Yankee Posted February 21, 2023 Share Posted February 21, 2023 (edited) Tråd for feilsøking på CANBUS - ABS/BAS/ Edited March 3, 2023 by Yankee Retting av feil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted February 21, 2023 Author Share Posted February 21, 2023 Noen som vet hvor modulen til abs ligger på denne bilen? Og om der er flere sikringer til abs? Har sjekket 56, 59 og 60 men de var ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted February 22, 2023 Share Posted February 22, 2023 Er det en skrivefeil her? Du sier bas/srs? bas er nødbremshjelp og srs er vel airbags? Mener du kanskje bas/esp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted February 22, 2023 Author Share Posted February 22, 2023 13 hours ago, tommern57 said: Er det en skrivefeil her? Du sier bas/srs? bas er nødbremshjelp og srs er vel airbags? Mener du kanskje bas/esp? Det har du rett i, er korrigert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted February 25, 2023 Author Share Posted February 25, 2023 On 21.2.2023 at 23.11, Yankee said: Har nå fått koblet opp og lest ut at sensorene gir like verdier fra alle fire hjul, så da er abs ringer og sensorer i orden. Får feilmelding; fault CAN communication control module, upper control panel control module. Er dette styringsenheten som sitter på ESP modulen som er feilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted March 3, 2023 Author Share Posted March 3, 2023 (edited) Har nå resette feilkodene, sjekket sikring 56 , 59 og 60 i motorrom, *kjørt med diagnose tilkoblet og sjekket at alle sensorer gir riktige signal(ser riktig ut under kjøring men går ikke helt ned til null.) *demontert og rengjort canbus kobling under teppet på førerside( var mye irr), kjørte noen kilometer, så kom feilkodene opp igjen.😡 veksler mellom BAS , ESP , ABS i display. koblet til diagnose igjen; *får fortsatt ikke kontakt mot BAS - link error Nye feilkoder som ikke kom tidliger *ESP - sjekk power supply component A7/3ml(high Pressure and return pump) *fault In can communication N10/8 (rear Sam module) *Tidligere kode om feil i kommunikasjon med upper control panel control module kommer ikke opp igjen Håper noen har gode tips for videre feilsøk. Vurderte å prøve å bytte abs modulen for å se om det hjelper(er det den som gjør jeg ikke får kontakt med BAS? Og er det her jeg bør måle om den har CAN, jfr svar fra Simen Arntsen i annen tråd? er der en egen modul for ESP, eller er dette samme som ABS modulen? Mange spørsmål her men håper noen kan gi gode tips da dette er noe jeg ikke kan men prøver å lære! Edited March 3, 2023 by Yankee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 (edited) 1. Når jeg tar diagnose, setter jeg alltid på en stor lader (25 A) for å holde spenningen på den gode siden. Har inntrykk av at det skal ikke store spenningstapet før man mister kontakt med diverse ting i systemet. Dette gjelder kanskje spesielt eldre biler, uten at jeg kan si det 100 % 2. Det er mye som kan få deg til å få feilmelding på Esp, Bas og Esp. En av de er f.eks styrevinkel sensor som sitter i rattstammen. Den kalibreres ved, med motor i gang, å svinge helt en vei, vente litt, svinge helt den andre veien og vente litt. Dette gir den ytterpunkter, så den vet hvor rett frem er. Denne detter ut ved strømløs bil, og må da gjøres. 3. Upper control module er vel den boksen som sitter i taket oppunder taklys/speil. Styrer vel taklys, blending av speil osv Edited March 3, 2023 by tommern57 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted March 3, 2023 Author Share Posted March 3, 2023 Takk for tips. Skal se om der ligger feil på styresensor. Upper control module har så vidt jeg kan finne ut bryterpanelet i midten rett under friskluftventiler. I det bryterpanelet sitter bryter til å slå av ESP så det gir mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 Ja det er mulig den sitter der på 203 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 På 203, og andre som har likt elektrisk opplegg, som f.eks Geländewagen frå same tidsperiode, kan den taklampa lage mykje krøll. Du kan prøve å berre koble den vekk. Styreenhet for ESP og tilhøyrande funksjonar står på ABS-modulen i maskinrommet. Viss du har problem med å få kontakt med den, er det der du må kontrollere at du har spenning og CAN. Har du kontakt med den vil eg ta utgangspunkt i at spenning og kommunikasjon er i orden. Viss du har spenning og CAN til ESP-modulen, men fortsatt ikkje kontakt, må du prøve med anna diagnoseutstyr, gjerne Xentry. Er det fortsatt ikkje kontakt er det ikkje utenkeleg at modulen er defekt. Ut frå dei kodane og verdiane du nemner kan det sjå ut som du har kontakt? Det er mange ting som kan gi feil på ESP, som ikkje går direkte på ESP-modulen. Som f.eks styrevinkelsensor som nemnt, gasspedal, bremsepedal, og mykje anna. Men da skal det strengt tatt ligge feilkode på det. Kva med den power supply A7/3? Eg kjenner ikkje funksjonalitet på icarsoften, så veit ikkje kva moglegheiter du har der for manuell testing av komponentar, men når eg feilsøker med MB Xentry/DAS går eg systematisk gjennom aktuelle verdiar og aktuering av dei ulike delane av systemet til eg finn noko som ikkje stemmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted March 4, 2023 Author Share Posted March 4, 2023 (edited) Mange takk for gode tips, har ikke brukt diagnoseverktøy så mye før så har ikke full oversikt over funksjonalitet enda, men kan lese av verdier på signal fra de ulike sensorer. Jeg har kontakt med systemet nå ved at jeg får lest ut data når jeg går inn på ESP, men går jeg inn på BAS så får jeg link error. Trodde egentlig disse to funksjonene var i samme system/enhet, men der er kanskje en annen enhet som BAS er knyttet til? power supply A7/3 kom opp etter at jeg rengjorde canbus kontakt under teppet på førerside så får følge den feilen videre nå. har lenge hatt en periodisk feil en sjelden gang på Trottle valve actuator, bilen har da bare stått og småruset litt på tomgang, men ved å starte / stoppe har det forsvunnet igjen, men forstår da at også dette er knyttet mot canbus. Er det da speedpedal som er feil på? Edited March 4, 2023 by Yankee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 Feilen på throttle valve er meir sannsynleg potensiometer/inter elektronikk som gir feil verdi, og har nok ikkje samanheng med ESP-problema du har. Trudde ikkje det var ein eigen BAS eg heller, men kan jo ta feil.. men dei feilkodane du ellers nemner, ligg dei under ESP-modulen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted March 4, 2023 Author Share Posted March 4, 2023 Ja mener de er under ESP. jeg har gått over alle sikringer og målt dem ok. sjekket strøm på to røde kabler øverst på ABS modul - ok ble usikker på hvilke som er BUS, veldig mange tynne ledninger der. Kan jeg skade noe med å sette på voltmeter på ledningene der? med icarsoft sjekket jeg bremselysbryter og en rekke sensorer på bremse, styresensor, akselerasjon, bryter for ESP mv . Så ok ut, reagerer fornuftig når de brukes. slettet alle feilkoder en gang til, feilvarsel forsvant igjen, har kjørt 8 -10 km uten st det kom opp igjen(litt lenger enn i går når det kom tilbake) får nå en feilkode : (aktive) can communication with engine system is faulty🧐 Denne har ikke kommet før, de andre kodene er ikke kommet tilbake. får håpe abs/ESP/bas da er i orden men har mine tvil🤨😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted March 5, 2023 Author Share Posted March 5, 2023 Etter noen mil kjøring kom feilen plutselig tilbake🤥. Når jeg startet igjen i dag er den vekk, men får nå historic feilkode på power supply igjen, i går var den current før jeg slettet feilkoder. C1310 state current check power supply of component A7/3m1(high pressure and return pump) Er dette ESP pumpa? noen som kan si hvordan strømforsyningen til denne er? Er der f.eks. noen relé i strømforsyningen, og hvor finner jeg i så fall dem? BAS og upper control panel får jeg nå ikke kontakt med igjen🙄de er vel knyttet til samme system, upper control panel er vel med pga on/off bryter til ESP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted March 9, 2023 Author Share Posted March 9, 2023 Da tror jeg saken er løst😄 prøvde å bytte styringsmodellen på ABS/ESP pumpa, hjalp ingenting, tok av motoren til pumpa og det var nok synderen. To helt utslitte børster. Satte i en brukt motor og nå ser varslene ut til å være vekke. siden den brukte motoren også hadde slitte børster vil jeg se om jeg kan kjøpe nye børster og lager for å rehabilitere den som sto i. mange takk for all hjelp og gode innspill, håper andre kan få nytte av tråden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted March 10, 2023 Author Share Posted March 10, 2023 Noen som vet hvor man får kjøpe børster til motoren? Selges de orginalt? lager tenker jeg er billig å kjøpe på lokal jernvare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted March 11, 2023 Share Posted March 11, 2023 Det er i alle fall ikkje delenummer på børstar og lager. A0044316212 er for komplett hydraulikkenhet, altså uten elektrisk styreenhet. Kanskje du finn børstar på ebay? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.