Jump to content

Alexanders 1964 W111 220b


Recommended Posts

Tenkte det var på tide å lage en tråd her. Det har jo skjedd så mye siden sist jeg lagde en tråd (det var i 2016, og da trengte jeg en baklampe til en w211 ...)

 

Helt tilbake i oktober 2013 så kjøpte jeg en 1964 w111 220b. Bilen var plukket ned, og tidligere eiere hadde rustsveiset den. Ut i fra hva hva vi kunne se når vi hentet den, var den helt rustfri. Men den hadde ikke motor eller interiør. Og den manglet det meste av eksteriørdetaljer.

 

På dette bildet ser dere hvordan den så ut når vi fikk den på henger. Her var det hverken lakk eller motor.image.thumb.jpeg.4448f6ec610f68f07ab78b1084ea6fdf.jpeg

 

Så hva i alle dager er en 220b? Kort fortalt en lang heckflosse, med litt enklere detaljer. 220b har små baklamper, enkel bakfanger, mindre chrome og annet. Tror den også hadde plastikk istedenfor treverk innvendig (ihvertfall hadde min det). Tror ikke dette bildet forteller dere så mye, men la det nå allikevel med. 

image.jpeg.277ad81e7b4afea79a3c82a3034c166d.jpeg

 

Fortsettelse følger :-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Selv om bilen var ryddig i karosseriet, så manglet det jo relativt mye deler på den. I 2015 ringte en bekjent og lurte på om jeg ville hente en delebil som sto hos han. En 1972 280S. Selv om dette er en W108, så er det mye deler jeg kan benytte fra denne donorbilen - så den ble hentet.

 

280en var et sørgelig syn, og ingenting som var noe å redde. Så det smertet meg ikke voldsomt mye å ribbe den ned og kjøre den til huggeren. Dette er et ganske så dårlig bilde av karosseriet etter at vi hadde ribbet den for alt av understell.

image.thumb.jpeg.a2809e53c27d3e8a4bd26bc700b175b5.jpeg

 

Vi lagde en tralle av noen  hjul fra biltema og 2x4 som vi satte under, men det var ganske mislykket. Det knakk og hjula sprakk. Så det ble et lite helvete å få den opp på bilhengeren ...

 

Forstilling med servo ble tatt ut av donorbilen

 

image.thumb.jpeg.21adce2808c81b08fbcc5b138d6eaac2.jpeg

image.thumb.jpeg.df6eea77131fc619ce6262e3a7cd43be.jpeg

 

Bakstilling ble selvsagt også tatt ut

 

image.thumb.jpeg.bf86cc23066cece95a259c8410f1f4b8.jpeg

image.thumb.jpeg.57261538b4c1f395b2e6e8776b8a6d54.jpeg

 

Legg merke til at på denne sitter det et defekt "bogebein" og ikke en fjær, som mange av disse ble bygget om til. Det "bogebeinet" må få en heloverhalling en gang i fremtiden.

 

Og til slutt, under alt dette listverket, ligger det en 280S motor. En M130 med doble Zenith-forgassere. Og selvsagt automatgirkasse.

 

image.thumb.jpeg.9b67df1398c239b3970a50f633e7cf6a.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Å hugge en W108 gir jo dessverre kun nok deler til å ha en W111 som kjører. Det blir dårlig med interiør og eksteriør. Jeg hadde en 1965 220Sb som var kandidat for hugging da den ikke gikk igjennom EU kontrollen pga rust. Jeg burde nok ha sveiset den, men i og med at jeg hadde et rustfritt karosseri allerede var det kanskje mer fornuftig å ta de brukbare delene fra rustholken.

 

I 2014 hugget vi den bilen vi kalte Gråtass. Ja, jeg kjørte den om vinteren:

 

image.thumb.jpeg.071ce9d012ade51c433c9d7f9bdcece3.jpeg

 

På det tidspunktet den ble hugget hadde jeg et helt ok interiør i den også:

image.thumb.jpeg.7ce5b2df5ca142620d9482f3577080f3.jpeg

 

image.thumb.jpeg.381a1c929839e6eb618961af7c93aa2f.jpeg

 

Orginalt i bilen var det grått stoff, og jeg har fortsatt sofaen foran liggende

image.thumb.jpeg.e60222647eaa32bb6b3bd35e6c79b483.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...