Jump to content

Knirking fra støtdempere/fjæring.


Guest java

Recommended Posts

Guest java

Det knirker etter hvert ganske mye når jeg kjører over fartshumper og den slags med min 17 år gamle w 124. Jeg antar at det er gummiputene ved støtdemperfestene som er blitt harde og skaper friksjon.

Spørsmålet mitt er om det noe bra stoff å påføre disse for å mykne dem og bli kvitt knirkingen. Det er jo mye arbeid å begynne å skifte ut disse putene - og demping/fjæring er bortsett fra disse ulydene i god stand.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jørn-Flemming

Du bør i hvert fall sjekke at det ikke er slitne bærekuler som skaper lydene! Det er "egentlig" ikke noe som kan fjerne knirking - knirking er som hovedregel et tegn på at noe bør skiftes. Til nød kan siliconspray hjelpe en kort stund. I gamle dager sprutet vi diesel på fjærer og fjærfester for å få det til å "holde kjeft". Det også virker - en stund. Men vil ikke anbefale det i dag. Det stinker, det kan angripe elektriske sensorer o.l., det kan tære på moderne gummi- og plastdeler, og det bidrar som nevnt bare til å kamuflere et (som oftest) behov for å skifte noen foringer, kuler, ledd etc.

Link to comment
Share on other sites

Guest java

Takker for svar. :)

Nårdet gjelder bærekuler, har jeg lest følgende om symptomer: "Slitte bærekuler merkes ved at man får periodisk vibrasjon i forstillingen rundt 50-60 km/t, lar man det gå uten å bytte blir denne vibrasjonen ganske slitsom."

Slike vibrasjoner har jeg ikke på denne bilen, så jeg antar at knirkingen handler om gummiforinger som har blitt harde etc. Du har nok rett i at dette ikke går an å rette opp på langvarig basis, men det er ikke så hyggelig å skifte f.eks hele støtdempere når de ellers funker skikkelig - eller er det vanlig å gjøre?

 

Diesel er nok en uting her - men silikonspray kan vel ikke gjøre noe særlig skade? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Prøv å få i noe silikonspray inni stab-stag foringene! Kan være det hjelper på ulyder! Har vært borti at de gjør det bak iallefall

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT

Få sjekket bærekulene først. Er de nok slitte kan du ende opp med ene forhjulet under bilen. Neppe noe du vil oppleve langs veien i godt driv...

Har aldri opplevd disse beskrevne vibrasjonene med slitte kuler - så DEN ville jeg ikke legge mye i. Har derimot opplevd knirk - og at de var utslitte uten å gi noe slags forvarsel!

 

Andre ting som kan være utgått på dato på en 17 år gammel 124 er fjærene. En fjær knekt i nederste runden kan nok knirke i bruddet den også. Eller hjelpesnekka. Eller hvilken som helst del der framme om de ikke er rørt siden bilen var ny.

 

Hvis du med støtdemperfestene mener den øvre innfestinga til demperen kan de også være modne for UTSKIFTING - ikke smøring.

 

Jeg ville satt penga på bærekuler eller knekte fjærer - og begge deler kan sjekkes på andre måter enn ved å bytte dem - ta bilen med til noen som kjenner MB, og de finner nok ut hva som er kaputt.

Link to comment
Share on other sites

Guest java

Jeg får igjen takke for råd og oppfølginger :wink: - får nok først prøve med litt silikon på foringer og se om lyden dempes/forsvinner, hvis ikke er sannsynligheten større for at det kan være brudd i fjæren eller slitt bærekule.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jørn-Flemming
Jeg får igjen takke for råd og oppfølginger :wink: - får nok først prøve med litt silikon på foringer og se om lyden dempes/forsvinner' date=' hvis ikke er sannsynligheten større for at det kan være brudd i fjæren eller slitt bærekule.[/quote']Lyden vil nok forsvinne med silicon - en stund. Og det er nettopp faren ved å bruke det - du tror lett at "det var alt som skulle til". Slitte kuler som merkes som skjelving i rattet? - Da tror jeg det er en del slitasjetegn som er oversett før det kommer så langt. Men som andre sier her - få et verksted til å se på det.
Link to comment
Share on other sites

Jeg får igjen takke for råd og oppfølginger :wink: - får nok først prøve med litt silikon på foringer og se om lyden dempes/forsvinner' date=' hvis ikke er sannsynligheten større for at det kan være brudd i fjæren eller slitt bærekule.[/quote']

 

Anbefaler da at du tar én og én foring, så får du i hvertfall en indikasjon på hvor feilen er.

Link to comment
Share on other sites

Guest java

Enig i det Frode S - en foring ad gangen. Det er vel det som kalles den hypotetisk deduktive metode eller noe slikt. 8)

 

Ellers er det nok riktig som det skrives at verkstedet kaller før eller siden, men foringer anser jeg ikke som like alvorlig som brukket fjær eller slitt bærekule :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...