Guest 500SL Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Har sjekket opp med biltilsynet, og fått beskjed om at jeg må montere sideblinklys på SL'en.Kjøpte originale hos Autotrio idag, men fant fort ut at disse bør monteres av profesjonelle.Noen som har tips om hvem som kan gjøre noe slikt for en overkommelig penge??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Ifølge en post i denne tråden. http://www.mbentusiastklubb.com/forum/viewtopic.php?p=44800#44800 skal det ikke være nødvendig med sideblinklys lengre. Kanskje sjekke med biltilsynet en gang til? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 "§ 1-15. Spesielle unntak for bil Bil som er i den utførelse den ble levert fra fabrikken (original utførelse) er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-11 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28. "Dette er fra Kjøretøyforskriften. Har i allefall sett flere 124 biler som har kommet nylig og er ferdig registrert uten sideblinklys. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Kanskje Kenneth (MBSL) har litt aa tilfoye her. Han kjorer hvertfall SL uten sideblinkere. Han har "overbevist" Biltilsynet om dette og kjorer lovlig uten. Bilen er jo finere uten dem saa hvis det kan unngaas saa ville jeg absolutt det.... PS! Daarlig med ae, oe og aa her i Aberdeen..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Brabus Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Hva med å montere speil med blinklys i?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Hva med å montere speil med blinklys i??Mye finere når det er originalt. Hvis man skal ettermontere med blinklys i speil bør modellen ha blitt levert med dette originalt også på senere modeller....Synes jeg da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Roald Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Hva med å montere speil med blinklys i?? de selger speil med blinkelys på www.mbsca.com sin shop.kan bli pent det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 500SL Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Har sjekket i kjøretøyforskriftene, der står det at du kan slippe unna hvis lyset fra de foran er synlig innenfor en viss vinkel. Reiste så til biltilsynet hvor jeg snakket med en hyggelig kar som ringte opp Mercedes experten på biltilsynet. Han sa at det var testet på 129 SL'en, men at den ikke "klarte" dette, så man må ha ekstra. På den forrige SL (107?) behøver man ikke sette på ekstra. Så da er det vel bare å bite i det sure eplet..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Så da er det vel bare å bite i det sure eplet..... Da hadde jeg heller slått meg skikkelig vrang. Bilen din er godkjent i EØS, og Norge er et EØS-land. De SKAL godta tüv-dokumenter. Eneste unntak skal være fargen. I Norge skal den være gul. Røde bremselys er ikke godkjent. Jeg hadde kontaktet amcar. Litt rart kanskje, men de har kranglet mye med norske myndigheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Aldri, aldri, aldri om jeg borrer hull i skjermene for noe så unødvendig som sideblinklys. Bare ta med deg bilen til nærmeste trafikkstasjon, sett deg godt til rette i hallen og se på mens de måler opp og tester dette. De har sikkert ikke utstyr og ivertfall ikke kompetanse til å måle opp dette. Men for all del, hvis du godtar at kontrolløren bruker "synsvinkelen" sin til å avgjøre dette, så blir det opp til deg.Her er hva som skal måles:5.2 Retningslys foran og på siden kan kombineres i en lykt, dersom lyset er synlig innenfor de vinkler som er angitt i nr. 5.3. 5.3 Lyset fra hver av lyktene foran og bak skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15 ° over til minst 15 ° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45 ° innover til minst 80 ° utover fra et vertikalplan gjennom lyktenes sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse. Lyset fra hver av lyktene på siden skal være synlig innenfor en vertikal vinkel fra minst 15 ° over til minst 5 ° under horisontalplanet i lyktenes sentrum når lyktene er plassert slik at høyden fra vegbanen til den nederste kant av den lysende flaten er mindre enn 100 cm, og fra minst 15 ° over til minst 15 ° under dette planet når høyden er 100 cm eller mer. Lyset skal videre være synlig bakover og ut fra bilen innenfor en horisontalvinkel fra ikke over 5 ° til minst 60 ° , målt fra et vertikalplan gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse. Skulle det skjære seg helt for kontrolløren (og deg), er det jo en annen "fiks" måte å løse dette på. Kjøp de største, styggeste blinklysene med flat bakside du kan oppdrive på Biltema, samt en rull med dobbelsidig tape. Er bilen svart kjøper du så en liten rull hvit lampettledning, eller den fargen du synes ser værst ut. Limer så på sideblinklysene med tapen, legger ledningen på utsiden av skjermen festet med tape. Så ruller du SL`en inn til samme kontrollør og sier takk for sist... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Så ruller du SL`en inn til samme kontrollør og sier takk for sist... Og ta for all del med et kamera !!! Skulle gjerne sett maska på dem da. De skjønner jo at det skal av, men kan liksom ikke si noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Dette har jeg selv gjort, men bilde av konrolløren? Nei takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Jeg ville vært vrang. Som sagt, det står skrevet i kjøretøysforskriftene at så lenge bilen er godkjent fra fabrikk, og likeledes typegodkjent i Europa/EØS, så skal dette holde i lange baner. Man ser tilstrekkelig nok fra siden, både fra de foran og bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest trbj Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Hvis bilen ikke har hatt sideblinklys originalt ville jeg vært lite lysten på å ettermontere slike. For biler som er tatt til Norge under regelen (tidligere)for "flyttegods" ble de ikke krevet sideblinklys, (- men likevel automatisk kjørelys!). På biler tatt till Norge som vanlig import på samme tid måtte sideblinklys monteres. Så hvis bilen din opprinnelig er tatt inn som "flyttegods" og det er årsaken til at du ikke har sideblinklys, kan ingen kreve at du ettermonterer slike nå. Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 500SL Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Jeg kjøpte/hentet bilen selv i Tyskland i vinter, så det er ingen "flyttegods".Reglene er nok ganske klare, men det ser ut til at ikke alle (selv på biltilsynet) kan reglene like godt. Det store spørsmålet er: Kan de i værste fall si nei til å la bilen registreres den dagen, med beskjed om å utføre jobben og bestille ny time, eller får jeg en mangellapp og skilter?????Han på Lillestrøm sa at de hadde gitt meg skilter, men var ikke sikker på om alle vil det (jeg skal vise den i Oslo) Det hadde vært krise å ikke få bilen på veien den dagen, jeg begynner å glede meg litt etter å ha ventet i hele vår..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Så lenge det ikke er såpass alvorlige feil at bilen normalt ville blitt avskiltet vil du få registrert bilen, men med mangellapp.Vis den i Oslo, og hvis de i det hele tatt påpeker sideblinklysene så viser du til regelverket om at biler typegodkjent i EU også skal godkjennes i Norge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest trbj Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Skilter får du, - og mangellapp, jeg har selv importert biler og glemt sideblinklys, - den er grei. Ellers enig med Gammel Gul, - gjør hva du kan for å slippe å borre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Fikk plutselig en :idea: Hva med å kjøpe såkalte USA blinkere, og bruke markeringslyset i den som sideblinker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 500SL Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 De sitter på samme sted, så de vil heller ikke holde kravet til sikt-vinkler.Nei, jeg har bestilt time hos et firma som gjør dette for importfirmaer. Gidder ikke å ha pes med det nå, eller senere på EU kontroll. Gjør det proff med god rustbehandling så blir det ikke noe annerledes enn en SL solgt ny i Norge.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 De sitter på samme sted' date=' så de vil heller ikke holde kravet til sikt-vinkler.Nei, jeg har bestilt time hos et firma som gjør dette for importfirmaer. Gidder ikke å ha pes med det nå, eller senere på EU kontroll. Gjør det proff med god rustbehandling så blir det ikke noe annerledes enn en SL solgt ny i Norge....[/quote'] Pysa !! Det er vel ikke det dummeste du kan gjøre. Bedre enn å gjøre det selv hvis du er usikker på resultatet i hvertfall. Jeg tror nok fortsatt jeg heller hadde satset på å bråke litt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Tror jeg har et alvorlig problem, Frode! Jeg har nemlig RØDE bremselys på alle mine biler!!!! He he! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Tror jeg har et alvorlig problem' date=' Frode! Jeg har nemlig RØDE bremselys på alle mine biler!!!! He he![/quote'] Sånne røde blinklys bak tror jeg han mener Ford Thunderbird har sånne røde blinklys som blinker utover mot siden. Det er drittstilig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Tror jeg har et alvorlig problem' date=' Frode! Jeg har nemlig RØDE bremselys på alle mine biler!!!! He he![/quote'] Skulle bare sjekke at dere fulgte med! Tok jaggu lang tid før noen reagerte. sier vi... Jeg mente selvfølgelig blinklys, ja... Røde bremselys er nok fortsatt lov noen år til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Hei Frode! Følger med litt av og til jeg også, ser du. He he!Har du sett de nye felgene på bilen til Geir? Ble SYYYYYKT bra!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Har du sett de nye felgene på bilen til Geir? Ble SYYYYYKT bra!!!! He ,he nå snakker du til feil Frode..Charlie...Frode S har nok ikke sett felgene til Geir da han ikke bor på vestlandet engang...... Jeg derimot har ikke fått skjangsen ennå, men har hørt ryktene og de var veldig positive... Det er ikke mange S124 med 18" SLR turbinfelger.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts