikke trykket som reguleres, og ja denne må justeres ned ellers så vil bilen være like høy som før bytte.... Finnes det noen fremgangsmåte ved skifting av fjærer for å forsikre seg om at forhjulene ikke tar borti hjulbuene på framskjermene ved svinging/bremsing? Sportline har 40mm senking og 2 eller 3`er puter rundt bout men og det går fint men det er ikke dette som er avgjørende, dekk dimmen er viktig her, breiere enn 225 så kan det by på subbing og innpresset må være 35mm eller mer for ikke å ta borti hjulbuen.....hold deg innenfor dette så går det helt fint... Hva bør fjærer og puters minstemål være før de står på bilen for å unngå dette? Som sagt før 40mm senking, 2-3`er pute( det går også greit med 1`er pute), 225 bredde på dekk og innpress 35mm eller mer så bør det gå helt greit...gjør det på min.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Sportline har 40mm senking Eller 32mm som det står i brukerhåndboka til min bil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Det er 32mm senking på pre 93 og 40mm på "94" modellen...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anders K Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Bilen min er opprinnelig en "Sportline", men en tidligere eier har satt på høyere (sorte) fjærer. Fjærene jeg har liggende er av typen P&O, tror jeg. (Jeg bor i Levanger, fjærene er i Oslo, så jeg får ikke sjekket.) Vet ikke hvor mye kortere fjærene er enn det som er originalt, eller om de har samme mål som originale "Sportline"-fjærer. Fjærene tåler vekta på bilen, esken er merket 280 TE, 300 TE og 320 TE. Om jeg bytter fjærene selv, hvordan kan jeg justere nivåreguleringa så den blir riktig? (har hørt om en justeringsspak et eller annet sted)Jeg har forøvrig 215/55-16 sommerdekk på bilen, med "avantgarde" -felger. Innpresset på disse vet jeg ikke. Vinterdekkene har dimensjonen 195/70-15, og står også på "avantgarde"-felger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Bilen min er opprinnelig en "Sportline", men en tidligere eier har satt på høyere (sorte) fjærer. Fjærene jeg har liggende er av typen P&O, tror jeg. (Jeg bor i Levanger, fjærene er i Oslo, så jeg får ikke sjekket.) Vet ikke hvor mye kortere fjærene er enn det som er originalt, eller om de har samme mål som originale "Sportline"-fjærer. Fjærene tåler vekta på bilen, esken er merket 280 TE, 300 TE og 320 TE. Om jeg bytter fjærene selv, hvordan kan jeg justere nivåreguleringa så den blir riktig? (har hørt om en justeringsspak et eller annet sted) Jeg har forøvrig 215/55-16 sommerdekk på bilen, med "avantgarde" -felger. Innpresset på disse vet jeg ikke. Vinterdekkene har dimensjonen 195/70-15, og står også på "avantgarde"-felger. Det høres helt kurant ut, sett de på, kjør litt og ta 4hjuls kontroll så skal alt være perfekt til den bilen. Når det gjelder høydereguleringen så er det under bilen rett til høyre for Klokka(diffen) så står det en aluminium "boks" med 3 rør som går inn og en arm som er linket til stabstaget bak.Denne armen/linken er gjenget, pray på litt rustløser og løsne låsemuttrene, samt den ene "foringen" så skrur du staget "lengre", begynn med et par runder, sett fast og kjør en liten tur og stopp på et plant underlag, helst bør du ha litt last i etterpå for å sjekke at den ikke bare "hviler" på fjæra.Så er det bare å justere til du er fornøyd, gjør dette før du leverer bilen inn til 4-hjuls kontroll....men kjør et par hundre meter så den får justert seg inn for hver gang før du sjekker høyden......Lykke til..... Husk at hvis bilen blir for lav/høy fremme så kan du justere dette med å bytte putene større/mindre...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anders K Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Takk for et informativt svar! Skal gå igang når jeg tar sommerferie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Om jeg bytter fjærene selv' date=' hvordan kan jeg justere nivåreguleringa så den blir riktig? (har hørt om en justeringsspak et eller annet sted)Jeg har forøvrig 215/55-16 sommerdekk på bilen, med "avantgarde" -felger. Innpresset på disse vet jeg ikke. Vinterdekkene har dimensjonen 195/70-15, og står også på "avantgarde"-felger. [/quote'] @Frode L. : 124 skal ikke hvile på nivåreguleringen, den skal hvile på fjærene. Først når det lesses litt inn, skal nivå jobbe. Den enkleste måten å teste at den ikke er for lavt stilt, er at to personer setter seg inn baki, med beina såvidt neddi bakken. Hvis bilen står og går, vil man merke at den begynner å heve seg. Mulig disse kan hjelpe? http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4715 http://www.mbentusiastklubb.com/forum/viewtopic.php?t=5800&highlight=niv%E5regulering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Helt enig Frode, utrykkte meg kanskje litt feil, det jeg mente var at når en etter justering har i litt last så skal den ikke synke ned mye for da har en juster ned for mye og må skru opp igjen...... har sett mange som har skrudd ned for å senke men kommer ikke ned pga fjæra holder bilen oppe, da er hele vitsen med høyderegulering borte.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Helt enig Frode' date=' utrykkte meg kanskje litt feil, det jeg mente var at når en etter justering har i litt last så skal den ikke synke ned mye for da har en juster ned for mye og må skru opp igjen...... [/quote']Ah. da skjønner jeg. har sett mange som har skrudd ned for å senke men kommer ikke ned pga fjæra holder bilen oppe' date=' da er hele vitsen med høyderegulering borte....[/quote'] Jeg har prøvd det der selv. Syns den var så høy, så jeg stilte nivå laaaangt ned for å finne ut hvor høye fjærene egentlig var. Først med bilen full av oppakning, strømaggregat og sånt begynte nivå såvidt å jobbe, og da var den rimelig lav. Skal stemme bedre nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Jeg har prøvd det der selv. Syns den var så høy' date=' så jeg stilte nivå laaaangt ned for å finne ut hvor høye fjærene egentlig var. Først med bilen full av oppakning, strømaggregat og sånt begynte nivå såvidt å jobbe, og da var den rimelig lav. Skal stemme bedre nå [/quote'] Hei Frode!Så fint at du er fornøyd med bilen etter dette. Hvor langt har du kommet med prosjektene; Sårstelt på panseret og montering av ryggesensoret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Jeg har prøvd det der selv. Syns den var så høy' date=' så jeg stilte nivå laaaangt ned for å finne ut hvor høye fjærene egentlig var. Først med bilen full av oppakning, strømaggregat og sånt begynte nivå såvidt å jobbe, og da var den rimelig lav. Skal stemme bedre nå [/quote'] Hei Frode!Så fint at du er fornøyd med bilen etter dette. Hvor langt har du kommet med prosjektene; Sårstelt på panseret og montering av ryggesensoret? Nå ble det fryktelig off topic, men... Jeg har bestilt ny 94-fangerpølse foran, men Veng leverte den ut til noen andre. Jeg får den _kanskje_ i mårra, og da blir det for snau tid for å få lakket den før landstreff Dere får se etter en S124 med bulk i fangeren og eier som ser ut som Fortsatt blå tommel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anders K Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Er det slik å forstå at dersom bilen synker en cm. eller to med passasjerer i baksetet og last i bagasjerommet, er muligens nivåreguleringen stilt for lavt? Vil man merke at nivåreguleringen jobber når bilen står parkert? Jeg trodde man måtte kjøre for å få støtdemperne til å justere nivået. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Motoren må være igang for at nivåreguleringen skal jobbe. Ofte må det litt turtall til også... (Min erfaring fra Svinesund med pappas bil ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Er det slik å forstå at dersom bilen synker en cm. eller to med passasjerer i baksetet og last i bagasjerommet, er muligens nivåreguleringen stilt for lavt? Vil man merke at nivåreguleringen jobber når bilen står parkert? Jeg trodde man måtte kjøre for å få støtdemperne til å justere nivået. Den synker hvis motoren ikke er igang, dvs at når du laster bilen for reise og fyller opp bagasjen så vil den synke, når du har kjørt litt så er den oppe igjen.... Hvis den fortsatt er lav så har de nok ikke regulert høyden ved bytte til høyere fjærer som du nevnte tidligere.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Er det slik å forstå at dersom bilen synker en cm. eller to med passasjerer i baksetet og last i bagasjerommet' date=' er muligens nivåreguleringen stilt for lavt? Vil man merke at nivåreguleringen jobber når bilen står parkert? Jeg trodde man måtte kjøre for å få støtdemperne til å justere nivået.[/quote'] Den synker hvis motoren ikke er igang, dvs at når du laster bilen for reise og fyller opp bagasjen så vil den synke, når du har kjørt litt så er den oppe igjen.... Hvis den fortsatt er lav så har de nok ikke regulert høyden ved bytte til høyere fjærer som du nevnte tidligere.... Det holder at motoren er i gang, men som Trond Erik ( ) sier, må det av og til litt turtall til. Det er normalt at det ikke blir heeeeeeeeelt på høyden når den er lastet, men det skal ikke være så mye gærent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 NÅDA??? Missbruk av administrator-rettigheter!? Dette må vi ta opp, tror jeg ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest K.E. Sjursen Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 og.. det må påpekes at du IKKE må ligge under bilen når du gjør dette. Jeg kjørte min opp på bukker og sikret bilen før jeg justerte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 NÅDA??? Missbruk av administrator-rettigheter!? Dette må vi ta opp, tror jeg ! Hva skjedde...??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 NÅDA??? Missbruk av administrator-rettigheter!? Dette må vi ta opp' date=' tror jeg ![/quote'] Hva skjedde...??? Trond EriC som er ute og redigerer litt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Skjønner ikke hva du snakker om jeg altså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anders K Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Vil det si at hjulene må "sveve fritt" hver gang jeg er under og justerer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Vil det si at hjulene må "sveve fritt" hver gang jeg er under og justerer? I såfall så må du jo opp og ned av bukken for å sjekke resultatet. Jeg ville heller kjørt den opp på noen paller eller liknende så det blir plass under, og justert mens bilen står og går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Det er ikke mer enn et par ganger du skal skru ut eller inn, det går fint med en høy jekk, på høyre side og et støttebein til å sette under som sikring. Den ligger jo rett foran høyre bakhjul, så det er greit å komme til hvis en får litt høyde på bilen slik at en kan rulle under... Gjorde det nettopp selv, skrudde ut 4 omdreininger på gjengene...da ble den litt for lav, skrude opp igjen 2 runder og tok bilen på tur.Nå er den akkurat passe både med og uten last... dvs lik høyde fremme og bak.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts