Jump to content

MB vs Audi/BMW

Guest Lars Erik

Hva er den dårligste MB kopien?  

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Guest Lars Erik
Posted

Hva er den dårligste MB kopien?

Posted

Slikt vil vi ikke ha her på våre sider.

Hadde tenkt til å stenge denne tråden, men valgte å ikke utføre sensur.

At Mercedes laget den første bilen kan jo sånn nesten rettferdiggjøre spørsmålet, men jeg oppfordrer alle til ikke å stemme i denne voten.

Guest Lars Erik
Posted

I følge min historiebok var det ikke mercedes som lagde den første bilen, det var.............?

Posted
I følge min historiebok var det ikke mercedes som lagde den første bilen' date=' det var.............?[/quote']

Hva vil du frem til???

At det var Karl Benz som laget den første bilen?

Vel, nå var rikspatent 37435 regnet som verden første bil.

Denne er bedre kjent som "Patent Benz" den kom riktig nok noen år etter at Gottlieb Daimler laget verdens første motorkjøretøy Motorsykkelen av tre, begge kjøretøyene kan sees på DCAG sitt museum, riktig nok står den ekte Patent Benz på Deütche Museum i München.

Siden både Gottlieb Daimler og Karl Benz begge står som grunnleggere av firmaene som igjen var grunleggerne av Daimler Benz som er/ var moderkonsernet til Mercedes-Benz så vil jeg si at Mercedes var verdens første bil. Definisjonen er jo i allefall grei, det er ingen andre merker som har slik tilknytning.

Det var ikke engang noen som het Mercedes som bedrev hverken produksjon eller salg av bil. Navnet Mercedes komer av datteren til Emil Jelinek som var den franske importøren av Pannhard. Men siden han drev side import ville han selge bilene under et annet navn, han solgte likemange biler som fabrikken klarte å levere, alle under hans datters navn Mercedès.

Først i 1926 ble Daimler Benz etablert under styring av Deutche Bank da begge firmaene var truet av konkurs, sammen dannet de et stort potensiale på bakken, i luften, og til sjøs, derav den trepunktede stjernen.

Karl Benz og Gottlieb Daimler møttes aldri.

Guest Lars Erik
Posted

Mulig du har rett Simen

Jeg mener bare å huske at i jubileumsboka til BOS står at Armand Peugeot lagde den første bilen..........

Posted
Mulig du har rett Simen

Jeg mener bare å huske at i jubileumsboka til BOS står at Armand Peugeot lagde den første bilen..........

Jeg skal ikke si hverken det ene eller det andre, men at mange nok var ute omtrent likt vil jeg tro, faktisk må jeg si at jeg ikke bekymrer meg så mye om det, men jeg vet at man har anerkjent Karl Benz sin bil som den første bilen noen sinne.

Det er nok mange som laget en bil rundt 1886, men om det var MB eller noen andre det skal jeg ikke uttale meg om, jeg vet forlite.

Posted

Nå var dere svake i diskusjonen gutter. For å kverulere litt vil jeg påstå at den første bilen ble lagd så tidlig som i 1769. Ikke av hverken en tysker eller franskmann, men av sveitseren Nicholas Joseph Cugnot. Den var drevet med damp. Den første bilen som ble drevet ved hjelp av Otto-motoren var korrekt nok bygd av Karl Benz i 1886.

Guest Erik Lund
Posted

Flink er du Olav- det er helt riktig at sveitserne kan skryte av første "bil" - eller rullende framkomstmiddel, som kanskje er en mer riktig betegnelse :lol:

Ellers vil jeg henstille til 2 personer, som frekventerer forumet ofte, om å spare oss for noen av disse tåplige diskusjonene- mulig dere bare er uenige om sak- men det blir lavmål, etter min målestokk! :evil:

Og Simen- det er greit og svare på ting, men som formann- gå foran med et godt eksempel- jeg tror nemlig ikke klubben er tjent med en styreformann, som virker selvhøytidlig til tider! :twisted: :twisted:

Posted
Nå var dere svake i diskusjonen gutter. For å kverulere litt vil jeg påstå at den første bilen ble lagd så tidlig som i 1769. Ikke av hverken en tysker eller franskmann' date=' men av sveitseren Nicholas Joseph Cugnot. Den var drevet med damp. Den første bilen som ble drevet ved hjelp av Otto-motoren var korrekt nok bygd av Karl Benz i 1886.[/quote']

Har alltid hørt at Cugnot var fransk.

Ifølge flere kilder var han fransk, født i Lorraine i nordøstre delen av Frankrike.

Han var offiser i den franske hær, men flyttet til Brüssel på sine eldre dager.

Kunne bare ikke dy meg........... :)

Posted
Flink er du Olav- det er helt riktig at sveitserne kan skryte av første "bil" - eller rullende framkomstmiddel' date=' som kanskje er en mer riktig betegnelse :lol:

Ellers vil jeg henstille til 2 personer, som frekventerer forumet ofte, om å spare oss for noen av disse tåplige diskusjonene- mulig dere bare er uenige om sak- men det blir lavmål, etter min målestokk! :evil:

Og Simen- det er greit og svare på ting, men som formann- gå foran med et godt eksempel- jeg tror nemlig ikke klubben er tjent med en styreformann, som virker selvhøytidlig til tider! :twisted: :twisted:[/quote']

Ta det helt rolig, jeg starter ikke en tilsvarende dum diskusjon her igjen.

Jeg har nå uttalt det jeg vet, og om andre vet/tror noe annet må de gjerne gjøre det.

En ting jeg heller gjør er å si meg uenig, det er viktig at vi ikke legger informasjon ut som er direkte feil.

Historieforfalskning er ikke bra, ei heller oppfordring til ulovlig handlinger.

Slikt er ikke tillat i dette forumet og vil bli slettet.

enten det kommer fra den ene eller andre.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...