Jump to content

ABS BAS ESP - CANBUS feil c klasse 203


Yankee

Recommended Posts

On 21.2.2023 at 23.11, Yankee said:


Har nå fått koblet opp og lest ut at sensorene gir like verdier fra alle fire hjul, så da er abs ringer og sensorer i orden. 
Får feilmelding; fault CAN communication control module, upper control panel control module. 
Er dette styringsenheten som sitter på ESP modulen som er feilen?

ACC234C3-4F04-464A-9CD4-1107624E8ECC.jpeg

FBF7E80E-DBE6-45AC-B2B2-8CC8118ED1BA.jpeg

48D22A29-2CE1-480F-8A8C-42FC1DBFB626.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har nå resette feilkodene, sjekket sikring 56 , 59 og 60 i motorrom,

*kjørt med diagnose tilkoblet og sjekket at alle sensorer gir riktige signal(ser riktig ut under kjøring men går ikke helt ned til null.)
*demontert og rengjort canbus kobling under teppet på førerside( var mye irr), 
kjørte noen kilometer, så kom feilkodene opp igjen.😡

veksler mellom BAS , ESP , ABS i display. 
koblet til diagnose igjen;

*får fortsatt ikke kontakt mot BAS - link error
Nye feilkoder som ikke kom tidliger

*ESP - sjekk power supply component A7/3ml(high Pressure and return pump) 
*fault In can communication N10/8 (rear Sam module) 

*Tidligere kode om feil i kommunikasjon med upper control panel control module kommer ikke opp igjen

 

Håper noen har gode tips for videre feilsøk. Vurderte å prøve å bytte abs modulen for å se om det hjelper(er det den som gjør jeg ikke får kontakt med BAS? Og er det her jeg bør måle om den har CAN, jfr svar fra Simen Arntsen i annen tråd?

er der en egen modul for ESP, eller er dette samme som ABS modulen?

 

Mange spørsmål her men håper noen kan gi gode tips da dette er noe jeg ikke kan men prøver å lære! 

 

 

1B5323C2-9732-45AE-A3A5-78296A24E54E.jpeg

Edited by Yankee
Link to comment
Share on other sites

  • Yankee changed the title to ABS BAS ESP - CANBUS feil c klasse 203

1. Når jeg tar diagnose, setter jeg alltid på en stor lader (25 A) for å holde spenningen på den gode siden. Har inntrykk av at det skal ikke store spenningstapet før man mister kontakt med diverse ting i systemet. Dette gjelder kanskje spesielt eldre biler, uten at jeg kan si det 100 %

2. Det er mye som kan få deg til å få feilmelding på Esp, Bas og Esp. En av de er f.eks styrevinkel sensor som sitter i rattstammen. Den kalibreres ved, med motor i gang, å svinge helt en vei, vente litt, svinge helt den andre veien og vente litt. Dette gir den ytterpunkter, så den vet hvor rett frem er. Denne detter ut ved strømløs bil, og må da gjøres.

3. Upper control module er vel den boksen som sitter i taket oppunder taklys/speil. Styrer vel taklys, blending av speil osv

Edited by tommern57
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Skal se om der ligger feil på styresensor.  Upper control module har så vidt jeg kan finne ut bryterpanelet i midten rett under friskluftventiler. I det bryterpanelet sitter bryter til å slå av ESP så det gir mening. 

Link to comment
Share on other sites

På 203, og andre som har likt elektrisk opplegg, som f.eks Geländewagen frå same tidsperiode, kan den taklampa lage mykje krøll. Du kan prøve å berre koble den vekk.

 

Styreenhet for ESP og tilhøyrande funksjonar står på ABS-modulen i maskinrommet.

Viss du har problem med å få kontakt med den, er det der du må kontrollere at du har spenning og CAN.

Har du kontakt med den vil eg ta utgangspunkt i at spenning og kommunikasjon er i orden.

Viss du har spenning og CAN til ESP-modulen, men fortsatt ikkje kontakt, må du prøve med anna diagnoseutstyr, gjerne Xentry. Er det fortsatt ikkje kontakt er det ikkje utenkeleg at modulen er defekt.

Ut frå dei kodane og verdiane du nemner kan det sjå ut som du har kontakt?

 

Det er mange ting som kan gi feil på ESP, som ikkje går direkte på ESP-modulen. Som f.eks styrevinkelsensor som nemnt, gasspedal, bremsepedal, og mykje anna. Men da skal det strengt tatt ligge feilkode på det.

Kva med den power supply A7/3? 

 

Eg kjenner ikkje funksjonalitet på icarsoften, så veit ikkje kva moglegheiter du har der for manuell testing av komponentar, men når eg feilsøker med MB Xentry/DAS går eg systematisk gjennom aktuelle verdiar og aktuering av dei ulike delane av systemet til eg finn noko som ikkje stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for gode tips, har ikke brukt diagnoseverktøy så mye før så har ikke full oversikt over funksjonalitet enda, men kan lese av verdier på signal fra de ulike sensorer.


Jeg har kontakt med systemet nå ved at jeg får lest ut data når jeg går inn på  ESP, men går jeg inn på BAS så får jeg link error. Trodde egentlig disse to funksjonene var i samme system/enhet,  men der er kanskje en annen enhet som BAS er knyttet til? 


power supply A7/3 kom opp etter at jeg rengjorde canbus kontakt under teppet på førerside så får følge den feilen videre nå.
 

har lenge hatt en periodisk feil en sjelden gang  på Trottle valve actuator, bilen har da bare stått og småruset litt på tomgang, men ved å starte / stoppe har det forsvunnet igjen, men forstår da at også dette er knyttet mot canbus. Er det da speedpedal som er feil på?

D763B334-7A7D-4D40-9792-330CC4E1D78D.jpeg

Edited by Yankee
Link to comment
Share on other sites

Feilen på throttle valve er meir sannsynleg potensiometer/inter elektronikk som gir feil verdi, og har nok ikkje samanheng med ESP-problema du har.

Trudde ikkje det var ein eigen BAS eg heller, men kan jo ta feil.. men dei feilkodane du ellers nemner, ligg dei under ESP-modulen?

Link to comment
Share on other sites

Ja mener de er under ESP. 
jeg har gått over alle sikringer og målt dem ok.

sjekket strøm på to røde kabler øverst på ABS modul - ok

ble usikker på hvilke som er BUS, veldig mange tynne ledninger der. Kan jeg skade noe med å sette på voltmeter på ledningene der?

med icarsoft sjekket jeg bremselysbryter og en rekke sensorer på bremse, styresensor, akselerasjon, bryter for ESP mv . Så ok ut, reagerer fornuftig når de brukes. 
slettet alle feilkoder en gang til, feilvarsel forsvant igjen, har kjørt 8 -10 km uten st det kom opp igjen(litt lenger enn i går når det kom tilbake)

får nå en feilkode : (aktive) can communication with engine system is faulty🧐

Denne har ikke kommet før, de andre kodene er ikke kommet tilbake.

får håpe abs/ESP/bas da er i orden men har mine tvil🤨😊

 

 

FE1889CD-2A4E-4CE9-8518-7C4F8F8FCF34.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Etter noen mil kjøring kom feilen plutselig tilbake🤥. Når jeg startet igjen i dag er den vekk, men får nå historic feilkode på power supply igjen, i går var den current før jeg slettet feilkoder. 

C1310

state current

check power supply of component A7/3m1(high pressure and return pump)

 

Er dette ESP pumpa?

noen som kan si hvordan strømforsyningen til denne er? Er der f.eks. noen relé i strømforsyningen, og hvor finner jeg i så fall dem? 
 

BAS og upper control panel får jeg nå ikke kontakt med igjen🙄de er vel knyttet til samme system, upper control panel er vel med pga on/off bryter til ESP. 

F2E1AF83-4A15-490F-98F9-B01536526796.jpeg

349FA59B-9C9A-4D5B-BD78-E7BBA9F272CE.jpeg

E808F660-0149-4058-92CE-DEFA072ED103.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg saken er løst😄

 

prøvde å bytte styringsmodellen på ABS/ESP pumpa, hjalp ingenting, tok av motoren til pumpa og det var nok synderen. To helt utslitte børster. Satte i en brukt motor og nå ser varslene ut til å være vekke.

siden den brukte motoren også hadde slitte børster vil jeg se om jeg kan kjøpe nye børster og lager for å rehabilitere den som sto i.

 

mange takk for all hjelp og gode innspill, håper andre kan få nytte av tråden. 

FB1C46BD-968E-478D-B02F-44AA31CA9EC7.jpeg

F7345CD0-3065-4F74-93A2-CDEC7A07AFB2.jpeg

133D42FE-3F14-4478-AC8F-D2936ECFAFFA.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...