Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det er kanskje på tide å dele litt informasjon om min nyeste ervervelse, som jeg kjøpte høsten 2022 - men ennå ikke har sett så mye til 😄

Kort fortalt er bilen en 1966 W111 250SE Coupé, som jeg etter en god stund med leting endte opp med å kjøpe litt spontant på en nettauksjon av alle ting. Før dette dro jeg blant annet på dagstur til Sveits for å se på en annen bil, og kjørte turné rundt Tyskland for å se på andre igjen. Jeg kan ikke helt forklare det, men presentasjonen på nett gav meg godfølelsen og gjorde at jeg tok sjansen. 

Bilen stod i Berlin da jeg kjøpte den, hvor den har vært eid av samme kar siden 2009. Før den tid gikk den etter sigende i sør-Frankrike hvor den også ble solgt ny. Jeg har ikke så mye info om tiden i Frankrike, men bilen var visstnok i samme familie fra den var ny til den ble sendt til Berlin. Slik går vel historien på alle udokumenterte kjøretøy, men bilen har noen indikatorer på at dette kanskje kan stemme. Først og fremst er den uforholdsmessig original, og gitt alderen usedvanlig godt bevart. Hvem vet - jeg har enda ikke funnet noen tjenester som lar meg finne historikken på biler i Frankrike..

Da jeg begynte å se etter en W111 Coupé var planen å bruke den som sommerbil, altså såkalt "daily-driver" i sommerhalvåret, i stedet for cabrioleten som jeg har hatt siden 2018. Det var derfor viktig å sørge for at bilen var så pålitelig som mulig, og følgelig ble den sendt til en pensjonert spesialist jeg kjenner i Nederland. Han har 100% tillit fra meg, og vi ble enige om at han hadde carte-blanche hva gjaldt arbeidet som burde/skulle/måtte gjøres. Jeg la noen føringer som at jeg ikke ønsket en "som-ny-bil", samt at jeg ønsket servostyring ettermontert, men ellers stolte jeg på hans vurderinger for hva som burde gjøres med en bil tiltenkt rollen som hverdagsbil.

Høsten 2022 var planen å hente bilen til bruk sommeren 2023, men som med så mye annet i livet tar ting tid, i hvert fall for en ivrig pensjonist som sier ja til alt for mange prosjekter. Kort fortalt trakk arbeidet ut, og han begynte ikke å nærme seg ferdig med listen over ting før mot slutten av sommeren - da var det ikke så viktig for meg å få bilen hjem, siden det likevel bare var noen uker igjen av sesongen. Listen ble derfor forlenget med noen flere ønsker, og på ny ble vi enige om at jeg skulle hente bilen mot våren - denne gangen våren 2024. 

I løpet av tiden som har gått siden jeg kjøpte bilen har jeg vært innom og sett på hva-jeg-faktisk-har-kjøpt to ganger, og begge gangene gav besøket heldigvis mersmak! Jeg håper vi kommer i mål med det som gjenstår før våren kommer, for jeg har virkelig tro på denne bilen som cruiser gjennom kommende somre! 😎

Slik ble bilen presentert på nettauksjonen jeg kjøpte den på:

f7ecbdea3fbe143ba16e50dccab3dc1a.thumb.jpeg.e6325f2d4ea519287dcbda35d12ab2b1.jpeg

9d531852891a96526cd30493479e250e.thumb.jpeg.2739dc63ecf83ec0b8aefdec60444c63.jpeg

5c0e49634ef6da17df9ebed92db947d4.jpeg.2b3f8925334b59238195f29b234d7790.jpeg

a9be65fa81c9f730c8c5f2c9979cb01b.thumb.jpeg.f125f0a6a8451260a0333afde174a29a.jpeg

Og slik opplevde jeg den første gang i virkeligheten:

IMG_9185.thumb.jpeg.e3d5f039e0f410f84bd7fba719cf50fb.jpeg

I denne garasjen stod den urørt i nærmere et halv år før mekanikeren min hadde tid til å begynne arbeidet med den. Jeg vet ikke om det er normal praksis med disse bilene (eller så gamle biler generelt), men godfølelsen ble forsterket av at den startet opp umiddelbart - jeg hadde for å være ærlig forventet både fusking, hosting og harking etter såpass lang tid uten tilsyn!

Vanligvis ville jeg ikke en gang ha tenkt tanken på å ta ut en slik bil på en fuktig dag i mars, men gitt at det var første gang jeg hadde muligheten gjorde jeg et unntak - og igjen ble godfølelsen forsterket! 🤩 Foruten manglende servo og sikkerhetsbelter var det som å kjøre en langt mer moderne bil enn en som nærmet seg pensjonsalderen, og selv på en våt og kjip dag føltes det som en spesiell opplevelse.

IMG_9200.thumb.jpeg.73eb028f058a5842d8c22c398255359d.jpeg

IMG_9218.thumb.jpeg.1fe97c5f3643c73c3112e7ef625fc558.jpeg

IMG_9192.thumb.jpeg.bf0f65c6918d4d7de409ebe84399ce05.jpeg

Jeg hadde nå fått oppleve de ti kvadratmetrene jeg kjøpte usett på nett selv, og fikk bekreftet at det tydeligvis fortsatt finnes ærlige folk i verden - så langt virket alt veldig i tråd med annonsen, og jeg forstod samtidig hvorfor mekanikeren min faktisk hadde godord å si om bilen. Han er kjent for å si sin ærlige mening om det han liker og ikke liker, og har samtidig en veldig høy standard hva gjelder hvordan en bil bør og skal være. Han gav tommel opp for å jobbe med bilen, og etter noen dager kunne vi kjøre den til verkstedet hans - da var været heldigvis mer i tråd med bilen, og jeg kunne nytte det amerikanerne kaller "pillarless driving" 👌

A363BEAC-86D8-4A51-BDFE-DCD6B6012AEB.thumb.jpg.3ff3f801c70cd039ae7b41b51c2cf7dd.jpg

Vel fremme på verkstedet fikk jeg omsider inspisert bilen også på undersiden, og joda, det er helt klart en bruktbil, men tross alt en veldig bra bruktbil! Faktisk tilstand og presentasjonen i annonsen samsvarte heldigvis også her! 😅

IMG_9277.thumb.jpeg.d039b275a6e8b365c08c09bd4d6484cd.jpeg

IMG_9284.thumb.jpeg.e9e918de3b771d47bbd41eec42db6264.jpeg

IMG_9274.thumb.jpeg.1892ed07dcb6d5b0ad962e645943cc90.jpeg

IMG_9270.jpeg.68f8f1e5586dbeba423d5910d536dfac.jpeg

Etter en vellykket inspeksjonsrunde dro jeg hjemover igjen, vel vitende om at jeg tok det riktige valget da jeg slo til på en 56 år gammel "usett" bruktbil på nett - mirakler kan fortsatt skje!

Jeg har fått oppdateringer om arbeidet som har blitt gjort med jevne og ujevne mellomrom, og var også innom en rask tur i august for å se på fremgangen med egne øyne. Den gang var kjæresten min og meg på vei sørover - neste gang håper jeg at vi fortsetter i denne bilen! 😍
Under dette besøket fikk jeg rikelig med info om hva som var gjort og hvilken endring det hadde ført til 🙌

IMG_6315.thumb.jpeg.43a3ac7a1c8257bb05e2362feb91809c.jpeg

IMG_6318.thumb.jpeg.a3f1844078b91284632606e7ed5c367f.jpeg

IMG_7534.thumb.jpeg.088d32d177b89afe9c546a4826bf930e.jpeg

• Like 4
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
Posted (edited)

Nå er endelig klenodiet hentet hjem!

Etter at vi flyttet til litt romsligere omgivelser fikk jeg endelig plass til å oppbevare bilen som har stått i Nederland en stund. Siden det var nederlandsk deltakelse på landstreffet forrige helg satt vi på med dem nedover igjen, før vi brukte slutten av uka på å kjøre coupeen hjem. Den har fått kallenavnet Moby Dick, og kjører tross sine 58 år på veien utrolig bra! Opprinnelig planla vi en lengre tur med flere overnattinger, men på grunn av endrete planer valgte vi å kjøre mest mulig direkte - men siden vi var litt usikre på hvordan det kom til å gå gikk vi for ferje fra Hirtshals til Larvik for å begrense kjøringen noe. Hele turen gikk i ca 120km/h, og forbruksmålinger mellom bensiynfyllinger viste forbløffende 1.05-1.25 l per mil - tross "konstant" 4000RPM!

Bilen er langt fra perfekt, men den er en god "survivor" og med tanke på at den aldri ser ut til å være restaurert er den utrolig hel og pen. Jeg ønsket en bil som var presentabel, men ikke for fin til å brukes, og sånn sett er denne perfekt.

Siden det å cruise i 120km/h gikk så bra som det gjorde testet jeg også litt høyere hastighet, men valgte å slakke av igjen etter å ha passert 170km/h - hit trakk den jevnt og udramatisk, og lot også til å ha mer å gi. Imponerende gitt bilens alder!

IMG_8957.thumb.jpeg.53640d87c273e608366c37729821b099.jpeg

Men, det å kjøre gammelbil viser jo raskt hvor mye som har endret seg sammenlignet med moderne biler, kanskje mest med tanke på støy - Å ligge jevnt i 120km/h gikk helt fint, men det var ikke stort vi hørte av musikken med mindre vi virkelig ville droppe det å kunne snakke sammen. Akselerasjon, bremsing og stabilitet var dog helt ok på landeveien, men den krever et fast og tydelig grep for å fungere best mulig i lavere hastighet etter min mening.

Vel fremme i Hirtshals tok vi en obligatorisk tur ned på stranda for å feire gjensynet med havet.

IMG_4195.thumb.jpeg.c9bb0f371761574fe11cd8c0b8274abe.jpeg

Oog, da vi ankom Larvik kom jeg plutselig på at jeg hadde lagret noe greier på Finn.no i Kragerø - ikke akkurat rett rundt hjørnet, men myyye nærmere Larvik enn hjemme, så vi tok en liten omvei. Dette ble dog en utrolig fin tur på småveiene utenom E18, i helt utrolig fint vær!

IMG_4269.thumb.jpeg.543ec0d3bb0bf9ddb021b452a94d7a32.jpeg

Så, etter en betydelig raskere hjemreise enn vanlig kom vi omsider hjem til tunet, hvor Moby Dick skle rett inn i de nye omgivelsene!

IMG_4289.thumb.jpeg.24924c66dbe9257bc8ea91b14cdcd039.jpeg

IMG_4335.thumb.jpeg.51ecc244a2337a13aa787ac7b78c7dd4.jpeg

IMG_4302.thumb.jpeg.529ada0ecec3340654b0ddf5288eafa4.jpeg

IMG_4308.thumb.jpeg.1e216671daad28216a77014aa036d822.jpeg

Neste uke har vi time for kontroll og forhåpentligvis registrering - wish me luck! 🤞

Edited by Sven Håkon
  • Like 4
Posted
34 minutes ago, Stian said:

Sjekk gummigjennomføringer i torpedoveggen.

Jeg måtte bytte en del av disse i 109-en. Da ble den en del roligere i kupeen.

Takk for tips, jeg skal gå over og sjekke! Var dine bare morkne eller helt borte?

Posted
5 hours ago, Sven Håkon said:

Takk for tips, jeg skal gå over og sjekke! Var dine bare morkne eller helt borte?

Begge deler. :)

Jeg la og inn litt moderne lyddemping fra en bassbutikk på torpedoveggen.

• Like 1
Posted (edited)

Gratulerer med en fantastisk bil!

Disse kingboltbilene er overraskende gode å kjøre. Legger merke til at din bruker vesentlig mye mindre drivstoff enn min 280 SE 😂

Edited by Alexander
  • Like 1
Posted
1 hour ago, Alexander said:

Gratulerer med en fantastisk bil!

Disse kingboltbilene er overraskende gode å kjøre. Legger merke til at din bruker vesentlig mye mindre drivstoff enn min 280 SE 😂

Takk!

Og ja, jeg er sjukt imponert over forbruket selv også! Usikker på om det hadde noe å si, men det var betydelig lavere forbruk etter å ha tanket 98 sammenlignet med 95 oktan..

Posted (edited)

Og der var bilen også offisielt norsk! 🥳

Første ledige time for kontroll (sånn i "umiddelbar nærhet") var i Drøbak, så i går ble det en halvannen times kjøretur hver vei for å få inspisert og forhåpentligvis godkjent bilen for bruk i Norge. Kontrollanten gikk gjennom bilen litt sånn tilfeldig etter min mening; Han tok en bremsetest, men sjekket ikke lys eller andre ting, heiste bilen opp og tok så vidt på bremsene bak, stusset litt over de snedige eksoshalene (som peker ned med falske kromrør ut bak), før bilen igjen ble heist ned og kontrolløren hang seg opp i at noen av sifrene i rammenummeret var vanskelig å ta bilde av. Jeg ble satt til å pusse litt på sistnevnte med tildelt smergelpapir, og etter hvert så det greit nok ut til at han tok sjansen på å sende bildene til sentral godkjenning. Etter et par litt anspente timer, hvor det etter min mening var mest fokus på alt som kunne være eller gå galt, ble jeg til slutt sendt ut for å vente på melding i Digipost, som enten gav meg tommel opp eller ned. Dette gikk heldigvis lynraskt, og fem minutter senere var jeg inne ved skranken og ventet på å få fullført prosessen.

Alt gikk med andre ord bra, og nå er bilen godkjent for bruk her til lands, i det minste helt frem til første EU-kontroll om ett år 🤩

Det ble en del henging og slenging i kontrollhallen mens godkjenningen pågikk:

IMG_4560.thumb.jpeg.13a1a17172ae17af9b968425867beb3e.jpeg

IMG_4562.thumb.jpeg.f4ac77d8380640e6bf25797da70fd6c1.jpeg

Men etter et par timer her inne, samt noen minutter inne ved skranken, fikk jeg utdelt midlertidig vognkort og kunne flashe de nyinnkjøpte skiltene!

IMG_4576.thumb.jpeg.6a480f8296cff6875e9c924d1ae5f4ad.jpeg

IMG_4575.thumb.jpeg.06113e699f827227ae4073ae01d05deb.jpeg

Så bare det hjemover igjen, før den nok en gang ble satt tilbake på låven i påvente av nye eventyr:

IMG_4580.thumb.jpeg.9a21a1225c898939d19a7ac69692e065.jpeg

PS: Nummeret er tidsriktig for Stavanger i 1966, ikke bare et hint til bilen i seg selv.

Edited by Sven Håkon
  • Like 3
Posted
1 hour ago, Stian said:

Planer om ombygging siden ikke er registrert som bevaringsverdig? :flower:

Ikke akkurat, men jeg kom ikke på muligheten for å få den registrert som bevaringsverdig før på slutten av kontrollen, og da tok jeg ikke sjansen på å komplisere noe som så ut til å gå riktig vei... Har du fått det gjort selv på din(e) bil(er)?

Posted
1 hour ago, Sven Håkon said:

Ikke akkurat, men jeg kom ikke på muligheten for å få den registrert som bevaringsverdig før på slutten av kontrollen, og da tok jeg ikke sjansen på å komplisere noe som så ut til å gå riktig vei... Har du fått det gjort selv på din(e) bil(er)?

Ahh, nå så jeg for meg at det skulle en M113 med kompressor oppi :) 

300-en er registrert som bevaringsverdig av forrige eier. Da slipper jeg flere EU-kontroller siden den er over 50år.

Det negative med det er at da er det ikke noen som passer på meg, og sjekker at alt er som det skal være. 

SL-en er registrert som vanlig. 

Posted
9 minutes ago, Stian said:

Ahh, nå så jeg for meg at det skulle en M113 med kompressor oppi :) 

300-en er registrert som bevaringsverdig av forrige eier. Da slipper jeg flere EU-kontroller siden den er over 50år.

Det negative med det er at da er det ikke noen som passer på meg, og sjekker at alt er som det skal være. 

SL-en er registrert som vanlig. 

Akkurat det med å "ta en fot i bakken" og faktisk få sett over ting ser jeg på som positivt selv også, så sånn sett er det greit å beholde det som det er. Med det sagt passer det jo aldri når noe dukker opp, ei heller fristene for kontrollen 😄

Med tanke på at bilen er urestaurert og i forbausende original stand tenker jeg at den er et dårlig utgangspunkt for ombygging, det passer bedre til en bil som er totalrestaurert (hvor alt det originale er byttet ut med nytt) etter min mening.

• 2 weeks later...
Posted

Første langtur med norske skilter ble gjennomført (eller, egentlig startet, siden vi ikke er hjemme ennå) i går; Turen gikk til hytta i Lærdal, via Hallingdal og Hemsedalsfjellet.

IMG_4755.thumb.jpeg.01a564524a56fdd97f1a6498a4bf68ed.jpeg

IMG_4766.thumb.jpeg.b7a4639df284f90968c5bdbfe7a539c9.jpeg

IMG_4783.thumb.jpeg.eae6ed0eab66e57d036649c8c30e264e.jpeg

IMG_4788.thumb.jpeg.f7d39c5706097f9e6417f48559fb59d5.jpeg

• Like 7
  • 2 weeks later...
Posted
1 hour ago, Jan S said:

Nydelig bil! Hvordan er kjøreegenskapene .... ligger fint på veien?

Til å være 60 år gammel så kjører den helt enormt bra - men sammenlignet med en helt moderne bil så er det mye mer bilkjøring; Styringen er det biljournalister ville kalt "vag" rundt senter, så den krever en sjåfør som følger med og korrigerer underveis. Og riktignok funker fjerde gir finfint fra 50km/t til toppfart, men første og andre er såpass korte at det knapt er bruk for dem, i hvert fall ikke begge. Å gire ned for å eksempelvis kjøre forbi er nesten ikke noe poeng, all den tid det stort sett bare er lydbildet som endres - og det i såpass stort monn at du gjerne skremmes fra å prøve å kjøre forbi (eller hva du nå hadde intensjon om). Og det med lyd er jo naturligvis også annerledes enn på en moderne bil; Her høres motor, vei og vindsus i mye større grad enn vi har blitt vant til med årene, men det har heldigvis ikke så mye å si med norske fartsgrenser - opp til hastigheter oppunder 100km/t er den deilig og avslappende å cruise med, og inspirerer til å nyte tur og natur i mye større grad enn mer kjøreglade (les: moderne) doninger.

Men, all flåsing til side; Bilen kjører utrolig bra, er relativt lettkjørt og følger moderne trafikk uten problemer. Som jeg antyder over så er det selvsagt ting som følges gammeldags, men det er vel ingen som kjøper en 66-modell uten å forvente det :-)

• Thanks 1
  • 4 weeks later...
Posted

Etter å ha stått og slappet av et par uker så pådro bilen seg en god gammaldags fusk. Tomgang var ujevn, og akselerasjonen føltes "klumpete", særlig under pådrag ved lavt turtall. Først håpet (og trodde) jeg at ville gå seg til, men etter et par-tre mils kjøring ble det klart at det måtte nærmere undersøkelser til. Jeg fikk et tips om å starte med tennpluggene, og etter å ha sjekket og renset dem malte den nok en gang som en fornøyd katte. Pluggene som stod i så relativt gamle ut, og var av typen Bosch W5DC0. "Alle" sier at det er NGK BP6ES som skal brukes på disse bilene, så i dag ble det byttet til nye slike. En høyst subjektiv opplevelse før og etter skiftet av plugger er at bilen starter enklere og sviver jevnere; Før jeg byttet (men etter å ha renset de gamle pluggene) sveiv den jevnt, men det føltes som om en sylinder tidvis ikke fyrte som den skulle. Etter skiftet til nye plugger er dette borte.

IMG_5711.thumb.jpeg.c79ce573e24e1934a36f5e51e4c7eda8.jpeg

IMG_5700.thumb.jpeg.e8d267e338acf2a111e972d01e351765.jpeg

Men, har jeg fikset et symptom eller en sykdom? Slikt er vanskelig å vite, og ofte er det jo ikke bare én ting som hverken er det ene eller det andre. Planen er i hvert fall å kjøre med de nye pluggene men ellers uten å endre noe annet, for så å sjekke status etter en liten stund. Alle de gamle pluggene så rimelig tilsotet ut, noe som visstnok skal bety at bilen går med for rik blanding. Jeg fyller kun 98 oktan på den nå, men er ikke kjent med hva forrige eier brukte. Dog vet jeg at det ble brukt 95 oktan mens den var i Nederland, så muligens er det litt overgangsproblemer involvert også.

Gleden med gammel bil er mangefasettert 😄

For de spesielt interesserte følger to videoer av oppstart og tomgang; Først med gamle (dog rensede) plugger:

Deretter etter å ha skiftet til nye plugger:

• Like 3