Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

vurderer å bytte til 8x16 foran og 9x16 bak, med hhv 225745 og 245/45. Noen som har erfaring med denne størrelsen på denne bilen?

Lurer litt på 17" også, men er redd det blir for mye?

Mvh Erik

Posted

Det er det jeg har på min. Den blir nok mer nervøs på veien, men mye kan ordnes med å velge dekk med litt runde kanter og gå opp noe i dekktrykk.

Men det blir en mye mer underholdene bil å kjøre. Den henger dritbra fast i svingene.

Jeg gikk fra 17" til 16" i ca2015 hvis du ser på https://forum.mbentusiastklubb.no/topic/8821-stian-sin-300selampco/page/4/. Mange av bildene har falt ut :(

Syns det ble finere, men 17" er ikke veldig stort til denne bilen. 18" derimot er sjelden fint.

Posted

Jeg liker best 16. Men det kommer jo an på om felger og innpress er likt eller om vi sammenligner forskjellige typer.

Hvilke typer er det du tenker på?

Posted

Tenker på BBS super RS, 8x16", ET25 foran 9x16" ET20 bak, med hhv 225/45 og 245/45.

17" er jeg mer usikker på om jeg tør mhp oppførsel på vei, slitasje på hjuloppheng og stabilitet, men vil i tilfellet bli noenlunde samme oppsett.

Posted

Jeg hadde 215 foran og 255 bak på 7,5x17 og 10x17 tidligere. Da kunne det hende at den sporet bak og krabbet et lite stykke 😁

Skiftet til 8x16 og 9x16 med ET11 på samme dekk som du har sett for deg. 

Sporingen ble verre når jeg byttet til 16tommere, så det har en del å si hvilken type dekk du har på. Men mye kan rettes der med spissing og trykk. Jeg har 3bar foran. Da er den ganske bra.

Jeg kjører ikke så mye at slitasje er et problem. Heller motsatt:sad11:

Posted

Hei Stian,

sporingen ble verre når du gikk ned til 16"? Kanskje 225 er for bredt foran, spesielt hvis dekkene ikke har runde kanter/skuldre.

Da er vel trikset å finne runde dekk...

Posted

Som en generell regel, kan du si at dekk med langsgående spor vil gå stillere, men vil også være mer sporingsvillige. Det er et valg man må ta.

Ellers er det et problem med en bil med annen sporvidde enn gjennomsnittet. Det blir "groper" i asfalten, og passer ikke bilen i sporvidden, vil det spore ved at hjula sloss seg imellom om hvem som skal være i sporet. Sånn er det bare. De fleste ville bli overrasket om man putta en rettholt på tvers av veibanen, selv der det ser bra ut.
Treffer du rett mann på eu, vil han forlange papirer på at du kan ha forskjellig bredde foran og bak. Jeg hadde det på min 210, men fikk ordnet det og har det i vognkortet som alternativ størrelse. Dersom det f.eks står alternative størrelser i bilens håndbok, bør dette være nok.
"Visningshjul" er et alternativ, men flisespikkere finnes også på veien og endel av dem er vanskelig å føre en samtale med, siden de har fått utlevert hele vettet  😏

Posted

Takk for fine tips. Så oppsummert fra denne dekk-tråden kan man si at dekk med runde skuldre, tversgående spor og høyt dekktrykk kan hjelpe på å redusere sporingen, hvis man har i overkant brede dekk og felger.👍